Hengst of ruin groter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Hengst of ruin groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-02 21:53

Een vriendin van mij heeft een twenter (geb. juli 2000), een jonge hengst v. Sjapoer. Nou vroegen we ons toch af wanneer zo'n pony uiteindelijk het grootst wordt, als je hem zo lang mogelijk hengst laat of juist niet?

We hebben beide verschillende geluiden gehoord, de één zegt dat ie groter wordt als ie gecastreerd is, de ander zegt dat het niet uit maakt etc. Hij is nu 1,44 m, moeder is 1,48 en vader 1,56.

Maar... maakt wel/niet hengst laten nou echt veel uit?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 21:56

Oh jeetje, ik heb het pas nog gehoord.... Ik dacht vroeg ruinen is groter! Ja, weet het nu weer, is gezegd door een aantal dierenartsen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 22:36

Vroeg ruinen zou groter worden, omdat ze hun energie inplaats van in het hengstzijn ,in de groei stoppen.
maarja hoe later je ruint hoe meer hensgtenfront je ruin krijgt al is mijn mening dat je die spieren met een goede training er ook best op kunt rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 23:22

ik begreep ook altijd dat hoe eerder je ruint hoe groter ze worden maar dan heb je wel meer risico op van die 'slungels'

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 23:53

Dat begreep ik ook altijd. En ik ben het helemaal eens met Kim Lachen Veel mensen laten hengsten hengst (jaja Haha!) zodat ze meer spierontwikkeling krijgen. Is wel zo, maar dat is niet de reden om een hengst hengst (jaja *LOL*) te laten. Die spieren kun je er ook op trainen Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 03:18

met vroeg castreren worden ze groter maar ook vaak , vind ik "lomper"/slungeliger
een hengst blijft vaak iets kleiner maar heeft meer bespiering en uitstraling, ik zou een hengst het liefste tot zijn derde of liefst nog een jaar langer tot zijn vierde hengst laten en dan pas castreren , hebben ze toch meer uitstraling

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 12:43

vroeg castreren dan worden ze groter en hebben ze er ook minder pijn van. Als je ze op hun 3de of 4de laat castreren blijft het hengst zijn nog heel lang in zich. En zelf ben ik van mening dat je spieren enz. zelf erop moet trainen. Hengsten worden toch ook bereden en krijgen dan ook meer spieren.

Wodan en ik onderweg in de M2

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 12:44

Ze wil hem sowieso nog een jaar hengst laten, en hem misschien volgend jaar voor de hengstenkeuring doen aangezien er een redelijk papier bij zit. Maar zodra hij lastig wordt denk ik dat hij wel eerder gecastreerd wordt.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:52

XoNo schreef:
Dat begreep ik ook altijd. En ik ben het helemaal eens met Kim Lachen Veel mensen laten hengsten hengst (jaja Haha!) zodat ze meer spierontwikkeling krijgen. Is wel zo, maar dat is niet de reden om een hengst hengst (jaja *LOL*) te laten. Die spieren kun je er ook op trainen Lachen


Nee das niet helemaal waar, je kunt er spieren op trainen maar niet allemaal (en dus ook niet al de spieren die hij niet heeft ontwikkeld als hengst)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 15:32

Volgens mij is het allemaal bullshit.
En ik snap ook niet dat sommige zich daar druk om maken of hij nou wel of niet 2 centimeter groter wordt of spierontwikkeling krijgt.
Volgens mij takelt de spierafbouw ook af als je op latere leeftijd castreert(heb al 2 gevallen gezien)

Het belangrijkste is dat je met je paard om kan gaan als hij hengst is. Als dat niet lukt moet je gewoon castreren.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 16:42

laat gecastereerde ruinen hebben vaak ook meer karacter,

Mij vragen ze regelmatig of Tos hengst is, als ie weer eens loopt te showen voor een of andere merrie (of als er een hengst in de bak is...)
Zelf zie je toch wel vaak het verschil hoor...
maar of ze qua groei grieter worden? weet ik niet.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:02

Woes is als 2,5 jarige zijn "mannelijkheid" kwijt geraakt toen was hij 1.40 en vrijsnel daarna ook zijn hals.....
Maar doormiddel van een goede training heeft hij die hals alweer erop zitten en zijn "mannelijkheid" is nog niet echt uit zijn koppie maar dat heeft wel zijn charme's vindt ik.
En ja die hoogte......1.42 nu(3,5 jaar) dus ik hoop dat hij die groeispurt (ruinen gaan meer de hoogte in dan hengsten....??!?!!??)van ongeveer 3 a 4 cm (mag natuurlijk meer) nog ooit eens krijgt....(oja moeder 1.48 vader 1.49)....groeien geloof ik tot hun 7e die Haflingers....
Ach ja wat zal het zijn, denk niet echt dat iemand het zeker weet.......
We zullen zien, maar in ieder geval mocht hij te veel hengst worden gewoon helpen en wat maakt de hoogte uit, als hij verder maar braaf is!

Groetjes en succes ermee!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 19:15

Mijn ruin is 5 maanden geleden gecastreerd en is in die tijd 8 cm gegroeid! Maar hij is 2, dus kan ook een groeispurt zijn.

Mijn ruin heeft nog veel hengstengedrag. Hij springt ook regelmatig op de merries. Maar ik denk dat dat over een tijd wel over zal zijn.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 21:47

Ik heb gehoord dat een hengst zijn energie in de breedte stopt en een ruin in de hoogte.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Fayyah19, Titsia en 155 bezoekers