Trektocht te paard, hoe regel je dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Trektocht te paard, hoe regel je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 13:37

Een hele grote droom van mij is om nog een keer een échte trektocht te maken. Niet zoiets als met Vinea (jeugdvakantie) waar alles voor je geregeld is, maar écht, helemaal zelf alles regelen van te voren.

Ik weet er alleen nog niet zoveel vanaf, wat betreft wettelijke regels, wat je nou allemaal precies nodig hebt en lastige problemen zoals: waar haal ik een paard vandaan? Lachen

Oftewel, ik moet nog verschrikkelijk veel regelen, maar ik heb nog tot de zomervakantie, dus voor die tijd moet het toch wel lukken of niet? En anders is het iets voor een volgend jaar.
Het is nu nog vooral dromen, informatie verzamelen en kijken of het uiteindelijk mogelijk zou kunnen worden. Haha!

Ik heb een 'klein' puntenlijstje gemaakt met dingen die ik nodig zou hebben en die ik moet weten, misschien dat jullie die punten zouden kunnen aanvullen en verduidelijken?

* Het paard:
-Waar haal je dat vandaan als je geen eigen hebt? Op de manege? Handelsstal? Vriendin, of bokker?
-Moet natuurlijk wel een goede conditie hebben en ook makkelijk te rijden zijn buiten.

* De route:
-Waar ga ik rijden?
-In een ander land?
-Zijn er al bepaalde makkelijke routes?
-Mijn voorkeur gaat uit naar de Veluwe (of Zuid Limburg, daar kun je ook prachtig rijden). Je hebt geloof ik de Veluwe trail, kun je die ook zelf rijden of moet dat persee met een begeleide groep?

* De tijd:
-Ik wil eigenlijk het liefst 1 hele week rondtrekken, in de zomervakantie, maar kan dat op de Veluwe (ivm genoeg routes)? Ik neem aan van wel

* Overnachtingsplaats:
-Volgens mij wonen er op/rond de Veluwe heel veel bokkers, dat wordt veel meeten Haha! Knipoog .
-Zijn er op de Veluwe veel slaapplaatsen die hierop zijn ingericht?
-Of moet je campings gaan reserveren?

* Kosten
-Hoe duur is zo'n trektocht gemiddeld. Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil, maar hoe duur is het gemiddeld. Ik neem aan dat er dan ook verschillende kosten zijn, tussen een paard 'lenen' van een kennis en een paard huren. Ik bedoel dus de kosten zonder de huurkosten van het paard (--> slapen, eten, eten voor het paard, stalling enz)
-En het geld, moet je daar veel van meenemen? Of beter alleen een pinpas?

* Regels enzo:
-Het paard waar je oprijd moet dat gechipt zijn?
-En moet ik dan geënt en een geldig entingsboekje bij me hebben?
-Mag je zomaar ergens slapen, in een tent ofzo (dat doe ik waarschijnlijk niet, maar is wel handig om te weten misschien).

* Overige
-Bagage, die moet natuurlijk allemaal in zadeltassen en een rugzak passen, hoeveel kun je het beste maximaal (aan gewicht) meenemen?
-Telefoon: Meenemen lijkt me logisch, stel dat er iets gebeurd, of kun je die beter thuislaten?

Oja, als laatste dan nog alleen rijden wil ik sowieso niet, veel te gevaarlijk ivm enge mannetjes Knipoog , dus welke bokker zou mee willen en heeft ook tijd en (heel handig) een eigen paard tot zijn beschikking Haha! ?


Zo, dat was wel zo'n beetje wat ik allemaal op mijn lijstje had gezet toen ik vanochtend in bed lag te pitten Knipoog . Nogmaals, het is op dit moment nog niet veel meer dan een droom. Ik ga eerst heel veel informatie verzamelen en kijken of ik alles rondkrijg ook met geld enzo.

Alvast hartstikke bedankt als iemand hier meer over weet te vertellen, of zelf al (veel) ervaring hier mee heeft!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Trektocht te paard, hoe regel je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 14:13

* Het paard:
Manege's zullen niet zo gauw (euh eigenlijk niet) een paard verhuren voor een week.
Zelfs voor een dagje is zo'n manege vrij moeilijk te vinden.
Denk dat je het beste kunt gokken op een bijrijdpaardje, het paard van je vriendin of misschien wel van een bokker die te weinig tijd heeft.

* De route:
Veluwe trail natuurlijk.
Dit is een route die over de gehele veluwe loopt.
Er staan overal bordjes dus je hoeft geen kaart mee te nemen.
Je kunt dagtochten rijden maar er is ook een doorlopende route(daar kun je een week over doen)Rijd je de doorlopende route kun je ook nog steeds de dagroutes blijven rijden want die sluiten op elkaar aan.
Uiteindelijk kun je dus een aardige tijd onderweg zijn.
De veluwetrail is alleen maar een route de rest moet je allemaal zelf regelen.
Wel hebben ze een handige gids met tips en overnachtingsadressen.
van een zoeel sterrenhotel tot een eenvoudig schuurtje voor jou en je paard.
Je kan het zelf dus zo makkelijk of zo moeilijk mogelijk maken.
Nog een voordeel is dat ze een verhuis service hebben:))
Ze brengen dus je bagage van je ene slaapplaats naar de andere.
Maar het allerleukste is natuurlijk dat je met iemand gaat die aangespannen mee rijd of dat je met zo min mogelijk spullen in een slaapzak een tocht rijd.



* De tijd:
-Ik wil eigenlijk het liefst 1 hele week rondtrekken, in de zomervakantie, maar kan dat op de Veluwe (ivm genoeg routes)? Ik neem aan van wel

Zie bovenstaande

* Overnachtingsplaats:
-Volgens mij wonen er op/rond de Veluwe heel veel bokkers, dat wordt veel meeten Haha! Knipoog .
-Zijn er op de Veluwe veel slaapplaatsen die hierop zijn ingericht?
-Of moet je campings gaan reserveren?

* Kosten
Het beste kun je een pinpas mee nemen.
geld is toch weer zo'n gedoe met verliezen of stelen.
Daarnaast ligt het er net aan hoeveel je uitgeeft aan slaapplaatsen en eten/drinken.

* Regels enzo:
De meeste stallen willen dat het paard geent is .
verder kun je het beste adressen thuis achter laten en het paard op ijzers hebben.
Zonder kan wel maar vooral de route hier bij ons in het kroondomein gaat veel over grindwegen niet fijn voor blote voetjes.
en in de bossen gelden de regels die je ook leert met het ruiterbewijs blijf op de paden en laat je paard niet van bomen/dtruiken eten cros niet door jong aangeplant heen en passeer andere weg/poadengebruikers in stap etcetc



* Overige
-Bagage, die moet natuurlijk allemaal in zadeltassen en een rugzak passen, hoeveel kun je het beste maximaal (aan gewicht) meenemen?
-Telefoon: Meenemen lijkt me logisch, stel dat er iets gebeurd, of kun je die beter thuislaten?

Oja, als laatste dan nog alleen rijden wil ik sowieso niet, veel te gevaarlijk ivm enge mannetjes Knipoog , dus welke bokker zou mee willen en heeft ook tijd en (heel handig) een eigen paard tot zijn beschikking Haha! ?

Tja afgelopen zomer zouden wij de veluwetrail al rijden maar met de ameland vakantie's en een paar ziektes etc is het niet doorgegaan.
Volgende zomervakantie dan maar weer.
mocht je zin hebben?
btw waarom denk je dat je altijd een zweep mee moet nemen naar buiten :p voor die mannetjes

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Trektocht te paard, hoe regel je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:23

Nimber schreef:
* De route:
Veluwe trail natuurlijk.


Houd je er wel rekening mee dat op (een deel van?) de Veluwe Trail het ruiterbewijs verplicht is? Want er lopen soms hele vervelende boswachters rond. Ook heel veel heel aardige hoor Knipoog.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:28

Dat is ook een hele grote droom van mij geweest, over een jaartje of 2, ga ik dat zeker doen. Galactica is nog veeeeeels te jong nu. Dus als je over een jaartje of 2 nog steeds wil...Knipoog

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 15:36

Ruiterbewijs heb ik niet. Mag je wel als een 'leerling' van iemand mét ruiterbewijs mee?

Enne, Youko, ja hoor! Ga ik dan nog een keer, of voor de eerste keer, als ik dan een paardje geregeld krijg Lachen

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Trektocht te paard, hoe regel je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:36

assie"]
* De route:
-Waar ga ik rijden?
-In een ander land?
-Zijn er al bepaalde makkelijke routes?
-Mijn voorkeur gaat uit naar de Veluwe (of Zuid Limburg, daar kun je ook prachtig rijden). Je hebt geloof ik de Veluwe trail, kun je die ook zelf rijden of moet dat persee met een begeleide groep?
[/quote]

Inderdaad, de VeluweTrail is een prachtige route om te rijden. Kijk ook eens op www.veluwetrail.nl. Daar staat al een heleboel info.

[quote="assie"]
* Kosten
-Hoe duur is zo'n trektocht gemiddeld. Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil, maar hoe duur is het gemiddeld. Ik neem aan dat er dan ook verschillende kosten zijn, tussen een paard 'lenen' van een kennis en een paard huren. Ik bedoel dus de kosten zonder de huurkosten van het paard (--> slapen, eten, eten voor het paard, stalling enz)
-En het geld, moet je daar veel van meenemen? Of beter alleen een pinpas?
[/quote]

Bedenk wel dat je paard meestal gewend is aan een bepaald soort/merk voer. 't lijkt mij niet zo verstandig om je paard iedere avond ander voer voor te zetten. Zo'n trektocht vergt toch wel wat van je paard en goed en voldoende voer is dan heel belangrijk.

[quote="assie"]
* Regels enzo:
-Het paard waar je oprijd moet dat gechipt zijn?
-En moet ik dan geënt en een geldig entingsboekje bij me hebben?
-Mag je zomaar ergens slapen, in een tent ofzo (dat doe ik waarschijnlijk niet, maar is wel handig om te weten misschien).
[/quote]

- Sinds 2001 moet ieder paard dat zich op de openbare weg bevind gechipt zijn. Alternatief voor het chippen is DNA-onderzoek.
- Entingsboekje weet ik niet. Als ik gewoon in het bos rijdt heb ik het ook niet bij me.
- Wildkamperen is in Nederland (helaas) niet toegestaan. Wel kun je bij een boer vragen of je je tentje voor 1 nachtje op zijn terrein mag neerzetten.

[quote="assie schreef:
* Overige
-Bagage, die moet natuurlijk allemaal in zadeltassen en een rugzak passen, hoeveel kun je het beste maximaal (aan gewicht) meenemen?
-Telefoon: Meenemen lijkt me logisch, stel dat er iets gebeurd, of kun je die beter thuislaten?


Zadeltassen zijn handig voor wat kleding en eten en drinken. Voor je slaapzak kun je het beste een waterdichte rol nemen die je voor of achter je zadel vastbind. Probeer eerst wel een keer uit hoe je paard al die extra attributen vindt Haha!. Verder zou ik zelf geen rugzak meenemen. Rijdt niet echt fijn. En als je eens een stukje draaft of galoppeerd klappert dat enorm.

En verder, heel veel succes en plezier met je voorbereidingen!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 15:38

assie schreef:
Ruiterbewijs heb ik niet. Mag je wel als een 'leerling' van iemand mét ruiterbewijs mee?


Je mag onder begeleiding van iemand rijden mits jij zgn. "manegeplaten" hebt en de begeleider een zgn. begeleidingsbewijs, behorende bij het betreffende manegenummer, heeft.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 19:16

Klopt dat is alleen bij laag soeren iets wat je opzich kunt omzeilen door een andere route te nemen bv door bovenlangs te gaan (vanaf A'doorn gezien) wbt dat chippen weet ik alleen dat het voor wedstrijd paarden verplicht is maar goed das een andere discussie en daarnaast verwacht ik nog niet zosnel dat als je aangehouden wordt ze er zo'n detectot over halen.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:04

Ook in Drenthe/Friesland heb je routes van meerdere dagen, waarbij je van manege naar manege trekt.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-02 23:27

Is dat met eigen paard? Of met een gehuurd manegepaard?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 11:02

he as, roos en ik willen deze zomer ook op de veluwe trektocht rijden met onze paardjes dussu Knipoog

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 13:09

Het antwoord op al je vragen is even simpel als doeltreffend, daar komt ie weer, de NVVR, www.recreatieruiter.nl wij hebben ervaring, de adressen, mogelijk de paarden (moet je handig aan de steel steken) en vooral de gezelligheid!
Oh ja, een paard op de openbare weg hoeft helemaal niet gechipt te zijn! gezwam in de ruimte, de KNHS zou dat waarschijnlijk graag zien, net als de SRR met hun ruiterbewijs, maar er staat nog altijd helemaal niks van in de wet, proof me wrong.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 13:19

Weer een site doorspitten Knipoog
Enne, hoe steek ik dat handig aan de steel? Maar misschien heb ik al een oplossing gevonden, voor het vinden van een paard Lachen . De manege-eigenaar van 'mijn' manege is behoorlijk gek (in positieve zin) die liep meteen helemaal warm voor mijn plan en bood me dus al een pony aan in de tijd dat de manege gesloten is (in de zomervakantie 3 weken), onder het motto van: "dan kun jij die eens even echt mak maken met buitenrijden".
Maar hij belooft wel vaker dingen, dus op die pony kan ik nog niet echt tellen.

Enne Maaike, volgens mij wordt dit een hele grote bokt-trektocht dan Knipoog

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 14:17

bij de VVV kun je een kaart halen met een route, je komt dan langs maneges of campings waar je kunt overnachten. je kunt dan met die kaart zelf een route uitstippelen en kiezen naar welke manege je gaat.
hebben wij ook gedaan en is ons heel goed bevallen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 21:46

Ik zou ook erg graag eens een trektocht maken over de veluwe Trail, alleen heb ik geen ruiterbewijs en voorlopig ook niet de middelen....