Wat kan ik best doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Wat kan ik best doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:30

Ik heb sinds 3 maanden een hengstenveulen. Maar hij heeft geen papieren...
De veearts was hier geweest, hij ging een aanvraag doen om een Europees paspoort. Maar toen vroeg de veearts me of ik Romeo ooit wou laten slachten of niet...Dit moet dan worden doorgegeven.

Ik weet hier namelijk niets over, ik weet niet precies waarom hij dat vroeg, maar ik weet ook niet wat ik moet antwoorden... Ik zou hem echt nooit willen laten slachten! Maar mijn ouders zeiden dat ik best kan zeggen dat hij wel ooit geslacht mag worden.

Kunnen jullie me een beetje uitleg geven en zeggen wat ik best kan doen?
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 08-08-07 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Re: Wat kan ik best doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:33

In Nederland is het zo dat als je paard uiteindelijk geslacht wordt (om wat voor reden dan ook) alle medicijnen enzo in het paspoort vermeld moeten worden.

Voor wedstrijden via de KNHS is een europees paspoort niet geldig als paspoort.

Hoe dit allemaal in Belgie zit weet ik niet

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:34

als hij opgegeven wordt voor menselijke consumptie (slacht dus), mag hij bepaalde medicijnen niet krijgen, ook moet de ontworming door de DA gegeven worden (dacht ik). Je kan je keuze dan nog steeds veranderen naar 'niet bestemd voor menselijke consumptie' (niet slachten dus).
Als je kiesten voor 'niet slachten', dan mag je alle soorten medicijnen geven maar deze beslissing kan je nooit meer veranderen.
Je kan dus een paard dat niet voor menselijke consumptie bestemd is, nooit laten slachten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:37

Wat is het gezondste voor het paard?
Mijn ouders zeiden(zij weten wel niets van paarden af...) dat hij dan ongezonde medicijnen zal krijgen als ik hem opgeef als niet laten slachten. Maar het klinkt mij onlogisch dat ze paarden ongezonde medicatie geven... Ongezond voor de mens, ok, maar ongezond voor het paard toch niet?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:37

Citaat:
De eigenaar kan bij de identificatie de keuze maken om zijn paard uit te sluiten voor menselijke consumptie. Bij de identificatie van het paard wordt de keuze meegedeeld aan de identificeerder, geëncodeerd en duidelijk vermeld op het paspoort. De keuze tot uitsluiting voor menselijke consumptie is definitief en onomkeerbaar en is het gevolg hetzij van een beslissing van de eigenaar, hetzij van de toediening van bepaalde medische behandelingen. Elke behandeling met substanties vermeld in een lijst van “onontbeerlijke geneesmiddelen” die niet voorzien zijn in Verordening 2377/90/EG zal door de behandelende dierenarts in het paspoort onder de rubriek “medische behandelingen” moeten vermeld worden en zal een wachttijd van minimum 6 maanden vóór de slachting als gevolg hebben

Door middel van de identificatie, de encodering en de controle die mogelijk is met de microchip, kan de voedselveiligheid voor de consument gegarandeerd worden. Wanneer er iets fout gegaan is, laat het systeem bovendien toe om ontegensprekelijk de verantwoordelijke aan te duiden.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:40

Ik denk dat het uiteindelijk ook wel duurder wordt als je kiest voor 'niet voor de slacht' omdat je dan andere (en waarschijnlijk duurdere) medicijnen moet geven, en ook meer DA-visite als hij moet komen ontwormen en dergelijke.
Als je paard wel naar de slacht mag, mag je niet eender welk medicijn meer geven.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:41

trouwens geen enkel medicijn is 'gezond' als het in het vlees op je bord zit.
Maar er zijn medicijnen die lang sporen nalaten en medicijnen die snel uit het paard verdwijnen.
Ik denk dat dit ook een rol speelt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:41

Jakary schreef:
Ik denk dat het uiteindelijk ook wel duurder wordt als je kiest voor 'niet voor de slacht' omdat je dan andere (en waarschijnlijk duurdere) medicijnen moet geven, en ook meer DA-visite als hij moet komen ontwormen en dergelijke.
Als je paard wel naar de slacht mag, mag je niet eender welk medicijn meer geven.

Dus met andere woorden kan ik best zeggen dat hij wel naar de slacht mag, ookal wil ik hem niet laten slachten?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:46

waarom?
ik kies voor mijn paarden 'niet voor de slacht'.
Ze krijgen nu toch ook eender welke medicijnen zonder dat er beperkingen zijn.
Die beperkingen zijn er enkel omdat het vlees zou opgegeten worden, voor je paard zelf maakt het geen verschil.
Ik denk dat je gewoon best zelf eens nadenkt of je wil dat je paard ooit op een bord terechtkomt of niet.
Ieder heeft daar z'n eigen mening over.
Natuurlijk eens dat je kiest voor niet slachten kan je dat niet meer terugdraaien, andersom wel.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 15:48

Ik heb liever niet dat hij ooit geslacht zal worden, ik vind het gedacht vreselijk dat dat beestje waar je zo enorm veel van hield bij iemand op het bord terrecht komt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:53

Anouar mag ook niet meer voor de slacht. Hij heeft medicijnen gehad en die heb ik niet in het paspoort laten zetten (gewoon niet aan gedacht op dat moment)
Dus de keus is voor mij nooit moeilijk geweest eigelijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:12

De vraag is meer voor het paardenpaspoort en een eventuele aantekening erin. Een paard moet of DNA getest zijn, of een chip krijgen. En alleen een paard met chip mag naar de slacht. Dus als je je paard niet laat chippen en wel wilt laten slachten, moet hij alsnog een chip krijgen en is de wachttijd voor de slacht een half jaar. Of je moet een opmerking in het paspoort hebben staan.

Heb je eenmaal de opmerking in het paspoort staan dat je paard niet naar de slacht gaat, (gechipt of niet gechipt) heeft de DA een breder spectrum aan geneesmiddelen tot zijn beschikking die hij aan je paard kan geven in geval van ziekte. Ik zou daarom voor "niet slachten" kiezen.

Een paard met aantekening dat hij niet geslacht mag worden, kan overigens altijd geslacht worden (als je dat een fijnere manier vindt dan inslapen) maar het vlees mag dan niet meer voor menselijke consumptie gebruikt worden, je krijgt er dan geen geld voor. Dus dan beland het ook niet meer bij iemand op zijn bord.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:16

Ok bedankt! De reacties zijn nogal gelijk, ik kan dus best kiezen voor 'niet slachten'. Morgen moet ik bellen voor nog een afspraak met de veearts. Als hij komt, zal ik eens een gesprekje hebben daarover. Maar nu weet ik wat ik best kan kiezen...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:19

Chippen en DNA test zijn nog niet verplicht in Belgie maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het niet meer lang duren voordat je je paard moet laten chippen.

Ik zou ook voor 'niet slachten' gaan, dan krijg je bij wijze van spreken een soort 'vrijkaart' voor het medicijnengebruik.

Oh ik zie net dat je al gekozen hebt Clown

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:21

Vanaf 2008 MOETEN alle paarden gechipt zijn, de veearts heeft ook hier een aanvraag gedaan voor Romeo.

Toch bedankt voor je reactie;)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:26

Normaal gezien kun je je paard inschrijve in 2 dingen:
Sportpaard: kan NOOIT geslacht worden
Slachtpaard: kan geslachtworden

Als je je paard als sportpaard inschrijft heb je ook een hoop extra kosten ivm ophaling (bij eventuele euthanasie thuis), en nog kosten ivm verwerken van het paard (industrie)

voordeel: je mag je paard welk medicijn ook nodig bij eventuele ziekte geven.

Als je je paard als slachtpaard opgeeft (wat de meeste doen, onze hafs ook) dan mag je bij eventuele ziekte maar beperkte medicijnen geven. Mocht het zijn dat je je paard om welke reden dan ook toch moet afgeven, dan mag hij naar de slacht, je moet geen speciale kosten betalen ivm verwerking, en het "afhandelen" is ook inbegrepen.
Besluit je je paard TOCH medicijnen toe te dienen die verboden zijn bij een slachtdier, dan gaat je paard naar categorie "sportpaard" en ben je verbonden aan de extra kosten.

althans zo werd vermeld in de laatste vergadering ivm de wet

dus je kunt beste slachtpaard opgeven, als je dan toch besluit extra medicijnen te geven, veranderd de categorie gewoon, maar als je meteen sportpaard neemt, kan je niet terug.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:41

reininglover schreef:
Chippen en DNA test zijn nog niet verplicht in Belgie maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het niet meer lang duren voordat je je paard moet laten chippen.

Ik zou ook voor 'niet slachten' gaan, dan krijg je bij wijze van spreken een soort 'vrijkaart' voor het medicijnengebruik.

Oh ik zie net dat je al gekozen hebt Clown

Die vrijkaart heb je altijd! Ook al staat er bestemd voor de slacht in het paspoort, dan mag je nog altijd medicatie toedienen waardoor het paard niet meer bestemd voor de slacht wordt. Ik heb bestemd voor de slacht gekozen, zodat ik niet nu al voor een keuze kom te staan, maar pas eventueel als er iets met mijn paarden aan de hand is.
Misschien ook een leuke, vraag eens na bij de verzekering. Ik weet niet wat die doen met paarden die dat in het paspoort hebben? Zijn namelijk genoeg verzekeringen die de paarden ophalen juist voor de slacht.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:55

Ik zal nog maar eens een uitleg geven...
Paarden moeten in België VERPLICHT gechipt worden vanaf nu. Ze moeten ook een Europees paspoort krijgen EN in de databank worden ingeschreven. Er zijn dus drie dingen die vervuld moeten worden in België. DNA registratie is NIET toegestaan.
Om op je vraag terug te komen, je paard wordt geregistreerd in een centrale databank. Daar staat zijn leeftijd, zijn signalement, verblijfplaats en eigenaar in vermeld. Wat er ook bijstaat is of het paard bestemd is voor menselijke comsumptie (paard mag ooit geslacht worden) of dat het bestemd is als gezelschapspaard (mag nooit meer geslacht worden).
Als je kiest voor SLACHTPAARD: het paard kan gedurende zijn leven geslacht worden. Dit houdt in dat hij bepaalde medicijnen niet mag krijgen en als hij medicijnen krijgt, dat dit dan in zijn boekje vermeld wordt en dat hij dan een bepaalde wachttijd heeft vooraleer hij naar de slacht mag. In praktijk is het aantal medicijnen die niet meer mogen worden toegediend echt zeer laag. In de meeste gevallen kan hij alles krijgen, maar moet de wachttijd voor de slacht nageleefd worden. Deze keuze wil ook niet zeggen dat je paard niet kan ingeslapen worden! Als de dag daar is, kan je nog steeds beslissen om hem thuis te laten inslapen, hij wordt dan gewoon door rendac opgehaald. Stel dat er op een bepaald moment medicatie moet toegediend worden die hij uitzonderlijk niet mag hebben, dan is dit nog geen probleem en kan zijn status worden veranderd in gezelschapspaard.
Kies je voor NIET-SLACHTPAARD: Het paard mag NOOIT of te nimmer naar het slachthuis. Deze keuze is onomkeerbaar. Hij kan alle medicijnen krijgen (nogmaals, geen groot verschil met wat een slachtpaard mag hebben).
Uiteindelijk wordt er dus niet echt iets vastgelegd met deze keuze. Wat wel een feit is, dat je paard fel in waarde zal zakken als je hem aangeeft als niet-slachtpaard. Hij is dan voor de handel in feite niet veel meer waard, aangezien hij niet geslacht kan worden. Bovendien ontneem je dan toekomstige eigenaars de keuze, waardoor hij minder waard is voor hen. Een slachtpaard kan nog altijd veranderd worden, omgekeerd niet. Ik persoonlijk denk dus dat je met de keuze slachtpaard veilig zit. Maar het blijft een eigen persoonlijke keuze natuurlijk.
Meer vragen zijn altijd welkom!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 14:10

Bedankt voor je uitleg!
Het is allemaal heel nuttige informatie Knipoog