Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:De eigenaar kan bij de identificatie de keuze maken om zijn paard uit te sluiten voor menselijke consumptie. Bij de identificatie van het paard wordt de keuze meegedeeld aan de identificeerder, geëncodeerd en duidelijk vermeld op het paspoort. De keuze tot uitsluiting voor menselijke consumptie is definitief en onomkeerbaar en is het gevolg hetzij van een beslissing van de eigenaar, hetzij van de toediening van bepaalde medische behandelingen. Elke behandeling met substanties vermeld in een lijst van “onontbeerlijke geneesmiddelen” die niet voorzien zijn in Verordening 2377/90/EG zal door de behandelende dierenarts in het paspoort onder de rubriek “medische behandelingen” moeten vermeld worden en zal een wachttijd van minimum 6 maanden vóór de slachting als gevolg hebben
Door middel van de identificatie, de encodering en de controle die mogelijk is met de microchip, kan de voedselveiligheid voor de consument gegarandeerd worden. Wanneer er iets fout gegaan is, laat het systeem bovendien toe om ontegensprekelijk de verantwoordelijke aan te duiden.
Jakary schreef:Ik denk dat het uiteindelijk ook wel duurder wordt als je kiest voor 'niet voor de slacht' omdat je dan andere (en waarschijnlijk duurdere) medicijnen moet geven, en ook meer DA-visite als hij moet komen ontwormen en dergelijke.
Als je paard wel naar de slacht mag, mag je niet eender welk medicijn meer geven.

reininglover schreef:Chippen en DNA test zijn nog niet verplicht in Belgie maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het niet meer lang duren voordat je je paard moet laten chippen.
Ik zou ook voor 'niet slachten' gaan, dan krijg je bij wijze van spreken een soort 'vrijkaart' voor het medicijnengebruik.
Oh ik zie net dat je al gekozen hebt