Pony's in de paardensport....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Pony's in de paardensport....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 20:54

Hoi,

Graag zou ik willen weten wat jullie ervaringen zijn tijdens de wedstrijden en in het algemeen .

Ik zelf heb een 3,5 jarige Haflinger die ik per januari volgend jaar gaat uitbrengen en ben dus benieuwd wat je kan gaan verwachten.
Op de manege waar ik sta vinden ze het allemaal heel erg leuk.

Groetjes

Angenita en Woestein


Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:01

Als jij gewoon netjes je proeven rijdt en afwerkt kun je net zo goed je punten halen als ieder ander.
Dat je geen 8 voor je uitgestrekte draf krijgt, kun je misschien zelf ook wel bedenken (tenzij je een heel rijtypische Haf hebt).
Kijk anders een op het wedstrijdforum, daar staan meerdere topics over met een Haflinger starten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 21:26

Ik bedoel niet alleen met haflingers....

Lijkt me gewoon leuk om ervaringen uit te wisselen met andere pony ruiters in dus de paardensport.
Ik weet heus wel wat je kan verwachten, de dochter van de fokkers van die van mij is met 2 haflingers Z2 geworden en een kennis rijd de paarden eruit met haar kruising...
Maar zij krijgen ook vaak niet de punten die ze verdienen, is maar net welk jurylid je hebt...

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:33

Ik heb er ook een tijdje overnagedacht om te starten met een trakehnertje die nogal klein is uitgevallen (v. Balzflug) plaatje om te zien, een hoog kwijlpercentage.... maar heb er vanaf gezien nadat ik het met mn instructrice besproken heb! De concurentie in de paarden is hoog, daar trek je als klein paardje vaak aan het kortste eind, De paarden maken veel meer indruk dan dat er een klein paardje de ring binnenkomt draven...

....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:32

Onzin. Bij mij op stal staat een paardje van 162. Die heeft gedurende de wedstrijden bij de landelijke ruiters altijd op eerste plaatsen gestaan. Inmiddels rijdt ze Prix St George........
Als je een goede proef neerzet maak je voldoende kans, ook al is je paard wat kleiner.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:52

Ik vind eerlijk gezegt ook niet dat je naar de schofthoogte van je paard of pony moet kijken maar naar de combinatie van de ruiter en paard.
Ik weet dat als je met een pony of een klein paardje bij de paarden start dat je dan best wat meer concurentie hebt, maar dat kun je natuurlijk ook zien als een uitdaging! Haha!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:10

Tuurlijk is het hartstikke leuk om te starten met je haflinger, net zo leuk als met een paard. Ik rijd zelf met een e-pony bij de paarden, ik zelf werd in B soms benadeeld. Maar nu rijd ik sinds kort M1 met hem en heb meestal het idee dat ik gewoon prima beoordeeld word. Ik denk dat het inmiddels meer geaccepteerd is.
Sommige mensen denken ook dat ie ongeveer 1.60 is. Maar hij is maar 1.53. Heb gelukkig het voordeel dat ie wel de uitgestrekte gangen kan laten zien en er niet erg klein uitziet.
Ga er gewoon voor en laat de mensen maar praten! Heb gewoon een leuke tijd en hoe het gaat merk je vanzelf!
Succes!

Groetjes

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:47

Esmee schreef:
Ik heb er ook een tijdje overnagedacht om te starten met een trakehnertje die nogal klein is uitgevallen (v. Balzflug) plaatje om te zien, een hoog kwijlpercentage.... maar heb er vanaf gezien nadat ik het met mn instructrice besproken heb! De concurentie in de paarden is hoog, daar trek je als klein paardje vaak aan het kortste eind, De paarden maken veel meer indruk dan dat er een klein paardje de ring binnenkomt draven...


wat een onzin zeg!!! Starten met die hap, je doet het toch voor je plezier, of alleen om goed voor de dag te komen ??? Verward

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:43

MirageGidran"]
[quote="Esmee schreef:
Ik heb er ook een tijdje overnagedacht om te starten met een trakehnertje die nogal klein is uitgevallen (v. Balzflug) plaatje om te zien, een hoog kwijlpercentage.... maar heb er vanaf gezien nadat ik het met mn instructrice besproken heb! De concurentie in de paarden is hoog, daar trek je als klein paardje vaak aan het kortste eind, De paarden maken veel meer indruk dan dat er een klein paardje de ring binnenkomt draven...


wat een onzin zeg!!! Starten met die hap, je doet het toch voor je plezier, of alleen om goed voor de dag te komen ??? Verward
[/quote]

Ja dat vind ik ook. Het gaat hier notabene om basissport, of had je aspiraties voor de Olypische Spelen? En trouwens, die Joyce Heutink heeft toch ook maar een klein paardje? Was dat niet oorspronkelijk een E pony? Mij maak je niet wijs dat je met een pony gedicrimineerd wordt, het ligt gewoon aan de ruiter als je laag scoort, echt niet aan de hoogte van het paard.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:16

Tuurlijk zou ik het voor mijn plezier doen... dat geod voor de dag komen maakt me niet echt ontzettend veel uit... tis een leuke bijkomstigheid Haha! maar verder...

Dat is trouwens het advies aan mij, zeker omdat ik ook vrij lang ben, nou misstaat het niet hoor... En wat hetgeen mijn instructrice mij geadviseerd heeft, heeft zij uit eigen ervaringen, zowel met lessers als met zichzelf met een pony bij de paarden starten!
Maar ik zeg er wel bij als ik echt dolgraag had willen starten had ik het toch wel gedaan! Er waren ook wel meerdere redenen om het niet te doen.

....

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:40

gaaf toch. ik wil dit over 3 jaar ook gaan doen. Ik vind het leuk en ga er dan ook zelf lol aan beleven.

Wodan en ik onderweg in de M2

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:54

Ik (36) heb met mijn New Forest tussen de paarden gereden . 1.54 hoog.
En wij zijn wel Z geworden. Het was geen lux type , een beetje het ouderwetse type maar hij kon wel strekken en hij liet je nooit in de steek.
Natuurlijk heb ik ook meegemaakt dat het niet altijd eerlijk gaat. En ik moest mijn proeven bijna foutloos rijden terwijl een ander met een prachtig paard met front fouten kon permiteren.
Je wordt er hard van. En ik vindt het belangrijkste als je maar lekker geniet van je pony. De dressuursport gaat niet altijd eerlijk in onze ogen of je nou op een pony rijdt of op een paard.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 13:17

Wat ik wel veel hoor is dat als je geen KWPN of iets dergelijks heb, je vaak het wel kunt vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 13:59

onzin yootha
En ook niet alle wpn-ers zijn van nature geweldige dresuur paarden.
Neem een voorbeeld aan mijn Kawa
er zat eerst niet eens een arbeids draf op Lachen
Verruimen in draf, wat is dat, sneller en onregelmatig gaan lopen?
met enkele passen middendraf haalde ik 3en en 4en

Maar na veel oefenen en geduld haal ik nu zelfs voor uitgetrekte draf 6en en soms een 7.

En als jij met je haf of wat dan ook flink traint kan die ook verruiming laten zien, blijft dat in takt heb je ook een 6 of 7

Verder is niet alles draf in proef.
Als je paard lekker stapt of lekker hals kan strekken laat dat dan ook zien.
Achterwaarts waar ik meestal een 8 op scoorde, dat kan elk paard.
Zorg dat je met groeten lekker voorwaarts en recht binnenkomt, netjes stilstaat en je hebt alweer een 7

Is het gewoon niet vaker zo dat mensen die een haf kopen, minder wedstrijd gericht zijn en er minder op oefenen om iets extra uit te laten komen in de proef?
Daar zit naar mijn idee eerder het probleem dan dat een haf in het nadeel geplaatst word door een jury.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:27

Ik had het niet over een haf. Een vriendin van mij heeft een Zwaar Warmbloed. Deze zijn zwaarder dan KWPN-ers. Ze rijd er veel mee en rijdt ook goed, maar op wedstrijden....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:25

Fitzroy schreef:
Als jij gewoon netjes je proeven rijdt en afwerkt kun je net zo goed je punten halen als ieder ander.
Dat je geen 8 voor je uitgestrekte draf krijgt, kun je misschien zelf ook wel bedenken (tenzij je een heel rijtypische Haf hebt).
Kijk anders een op het wedstrijdforum, daar staan meerdere topics over met een Haflinger starten.


haha ben jij zeker niet op de utrechtse paarden dagen geweest. nou daar liep er een Kwijl Kwijl zo die werd mooi gereden en een uitgestrekte draf Kwijl Kwijl nou ik ben niet dol op haflingers, maar als ze zo worden geredem kijk ik er graag naar.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:19

POny's tussen de paarden kan best, ik heb ook een E-pony staan(is niet groter geworden) en het is ook wel de bedoeling om die op den duur uit te brengen(heb nu alleen de tijd niet om te trainen...)
De pony van Anita is ook meteen het voorbeeld van een geweldige pony in de dressuur hier in de regio *LOL* Als die een goede dag hebben dan rijden ze al die dressuurkastelen eruit hoor Haha!

Ik heb trouwens met mijn vrij smalle paardje van 1.68 al het idee dat ik niet opval tussen al die kastelen, dus daarvoor hoef je het starten op een pony niet te laten *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ieris

Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:58

Ik rijd ook met mijn pony,fjord van 1.43 tussen de paarden,en ik vind het echt hartstikke leuk!
Ik krijg best veel leuke reackties,ik heb eigenlijk nog nooit rottige opmerkingen gehad.
En ik ben het ook altijd eens met de punten die ik krijg.
Het is echt heel leuk,gewoon doen! het is maar voor de lol!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:02

Ik ken iemand die haar E-pony uitbracht tussen de paarden, zij kon leuk rijden en het paard (pony) kon leuk lopen, ze eindigde vaak (bijna altijd) als eerste. Ik ga over 1,5 - 2 jaar ook starten met mijn uk (ze wordt wel rond 1.60). En heb er heel veel zin in...Knipoog

Galactica Wadim X Gemini

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 19:39

Heel erg leuk al die reacties.
Vandaag weer heerlijk gereden, hals strekken doet hij al naar de vereiste knie hoogte en de galop is super, ik moet ook zeggen dat ik hem net als ieder ander paard rijdt (voorwaarts neerwaarts en gewoon rond met die hals en achterhand erbij).
Ook rijd hij heel gemakkelijk de hoekjes in en kijk ik er echt naar uit om te gaan starten met hem, over 2 weken hebben we de generale repetietie want dan rijden we een onderlinge wedstrijd hier op de manege.
Ben heel erg benieuwd hoe dan zal doen, ook is trouwes onze eerste "echte" wedstrijd hier op de manege dus op bekend terein.

groetjes,

een geluk pony mens!!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:27

ik rij ook verschillende pony's tussen de paarden, nu 1, maar volgend jaar ga ik er eentje bij starten, Liberty Haha! in de MII

Als je even de zoekfunctie gebruikt, kun je waarschijnlijk veel topics hier over vinden

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:05

Hoi,
Ik rijd ook met mijn pony van 148cm bij de paarden en ik ben er doorheen geschoten. Nu rijd ik met haar Z1, met punten.
Ik rijd niet vaak wedstrijden en ik ben heel snel gegaan en heb ook heel wat bekers van de eerste plaats..
Ze heeft heel wat gewonnen van die grote mooie paarden , mar het blijft lastig, en waarom , omdat je altijd zal blijven houden dat je soms een sjurie heeft die niet in een pony kan kijken tussen die paarden, ik heb een vrouw gehad die denkt dat een pony kan lopen zoals een paard, mijn pony loopt wel heel ruim voor haar lengte maar zoals een paard kan het niet.
Maar goed , je kiest er zelf voor om met een kleintje bij de grote te gaan. ja toch..
En zoals hierboven iemand zegt , de combinatie moet goed zijn .. ik heb wel gehad dan schreven ze erbij, mooie combinatie, ruiter en paard zijn een samen.
Veel ucces bij de paarden met je wedstrijden, hoop dat het lekker gaat.

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 10:26

Ik heb ook een paar wedstrijdjes tussen paarden gestart en heb niks gemerkt hoor! Qua beoordeling alleen met de middendraf, tja, die komt er bij mijn Tinkie gewoon nog niet zo goed uit... Ik had het idee dat hij het wel redelijk deed en dat werd dus beloond met een..... 4! MAar goed, dat weet ik en we zijn ook hard aan het oefenen!! Voor het halsstrekken bv had ik wel een mooie 8! En nette overgangen rijden, mooie stelling, nette wendingen... Dan zorg je dat je sowieso al een mooi gemiddelde hebt qua cijfers. Dan kun je je tussendoor een keer een 4 veroorloven.

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 09:08

Ik heb voor mijn middendraf en uitgestrekte draf 7 telkens, dus of het nou een pony of paard is kwa dat m,aakt helemaal niets uit.. als de jurie maar kijkt en verstand heeft !! snappie.. want mijn pony die strekt vahn achter heel goed alleen van voor nbiet super.. dus/...

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, charootje, DeGelukkige4, Eleeke, EsmeeKKK, Esther_r20, Galeobdolon, tienus63 en 42 bezoekers