Kan het goedkomen tussen mij en mijn paard..?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chleta
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 00:58

Tindra"]
[quote="chleta schreef:
Hoi Tindra,

Die beslissing die je moet maken is erg moeilijk. Verward Waarschijnlijk heb je een paard met een erg sterk karakter. En dat vereist een consequente ruiter. Je moet leren hoe je met zo'n paard moet omgaan. Het nemen van lessen zal helpen je paard beter te gaan aanvoelen. Maar er komt een dag dat je alleen uit rijden met haar moet gaan. Jij zal beter moeten aangeven aan je paard wat je van haar vraagt. En als iets je niet aanstaat haar daar in verbeteren. Dat vereist heel veel van een ruiter. Als dat niet binnen jou bereik ligt zou ik toch opzoek gaan naar een ander paard wat jou en jij hem wel volledig vertrouwd. Je moet tenslotte eerlijk blijven en ook eerlijk blijven tegenover je paard.


Tindra is eigenlijk perfect. De enige die moet veranderen ben ik, en ik begin er steeds meer in te geloven dat dat wel mogelijk is.
Ik heb vrijdag op haar gereden. Een vriendin van mij reed mee op haar ijslander, en zij had Tindra vast aan een halstertouw, want helemaal los zag ik toch niet zo zitten. Ik merk dat Tindra op alles let wat ik doe. Als ik gespannen zit dan voelt ze dat, en gaat ze harder lopen. Ik moet leren om volledig te ontspannen als ik haar wil stoppen. En daar heb ik nogal wat moeite mee, maar volgens heel veel mensen valt het wel te leren. Ook moet ik leren om de baas over haar te zijn (ze loopt vaak gewoon over me heen, omdat ik veel te terughoudend ben en 'vergeet' om haar een tik te geven als ze niet luistert) maar ook dát valt te leren.
Ik denk er nu dus hard overna om haar toch te houden, want het is écht een superpaardje. Het probleem is gewoon dat ik gewent ben om te rijden op doorgereden (manege)pony's, waarbij je (bij wijze van spreken) gewoon aan de teugels trekt en ze staan stil.
Nou ja, als ik eruit ben wat ik met Tindra doe zal ik het zeker laten weten.
[/quote]

Hoi tindra,

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik wil je toch een paar vragen stellen en wees dan eens eerlijk tegenover jezelf.

Waarom is tindra zo perfect?

Je paard heeft een karakter en jij namelijk ook dat je erg zachtaardig bent in omgang. Zo haal ik het uit je woorden. Karaker is persoonlijk en er valt weinig aan te veranderen. Wel kun je leren om de momenten in te zien wanneer je paard met je aan het dollen is.
Dat temprament van je paard is een blijvend iets. Daar moet je mee om kunnen gaan. En dat zal erg veel moeite gaan kosten. Het kan zijn dat het paard in de omgang een schatje is, maar tijdens het rijden allemaal kapriolen uit haald. Vertrouw je je paard?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 01:19

heel bekent. Kreeg mijn arabje toen ik 15 was en hij was 17. Eerste eigen pony en wat voor een! Extreme duivel De eerste 5 maanden waren een hel, hij heeft bijna 3x toe ofzo te koop gestaan, maar elke keer toch bedacht. Hij deed alles om mij tegen te werken. Mij platdrukken tussen hem en de muur, meestal met het zadel er nog bij. Op mijn tenen gaan staan als ik zijn hoeven uit krabtte (ALS me dat al lukte) Mij omver hopsen als hij een ander paard zag, ineens weg rennen en noem het allemaal maar op. Hij werd soms zelfs gevaarlijk en ik kon hem niet aan. Maar als ie dan lief kijk was ik zo verliefd. En dan hield ik toch maar weer vol, ook al heb ik dagen , weken, maanden janken naast hem gestaan, ik zag alleen de positieve dingen. Toen heb ik hem een week lang niet aangekeken ( hij stond in de wei, en werd gevoerd door stalgenoten). Was het echt even zat. Begon hem plots te missen. Besloten les te nemen en mensen om hulp te vragen als ik iets niet wist of iets niet goed ging. Nu ben ik zo'n 3 1/2 jaar verder en ik heb het geweldigste paard van de wereld, hij voelt mij aan en ik hem. Benzo blij dat ik toen heb doorgezet!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 10:22

chleta schreef:
Hoi tindra,

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik wil je toch een paar vragen stellen en wees dan eens eerlijk tegenover jezelf.

Waarom is tindra zo perfect?

Je paard heeft een karakter en jij namelijk ook dat je erg zachtaardig bent in omgang. Zo haal ik het uit je woorden. Karaker is persoonlijk en er valt weinig aan te veranderen. Wel kun je leren om de momenten in te zien wanneer je paard met je aan het dollen is.
Dat temprament van je paard is een blijvend iets. Daar moet je mee om kunnen gaan. En dat zal erg veel moeite gaan kosten. Het kan zijn dat het paard in de omgang een schatje is, maar tijdens het rijden allemaal kapriolen uit haald. Vertrouw je je paard?


Tindra wordt al een halfjaar getraint door een vriendin van mij. En ze gedraagt zich dan altijd prima. Ze heeft geleerd om goed te luisteren naar de ruiter. Daarom merkt ze het meteen als ik gespannen zit, en dus gaat ze harder lopen. Ik raak dan in paniek, en trek aan de teugels, maar daardoor gaat ze nog harder lopen.
Zodra ik ontspannen ga zitten, en niet strak de teugels vast blijf houden, dan doet ze weer wat ik wil. Daarom ligt het aan mij.
Tindra is natuurlijk niet helemaal perfect, maar ik dat opzicht wel (ze zal ook nooit bokken, trappen of wat dan ook).
In omgang is ze verder heel braaf, maar het blijft een echte merrie. Het is af en toe nodig om haar een flinke tik te geven, en dan luistert ze weer prima. Daarom moet ik leren om strenger tegen haar te zijn, en niet te terughoudend.
Tja, en of ik haar vertrouw... niet echt, ik ben altijd bang dat ze niet stopt als ik dat wil (en dat voelt ze meteen, dat ik bang ben).
Maar als ik in een bak rijd, dan vertrouw ik haar helemaal, dan ben ik ook absoluut niet bang (en dus luistert ze dan perfect). Helaas heb ik hier niet de mogelijkheid om in een bak te rijden, en moet ik meteen de weg op.
Ik heb trouwens al min of meer besloten dat ik Tindra houd..! Het is gewoon een geweldig paardje, zolang ik maar niet gespannen en terughoudend ben tegenover haar.