discussie: hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:28

Woestein schreef:
Maar waar ik een gruwelijke Extreme duivel hekel aan heb is aan die mensen die een hengst hebben, dat ook dus echt bewust voor gekozen hebben, maar dat ze dat arme beesie straffen Boos! (met name een schop in de buikstreek zie je vaak) omdat hij reageerd op zijn hormonen Lovers .
Nou dan is de maat bij mij vol en ben ik geneigd om ook eens flink in hun buik te schoppen als ze op een mooie man of dame reageren.


Nee, we knuffelen met hem als hij braaf is en negeren stout gedrag Frusty . Een paard kan prima leren dat er verschil is tussen werk en plezier en als hij even vergeet dat hij aan het werk is dan zal hij daarop gewezen moeten worden.
Noem mij wat je wilt, maar die van mij krijgt een schop met de bovenkant van m'n voet onder zijn buik als hij zich misdraagt. Duidelijkheid en consequentheid zijn m'n motto's, en m'n paard is keurig opgevoed en rustig rond andere paarden. Ik vind niet dat andere mensen hoeven te merken op een wedstrijd dat die van mij een hengst is.

Oh ja, en over je laatste zin; totaal onvergelijkbaar imo, maar ook bij mensen vind ik sociaal aangepast gedrag normaal. Mijn vent mag ook niet 'brullen naar' andere vrouwen of aanstalten maken om erop te springen en dat weet hij }> Haha! .

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 01:01

Woestein schreef:

Ook vindt ik dat op manege's geen hengsten thuis horen want het idee alleen al wat er kan gebeuren als zo'n dier los komt..... Lips are sealed



Het zijn niet allemaal monsters hoor..... wat kan er wel niet gebeuren als je de weg oversteekt, ik vind het soms een beetje ver gezocht.. wat kan er niet gebeuren als hij ooit los komt, nou dan vreet hij waarschijnlijk iedereen op Vingers aflikken

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 01:09

Als je een paard daar moet straffen waar het juist het pijnelijksteen zwakste is, immers in het wild vallen daar de roofdieren als eerste op aan na de nek (paard is dus een prooi dier) denk ik niet dat je paard nog echt heel veel vertrouwen heeft in de mens( maar ja vooruit je bent dan misschien wel duidelijk en consequent??).
Die zijn volgens hem alleen maar roof dieren en daar zal hij niet uit vrije wil echt iets voor doen.
Bij ons op de manege staat een 10 jarige dravers hengst die nog koerst, in het begin wel rustig maar na de lente (is heel makkelijk hoor zo'n schouwhengst op stal, wel in overleg met eigenaar) is hij niet rustig meer als er anderen langs lopen en slaat hij heel de boel bij elkaar.
Paard was dus een redelijk rustige hengst, nu niet meer dus, doordat hij nu donders goed weet wat een paard voor zijn box inhoudt.
En dan wordt hij maar even door de baas in zijn buik getrapt als hij zich als hengt gedraagt...met andere woorden het is niet goed dat je paard zich als een paard gedraagt....
nee dan moet je hem maar helpen en proberen om hem dan wel als paard te kunnen behandelen.
Oke vooruit er zijn wel rustige hengsten en baasjes die denken aan het paard, maar ik vindt dat in het algemeen de bovengenoemde dingen te vaak gebeuren.
En wat kan er wel niet gebeuren met een hengst op de manege......ik moet er niet aan denken dat zo'n dier losbreekt terwijl er kinderen op stal zijn en dat het meneertje een stand induikt met daar een heerlijk hengstige (of zelfs niet) merrie....
Gelukkig zijn er nog van die eigenaren die een ketting om de deur doen zodat het uitbreken wat moeilijker wordt.
En op een manege kunnen ze niet lekker naar buiten, ja vooruit als ze mazzel hebben mogen ze in een paddock.
Wat ik ook wil zeggen dit is geen aanval op de bepaalde mensen dit is gewoon mijn mening, hoop wel dat de desbetreffende personen een beetje nadenken over hoe ze op een zich natuurlijk gedraagende hengst reageren.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 02:20

Ben het met Cassiy, XoNo en de anderen volkomen eens, dat een hengst als hij niet de dekdienst in gaat een hengst moet blijven. De "braafste" hengst rolt over je heen als de hormonen enes daags gaan opspelen en dan helpt het niet een hengstige merrie ergens op een ander weitje te zetten. Hij ruikt dat op kilometers afstand en als hij wil dekken dan zal hij gaan dekken al moet hij jou daarvoor in puin slaan.
Ik denk gewoon dat het bij de meeste mensen een imago probleem is waar je het paard geen plezier mee doet.

Dat een ruin minder mooi of slechter loopt of showt is een fabeltje. Ik heb een nu 10 jarige ruin die showt zich als een hengst, heeft de hals en het figuur van een hengst en loopt perfect. Vrij naar het motto een goede hengst wordt een excellente ruin!!

Ik ga in ieder geval het risico niet in dat één van mijn hengsten, die dus allemaal ruinen geworden zijn trek hebben in mijn merries. Bovendien zijn ze op één na hier geboren en het risico van inteelt wil ik ook niet ingaan. Bovendien als ik fok, doe ik dat om mijn bestand streeds weer te verbeteren en dat hoeft dan niet persé met de eigen hengst te zijn.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:48

Pfff als ik mijn paard een schop onder zijn buik zou verkopen dan gaat hij door de muur..... dat moet ik dus echt niet doen bij hem...niet dat hij kwad wordt maar dan wordt hij zoooo bang dat kan niet goed gaan.
Nee hoor een beetje stem opzetten is bij hem meer dan voldoende om hem weer bij de les te krijgen, hij is super gevoelig voor wat ik doe en hem in zijn buik schoppen zou niet echt goed zijn voor de band die we hebben, maar ik erbij zeggen dat het ook niet nodig is bij die van mij Haha!
Het enige dat ik altijd ben is consequent, Nee is Nee en Ja is Ja, maar dat ben ik met al mijn paarden geweest

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-02 09:58

Wat mij verbaast is dat bij een paardenspektakel als Goa er wel een heleboel hengsten dicht naast elkaar kunnen werken en ook los. Zijn die dan ook zielig, omdat ze zich moeten concentreren op hun werk? En dat het daar wel kan komt dat door de manier waarop wordt omgegaan met de paarden?
Imo is het voor een deel fokkerij (karakter) en voor een ander deel hoe je met paarden omgaat.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 15:30

eveline_B schreef:
Wat mij verbaast is dat bij een paardenspektakel als Goa er wel een heleboel hengsten dicht naast elkaar kunnen werken en ook los. Zijn die dan ook zielig, omdat ze zich moeten concentreren op hun werk? En dat het daar wel kan komt dat door de manier waarop wordt omgegaan met de paarden?
Imo is het voor een deel fokkerij (karakter) en voor een ander deel hoe je met paarden omgaat.


Maar zal het je dan verbazen dat ze daar voornamelijk Friezen en Andaluisers voor gebruiken Haha!

Heb wel eens een clinic Parelli gezien, was ook een man met een Spaanse hengst, geweldig, zonder hoofdstel zonder zadel maar zoooooo geweldig!!
Die man die die filmpaarden heeft, die Fransman... iemand ooit die film gezien, hij traint zijn paarden om door glas te springen en in bootjes te springen enz. zijn allemaal Hengsten.
Imo is het idd voor een groot deel afhankelijk van het ras en ook hoe je er mee omgaat, maar het er mee om kunnen gaan heeft ook weer te maken met het karakter.....

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 16:47

Mario Luraschi is dat, zo gaaf wat die man met paarden doet!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 22:38

cloris schreef:
Pfff als ik mijn paard een schop onder zijn buik zou verkopen dan gaat hij door de muur..... dat moet ik dus echt niet doen bij hem...niet dat hij kwad wordt maar dan wordt hij zoooo bang dat kan niet goed gaan.
Nee hoor een beetje stem opzetten is bij hem meer dan voldoende om hem weer bij de les te krijgen, hij is super gevoelig voor wat ik doe en hem in zijn buik schoppen zou niet echt goed zijn voor de band die we hebben, maar ik erbij zeggen dat het ook niet nodig is bij die van mij Haha!
Het enige dat ik altijd ben is consequent, Nee is Nee en Ja is Ja, maar dat ben ik met al mijn paarden geweest


Nu is het alsof jij het over MIJN paard hebt Lachen

Voor een volle 200%: idem dito!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 23:29

DinkeyGirl"]
[quote="cloris schreef:
Pfff als ik mijn paard een schop onder zijn buik zou verkopen dan gaat hij door de muur..... dat moet ik dus echt niet doen bij hem...niet dat hij kwad wordt maar dan wordt hij zoooo bang dat kan niet goed gaan.
Nee hoor een beetje stem opzetten is bij hem meer dan voldoende om hem weer bij de les te krijgen, hij is super gevoelig voor wat ik doe en hem in zijn buik schoppen zou niet echt goed zijn voor de band die we hebben, maar ik erbij zeggen dat het ook niet nodig is bij die van mij Haha!
Het enige dat ik altijd ben is consequent, Nee is Nee en Ja is Ja, maar dat ben ik met al mijn paarden geweest


Nu is het alsof jij het over MIJN paard hebt Lachen

Voor een volle 200%: idem dito!
[/quote]

Tja Spaanse paarden he Haha!

thorreke

Berichten: 51
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 19:50

ik heb mijn pony als hengst gekocht
toen hij bijna 3 was heb ik hem laten castreren, dit had ik op voorhand wel goed overweegd *LOL*

tis niet dat hij niet braaf was ofzo, ma dekken zou hij nooit moge Huilen , en ik vond het een beetje stom dat hij heel zen leve alleen zou moete staan omdat hij balle aan zen lijf heeft

nu kan hij gewoon met de rest mee buite en heeft hij ook veel meer gelegenheid om op de wei te kunne Pling

Alvaron

Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:32

Woestein schreef:
Bij ons op de manege staat een 10 jarige dravers hengst die nog koerst, in het begin wel rustig maar na de lente (is heel makkelijk hoor zo'n schouwhengst op stal, wel in overleg met eigenaar) is hij niet rustig meer als er anderen langs lopen en slaat hij heel de boel bij elkaar.


Maar dit is nu net het grote probleem. Paard wordt als schouwhengst gebruikt en mag vervolgens NIET dekken! Dat is de kat op het spek binden! Ik vind het dus ook niet vreemd dat ie gek wordt.

Mijn hengst mag wel dekken, en als hij de merrie in kwestie mag dekken mag er geschouwd worden, maar anders NIET! Schouwen doen we dus ook niet met de merrie voor zijn box, maar buiten op het terrein. Aan het touwtje mee naar buiten en DAAR wordt geschouwd en, indien hengstig, gedekt. Als er dus merries langs z'n box lopen wil hij nog wel een keer brullen, maar verder is en blijft hij rustig.

Het probleem is als zo vaak dus niet het paard/de hengst, maar de mens die niet nadenkt bij wat hij doet en vervolgens de rekening voor zijn onnadenkendheid gepresenteerd krijgt. Helaas is uiteindelijk het paard tenslotte het kind van de rekening!