n.a.v discussie hengsten: brááf....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

n.a.v discussie hengsten: brááf....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:14

N.a.v. het topic over hengsten: vanmiddag heb ik me een beetje kwaad gemaakt over hoe makkelijk mensen kunnen zijn.

Ik heb voor een week 2 stallen gehuurd op een grote pensionstal vlak bij mijn ouders. Ik vertrek dinsdag namelijk naar het buitenland, en wilde nog even thuis zijn om dingen voor te kunnen bereiden. Ik heb 2 stallen onder de kapschuur gekregen. Er is een klein gangetje, Nescio staat aan de ene kant naast een merrie, de hengst staat aan de overkant naast een lege box. Tot dusver zonder problemen.

Vanmiddag was de hoefsmid op stal, en moest er oa een merrie en veulen, die nog in het land staan, bekapt worden. De eigenaar van de merrie haalde ze op, en zette ze ook in een van de lege boxen onder de kap. Nu zijn merries geen probleem, maar van veulen worden veel hengsten toch wel heel erg zenuwachtig, zo ook de mijne. Vervolgens kwamen ze op het ludieke idee dat veulen in het gangetje te gaan bekappen Frusty recht voor de box van mijn hengst, die nu bijna brullend en schreeuwend uit zijn box klom.

Ik had zo snel geen stapketting voor handen, en het zegt iets over het karakter van mijn hengst dat ik hem zo aan een touwtje de box uit kon halen en hem in de stapmolen kon zetten. Hij heeft geen kik gegeven. Lovers

Dat vind ik dan wel weer erg onnadenkend hoor Hij weet verdorie dat die hengst daar staat, dan kun je toch wel een klein beetje nadenken?? Zeker als je ziet hoe hij reageert.


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:24

Tjonge jonge, dat is wel heel erg onnadenkend hoor. Frusty

Dus je vertrekt dinsdag? Heb je dan nog i-net na dinsdag?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:47

Zooooo simpel!!!

Ik zie Ozep nog stuiteren toen die voor het eerst sinds lange tijd weer een veulen zag,
laat staan hoe een hengst zou reageren Frusty

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:03

Soms zijn er geen andere mogelijkheden, en moeten ze een paard bekappen op een plaats waar dat beter lukt. Ik weet niet of dat bij jou het geval was natuurlijk.
Ik ben daar zelf erg makkelijk in, mijn hengst moet niet zo zijken en als hij door de tralies komt, fine with me. Inmiddels gedraagt die zich als een redelijk normaal paard, ook bij veulens. Ik verwacht niet van mensen dat ze altijd rekening houden met mijn paard, hoeft bij zulke situaties van mij ook niet. Hij mag dan wel hengst zijn, maar behoort zich redelijk normaal te kunnen gedragen zoals ieder paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:23

Nou Monty,
dat vind ik wel wat kortzichtig, die hengst staat daar pas sinds een paar dagen en om hem dan in die korte tijd over de zeik heen te helpen vind ik toch wel een beetje simpel.

Verder lijkt de hengst van Zep een veelbelovend paard te kunnen worden, een blessure is zo opgelopen, met alle gevolgen van dien.
Als IEMAND daar over mee kan praten is het Zep herself wel, maar aangezien je nog niet al te lange tijd op Bokt vertoeft zal je dat nog wel niet hebben meegekregen.

groetjes.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 23:44

he hallo
een vriendin van mij ging met haar jonge hengst op een pensionstal staan, hij kwam in een hengstenbox niks aan de hand dus zou je zeggen.
na nog geen 2 weken moest hij gecastreerd worden, het gebeurde minstens 1x per dag dat er mensen met hun merrie voor de box gingen staan om te kijken of de merrie wel hengstig was Verward waar ben je dan mee bezig?
het was niet heel erg hengst dat ie op stal kwam maar na 2 was ie gecastreerd.
hij was gewoon niet meer hengst te houden dankzij die mensen lekker he Boos!

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 09:41

Hoi Sjuimpje
Misschien vind je het simpel, maar ik houd het ook graag simpel. Ik tolereer geen hengstengedrag wat inderdaad blessures tot gevolg kan hebben en wat ronduit lastig is. Ik ga mij dus nooit in allerlei bochten wringen zodat er voor mijn paarden geen uitlokkende factoren zijn die hem over zijn zijk zouden kunnen brengen.
Verder ken ik Zep niet en begrijp ik de angst voor blessures maar al te goed.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 10:23

Maar soms is het erg moeilijk om die hormonen van een hengst tegen te houden, opvoeding doet dan wel veel maar het blijven hengsten natuurlijk en daar moet je nog wel rekening meehouden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 10:35

Een ander kan het inderdaad voor je verknallen als ze je hengst als teaser gaan gebruiken.

Zegt ook wat over de kwaliteit van de stal...en de mensen...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 10:55

Monty: ik vind het knap hoe jij geen hengstengedrag tolereert van een paard dat in zijn box staat, en waar je zelf niet eens bij staat. Op het moment dat ik hem vastpakte wist hij precies waar hij aan toe was, en stond hij dan ook stil en hield zijn mond. Hij was wel flink over zijn toeren op dat moment.

Er zijn maar weinig momenten dat mensen rekening moeten houden met mijn hengst, en al helemaal niet als ik hem vastheb of erop zit, want dan is het mijn verantwoordelijkheid. Maar je kunt dingen ook uitlokken.

monty
Berichten: 85
Geregistreerd: 04-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 11:28

Zep, het is niet mijn bedoeling om kritiek te gaan leveren op jou, ik ken jou verder niet.
Maar wat ik helaas vaker constateer bij hengsteneigenaren, is de tolerantie van bepaald gedrag. Hengsten zijn in weze helemaal niet moeilijker dan een ander paard, naar mijn idee wordt er alleen veel te truttig mee omgegaan en breekt er paniek uit zodra een hengst ook maar een beetje opgefokt doet. Maar nogmaals, dit hoeft bij jou niet het geval te zijn.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 12:17

tja is je hengst braaf word ie door een ander wel moeilijk gemaakt.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:16

dit vind ik dus echt super onverantwoordelijk gedrag!
niet van jou uiteraard, maar wel van diegene die op het ludieke idee komt dat veulen even daar te gaan bekappen!

Je gaat zo zeker wel met een gerust gevoel op vakantie

sommige mensen....... Boos!

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 16:15

helaas zijn mensen alltijd extreem, of ze gedragen zich overangstig of het kan ze niets schelen wat een paard doet of voelt, mijn hengst is een erg lief paard en doet niets ook al heeft ie al gedekt en staat er een merrie voor zijn box of zo, de meesten mensen hebben niet in de gaten dat
het een hengst is maar velen gaan ook met hun hengstige merrie in de box bij hem om te kijken of ze wel hengstig is dan zie ik echt rood, Boos! ik moet meer voor de veiligheid van mijn paard ( maakt niet uit voor welke ook voor mijn eigen merries ) vechten dan dat mijn paard zich opwindt. ( zegt trouwens wel veel over de stal maar verder is het er echt leuk en veel te doen...
soms moeten ze echt een rjbewijs voor paardeneigenaren uitbrengen Lachen))
gelukkig heb ik een eigen hoek op stal waar alleen mijn paarden staan dus daar kan niemand onopgemerkt komen, maar het was wel anders.
ik heb ook een hegstveulen en het is ongelofelijk hoe moeilijk het is om mensen te kunnen uitleggen waarom ze niet gezellig met hun merrie ( of paard algemeen) even mogen snuffelen en knuffelen met mijn veulentje ( afgezien van ziektes zo als griep, schimmel etc.) gaat ook de moedermerrie erg opgefokt worden en is de hele dag onrustig dus ik heb alle handen vol te doen om mijn paarden de nodige rust en ontspanning te geven omdat anderen niet nadenken.
maar dat heb je waneer je op een grote of tenminste niet prof. stal staat waar veel mensen komen die niet genoeg weten over paarden en hun verzorging/omgang, ik ben zelf ook geen prof maar probeer tenminste de gevolgen zo goed mogelijk in de gaten te houden.
iedereen kan fouten maken maar waneer je ziet dat een paard zich opwindt ga je toch niet gewoon door...
veel geluk met je hengst en veel plezier in het buitenland.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:42

Das inderdaad erg dom van die hoefsmid Zep...hij mag in zijn handjes knijpen dat er geen gekke dingen zijn gebeurd. Op de NK Quarters afgelopen weekend hadden 'we' ook 2 hengsten bij ons. Gewoon tussen ruinen gezet (zijn wel meer hengsten, dus daar wordt rekening mee gehouden), maar ondertussen werd er wel 'eventjes' een merrie in de box achter een van de hengsten gezet...je kunt wel raden wat er dan gebeurt. De stalletjes stonden al niet stevig, en gelukkig was Henk er snel genoeg bij voordat hij de muur omgemaaid had. Scheve mond Domme mensen heb je toch ook hè? Het is ook nog een gigantisch groter en dik bespierde hengst, van een kilootje of 600 Haha!

Wij hebben overigens voor de hengsten op stal een apart hengstendeel. Gewoon een aantal buitenboxen, maar de hengsten staan afgeschermd met een schutting, zodat ze de merries die eventueel langskomen niet kunnen zien. Ook kunnen mensen op die manier niet eventjes controleren of hun merrie nog wel hengstig is. Opzich een goede manier Lachen Je hoort de hengsten nooit! Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:47

Toen mijn hengst met een zeer zware, levensbedreigende blessure in de kliniek stond, had hij in eerste instantie een merrie met veulen naast hem staan. Hij brak de tent zowat af, dus hebben ze die twee verplaatst en stond hij alleen. BoxRUST was immers pure noodzaak. Hij stond in het 'schuurtje'van de hoefsmid en die stond dus alle dagen voor zijn neus paarden te bekappen. Ik was in eerste instantie niet zo blij, maar mijn paard bleef daar aardig rustig onder.
Waar ik benieuwd naar ben is of hij volgende maand zijn eigen zoon herkend, als die bij ons op stal komt. Zijn veulen is dan 6 maanden. Er stond iets over in bit....het schijnt te kunnen.....

knabbel
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:48

Ik vind he niet kortzichtig hoor, als er geen andere oplossing is dan moet hij daar in het gangpad bekapt worden en tja als jouw hengst daar niet tegen kan moet hij er maar aan wennen...klikt hard maar het is wel zo, mensen kunnen niet altijd rekening met hengsten houden. Misschien moet je hem vaker met zulke dingen confronteren en dan afstraffen als hij heel erg dominant gedrag vertoont. Want of hij er nou net staat of niet zelfs een hengst moet daar tegen kunnen, kijk maar naar grote concoursen die meerdere dagen duren. Daar staan dan ook hengsten, merries etc.. Ik denkdat het gewoon een kwestie is van een hengst opvoeden en als hij nu nog goed reageert op een merrie met veulen moet je hem daarop corrigeren. Jij bent diegene die hem hengst laat en daar kan hij zelf niks aan doen, dus ook niet aan zijn hengstengedrag maar jijkan het wel gedeeltelijk de kop indrukken. Succes

knabbel
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:49

Sjuimpje schreef:
maar aangezien je nog niet al te lange tijd op Bokt vertoeft zal je dat nog wel niet hebben meegekregen.

groetjes.


Beetje banketstaaf opmerking, ik snap Monty's reactie wel.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:52

knabbel schreef:
klikt hard maar het is wel zo, mensen kunnen niet altijd rekening met hengsten houden.


Nee je hoeft geen rekening met elkaar te houden speciaal omdat het een hengst is, maar je hoort vind ik gewoon rekening met elkaar te houden, met elkaars PAARDEN. Als het een dominante merrie was geweest die daar helemaal over de zeik ging dan had dat niets uitgemaakt. Een paard kan zichzelf in de box makkelijk verwonden dus dan ga ja als het even kan ergens anders staan, of je wacht even tot er ergens anders wel plaats is.

Ik had ook zo'n "vriendin" die lekker even kwam bijkletsen, dr hengstige merrie meenam en die vlak voor mijn hengstje z'n neus parkeerde. paardje helemaal over de zeik, pislucht everywhere en ja dan ben ik best wel ff geirriteerd dat ze daar niet even over nadenkt. Maar ja dat weet je als je hengsten houd dus dan probeer ik hem kalm te krijgen en af te leiden. Toch blijft het niet leuk als mensen het al dan niet met opzet uitlokken.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:31

Hallo,

Sins kort ben ik ook trotse bezitster van een hengst. Hij staat nog niet bij me op stal maar er zijn nu al problemen met mensen die er scheef tegenover staan. Misselijk
Ze vinden het onverantwoord en het is zelfs zo dat ik er echt letterlijk en figuurlijk scheef op aan gekeken wordt dat ik dit paard gekocht hebt. Verward

Nu weet ik dat mensen gekke sprongen kunnen maken als ze jarloers zijn maar ik vind dat je je mening wel goed moet kunnen ondergronden en niet zomaar moet roepen dat het levensgevaarlijk is voor andere stal mensen en mede bakgebruikers als je niet eens weet met wat voor hengst IK te maken heb! Extreme duivel

Je weet dat als je een hengst hebt dat het wat meer verantwoording met zich mee brent en dat je consequint moet zijn maar dan nog is het kwestie van rekening houden met elkaar. En of je nou een jonge merrie hebt of een jonge hengst beide kunnen raar uit de hoek komen daar zit geen verschil tussen.

Daarnaast komt hij niet eens bij hun paarden te staan en snap ik al helemaal niet wat het probleem is.
Het is zelfs zo, de gene die de stal runt heeft zelf ook een hengst er heeft een jaartje nog een andere jonge hengst gestaan dan snap ik echt niet hun probleem met mijn hengst niet als ze dat met die andere ook niet hadden en hebben Verward

Een hengst kan zo opgeblazen worden ik rij al 21 jaar paard ik weet heus wel waar ik het over heb onderhand en dan nog, dan is dat MIJN keus en niet die van hun!!!

Waarom altijd zo negatief mensen????

Ik kan er echt maar 1 conclusie uit trekken en is dat ze mij dit paard niet gunnen en daar jammer genoeg mij zelfs niet voor gedag meer voor kunnen zeggen. Lips are sealed

Jammer dat er mensen zijn die je grote trost proberen te kleineren op allerlij verkeerde manieren zulke mensen zijn maar hele domme Koe
en die lopen zelf nog wel een keer tegen een Frusty muur aan.
Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk misselijk wordt je er af en toe van!

groetjes, Primadonna

Stal Centaurus

knabbel
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:54

PrimaDonna schreef:
Hallo,

Sins
Een hengst kan zo opgeblazen worden ik rij al 21 jaar paard ik weet heus wel waar ik het over heb onderhand en dan nog, dan is dat MIJN keus en niet die van hun!!!

Waarom altijd zo negatief mensen????

Ik kan er echt maar 1 conclusie uit trekken en is dat ze mij dit paard niet gunnen en daar jammer genoeg mij zelfs niet voor gedag meer voor kunnen zeggen. Lips are sealed

groetjes, Primadonna


Uhmmmmmmmmmmm al rij je je hele leven en ben topruiter dan nog val je weleens van je hengst. Pas reed ik ook bij een hengst in de bak en die was lastig en struikelde, het gevolg dat ze met paard en al viel en dat ik een hengst achter mijn merrie aan had. Ze heeft geluk gehad dat hij me niet ongelukkig sprong of mijn merrie want dan had ik er persoonlijk voor gezorgd dat haar het zelfde was overkomen. Dus je valt er wel zeker andere mensen mee lastig. Ik vind persoonlijk dat hengsten gewoon bij topruiters horen met een eigen accomodatie of bij iemand met een privestal maar niet op een manege of pensionstal. Ik vind het van de eigenaar ook zielig tegenover zijn paard om hem hengst te houden. Hij heeft toch last van zijn hormonen en weet er 9 vd 10 keer geen raad mee.

En jalours hahahah nou nee hoor, het rijden van (goedgekeurde)hengsten is meer weggelegd voor profs omdat het vandaag de dag normaal is dat een hengst naast zijn dekcarriere ook in de sport presteert.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:30

Idd knabbel ik ben het zeker met je eens. In principe heeft PrimaDonna niets met de stal eigenaresse te maken. En de hengst van haar wordt gereden door een prof amazone en die weet hoe ze moet sturen. Zoals een onderschrift hier al zegt op Bokt: 21 jaar ervaring zegt niet dat je het 21 jaar goed hebt gedaan. Verder heb ik zo mijn eigen meningen......deze hengst word namelijk alleen in een schuurtje gezet zonder dat hij andere paarden ziet of what ever. Maar ach er wordt alleen naar de eer van de ruiter gekeken en verder niet. En jaloers dat is zeker wel het laatste wat we zijn....tsssssk.

Tamaar

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:40

Ik zeg ook niet dat ik er niet van af kan donderen omdat ik 21 jaar paardrij, ik wil alleen zeggen dat ik er van bewust bent dat ik een hengst heb gekocht en dat er dan meer verantwoordelijkheid bij zit.
Juist omdat ik 21 jaar rij weet ik waar een hengst toe in staat kan zijn maar dan ook heel duidelijk kan zijn. Knipoog
Als het levens gevaarlijk zou worden dan zou het toch vrij simpel zijn en laat ik hem castereren maar daar is nu nog helemaal geen sprake van en de grens van topruiters wel en "amateurtjes" niet vind ik wel heel belachelijk gesteld! Scheve mond

Daarnaast is die pensionstal bij mijn ouders op het erf in een aparte stal en hebben we ook aparte weidegebieden dus ik heb vrijwel niks met al die pension mensen te maken die zo hun "mening" er over hebben.
Ik sta apart van hun in mijn eigen stal en ben er volgend jaar op geheel andere tijden dan hun om mijn paardje te doen!
Daarnaast is het dus zo dat degene die de stal dus runt/ huurt bij mijn ouders, zelf ook een hengst heeft maar dat is dan weer geen probleem en gevaarlijk Verward Verward

En ja, ik denk dus zeker ergens wel jarloers en die mening is ook goed ondergrond maar dat is een ander discussie punt dat zou ik dan bij stalsfeer neer moeten zetten.

Ik vind het in ieder geval belachelijk dat mensen je geen gedag meer kunnen zeggen omdat je blij bent met je nieuwe paard onder het motto: hij is hengst dat is gewoon Koe koeienshit en dat gaat gewoon nergens
over Ze hebben hem gezien van foto en dan in eens zo'n mening hebben Verward Tja............hahahaaaa Lips are sealed

Het is ieder zijn eigen keus en verantwoordelijkheid dat hij of zij een hengst rijd en daar mag van twee kanten rekening mee gehouden worden het kan net zo gevaarlijk zijn als een zure pismerrie die met de oren in de nek de andere paardjes aan kan vallen in de bak!!!



Stal Centaurus

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:48

Maar een zure pis merrie bevrucht niet en daar hebben we zeker geen veulens van. En de hengst van de eigenaar staat ook niet in het land voor alle gevolgen van dien. Wat denk je nou zelf dat jij je hengst tussen 2 draadjes en sloot kan zetten??? En dat er merrie s en andere ruienen aan de andere kant staan.....denk je niet dat die hengst van je dan niet even wil proberen om daar heen te gaan?? Weet je wel niet hoeveel problemen je dan krijgt met de eigenaren van de paarden van wie de merrie s zijn. Srry maar wat ik nu typ is toch echt wel de kern van waarheid. Op ongelukken ( die kunnen gebeuren) zijn wij echt niet jaloers. Tis pracht paard dat moet ik toegeven, maar verder ook echt NIET!!!!

Tamaar

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:57

Metellica schreef:
Maar een zure pis merrie bevrucht niet en daar hebben we zeker geen veulens van. En de hengst van de eigenaar staat ook niet in het land voor alle gevolgen van dien. Wat denk je nou zelf dat jij je hengst tussen 2 draadjes en sloot kan zetten??? En dat er merrie s en andere ruienen aan de andere kant staan.....denk je niet dat die hengst van je dan niet even wil proberen om daar heen te gaan?? Weet je wel niet hoeveel problemen je dan krijgt met de eigenaren van de paarden van wie de merrie s zijn. Srry maar wat ik nu typ is toch echt wel de kern van waarheid. Op ongelukken ( die kunnen gebeuren) zijn wij echt niet jaloers. Tis pracht paard dat moet ik toegeven, maar verder ook echt NIET!!!!

Tamaar

Sorry, maar kan je iets duidelijker zijn? Ik volg het niet helemaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Diortje_vds, Groetje, nafkedemi, Tango1979, Vagabondo en 99 bezoekers