Alles op een rijtje, en vragen over keuringen??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 18:27

Eerst ff alles op een rijtje zetten, ik was de laatste dagen zo chaotisch Tong uitsteken !!
Komtie:
Lachen Sanne = friese merrie met veulen, mag ik berijden.
Pling Rosanne = fellpony merrie 6 jr. met veulen, mag ik berijden.
Clown Clown Die veulens zijn net anderhalve week en een week oud.
Kusje Safron = fellpony merrie 3 jr. kan nog echt niets, ga ik keuringklaar maken en zij mag later ook onder het zadel beleerd worden maar ze is erg schuw, maar schreeuwt om liefde...
}> Erin = fellpony merrie 1 jr. en moet ook keuring klaar gemaakt worden, is moedig brutaaltje en wil aandacht!!
Cool Diablo = fellpony hengst 2 jr. en is een enorme macho. Staat ergens anders gestald.

Dat waren ze! Even vraagje aan mensen die iets weten over keuringen:
Waar wordt op gelet als je een 1-jarige klaar wil maken voor de keuring?
Ze zal dan waarschijnlijk keurig mee moeten lopen, voetje kunnen geven, iemand nog tips om alles sneller/beter/verantwoordelijker aan haar te leren? Waar let je op?
Safron is al drie, maar heeft dus nooit iets geleerd, en moet net zoals de 1 jarige denk ik? Alleen heeft ze bij de vorige eigenaar wat nadelen ondervonden, ze loopt niet graag mee, gaat hangen als ze staat vastgebonden. Hoe leer ik dat het beste af?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Groetjes, Dorine.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:31

Hoi Dorine,
Het is vooral belangrijk dat het veulen er (uiteraard, maar toch) goed uitziet; netjes getoiletteerd, goed in z'n vacht, hoefjes netjes bekapt, knap halstertje om. Da's alvast je eerste indruk, want de bouw van het diertje, daar kun je weinig aan beinvloeden.
Verder moet het diertje netjes lopen, aan het halstertje. Dit kun je heel goed oefenen van te voren.
Voor je bij de jury moet komen, ga je namelijk allemaal rondjes lopen door de ring, achter elkaar. Hou het touw niet te strak, zorg dat het dier lekker ruim kan stappen. Als je te dicht op je voorganger komt, ga dan lekker diep de hoeken in, of hou achter de jury heel even stiekum (!) halt. Ga niet aan z'n koppie trekken dat 'ie zachter moet, want dan gaat ie kort stappen en dat kost je meteen punten.
Daarna gaan alle combinaties om de beurt persoonlijk naar de jury. Eerst opstellen (zorg dat 'ie "open" staat, dan lopen, schuin van de jury wegstappen op een rechte lijn, dan aandraven en recht naar de jury terug. Ook daar: lijntje niet te kort, en flink doorrennen zodat je het paard niet inhoudt. Dus let op je eigen conditie!
Daarna stel je het dier weer op voor de jury (andere kant tonen, weer "open" neerzetten) en dan mag je weer wegstappen.
Als iedereen geweest is, gaat iedereen weer rondjes stappen, en gaat de jury overleggen.
Daarna wordt er verteld wie er voorop gaat lopen etc, dus dan weet je al zo'n beetje hoe je gescoord hebt.
Daarna wordt er op rij opgesteld, en worden de jurybevindingen omgeroepen en hoor je dus wat je primering is.

Is doorgaans erg leuk en gezellig, keuringen!

Veel succes met oefenen!

Sonja

PS vergeet niet iemand achter de hand te hebben met een longeerzweep om er achter te lopen, voor het geval het dier de omgeving errrreg spannend vind. Let erop dat ook degene met de zweep in tenu moet zijn!!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:11

hey bij ons kom je dus op keuringen altijd alleen in de ring de tips die Sonja al zei moet je je echt aan houden achter de moeder stappen niet ernaast aan de buitenkant en inderdaad in het tempo van de jaarling mee stappen wnt als je ze in jouw tempo laat gaan gaan ze vaak korter worden in de beweging.
je moet van de jury afstappen en er vaak weer naartoe daarna draven vaak 2 soms 3 rondjes probeer ze bijna tegen de galop aan te laten draven met veel show.
veulens mogen bij de draf vaak al los.
Zorg met het opstellen dat alle 4 de benen te zien zijn en probeer foutjes weg te werken een scheef paardje kun je best zo recht mogelijk neer zetten een jury keurd wat ie ziet dus zet een kaarsrecht paard scheef neer met een voet naar binnen tja kost je ook weer puntjes ...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 22:01

ik heb weinig verstand van keuringen maar effe offtopic:
ik zie al die namen en eentje krijgt er toch nog een veulen?
kan je die sanderijn noemen Knipoog
of rosalien Knipoog

want er zit in alle namen san of sa(rosanne,sanne,safron)

sorry ik ben ZO blij dat ik gewoon onzin zit te banketstaaf hierzo.pardon exceeze me

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flew en 132 bezoekers