Twijfels na verhuizing van paard...is dat normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Twijfels na verhuizing van paard...is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 14:39

Pffffff..... moet het ff kwijt hoor:
Mijn paard stond in een wei, langs een weg met veel toeristen. Er werd dus af en toe frietjes enzo aan mijn paard gevoerd... Frusty
Dat was het nadeel, ook een nadeel is het paard snel uit de wei gestolen kon worden. Ander nadeel is het met-de-zaklamp-voeren-als het donker was, en het gezeul met water in de winter als de kraan afgesloten was. Altijd alles op de wei doen, en iedere keer tuig in de auto meeslepen was ook niet optimaal.

Ik heb haar sinds zondag nu op een pension staan. 's avonds wordt ze binnengezet in ruime box op zaagsel, 's ochtend buitengezet. Totaal 16 paarden, die van mij staat met drie anderen in een wei. Is eigenlijk geen wei, groeit bijna geen gras, veel zand.
2x per dag voeren, er wordt het type voer gevoerd waar ik om vraag (moet nog blijken, kwestie van vertrouwen) en ze krijgt voordroog. Verlichte buitenbak aanwezig, bossen op 20 meter afstand, alles goed geregeld.

Toch twijfels! Is dat omdat ik niet meer hoef te voeren, en het idee heb dat ik mijn paard geen aandacht geef?? Is dat, omdat ze op een groene wei stond, en nu -wel met gezelschap- op een heeele karige wei?
Is dat omdat ze dag en nacht haar eigen plan kon trekken, en nu binnengezet wordt, ook al heeft ze daar geen behoefte aan???

Ik zit de hele dag aan mijn paard te denken (heeft ze het wel naar haar zin, krijgt ze het goede voer, mist ze het gras-eten niet, ze heeft steeds ruzie met de andere paarden en staat dan alleen in een hoekje...)
Heb het idee dat ze daar niet gelukkig is. Voor mij heeft de verhuizing zoveel voordelen, maar ik weet eigenlijk niet of ik mijn paard er ook een plezier mee doe Verward

Zijn deze twijfels normaal, ben ik nu overbezorgd, of is dit een kwestie van verzorging-afkicken???? Gaaaap

Een paard heeft nergens om gevraagd.....


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:06

Je zal waarschijnlijk zelf aan je paard merken of die wel of niet tevreden is. Maar ik denk dat dit probleem vooral tussen jouw oren zit. Niet bot bedoeld hoor. Maar ik zal eens een voorbeeldje geven op de manege waar ik sta gaan de paarden 's ochtens v.a. een uur of 8 naar buiten tot een uur of 1. Dan zijn er altijd mensen die hun paard om 3 uur weer in de wei pleuren want dat vindt dat paard zo fijn. Nee... dat is voor die mensen het idee dat dat paard dat fijn vindt. Waar het stalpersoneel dan mee te maken krijgt is met paarden die dus 's ochtends niet meer de wei in willen . Misschien is het laatste een beetje off topic maar ik denk dat een paard redelijk snel tevreden is. En je hebt je paard toch ook voor jouw plezier??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:09

twijfels is normaal. je geeft nu de regie uit handen. Kijk goed of je paard niet gelukkig is. Laat hem wel even wennen. Hoezo ruzie met de andere 2 paarden? Mij is ooit verteld, geen oneven aantal op de wei. Die van jouw is erbij gekomen dus wordt mogelijk niet geaccepteerd. Dit kan voor altijd zijn. Vraag een 4e paardje erbij, dan worden het 2 koppels.

's nachts op stal went wel snel hoor. Ik begrijp dat hij nu niet meer alleen staat? Dat is beter voor hem. Als je het voeren niet vertrouwt, ga je een keer rond voedertijd, kom gewoon onverwachts binnenvallen op tijden die ze niet verwachten. Misschien mag er van de winter wat hooi op de wei gegooid worden.

Het is een grote overgang voor je paard, maar paarden passen zich snel aan. Als het echt niet goed daar is, kom je er snel genoeg achter en kan je maatregelen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:11

Ben je bang dat je paard de patatjes mist Tong uitsteken
Of je paard het er naar zijnzin heeft merk je toch pas echt over een week of 2. En voorlopig kun je niet anders dan maar afwachten. Ik ga ervan uit datje van te voren een goede afweging hebt gemaakt en dat jenu vast niet voor al te vreemde verassisigen komt te staan. Het zal allemaal wel loslopen Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:24

Ik denk dat het paard er wel op vooruit is gegaan, zeker wbt zijn gezelschap.

Maar je zult het hard genoeg merken of het paard het er wel naar zijn zin heeft. dat kan je heel goed merken aan zijn gedrag. en anders kun je altijd aan de pensioneigenaar vragen of die een oogje in het zeil wil houden.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 15:24

Jippie schreef:
Ben je bang dat je paard de patatjes mist Tong uitsteken
Het waren ook ijshoorntjes, en ik heb zelfs een keer macaroni Verward op de wei gevonden!....

Ik denk altijd dat een paard altijd moet kunnen grazen, dus ik ben eigelijk een beetje van mijn eigen principes afgestapt. Het langsgaan tijdens voertijd zal ik vanmiddag meteen eens gaan doen.
Ze stond niet alleen op de wei, er stond een oudere merrie bij met gigantische voernijd. Nu staat ze met 3 andere paarden, dus totaal met vier paarden, die koppeltjes kunnen dus gemaakt worden! Ze staat als enige merrie tussen 3 ruinen, is volgens mij geen probleem qua rangen en standen, wel?
Ik ga haar erg in de gaten houden, hoe zie je trouwens of je paard niet happy is? Lijkt me moeilijk in te schatten, hoe gaat ze zich dan gedragen?

Alvast bedankt voor de reacties! Soms kan je je best alleen voelen met die twijfels... Thanks! Knipoog

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:32

Ik denk dat je de situatie het beste een tijdje kunt aankijken. Geef je paard even de tijd om te wennen aan haar nieuwe stal.
Je kunt aan je paard merken dat ze zich niet prettig voelt doordat ze bijv. plotseling vervelend wordt op stal of in de omgang, of dat ze lusteloos gedrag gaat vertonen... Kortom, als je qua gedrag opeens erg gaat veranderen zou dat een teken kunnen zijn dat ze het niet naar haar zin heeft. Maar dat zal de tijd dan moeten uitwijzen denk ik.

* To Belg, or not to Belg *

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:42

ik heb mijn paard al vaker verhuisd dan mij lief is.
De ene keer was ik blij en ervan overtuigd dat hij ook blij was dat we weggingen. En de andere keer deed het me pijn om hem bij zijn vriendjes en vertrouwde omgeving weg te halen. Maar deze keuze was niet voor niets gemaakt.
Gek genoeg wist ik da de 1e dag dat hij het prima naar zijn zin heeft.
Ik ben degene die enorm moet wennen, maar omdat hij zo duidelijk laat zien het naar zijn zin te hebben maakt dat weer veel goed.
Wat mij de eerste dagen niet losliet was dat ik het verzorgen over moet gaan laten aan anderen. Hij wordt binnen/buiten gezet, stal wordt uitgemest, wordt gevoerd, dat deed ik altijd zelf. Dat voelde voor mij ook alsof ik hem te weinig aandacht geef.
Nu na een maand zie ik de voordelen wel en de band met mijn paard is er zeker niet minder om geworden.
Wel let ik erop dat ik ook de leuke dingen met hem blijf doen. Dus ook eens een keer naar de wei brengen en niet alleen maar met hem werken.

Een galop verdrijft elk kwaad

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:04

Je moet jezelf en je paard zeker een maand de tijd geven om te wennen!Pas daarna kun je zeggen of het je paard bevalt of niet. En dat zie je echt wel hoor, als ze niet lekker in hun wel zitten.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: Twijfels na verhuizing van paard...is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:32

Dolores schreef:

Toch twijfels! Is dat omdat ik niet meer hoef te voeren, en het idee heb dat ik mijn paard geen aandacht geef?? Is dat, omdat ze op een groene wei stond, en nu -wel met gezelschap- op een heeele karige wei?
Is dat omdat ze dag en nacht haar eigen plan kon trekken, en nu binnengezet wordt, ook al heeft ze daar geen behoefte aan???

Ik zit de hele dag aan mijn paard te denken (heeft ze het wel naar haar zin, krijgt ze het goede voer, mist ze het gras-eten niet, ze heeft steeds ruzie met de andere paarden en staat dan alleen in een hoekje...)
Heb het idee dat ze daar niet gelukkig is. Voor mij heeft de verhuizing zoveel voordelen, maar ik weet eigenlijk niet of ik mijn paard er ook een plezier mee doe Verward

Zijn deze twijfels normaal, ben ik nu overbezorgd, of is dit een kwestie van verzorging-afkicken???? Gaaaap


ik vind deze twijfels heel normaal,die had ik ook toen ik verhuisde van stal,maar inmiddels na een aantal verhuizingen(de laatste omdat ik naar een andere kant van het land verhuisde en dus mijn fijne eindelijk goede gevonden stal moest verlaten)heb ik de tekenen aan mijn pony ,als ze het ergens niet fijn vind, leren kennen(en bij haar uit zich dat ook in gezondheid)en als ik dat dan merk aan haar, binnen een week of 6 a 8 ,dat ze óf last van haar gezondheid krijgt,óf ik in haar gedrag merk dat ze niet gelukkig is ,zoek ik wat anders.
dus mijn advies,geef het nog een week of wat en observeer je paard grondig,ik denk dat,als je paard het er echt niet fijn heeft,je het snel genoeg zult merken aan je paard!succes

soms is het beter om te zwijgen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:41

Ik heb nu twijvels over wel of niet een verzorger nemen ik heb er een hekel aan om haar uit handen te geven en weet ook dat ik het niet kan maar zal het toch moeten leren. Maar ik denk toch dat ik er iemand voor laat zorgen die een hoop van mijn pony kan leren en ik daardoor het gevoel heb dat ik ook nog iemand anders blij maak.
Ik denk dat dat voor mij de enige oplossing is

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:55

Lisette schreef:
Je zal waarschijnlijk zelf aan je paard merken of die wel of niet tevreden is. Maar ik denk dat dit probleem vooral tussen jouw oren zit. Niet bot bedoeld hoor. Maar ik zal eens een voorbeeldje geven op de manege waar ik sta gaan de paarden 's ochtens v.a. een uur of 8 naar buiten tot een uur of 1. Dan zijn er altijd mensen die hun paard om 3 uur weer in de wei pleuren want dat vindt dat paard zo fijn. Nee... dat is voor die mensen het idee dat dat paard dat fijn vindt. Waar het stalpersoneel dan mee te maken krijgt is met paarden die dus 's ochtends niet meer de wei in willen .


Hmmm mijn pony heeft de hele zomer dag en nacht in het land gestaan, moet vanwege mok van mij nu 's nachts naar binnen maar wilde op een gegeven moment de stal niet meer in omdat hij wist dat hij dan binnen moest blijven staan. Ook het uit de wei halen 's avonds gaat veel moeilijker... Hij loopt maar moeilijk mee (regelmatig een tik met touw nodig)... Ja, inderdaad... Je merkt aan je paard wel of hij gelukkig is met de situatie of niet. Als hij niet meer gevangen wil worden of hysterisch op stal staan vind hij het niet prettig. Als hij 's ochtends het weiland niet in wil, dan is het ook duidelijk...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:17

Dit is heel erg herkenbaar Ik heb hetzelfde met mijn paard en ik ben sinds ik hem een half jaar geleden heb gekocht constant met hem bezig en maak me zorgen of hij wel happy is etc. Ja het is erg vermoeiend en ik droom zelfs iedere nacht van hem en van paarden Verward Ik denk dat je de beste beslissing hebt genomen en hij zal zich misschien sneller aanpassen dan jij en vind misschien een dak boven zijn hoofd ook wel lekker. Je maakt jezelf helemaal gek (net als ik) als je door blijft piekeren. Ik heb mijn paard sinds 2 dagen uit een uitloopstal in een buitenstal gezet. Hij is nu al verkouden en zit aan de antibiotica en ik denk dat het niets voor hem is om in de winter op zijn uitloopje in de kou te staan. Ik neem het mezelf ook zo kwalijk en voel me schuldig dat ik hem zijn vrijheid heb ontnomen... maar hij staat nu lekker in zijn weitje tot ik hem er zo uit ga halen dus het zal allemaal wel meevallen hoor. Ik denk dat het eerder ons schuldgevoel is Schijnheilig en overbezorgdheid. Mijn moeder is ook heel erg met Omar begaan en dan zeg ik heel stoer: mama, hij is niet van suiker gemaakt hoor... maar ik ben eigenlijk precies hetzelfde Schijnheilig

Ja het is erg herkenbaar wat je schrijft Ik wou dat ik er iets luchtiger over kon doen. Misschien kwestie van tijd? Hoe lang heb jij je paard al?

Dolores, als mijn paard niet happy is wordt hij heel sjachie en happerig en ongeduldig enzo. De mensen die naast zijn nieuwe box staan zeiden dat hij er heel happy bijstond en met zijn oortjes naar voren gisterochtend (zat ik op mijn werk) alles om zich heen stond te bekijken en dat hij heel relaxed was. De eerste avond dat hij in zijn nieuwe box stond ging hij meteen staan eten (goed teken!) en beetje naar zijn buren kijken en toen hoofd naar buiten en van het uitzicht genieten (vrij uitzicht over de weides) en die oortjes naar voren en nek uitgestrekt. Ik zit me hier maar druk te maken op mijn werk en mijn moeder is de hele ochtend bij hem om hem antibiotica te geven en ik bel haar wel 10 x op om te vragen hoe het gaat... Verward ik word er zo moe van.....

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:30

We komen snel kijken, ben helemaal benieuwd nu.
Maar ik denk dat het wel goed komt hoor.
Je hebt zo'n makkelijk paardje, volgens mij is ze overal gelukkig.
En anders kom je toch gezellig bij ons op de wei!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 14:02

Iedere keer als ik ga kijken, staat ze alleen in de wei, de drie andere paarden staan in een andere hoek. Als ik de wei opkomt, is mijn paard niet van me weg te slaan, en eist ze mijn aandacht volledig op. Als een ander paard wil snuffelen aan mij, krijgt die een knauw/trap van mijn paard....
Gisteren gaan rijden, daarna at ze wel gewoon haar eten op, en rolde daarna lekker in de wei, dus dan denk ik: ze is wel happy. Maar op het moment dat ze bij me komt hangen en niet weg te slaan is (kop onder mijn arm en gaan slapen) dan denk ik weer: ocharm, ze heeft absoluut geen rust hier, en is blij dat ik er ben, dan hoeft ze die andere paarden niet in de gaten te houden en kan ze eindelijk slapen.

Aan de stalbaas gevraagd hoe het gaat met mijn paard, hij zegt dan 'goed'. Maar ja, hij kent mijn paard dan ook niet.
Misschien zie ik ook wel wat ik WIL zien, en ben ik niet objectief.
Het is moeilijk ja, ze staat er vanaf afgelopen zondag, dus 5 dagen, en dat is misschien wel te kort om al een oordeel te vellen.
De tijd zal het leren...
Fijn, al die reacties! Ik voel me dan soms net een zeur...

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:54

Heel herkenbaar hoor die onzekerheid!
Toen ik mijn paardje kocht heb ik haar bij mijn ouders neergezet, twee eigen weitjes en een inloopstal. Dat leek mij echt de ideale manier om een paard te houden, altijd buiten en naar binnen wanneer ze zelf zin had. Ik had helaas ook het probleem met de toeristen daar: mensen in de wei, vlechtjes in haar manen en ga zo maar door.
Om een andere reden dan die van jou heb ik moeten besluiten om haar te verhuizen naar een pensionstalling. Mens wat heb ik het moeilijk gehad! Was dit wel eerlijk tegenover haar, nu moest ze ineens 's nachts binnenstaan en 's winters dag en nacht binnen! Maar weet je wat? ik zag mijn paardje opbloeien, ze had het veel meer naar haar zin. Tja waar merk je dat aan? denk dat als je je eigen paard goed kent dat je de signalen wel ziet. Ik heb nu pas weer een verandering gehad waar ik dacht dat Tinka het heel moeilijk mee zou hebben, heb nl. haar stal- en weidemaatje verkocht Huilen . Maar wat blijkt? mevrouw is ineens veel opener naar andere paarden en mensen toe, ze is vrolijker....ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar in ieder geval is ze in haar voordeel verandert.
Kijk dus gewoon naar de reacties van je eigen paardje en denk er niet te "menselijk" over na, en gun het inderdaad een beetje tijd.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Re: Twijfels na verhuizing van paard...is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:09

Dolores schreef:
Zijn deze twijfels normaal, ben ik nu overbezorgd, of is dit een kwestie van verzorging-afkicken???? Gaaaap


Ik zou die twijfels ook hebben hoor. Ik doe nu ook het meeste zelf. Mesten, paarden in/uit de wei, voeren (een paar keer per dag). Alleen 's morgens worden ze gevoerd en naar buiten gedaan. Ik heb weleens zitten denken: hoe zou het zijn om ze weer in volpension te hebben. Maar dan slaat de paniek toe! Het idee dat ik zelf niet meer voor ze 'zorg', dat ik het niet meer in de hand heb ofzo.

Ik denk dus dat het een kwestie van wennen is en dat je de staleigenaren moet gaan vertrouwen dat zij het ook goed doen. Het is in het begin een rotidee dat je niet meer zelf alles doet, maar ik denk toch dat dat went.

Sterkte! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:59

Mijn pony had altijd alleen gestaan op stal en in paddock en vond het ook heerlijk bij andere paarden en lekker in de wei... Nu kan hij niet meer alleen staan...

moos
Berichten: 38
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:10

een vrouw bij mij op stal haar paard had een half jaar nodig om te wennen maar hij geniet nu met volle teugen sommige paarden moet even langer de tijd gunnen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, MightyMike, MirjamRobin, Monique1963, Plonspony, Supertje, Vagabondo, vilo en 168 bezoekers