Wat voeren jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 14:45

Milena krijgt 3x per dag 1/3 schep sportbrok van Van Cooten, 1x kuilgras (veel) en 1x wortels.
Leonardo krijgt 3x per dag 1 schep (=kilo) sportbrok, 2x kuilgras en 1x wortels.
Over de brokken gaat bij allebei 1 schep knoflooksnippers en 1 schepje Foenegriek.
Verder krijgen ze in het weekeinde vaak als extraatje na een lange buitenrit een bak slobber (Subli Meal) en als beloning soms een boterham met chocoladepasta of appelstroop; vinden ze heeeeeerlijk. Oh ja, die van ons zijn ook dol op pepermunt, ook extra strong! En als we in het bos gaan rijden hebben we meestal wel wat Sultana's bij ons, en het laatste halve koekje uit een pakje is altijd voor het paard, en dat weten ze precies! Milena is trouwens ook knettergek van bananen en sinaasappels, Leo houdt het bij gewone appels!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 15:04

Toon krijgt 's morgens anderhalve kilo onderhoudsbiks en een flinke pluk kuilgras. Als hij 's middags uit het land komt (waar nu geen spriet gras meer staat) ligt er al weer anderhalve kilo biks en wat kuilgras klaar. Meestal haal ik er even wat biks uit, zodat ik geen uur hoef te wachten met rijden (en hij toch nog een klein hapje kan eten, hij heeft dan altijd zo'n honger), ik kom namelijk altijd meteen na mijn werk. Dus in ieder geval krijgt hij drie kilo biks per dag, voordat hij geschoren werd kreeg hij trouwens maar de helft van dit rantsoen. Maar ja, paard scheren betekent meer voeren anders blijf je scheren!

Als hij een rustdag heeft krijgt hij alleen nog maar een handje muesli, zonnebloemolie, appelazijn, appeltje, broodje en worteltje voor de gezelligheid, verder niets meer. Afhankelijk van het werk wat hij op een dag heeft verricht voer ik hem bij met muesli en 5-granenmix (en appeltje, olie, broodje etc.).
Als hij echt een uur voluit heeft gewerkt is dat een kilo, anders ongeveer de helft.

In het weekend voer ik af en toe gekookt lijnzaad, maar dan gaat het rantsoen granen evenredig omlaag.

Afgelopen zomer liep hij dag en nacht in de wei en voerde ik hem alleen maar bij als hij had gewerkt. Maximaal een halve kilo, biks gemengd met muesli en de rest!

Toon is een pepermuntjunk, echt waar. Pepermuntjes lust hij bijzonder graag! Daar kan ik nog wel een leuke anekdote over vertellen: op de manege waar Toon vroeger "werkte" (staakte was het meer, hihi), gaf iedereen de paarden na het rijden pepermuntjes, dus iedereen had ook altijd zo'n rol King bij zich. Ik ook. Maar ik had een keer geen zakken in mijn kleding en ik had Toon al opgezadeld, hoofdstel omgedaan enzo, toen iemand vroeg of ik even wilde helpen met het opzadelen van een ander paard. Ik was alleen vergeten dat ik die rol pepermunt tijdens het opzadelen even kwijt moest en hem even in Toon's voerbak had gelegd. Afijn, ik kwam terug in zijn stal om hem mee naar de bak te nemen, toen de mintlucht me tegemoetkwam. Had die malloot een HELE ROL pepermunt met verpakking en al opgegeten. En het was die extra strong variant, dus hartstikke scherp! Toon was erg tevreden met zichzelf! Knap om zoiets naar binnen te krijgen als je een africhtingsneusriem om hebt! Ik heb wel de eigenaren gewaarschuwd, voor het geval dat hij koliek of zoiets zo krijgen. Weten ze tenminste hoe dat ontstaan is. Gelukkig heeft hij er geen last van gehad.

En hij is nog steeds dol op pepermunt. Laatst had ik tandpasta op zijn mokplekjes gesmeerd, ging hij als een bezetene mijn handen likken! Hoezo pepermuntjunk?

Groetjes Mieke

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 15:20

tabak is ook goed tegen wormen! echt waar!

woody lust wel KING-pepermunt, maar andere niet, hahahaha

Tender weet ik niet, probeer ik nooit!

muesli doen ze allemaal een moord voor! brood gaat er ook in als ketelapper! alle merken brok wel! appels, PEREN (woody's traktatie altijd!), wortels, bananen, sinaasappels, noem maar op en die van ons eten het geloof ik wel!

ooit ook een verzorgpaard gehad wat bier (ja echt!) lustte! da was wel raar!

kus,T

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 15:25

oud bruin bier is weer goed voor de vacht. Af en toe (1x in de maand ofzo) een flesje over het voer, en tada, glimmend paard!!!

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 16:14

een poosje geleden had ik 3 verzorgshetjes en dan gingen we met de drie ponys naar het dorp, naarhet cafetaria, wij een ijsje en een shet een glas lipton ice en 1 een fanta light en de ander een suikervrij ijsje (liner) was altijd heel gezellig
(vast niet zo goed voor de pony's maargoed die kunnen wel tegen een stootje)
_________________
* Let your sense be your guide *

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yor op 2001-02-15 15:15 ]</font>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 19:08

Onze paarden hebben 24 uur per dag beschikking over een goede kwaliteit hooi. De meesten staan dag en nacht op het land en daar krijgen ze dan altijd een grote ronde baal. Daarnaast krijgen ze sportbrok, granenmix en zo nu en dan een soort luzerne hooi waar ze helemaal wild van zijn. De hoeveelheid van het krachtvoer varieert per paard, of ze werken of niet, en de tijd van het jaar. Een oude pony voeren we i.p.v. het normale krachtvoer senioren brok. Dit is zacht en dus makkelijk te kauwen. En voor de rest natuurlijk de snacks zoals wortelen, brood etc.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 19:38

Ik lees hiertussen af en toe dat de paarden af en toe brokken krijgen.
Ik heb altijd geleerd dat je een paard regelmatig moet voeren. Dus iedere dag ongeveer de zelfde hoeveelheid brokken. Omdat het anders niet zoveel werking zou hebben.

Is dit waar??
Ik vind het wel logisch klinken, maar... tsja wie ben ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 20:11

mijn paard krijgt 2 keer per dag een flinke berg hooi, 3 keer per dag een kilo sportbrok en nog 1 kg Pavo herbasan en 3/4 kg melange, ook van Pavo. De sportbrok moet ik echt apart voeren van de herbasan en melange want anders eet hij zijn brokjes niet meer op Lachen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 20:26

Citaat:
Op 2001-02-15 18:38, schreef jantina:
Ik lees hiertussen af en toe dat de paarden af en toe brokken krijgen.
Ik heb altijd geleerd dat je een paard regelmatig moet voeren. Dus iedere dag ongeveer de zelfde hoeveelheid brokken. Omdat het anders niet zoveel werking zou hebben.

Is dit waar??
Ik vind het wel logisch klinken, maar... tsja wie ben ik?

Ik kan me dr wel wat bij voorstellen, maar de pony's werken niet regelmatig dus ik denk dat je ze dan ook niet altijd brokken hoeft te geven. worden ze alleen maar dikker van en das dus net weer niet nodig

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 20:36

ik zou t ook niet leuk vinden om als ikd e hele dag in bed lig opeens weinig eten te krijgen en als ik naar school ga weer stuk meer. denk dast regelmatig geven toch ook heel belangrijk is voor de spijsvertering. daaro moet je een ponie ook opbouwen met hem zomers in een (eiwitrijke)wei te zetten. en niet opeens omschakkelen op een ander voer

Astrid(dempsey)
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 23:16

Die van mij is een e-pony en krijgt 2kilo biks sochtends 1klilo 5granenmix in de middag en sávond 1kilo biks dan krijgt ie nog hooi elke dag. En die van mij eet echt bijna alles wel op doeid oei groetjes
astrid

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-01 10:08

Citaat:
En hij is nog steeds dol op pepermunt. Laatst had ik tandpasta op zijn mokplekjes gesmeerd, ging hij als een bezetene mijn handen likken! Hoezo pepermuntjunk?


Helpt dat? Tandpasta tegen mok? En daar hadden wij dan van die dure mokzalf voor...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 10:15

tandpasta mengen met uierzalf zodat het wat waterafstotend word en niet gaat schuimen... van een groom op een bekende springstal geleerd...

Oja over dat elke dag brok voeren als ik dat zou doen heeft ie kans op maandagziekte als ik niet rijd en bovendien wordt ie dat zo vet als een olifant. ik doen het nu al een paar jaar zo werkt perfect eerst met m'n vorige paard en nu met deze

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-01 10:22

Onze paarden krijgen ook minder brok als ze minder werken. Ik eet ook minder als minder sport en als ik meer sport lust ik automatisch ook wat meer.
Je verteert gewoon meer als je hard aan het werk bent...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 19:56

*knip* Onze paarden krijgen ook minder brok als ze minder werken. Ik eet ook minder als minder sport en als ik meer sport lust ik automatisch ook wat meer.


Is ook weer heel logisch en vanzelfsprekend.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 20:35

tinkerbell krijgt ong.tussen een kwart en een half kilo brok perdag.en dan twee keer een dikke pluk kuilhooi(stofvrij)en savonds een halve kilo zemelen natgemaakt met vitamientjes erdoor en knoflookolie.

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 16:56

Eerst gaf ik onze welsh-B merrie Turbo, kuilgras (net als onze arabier), maar daar ging ze van aan de poeperij. Dus overgegaan op hooi en dat ging meteen een stuk beter. Omdat ze nog niet echt veel bereden wordt, geef ik nog geen brok. Je hebt ze zo te dik!

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 23:10

Crowny krijgt 's morgens, 's middags en 's avonds 1 kilo equiral stud en 1 dikke plak hooi. Meestal neem ik een appel mee. Ik rijd iedere dag ongeveer anderhalf uur.