De ideale stal: bestaat deze?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

De ideale stal: bestaat deze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 10:25

Ik heb even met de zoekfunctie gekeken maar kon nog niet hetzelfd onderwerp vinden.

Bij ons in de buurt bestaat de ideale stal dus niet. Waar ik nu sta in NH, benadert het een beetje maar ook hier zijn wel wat minpunten.
Ik ga hier binnenkort dan ook weg, maar dit heeft vooral te maken met de afstand en de dieselkosten.

Waar zou mijn ideale stal aan moeten voldoen:

- frisse boxen met voldoende lucht en licht
- kleine pensionstal met voldoende rust
- 20 x 60 bak met goede bodem
- weidegang maar niet in een koppel
- uitrijmogelijkheden, hoeft niet heel bijzonder te zijn maar een stukje stappen moet kunnen

Ben ik nu zo erg veeleisend? Ik geloof het wel.
Wie heeft deze ideale stalling voor mij gevonden en waar moet ik dan naar toe verhuizen Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:38

De ideale stal is aan huis Knipoog

Jouw lijstje van "eisen" komt toch wel heel dichtbij die van mij Haha! Ik sta nu een maand bij een andere stal en het bevalt me heel goed. Er staan wel veel paarden (68) maar daar merk je niet echt veel van, de mensen komen allemaal op verschillende tijden en het is er nooit echt druk. Paarden kunnen elke dag naar buiten in de groep of alleen, er is een stapmolen, 2 x een buitenbak waarvan er een 20x60 en de ander 20x40 is, 1 losgooi paddock met zand, 2 longeerpaddocks waarvan er 1 gebruikt kan worden als losgooi, 5 stukken land, solarium, wasplaats warm en koud water en eindeloze uitrij mogelijkheden op de Lage Vuursche, Hollandsche Rading, richting Bilthoven, echt heerlijk. Oja 3 x per dag voeren (bij mijn vorige stal was dat maar 2 x per dag), kuil of hooi, krachtvoer en als je wilt s'avonds extra kuil/hooi in een hooizak voor je box om zelf te voeren Vork en de prijs.............voor een pony betaal je 220 euro, niet duur voor wat je hebt in deze omgeving Haha!

Mijn grote droom is nog altijd een stal aan huis, dat gaat er ook ooit eens komen als het aan mij en Prima ligt Haha!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:39

Langerak!

En dat verhuizen doe ik dan ook Knipoog
De boxen die er nu staan zijn buitenboxen, mooi ruim en licht. Kijken uit op een binnenplaatsje waar vaak mensen zitten. De paarden kunnen elkaar door de tralies aan de binnenkant zien. Er staan ca 15 paarden, met ong 5 mensen. Ontzettend leuke mensen ook Lachen
Ik ben niet goed in schatten, maar ik kan me niet voorstellen dat de bak geen 20x60 is. Weidegang kan alleen, en ze doen zelfs de beenbeschermers om. Buitenrijden is niet super, maar het kan wel. Klein stukje langs de dijk en dan naar beneden de rustige polderweggetjes in.

Maar goed, helaas niet echt bij jou in de buurt.. Veel succes met zoeken! Weet hoe verdomde moeilijk het kan zijn iets leuks te vinden..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:41

die stal komt hier in de biesbosch.
Plannen voor nieuwe buitenboxen, en binnenbak....
Verder klopt alles al

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:52

De ideale stal is inderdaad aan huis. Want als ik dat had zou ik zorgen dat hij iedere dag een lekker dik pak zaagsel in zijn stal had. Alle mest en natte plekken eruit. Bak en andere luxe boeit me niet maar ik zou dan wel stallen willen waar de paarden elkaar kunnen zien en aanraken. En goede weidegang. Maar ja, je doet het zelf altijd beter dan een ander niet?

'Paint' it 'Black'

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 10:52

batje schreef:
Langerak!



Is dat niet dat plaatsje in ZH waar zich jaaaaaaren geleden een gifschandaal had voorgedaan? In de buurt van Schoonhoven?
Tja, dat is idd net een tikkie te ver.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:01

ik weet wel de de juiste stal voor je is een pensionstal binnen en buiten bak is 20x60 alleen er staan wel 40 pensionklanten ik weet niet of je dat er veel vind? iedereen komt op verschillende tijden dus drukker dan 10 mensen op het erf is het eigenlijk nooit. en ong. 5 mensen te gelijk in de bak.

Waar je dit kunt vinden is in bergen,maar dan moet je wel genoeg centjes hebben.

Wodan en ik onderweg in de M2

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:15

Fitzroy"]
[quote="batje schreef:
Langerak!



Is dat niet dat plaatsje in ZH waar zich jaaaaaaren geleden een gifschandaal had voorgedaan? In de buurt van Schoonhoven?
Tja, dat is idd net een tikkie te ver.
[/quote]
Het is idd bij Schoonhoven, maar van een gifschandaal weet ik niets..
ga ff zoeken!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:28

Na een paar kleine stallen sta ik nu op een grote en dat bevalt nog het beste. Klein is leuk en fijn, maar het heeft ook zo zijn nadelen. Op een stal waar ik eerst stond werd echt ALLES wat je deed bekeken en be/veroordeeld en als je niet oppaste moest je dat allemaal nog aanhoren ook. Je mocht als het ware blij zijn dat je op je eigen paard mocht rijden.
Een ander klein stalletje was weer niet ideaal qua verzorging. Het was daar wel gezellig, maar er werd ook weer genoeg ruzie gemaakt. Het grote voordeel daar was dat er niet zoveel 'kapsones' was.
De eerste stal waar ik stond was wel erg leuk, maar die werd opgedoekt. Je moest wel erg veel zelf doen, maar het had wel wat.

Nu sta ik dus op een grote stal met tig faciliteiten. Voorheen dacht ik ook dat een grote stal fabriekerig zou zijn of onpersoonlijk, maar dat valt in de praktijk erg mee. Als je zo nu en dan wat babbelt met het personeel dan weten ze heus wel wie je bent en wie je paard is. Ondanks dat er 100 paarden staan, rij ik meestal in mijn eentje en ik hoef ookbijvoorbeeld bijna nooit op een longeerbaan te wachten. Van ruzies en geroddel heb ik weinig last, de stalgenoten die ik vaak tegenkom daar kan ik goed mee overweg. Je let ook wel op de paarden om je heen en als er wat is, dan trek je aan de bel. De hele stal aflopen voor ik wegga vind ik wat overdreven, maar alles waar ik langs loop kijk ik wel even snel uit een ooghoek. Regelmatig haal ik drink- of voerbakken leeg bij de buren, die hebben de neiging vaak in de bakken te mesten. Ik ga altijd als laatste weg en dan weet je op een gegeven moment wel hoe of wat.
Er is trouwens genoeg rust te vinden, het terrein is groot zat daarvoor. Mijn paard heeft een eigen landje met goed gras, in een koppel wil ik niet meer. Als ik geen zin heb in andere mensen dan rij ik in de springbaan achterin. Er staan wel veel paarden, maar ik heb er weinig 'last' van.

Eventueel prutsmuts in de kantine ontloop je toch niet echt, maar is voor mij echt volslagen onbelangrijk. Die mensen die er verstand van hebben en graag iets aan me kwijt willen, die weten me wel te vinden en vice versa. Zo hou je goed contact met iedereen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: De ideale stal: bestaat deze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:34

Fitzroy schreef:
Waar zou mijn ideale stal aan moeten voldoen:

- frisse boxen met voldoende lucht en licht
- kleine pensionstal met voldoende rust
- 20 x 60 bak met goede bodem
- weidegang maar niet in een koppel
- uitrijmogelijkheden, hoeft niet heel bijzonder te zijn maar een stukje stappen moet kunnen


Dan hebben wij de perfecte stal op de 20 x 60 bak na. Die van ons is kleiner. Dat is het voordeel van een eigen stal, je kunt het zo inrichten als je wilt. Veel succes bij je verdere zoektocht.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:41

hmm.. dat heb ik alleen de buitenbak is zwaar en de binnenbak is iets kleiner als de normale afmeting, maar voor mij is het een droomstal Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:35

Mijn ideale stal is een combinatie.
s zomers de paarden aan huis: buitenboxen met direct daaraan vast een paddock, buitenbak 20x40, kleine weide, spuitplaats met warm water en wat voor mij het belangrijkste is vanuit de woonkamer zicht op de paarden in de stal maar ook in de weide. Overigens heb ik ook vanuit het bad zicht op de weide Lachen

In de wintermaanden verhuis ik mijn paarden naar een pensionstal hier even verderop (3 min met de auto), daar worden de paarden gevoerd en gemest, er is een binnenbak 20x60, buitenbak 20x40, 2x paddock, trainingsmolen, spuitplaats, solarium etc. Heerlijk even een paar maanden niet uit hoeven mesten.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:36

oeps foutje, dubbel geplaatst Frusty

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:50

Ik kan mijn ponies dus zien vanuit m'n zetel - maar ik heb geen bak, binnebak, ... wel een ranch vlakbij waar ik die mag gebruiken. Het heeft ook z'n nadelen vind ik, van het moment ik m'n deurklink vastneem hebben m'n ponies dit al gehoord, en in het begin liep ik daar telkens in, en werden ze dus verwend tot en met ... problemen gekregen met opdringerige pony dan ... dus al bij al is het nog niet helemaal idéaal hoor! Bestaat dat eigenlijk wel? Ik kan wel leuke binnenwegen in om te gaan wandelen, alleen is m'n pony en mij geen goede combinatie, en dus doen we het maar uiterst zelden. Ik hoop met m'n huidig veulen en met m'n toekomstige Tinker dit wel te kunnen doen, dat we beter klikken!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: De ideale stal: bestaat deze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:55

wij staan hier www.venhorse-trading.nl en voldoen aan de volgende eisen
- pensionstal met circa 25 handels- en koetspaarden, en ongeveer 15 pensionpaarden
- frisse boxen met voldoende lucht en licht
- weidegang (6 weien) zelf buiten zetten of laten doen tegen extra betaling
- 20*40 binnenbak
- 50*60 buitenbak met redelijke bodem
- 1 grote wei om te rijden
- uitrijdmogelijkheden alleen in de berm

Dus niet ideaal, maar het enige wat ik echt mis is dat buitenrijden en daarvoor pakken we dan maar de trailer.

PS Verhuizen naar Den Bosch dan

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 13:03

Ik krijg maar 1 foto, Lielle, klopt dat? Ziet er niet verkeerd uit btw en die bodem ook niet hoewel jij hem redelijk noemt.

En ik ben ook nog dol op Bossche bollen dus misschien toch maar die kant opkomen Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 13:15

Fitz, je bent van harte welkom. De pensionruiters zijn vooral dressuurruiters, ik ben samen met de zoo van de eigenaar de enige springer. Als de foto volledig gdownload is opent er rechts een zijbalk met links naar verdere foto's (bij accommodatie, en dan de blauwe tekst. De bodem buiten kan zwaar zijn, vandaar dat ik redelijk zeg. Maar het is een luxe stal met alle faciliteiten, en toch erg rustig. Vroeger was het een dekstation van Cees van den Oetelaar, Concorde stond hier ook ter dekking.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: De ideale stal: bestaat deze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 13:30

Fitzroy schreef:

Waar zou mijn ideale stal aan moeten voldoen:

- frisse boxen met voldoende lucht en licht
- kleine pensionstal met voldoende rust
- 20 x 60 bak met goede bodem
- weidegang maar niet in een koppel
- uitrijmogelijkheden, hoeft niet heel bijzonder te zijn maar een stukje stappen moet kunnen

Haha!


Idd, aan huis is het allerfijnst. Imker staat ook aan huis:

- enorme box (7x3,5 meter) met extra dubbele buitendeur
- paard van buurman als speelkamaraad en een fijne radio met rustgevende muziek
- helaas geen bak maar wel 1 wei van 80 bij 15 en 1 wei van 66x100 en een buurvrouw met een 20x60 en 20x40 bak (toch handig)
- plenty weidegang, van 's morgens 7 tot het donker wordt zowat
- uitrijmogelijkheden in bos en langs plas.
- EN vlakbij Lielle, da's ook gezellig!!!

Dus, kom naar Den Bosch en omstreken voor super stalling

Toos paardloos

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 13:32

Ja hoor, die bestaat Haha! Hij is alleen vol.
Boxen met binnen en buitenluiken, dus waar de wind ook vandaan komt, ze staan altijd luw, want dan gaan de buitenluiken aan die kant dicht, en hebben ze dus alleen nog de binnenluiken, maar die aan de overkant en de deuren staan wel open, dus volop frisse lucht.
Super voer, eerder te klagen dat ze te veel krijgen dan te weinig.
4 voerbeurten per dag.
Een 20x60 bak met superbodem.
Alleen uitrijmogelijkheden, tja die zijn er volop, maar je moet eerst een stukje over een polderweg, dus paard moet welverkeersmak zijn.
Verder heel veel persoonlijke aandacht voor ieder paard, en 's winters gaan ze ook 's ochtends naar buiten.
Doordat het niet zo groot is ook niet zoveel mensen, en dat gaat onderling heel goed. Iedereen heeft respect voor elkaar. Ik wil niet beweren dat er nooit wat is, maar over het algemeen is het super gezellig.
Jepje heeft nu een nogal zwaar trainingsschema, dus wordt op voorstel van de eigenaresse tussen de middag uit het land gehaald zodat hij zowel meer krachtvoer kan eten en ook nog eens wat fitter is als ik ga rijden. De rest staat hele dagen, 's nachts binnen.
Verder heb ik de onhebbelijkheid om net na voertijd te gaan rijden (komt nu eenmaal het beste uit), geen probleem, ik geef aan wanneer ik ga rijden en dan krijgt hij tijdens het voeren van de rest de helft van zijn voer, de andere helft staat keurig in de voerkar voor als ik klaar ben, zodat hij niet met volle maag aan de bak moet.
Nou meer eisen kun je toch bijna niet verzinnen he?
Maar goed, je kent deze stal al. Knipoog

Navragen is beter dan afvragen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 14:59

Onze stal voldoet ongeveer wel aan je eisen. Behalve de rust, het is namelijk een grote pensionstal.
De stallen (vooral in t stukje waar ik sta) zijn ruim, licht en hebben voldoende frisse lucht, en ontzettend veel rust. We hebben 1 binnenbak van 20 x 40, 2 buitenbakken, 20 x 40 en 20 x 60.
We hebben hele goede uitrijmogelijkheden, voldoende weilanden voor de paarden, dus als je hem alleen in de wei wilt is dat geen probleem.
Alleen staan er veel pensionklanten waardoor het 's avonds in de bakken wel redelijk druk is.
Verhuizen naar EIndhoven? Knipoog

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 16:19

Hierheen!!
Het is eigenlijk de enige betaalbare stal die aan mijn eisen voldeet, en die lagen nog een tikkie hoger omdat ik wel grandioze uitrijmogelijkheden wou.. En die heb ik nu. Honderden kilometers als ik wil, en daarvoor hoef ik alleen over te steken. En elke dag weidegang, met maximaal 3, maar kan ook gerust alleen. Goed kuil en stro, warm en koudwater afspuitplaats, ruime, lichte stal. Er zijn 4 stallen, waarvan er 3 worden verhuurd. In de maand dat ik hier sta heb ik altijd de bak voor mezelf gehad. Die beschikt trouwens ook over een perfecte bodem, maar is geen 20x60.. Wel groter dan de 20x40 maar 60 haalt ´ie denk ik niet. En ontzettend rustig..
En er is nog 1 stal vrij.. Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 16:33

waar Tos staat, staat Tos super, ik mis alleen de altijd-berijdbare-bak, maar die mist Tos niet! Haha!

Voor Tos zou ik geen betere stalling kunnen vinden denk ik zo...
En mij gaat het er toch om, naar hoe hij het vind!
Want als hij bv op een manege/pensionstalling zou staan, met allemaal kindjes die hem willen aaien, maar een paar uur naar buiten...
dan zou hij gek worden! *en ik ook Haha! *

We hebben thuis de ruimte voor een stal(maar voor 2 ook wel), maar we hebben tot nu toch nog geen rect op een wei bij ons achter! Frusty
Zodra we der recht op krijgen (kan een jaar... maar ook 30 jaar duren Clown ) dan kan hij aan huis staan... Lovers

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 16:38

Ik heb ooit eens op een stal mogen staan die echt helemaal aan jou eisen voldoet en echt helemaal aan mijn eisen voldeed . Dat was in Giesbeek op het HCR. Helaas was de verzorging daar de laatste maanden dat ik er stond echt zwaar Misselijk Boos! dus ben ik snel vertrokken. Nu is de stal dan ook gesloten.
Waar ik nu sta voldoet redelijk aan je eisen maar het is er alles behalve rustig. In de zomer gaat het prima maar in de winter, als mensen niet meer in het bos kunnen rijden, is het soms overvol in de rijhallen. Met 12 man in een 30-50 baan en 7 in de 16-32 baan, is dan geen uitzondering . Vooral omdat er dan ook mensen uit de omgeving komen rijden die thuis niet meer uit de voeten kunnen ivm regen, sneeuw of ijs. Af en toe lijkt het dan wel op het losrijden op een mega-groot concours *LOL* Gelukkig heb ik daar al wel met de eigenaar over gesproken en dat probleem zou deze winter opgelost worden dus ik ben benieuwd Knipoog .
Lois is hier in ieder geval erg happy en hij wordt echt super goed verzorgd en dat telt voor mij toch het aller zwaarst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 16:55

12 ruiters? Jemig, wij zeuren al als er 4 rijden, dan vinden wij het druk *LOL* en dat met 100 paarden. In de 14 maanden dat ik hier sta, een keertje met 5 man gereden ofzo, dat was echt afzien Haha!.
Er is wel een stalgenoot die er een handje van heeft om je in de weg te rijden, maar ik ben gestop om me te ergeren. Tegenwoordig spreek ik hem er rechtstreeks op aan en dan let ie wel op hoor. Dan rijden we weer vrolijk verder zonder irritatie.
Bij ons worden de buitenbanen op tijd gestrooid zodat we 's winters ook buiten kunnen rijden en longeren. Het water wordt rondgepompt en kan dus niet bevriezen, als de stroom uit zou vallen draait de pomp op een agregaat zodat de paarden altijd water hebben. De staleigenaar heeft ook nog een grondbedrijf en dus geen klachten over de bodem. Binnenbaan heeft een automatisch sproeisysteem en buiten gaat er een sproeiwagen overheen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:11

Mijn vorige pony stond op een bijna ideale stal. 3 x 3 box met stro / zaagsle, wat je wou. Alles (voer ed) in overleg met de eigenaren, 20 x 40 binnenbak, 20 x 60 buitenbak, zomer weidegang, winter buitenbakgang / binnenbak, kon zowel in koppel als alleen en de uitrijmogelijkheden waren goed. Eén minpuntje was dat het van die 'systeemboxen' waren waar de paarden weinig contact met anderen hadden en niet met het hoofd over de duer kinden. Jammer genoeg zijn de eigenaren geemigreerd en heb ik de pony verkocht Verdrietig

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Goldwynn, Irma_Maandag, KikiCelinevs, Mark0919, sterregoud en 40 bezoekers