Hoeveel kilo voor IJslander?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Hoeveel kilo voor IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 08:51

Ik heb voorheen een IJslander verzorgd. Gelukkig heb ik nog goed contact met het baasje, maar nou hoorde ik dat het paardje ( van 1.32! ) Waarschijnlijk iedere dag ruim 2 (!!) kilo voer krijgt. ( ze wist het niet precies )

Nou is dat niet zo vreselijk ( alhoewel?? ) maar hij word helemaal niet zo superintensief gereden. +/- 2x per week.. De rest van de tijd gaat hij in de stapmolen.

De kans dat hij straks hoefbevangen staat is nu toch heel groot aanwezig neem ik aan? Ook als je bedenkt dat hij regelmatig op de wei staat en ook nog kuilgras en slobber krijgt iedere dag?

Wat zou een goede hoeveel heid voor hem zijn?

Alvast dank voor jullie reacties!


Ineke2

Berichten: 33034
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:13

poeh dat is wel veel hoor!

Levi krijgt op dit moment alleen gras, maar over een paar weken staat hij weer op stal en dan krijgt hij een kilo bix en kuilgras (weet niet hoeveel gewoon 2x een flinke arm vol) per dag.

Levi is ruim 2 jaar, ongeveer 1.40m maar groeit nog flink natuurlijk. Hij doet verder niets, wat wandelen, losgooien, vrijheidsdressuur en Natural Horsemanship. (niet allemaal op 1 dag natuurlijk gewoon afwisselend iets)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:07

Mijn ijslander staat nu in training voor de keuring onder het zadel, ze wordt vrij intensief maar wel kort (6 keer 30 minuten per week) gereden. Ze moet nog iets afvallen, sportconditie voor de keuring en krijgt:

3 keer per dag arm hooi en 1/2 kilo Pavo ijslanderbrok.

Haar voer varieert van deze zomer 1/4 kilo ijslanderbrok en 24/7 weidegang op zeer arm (lees bijna kaal) land (hierbij 5 keer per week 30 minuten gemiddeld intensieve beweging) Tot in de winter 1 kilo per dag en hooi. (hoeveelheid beweging ongeveer gelijk. Als ik haar meer ga voeren wordt ze echt heel dik en bovendien is ze ook gevoelig voor hoefbevangenheid.

Wat wel belangrijk is wanneer je weinig kilo's voert is dat je paardje wel genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt. De soort brok (het liefst weinig eiwit veel vitaminen en mineralen) is dus erg belangrijk. Pavo heeft dus de genoemde ijslanderbrok maar ook Havens en waarschijnlijk ook wel andere merken hebben een brok speciaal voor sobere rassen waarvan je dus minder kan voeren maar waarin wel de benodigde vitamines zitten.

Zo zag ze er een paar weken geleden uit, ze begint al redelijk in vorm te komen, mag nog iets minder vet en iets meer spieren maar is zeker niet te dun:
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Bietjah87, laura22, Mark0919, mooney en 47 bezoekers