Paard wil niet in galop!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-01 20:12

Ik rij dus op een 4-jarig arabje. Het gaat super met het rijden, alleen mijn paard wil NIET in galop (niet zo super dus Boos! ). Wat ik ook probeer, dus veel been en zweep erbij. Het enige wat ie dan doet, is hoogstens 3 galopsprongen en dan staat ie stil en blijft ie bokken. Ik heb zelf het idee dat ie het moeilijk vindt, maar ik heb van zijn vorige trainer te horen gekregen dat hij daar geen problemen mee had, met longeren (dus met iemand erop) doet hij het gewoon. Zou het gewoon aan mij liggen, dat hij mij voor gek houdt? Ik heb momenteel ook geen les met hem. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ze zeggen wel drijven, maar ik drijf mezelf suf...

Galactica Wadim X Gemini


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 20:19

ff wat anders, heb je ingvild nog de groetjes gedaan???

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-01 20:50

Ik heb haar nog niet gezien, 'k zie haar niet zo vaak op school, komt waarschijnlijk omdat ze blokstage heeft (maar jah, mij zie je ook niet zo vaak op school Knipoog ). Maarre, ik zal het wel even doorgeven als ik haar zie..

Galactica Wadim X Gemini

Ellen

Berichten: 337
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 08:56

Ik heb bij de manegepaarden ook op een paard gezeten die niet in de galop wou. De instructeur gaf mij toen de volgende tip: lichtrijden op het verkeerde been, heel hard draven en in de één van de hoeken de hulp geven voor de galop (eventueel met een tikje van de zweep), maar wel licht blijven rijden. Op deze manier valt het paard in galop. Dit heeft bij dit jonge paard heel goed geholpen want hij deed het na 2 weken op de normale manier. Weet niet of dit ook bij jouw paard helpt maar misschien kan je het proberen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 09:20

Hoi Youko, kun je het paard niet eerst aan de longe de stemhulpen voor galop aanleren? Dit kun je dan met rijden gebruiken als je in galop aan wil springen. Helpt bij mijn paard (en mijn vorige) erg goed. Zeer consequent zijn met longeren, zorg dat je met de zweep bij hem kunt komen als je de stemhulp galop geeft. Ze hebben dat razendsnel door! Succes! Mieke

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 13:34

Youko, ik heb hetzelfde probleem eens gehad met een veel oudere dekhengst. Hij was al heel erg bevestigd in dit verschrikkelijk vervelende gedrag: bij hem was het op het laatst zelfs zo erg, dat als ik op wat voor moment ook been gaf, hij stil ging staan en bokken/steigeren etcetc! Probeer dit te doorbreken nu het nog kan: laat de galop onder het zadel nog maar even zitten: eerst aan de longe de galop goed bevestigen! vervolgens met behulp van iemand anders jij erop, de ander aan de longe en DIEGENE geeft het galop-commando. Gaat dat goed, dan ga jij het langzaam overnemen. Mocht hij ooit weer in protest komen, ga dan niet vechten, maar zorg dat je de volgende keer als je gaat trainen er iemand bij hebt staan met een zweep: valt hij terug en protesteert hij op jouw hulp, dan kan de ander (hard) optreden. Probeer eerst uit te sluiten dat het geen gebrek aan kennis/begrip is van zijn kant! Is het dat niet, laat dan geen seconde met je sollen, want het kan heeeeeeeeeeel erg uit de hand lopen, geloof me! En bedenk je goed: instructie kan nooit kwaad! Voor niemand!

Succes met hem! het is een mooi paard! (ben ook arabierengek en heb je site (en dus de foto van Avalon) gezien!

Liefs, T

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 13:56

Hoi, ik las je berichtje en wilde er een antwoord op gaan tikken, maar dat heeft geen zin: zie het stukje van Ten, da's 100% wat ik wilde gaan schrijven. Lijkt mij de allerbeste manier. Veel succes! Sonja.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 14:28

de eer is TE groot Sonja, hihihihhi! nee, mar de hengst waar ik het mee heb beleefd wa (uiteraard, zou ik haast zeggen, verder heb ik weinig hengsten gereden!) een fjord, nl Briggen! een kei van een hengst, maar hij steigerde aan 1 stuk door! hij was giga-verwend! ik heb het eruit kunnen krijgen, maar leuk was het niet! niet voor hem, maar ook niet voor mij! het is niet leuk, een paard zo ontzettend op zijn nummer te moeten zetten, dag na dag na dag! maar het heeft succes gehad! we konden met elkaar lezen en schrijven na een paar maanden! super-knol!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 14:41

Hoi, ik heb ook een pony gekend die d.m.v. bokken op een gegeven moment te vaak haar zin had kunnen doordrijven. De pony is nu erg eigenwijs en gaat ook tijdens de verzorging steeds meer haar zin doordrijven. Ik heb het meisje van wie ze is wel eens een tip gegeven, maar ja, ze rijdt nog niet zo lang en is stapeldol op die schimmel dus... In elk geval zou ik als ik jou was de raad van Tender opvolgen, lijkt me een goed advies! En ik heb zo het gevoel dat jij geen meisje bent die zomaar over zich heen laat lopen, of liever gezegd bokken, hihi. Het lukt je vast wel, met geduld en duidelijkheid? Succes er mee! Groetjes, Dorine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-01 17:33

He Ten, op een FJORD??? Kun je daar op rijden dan? Dat zijn toch kinderboerderijsjokponnies of draaiorgelpaardjes????? Hyper!:) Groetjes!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-01 20:53

Hai!

Hardstikke bedankt voor jullie advies! Ik zal het eens op Tender's manier proberen..ik heb vandaag weer geprobeerd, en ik heb eindelijk normaal kunnen galopperen (lange zijde). Maar ik denk dat het inderdaad verstandiger is om galop enz. eerst aan de longe te vragen...het was vandaag wel gelukt, maar ik zit nu wel mooi met een blauwe knie. Auw. Knipoog

Galactica Wadim X Gemini

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-01 09:19

Tja, je moet er wat voor over hebben Youko Hyper!:) Succes ermee!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Amazonbot, ComscoreBot, cp112, JoyenUnory, Miiej, noviceh en 8 bezoekers