dierenmishandeling of toch nog iets van sport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

dierenmishandeling of toch nog iets van sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 13:53

Ik heb pas een video gekocht van de friesian horse extravaganza 1998 uit amerika.
ik had er best wat van verwacht maar die video viel verschrikkelijk tegen.
slecht videowerk, onzuivere beelden etc.
wat mij ook opviel was het volgende.
er waren verschillende (of steeds dezelfde) friezen die het volgende kustje moesten vertonen onder het zadel.
ze stonden op 3 benen. (1 voorbeen en 2 achterbenen)
vervolgens moesten ze zeg maar een keertwending om de voorhand maken!
dat ene voorbeen moest dus op de grond blijven en werd dus gewoon meegedraaid!!!!!!
je het is moeilijk uitleggen want je moet het eigenlijk zien op de film.
ik vond dit zo bizar, das toch eigenlijk dierenmishandeling, je draait zijn poten bijna vanonder zijn lichaam op deze manier?
Gelukkig waren de paarden zelf zo slim op toch af en toe even bij te stappen, wat ze dan weer met een shop of een zweepslag moesten bekopen.

oja rijden met 1 zweep is daar ook niet normaal, daar doen ze het met 2 lange zwepen, hele lange sporen en acht het hoofd snoeren we ook maar effe vast.
sorrie jongens maar ik moets dit effe kwijt.
zoals daar gehobbeld werd dat was gewoon om te janken.
ik zal niet zeggen dat ik zo;n fantastische ruiter ben maar om zo een show weg te geven is gewoon schandalig.
kijk dan maar naar GOA, das pas paardrijden.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 14:13

Tja, er zijn nog zulke shows...
Ik denk dat het "verwijderd" was, een vriendin van me was daar wezen kijken en die paarden hingen met hun teugels vast aan de benen van de ruiter zeg maar.
kan het niet zo goed beschrijven maar het zou er op neer zijn gekomen dat telkens als de ruiter een shop (of gewoonweg hulp was al genoeg) ofzo gaf het paard een ruk/trek in de mond kreeg. (ja zo kan ik mijn paarden ook heel netjes laten lijken... kop naar beneden binden kan iedereen)
Gevolg was een hele mooie show voor de leek (prachtige capriolen en trucjes en licht-effecten) maar als je beter wist was het eigenlijk helemaal niet zo paardvriendelijk..

Dat heb ik tenminste gehoord toen, niet alles was daar zo maar bepaalde dingen werden wel op zulke manieren gedaan.
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 17-09-02 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 14:44

nou ik denk niet dat het hetzelfde was want hier was niet een lichteffect haha
echt gewoon een kale arena waar ze normaal denk ik van die western dingen doen.
de paarden (niet allemaal maar de meeste) hadden een teugellopen vanaf het bid naar de singel (tussen de benen door)
en dan moesten ze nog alle oefeningen doen.
dingen die leken op wijken, met verkeerde stelling etc.
het leek echt nergens op joh.
en dat publiek maar gillen, stelletje Frusty Frusty

en tijdens veel showdingen zeg maar, bv pas de deux, nou alles wat mis kon gaan ging wel mis haha
schrikkerige paarden etc.
ik heb $ 45,- voor die band moeten betalen, heb hem snel op een amerikaanse veiling te koop gezet, want hij was dus echt het geld niet waard Misselijk

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:44

laurake schreef:
Tja, er zijn nog zulke shows...
Ik denk dat het "Zingaro" was, een vriendin van me was daar wezen kijken en die paarden hingen met hun teugels vast aan de benen van de ruiter zeg maar.
kan het niet zo goed beschrijven maar het zou er op neer zijn gekomen dat telkens als de ruiter een shop (of gewoonweg hulp was al genoeg) ofzo gaf het paard een ruk/trek in de mond kreeg. (ja zo kan ik mijn paarden ook heel netjes laten lijken... kop naar beneden binden kan iedereen)
Gevolg was een hele mooie show voor de leek (prachtige capriolen en trucjes en licht-effecten) maar als je beter wist was het eigenlijk helemaal niet zo paardvriendelijk..

Dat heb ik tenminste gehoord toen, niet alles was daar zo maar bepaalde dingen werden wel op zulke manieren gedaan.


Mmmm... dat heb ik dan toch anders gezien.

Ik heb 2 shows van Zingaro gezien en wat ze met die paarden kunnen, dat kan je volgens mij niet verkrijgen zonder eerst het vertrouwen van het dier te winnen en er zelf respect voor te tonen.
Zomaar een beetje trekken en sleuren aan de paarden zou wel iets effect hebben, maar daar kom je volgens mij niet zover mee als de mensen van Zingaro.
Ik denk dat je je daar sterk in vergist.

Ik heb ook al eens een geflipte demonstratie van 'de militaire ruiters' ofzoiets op tv gezien en ik was er ook niet goed van.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:33

Imatador van Suzanne kan dat ook. 1 been in spaanse pas zeg maar, en dan draaien.
Wat denk je van een goed uitgevoerde pirouette? Of een spin? Dan blijft het achterbeen ook staan

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 16:58

Stef, bij een pirouette en een keertwending in de dressuur moet er altijd doorgegaloppeerd c.q. gestapt worden. Het laten staan van een been wordt juist als grove fout beschouwd.
Bovendien ging het in die video om een keertwending om de voorhand waarbij het voorbeen moest blijven staan. Ik kan me er idd geen voorstelling bij maken.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-02 17:07

ik zal straks eens proberen een serie fototjes van de video te maken zodat jullie een idee hebben.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 23:04

in de baroque staat de uitleg hoe je dit aan kunt leren.
lijkt me ook niet zo gezond voor het beenwerk van je paard.
vooral de pezen krijgen zo veel te verduren lijkt me Verward
toedeledoki
gillian

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 00:29

ik weet precies wat er met de oefening bedoelt wordt.
Dacht echter dat met pirouette ook het been moest blijven staan, sorry.
Tja ach, over hindernissen van weet ik veel hoe hoog springen zal ook wel niet goed voor de pezen zijn.....

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 09:15

stef schreef:
Tja ach, over hindernissen van weet ik veel hoe hoog springen zal ook wel niet goed voor de pezen zijn.....

springpaarden hebben echter wel beschermers aan en landen niet op 1 been.
toen ik het zag dacht ik ook, dit hou je nooit lang vol met 1 paard, zijn benen zijn zo naar de jeweetwel.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 09:36

Ik heb ook al een keertwending om de voorhand gezien waarbij beide hoeven naast elkaar of net op elkaar staan. De hoeven draaien gewoon mee ter plaatse. Ze shuiven dus in een rondje. Het is due niet zo dat het paard na een tijdje helemaal als een schotelvod in uitgewrongen toestand staat. Ik weet niet in welke mate dit draaien slecht voor het paard kan zijn.


Over hoge hindernissen springen is inderdaad ook niet gezond. Daar doen peesbeschermers niets aan. De zware schok die in de benen komt bij het landen moet het paard telkens opvangen en daar is hij in principe niet voor gemaakt.

Maar evengoed kunnen tuigpaarden die heel veel op beton draven sneller verslijten.

Elke keer dat je op je paard gaat zitten "verslijt je hem een beetje meer". De vraag is natuurlijk waar de grens licht tussen veroorloofd je paard 'verslijten', maar hem tevens in form houden en teveel van hem vragen, wat hij fysiek of mentaal niet kan opvangen.
Ik denk dat dit heel moeilijk te bepalen is.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 10:20

visje schreef:
Ik heb ook al een keertwending om de voorhand gezien waarbij beide hoeven naast elkaar of net op elkaar staan. De hoeven draaien gewoon mee ter plaatse.

ja dat meedraaien zal inderdaat de bedoeling zijn maar hierbij was dus heel vaak te zien dat de hoef ruim een kwart of meer gedraaid bleef staan op de grond zonder mee te draaien.
het paard was dan zo slim om het op te tillen en kreeg dan weer op zijn ....

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:07

laurake"]
Ik denk dat het "Zingaro" was, een vriendin van me was daar wezen kijken en die paarden hingen met hun teugels vast aan de benen van de ruiter zeg maar.
kan het niet zo goed beschrijven maar het zou er op neer zijn gekomen dat telkens als de ruiter een shop (of gewoonweg hulp was al genoeg) ofzo gaf het paard een ruk/trek in de mond kreeg. (ja zo kan ik mijn paarden ook heel netjes laten lijken... kop naar beneden binden kan iedereen)
Gevolg was een hele mooie show voor de leek (prachtige capriolen en trucjes en licht-effecten) maar als je beter wist was het eigenlijk helemaal niet zo paardvriendelijk..
[/quote]

[quote="visje schreef:
Mmmm... dat heb ik dan toch anders gezien.

Ik heb 2 shows van Zingaro gezien en wat ze met die paarden kunnen, dat kan je volgens mij niet verkrijgen zonder eerst het vertrouwen van het dier te winnen en er zelf respect voor te tonen.
Zomaar een beetje trekken en sleuren aan de paarden zou wel iets effect hebben, maar daar kom je volgens mij niet zover mee als de mensen van Zingaro.
Ik denk dat je je daar sterk in vergist.

Ik heb ook al eens een geflipte demonstratie van 'de militaire ruiters' ofzoiets op tv gezien en ik was er ook niet goed van.


Ik weet wel zeker dat de mensen van Zingaro met veel liefde en respect met hun paarden omgaan. Ik heb ze zelf een aantal dagen van dichtbij meegemaakt in Wenen een aantal jaar geleden. Hun grote tent, waarin zich ook de stallen van de paarden bevinden, was tijdens een zware storm aan flarden gegaan en zij hebben toen noodstalling gevonden op de renbaan in Wenen. Hun paarden, 26 hengsten van allemaal verschillende rassen, stonden pal naast onze paarden. Ik heb ze dus van heel nabij meegemaakt en heb enorme bewondering voor die mensen. Ze gaan met ontzettend veel liefde en respect om met hun dieren en dwang zit er echt nergens bij!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-02 13:10

het was dus absoluut niet van zingaro.
dit waren allemaal friezen uit de usa, coornamelijk californie als ik het goed weet.
ook wat heel raar was om te zien hoe ze die showden aan de hand, ze werden dus ook gewoon opgesteld als een american saddlebred, arabier etc zoals dat daar gedaan word.
helemaal gestrekt dus.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:17

visje"]
[quote="laurake schreef:
Tja, er zijn nog zulke shows...
Ik denk dat het "Zingaro" was, een vriendin van me was daar wezen kijken en die paarden hingen met hun teugels vast aan de benen van de ruiter zeg maar.
kan het niet zo goed beschrijven maar het zou er op neer zijn gekomen dat telkens als de ruiter een shop (of gewoonweg hulp was al genoeg) ofzo gaf het paard een ruk/trek in de mond kreeg. (ja zo kan ik mijn paarden ook heel netjes laten lijken... kop naar beneden binden kan iedereen)
Gevolg was een hele mooie show voor de leek (prachtige capriolen en trucjes en licht-effecten) maar als je beter wist was het eigenlijk helemaal niet zo paardvriendelijk..

Dat heb ik tenminste gehoord toen, niet alles was daar zo maar bepaalde dingen werden wel op zulke manieren gedaan.


Mmmm... dat heb ik dan toch anders gezien.

Ik heb 2 shows van Zingaro gezien en wat ze met die paarden kunnen, dat kan je volgens mij niet verkrijgen zonder eerst het vertrouwen van het dier te winnen en er zelf respect voor te tonen.
Zomaar een beetje trekken en sleuren aan de paarden zou wel iets effect hebben, maar daar kom je volgens mij niet zover mee als de mensen van Zingaro.
Ik denk dat je je daar sterk in vergist.

Ik heb ook al eens een geflipte demonstratie van 'de militaire ruiters' ofzoiets op tv gezien en ik was er ook niet goed van.
[/quote]

Nogmaals ik denk dat het dat was en heb de show zelf nooit gezien. (tkan ook zijn dat dat een circus-act was ergens, ik weet het dus echt niet meer..)
In ieder geval gebeurde er zulke dingen zoals ik beschreef, ik zal zo meteen Zingaro er even uit halen uit m'n vorige reply aangezien ik toch niet zeker ben en ik wil ze geen slechte naam bezorgen (gezien jij een andere mening hebt waar je zeker van bent Knipoog )

Wou er eigenlijk alleen maar mee zeggen dat er wel bij meerdere shows zulke dingen worden gedaan...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:24

Horse Pleasure schreef:
het was dus absoluut niet van zingaro.
dit waren allemaal friezen uit de usa, coornamelijk californie als ik het goed weet.
ook wat heel raar was om te zien hoe ze die showden aan de hand, ze werden dus ook gewoon opgesteld als een american saddlebred, arabier etc zoals dat daar gedaan word.
helemaal gestrekt dus.


ik zei ook niet dat dit Zingaro was.
Ik ben er zelfs niet zeker van of die ene show wel van Zingaro was...(zie m'n reply hierboven)
Heb het dan ook maar weg gehaald gezien jullie zeker zijn en ik niet en ik wil die mensen geen slechte naam bezorgen.
Ik exccuseer mezelf bij deze aan Zingaro