Discussie: Paard wel of niet in de stal poetsen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:14

in de winter peots ik ook in stal, daa is ze gewoon rustiger.en ze vind het juist erg gezellig heb ik het idee

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:29

Ik poets meestal buiten, vooral als ze erg verharen, maar soms heb ik bijna geen tijd en dan poets ik ze even in de box.
Als het erg donker is zie je bij ons ook niet erg veel, er is wel buiten verlichting, maar ja echt licht is het niet, dus dan poets ik op stal en zadel hem daar ook op...Ik laat ze dan los staan en dat vinden ze prima, ze blijven gewoon staan of gaan eten. Haha!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 12:58

Ik poets en zadel IN stal, omdat dat gewoon veel makkelijker is.
Dan hoef ik niet alles naar buiten te slepen en Arie kan mooi eten tijdens het poetsen. Ook sta ik daar altijd lekker droog Haha!

Ik vind het een beetje onzin omhem dan buiten vast te zetten. Maar ik denk als ik niet anders gewend zou zijn dat ik het ook wel zou doen hoor. (ik spreek mezelf tegen )

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 13:34

Ik vind dat de box rust en veiligheid moet betekenen. Poetsen en andere dingen doe ik meestal er buiten. Maar als het niet uit komt om ze er uit te halen is het ook geen probleem om het op stal te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 13:36

Ik poets in de stal.
Voorheen heb ik op handelstallen gereden zonder poetsplaats en als je ze dan in de gang zet is het altijd een hoop geetter met de buren, vooral omdat deze steeds wisselen.

Vandaar uit ben ik gewend om in de stal te poesten en te zadelen.
Waar ik nu sta is de gang ook nog eens smaller dan de stal, dus poets ik hem daar alleen als ik de hoeven insmeer.

Verder heb ik nog nooit gemerkt dat een paard problemen heeft met het in hun terrein komen.
Kawa is juist op stal erg knuffelig, buiten de stal veel minder.
En poetsen vind hij heerlijk, dus dat is geen bedreiging voor hem in de stal.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 13:39

Als m'n verzorgpaard ligt in de stal, dan ga ik er wel eens bijzitten. Hoezo ben ik dan een bedreiging?
Ik doe alles in de stal, zelfs staart wassen (emmer eronder voor waterballet).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:34

Ik poets normaal altijd buiten de stal...lekker de ruimte, en makkelijk vastzetten Lachen En nu zeker, nu hij verhaart, want de wind blaast ze allemaal weg Haha!

Maar gisteren heb ik hem even gauw in de stal gepoetst...moet ook een keer kunnen hoor. Stal zag ze er al niet bepaald schoon meer uit, en dan eet Buddels niets meer van zijn stro, dus kon het geen kwaad ook ivm haren op de grond Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:53

Ik poets met mooi weer buiten maar ind e winter dus binne. in de stromende regen je paard poetsen is niet echt wat.
Ik heb juist ook erg het idee dat Lodewijk het onwijs gezellig vind als ik in zijn stal zit.
hij blijft ook alsmaar als een hondje met me mee draaien (ik zet 'm niet vast )omdat hij mijn rug ook wil poetsen.Vroeger toen ik op school zat en Lottel nog een veulen was ging ik in een hoek van de stal zitten leren.
ook is hij dus een keer naast me gaan liggen met zijn hoofd op schoot en ik een boek vast heb ik zelfs nog een foto van op mijn kamer hangen.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 18:08

Ahhh super lief!!! Die foto wil ik zien!!!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:00

Ik poets in de stal, ik zadel op in de stal. ik ben er nog nooit uitgemept dus het zal wel goed zijn. Ik zet ze ook nooit vast. Als ik mijn paard buiten de stal poets heeft ze niet eens een halster om ze loopt toch overal mee naartoe.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 22:33

Mijn paard staan in een box die in een grote overkapping is gebouwd. Zo staat ze altijd volop in het daglicht (hoewel je beneden de open deur wel in het donker staat (schaduw), wat wel eens lastig is met hoeven krabben.
Ik poets eigenlijk altijd op stal, op en afzadelen idem dito. Ik zorg dat ze wat te knabbelen heeft en dan blijft ze heel mooi stil staan.

Als mijn vader mee gaat rijden, dan staat ze aan het halster buiten de stal, omdat mijn vader slechte ogen heeft (slecht ziet in het donker/schaduw). Ik hen het idee dat ze liever los op stal staat dan aan het touw aan de buitenkant. Hoewel: zolang ze wat yte knabbelen heeft....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 22:39

Ik poets zelden tot nooit op stal, het moet echt zo zijn dat ik vnergens anders terechtkan zodat ik wel op stal moet aanklooien.

Ik vind gewoon dat de stal een rustplek is voor de paarden en daar moet er niet aan ze gefrut worden.
Het moet geen probleem zijn om even een deken op stal recht te kunnen leggen, maar verder heb je er dan niet zoveel te zoken vind ik.

Ook uitmesten e.d. doe ik nooit als de paarden op stal staan!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 23:08

ach Omar vind poetsen heerlijk en zadelen NIET erg. 't scheelt per paard denk ik, maar Omar gaat alleen maar stressen als ík 'm in tgangpad zet. Dan gaat íe lopen klooien met de andere paarden.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:54

Over het algemeen poets en zadel ik het paard aan de buitenkant van de stal. Hij wil wel een gaan hangen en dan heb ik buiten de stal meer ruimte dan in de box. Maar op zich vind ik het een vreemde stelling, want als het goed is voelt het paard zich prettig bij je en vind het niet erg als je in zijn 'territorium' komt.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 14:33

Als ik in Michelle's stal kom dan legt ze meteen d'r oren in d'r nek,vooral als ze ziet dat ik toch niks lekkers bij me heb.
Zelfde als op de wei.. als ik naar d'r toega in de wei om d'r alleen maar te aaien ofzo,dan meteen oren in de nek en loopt weg.
Als ik haar gewoon kom halen niet hoor,dan loopt ze gewoon mee,maar anders moet ze niks van me hebben.