Eerste ritje met hoefschoenen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Eerste ritje met hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 11:22

Gisteren zijn dan eindelijk Pjelk zijn schoenen aangekomen en die wilde ik natuurlijk snel proberen! OIp de rkeneing stond dat de eerste paar keren de schoenen het best met sokken gedragen konden worden Haha! . Dat leek me een beetje overdreven en bovendien wat voor sokken trek je nou om zo`n Fjordenvoet? Toch ga ik het de eerste paar keren wat rustig aan doen. Gisteren be ik bijvoorbeeld alleen naar de manege gereden (kwartiertje stappen) om hem er aan te laten wennen.
Helaas had het eergisteren geplens zodat de wei een dikke blubberzooi was. Voordat de schoentjes aangingen heb ik dus eerst Pjelk zijn baggerpoten maar even afgewassen. Hierdoor en door het prutsen met het aandoen van de schoenen duurde het wel een kwartier voordat alles aan was en we weg konden. Pjelk liep redelijk goed op zijn schoenen maar soms giing hij op z`n toon staan en struikelde een beetje. We hebben ook een drafje geprobeerd over de weg heen en die schoentjes veren lekker! Hij liep er in draf ook goed mee.
Bij de manege schoentjes weer uit getrokken en even een halfuurtje in de bak gereden. Pjelk liep echt super (maandag hadden we nog les). Lekker ontspannen naar beneden en nu hoefde ik eens niet constant te prutsen met voorwaarts neerwaarts rijden en hem te laten reageren op mijn been met hem de hoeken in te sturen. Nu kwamn we dus ook aan lastuiger dingen als schouder binnenwaarts en door een S van hand veranderen toe.
Vandaag gaaan we een buitenritje maken met een vriendin wiens paard ook net hoefschoenen heeft gekregen. Ben benieuwd!


Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 11:51

Hoi Pjelk
Ik ben er nu al een half jaar over aan het denken om hoefschoenen te kopen maar ik durfde niet goed omdat het toch duur is en als ze dan uitvallen ofzo. Welke hoefschoenen heb jij ?? Easyboots Swiss horse boot ?? En hoeveel heb je ervoor betaald? En bijvoorbeeld de goede maat opmeten ging dat goed?? Ik wil al een tijd hoefschoenen omdat mijn Tinkermerrie nogal gevoelig is op kiezel en denneappels maar ze staat samen met een jaarling op de wei en die krijgt geregeld een opdonder van haar daarom durf ik geen ijzers. Ik heb veel gevonden op internet over hoefschoenen. Maar als jouw ervaringen en die van je vrindin posetief zijn zal ik messhien ook de stap zetten om ze eindelijk te koopen.
Groetjes Quinzy XXX

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 18:10

ik vroeg me af waarom je hoefschoenen aandoet en waar ze nodig voor zijn? Gewoon een vraag!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:11

Nee ze heeft de hoefschoenen van www.smit-rijssen.nl
Hoefschoenen zijn een alternatief voor ijzers, kosten één keer een hoop maar uiteindelijk kost één jaar hoefsmid hetzelfde, en als ze dan langer meegaan...
Ik zit er ook aan te denken, dus vindt het erg leuk om zo ff te kunnen horen of ze ook écht goed zijn!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-02 22:52

Voordelen van hoefschoenen t.o.v ijzers zijn:
-betere doorbloeding hoef (hoefmchanisme werkt beter zonder nagels in de hoef)
-betere hoefgroei
-minder kans op brokkelhoeven
-minder slijtage gewrichten
-erg handig voor mensen die bv maar eens per week een buitenrit maken en daarvoor wel ijzers aan laten meten (iedere dag buitenrijden kan natuurlijk ook).

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:52

Klinkt erg positief wat ik lees op die site, misschien wel iets voor mijn pony op den duur als de hoeven weer in gaan scheuren door de ijzers of hij toch weer gevoelig gaat lopen (had zooltjes voorheen vanwege gevoelige hoeven)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Donderwolk55, Emilihihihii, Jannie79, LiDi, Orthos, Ruai, Vagabondo, vierhoef en 151 bezoekers