Pony Express 3 Juni

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 13:17

Hallo allemaal,

Zondag 3 Juni hebben we een hele bijzondere aflevering van Pony Express. We gaan namelijk naar Pakistan om het geld dat de kinderen hebben opgehaald naar Brooke Hospital te brengen en om te kijken wat voor een werk Brooke Hospital doet.

Afbeelding

Deze reis heeft een enorme grote indruk op me gemaakt. Het leek wel alsof we op een filmset terecht waren gekomen. Het was echt onvoorstelbaar om te zien hoe het er in Pakistan aan toe gaat. Als verlamt stond ik om me heen te kijken. Wat een armoede en ellende. Het is bijna niet te zeggen wat het meeste indruk op me heeft gemaakt.

In Pakistan heb je Tonga's, dat zijn wagentjes getrokken door paarden, een soort taxi. Deze tonga's gaan naar plekken waar bussen niet kunnen komen. We filmde bij een tonga standplaats en mijn hart brak. Daar stonden paarden helemaal uitgeput van het werk en de hitte. Ze moesten water hebben, maar dat was er niet. Ze stonden te wachten totdat er weer 6 man in het wagentje zat, en daar gingen ze weer, vol beladen. Vreselijk.

Ook de steenfabrieken is echt ongelofelijk. Wat je daar ziet zijn uitgeputte en uitgemergelde hard werkende ezels en paarden die met stenen lopen te sjouwen en die constant maar geslagen worden. De meest afschuwelijke wonden zie je daar voornamelijk door slechte tuigage.

In de kliniek die midden tussen de steenfabrieken ligt weet je niet wat je ziet. Paarden en ezels worden binnen gebracht in zeer slechte staat. Je kan je niet voorstellen dat die dieren tot die tijd hebben gewerkt! Onvoorstelbaar.

Ik kan wel door blijven gaan over wat ik heb gezien en hoe ik het heb ervaren, maar het is misschien beter als je gewoon maar gaat kijken morgen en zelf oordeelt.

Ik ben altijd al erg onder de indruk geweest over het werk van Brooke, maar nu ik dit met eigen ogen heb gezien heb ik echt heel veel respect voor wat ze doen. De manier waarop zij denken en handelen is echt ongelofelijk. Steeds meer eigenaren vinden hun weg naar Brooke Hospital en de geld stroom mag dan ook nooit meer stoppen. Voor iedereen die nog geen lid is van Brooke, alsjeblieft help deze stichting!!!

Deze aflevering wordt Zondag 3 Juni 2x uitgezonden!!! Om 9.30 uur en om 17.30 uur. Je mag het niet missen!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marieke op 2001-06-02 14:17 ]</font>


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 13:19

Ik ga ook kijken zondag. En gelukkig ben ik al lid van Het Brooke Hospital for Animals. Vind het ook heel erg wat daar gebeurt.
Lijkt me heel erg om te zien allemaal, dan hebben onze paarden het hier maar goed in Nederland.
Verdrietig

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 14:29

Ik ga morgen ook kijken!!(heb het al op m'n hand geschreven dat ik het niet vergeet) Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 14:33

Ow, wat verschrikkelijk! Als het ik het leest krijg ik al zo'n raar gevoel. Ik hoop niet dat ze er teveel van laten zien, das echt niets voor mij!! Ik vin dhet zo verschrikkelijk!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 15:38

Ik zal ook zeker gaan kijken. Ik ben helemaal supporter van deze aktie. heb inmiddels denk ik al ongeveer 1000 piek opgehaald. best veel vind ik zelf. De naambordjes die ik verkoop daarvan gaat ook een deel naar het goede doel. En van de tekeningen die ik aak en verkoop schenk ik ook een deel.

heb het nu bere druk met al die naambordjes. dus niet allemaal nu meteen aan naambordje bij me bestellen hoor.*LOL*


Enne waarom mocht ik niet mee? Dat was namelijk mijn droomwens om er nog eens naar toe te gaan. *snik*
_________________
<FONT COLOR="DARKGREEN">"zelfs Heike, van wie ik 't nooit verwacht had!!!quote maaike"</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-06-02 16:38 ]</font>

fire

Berichten: 176
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 16:32

ik heb al een stukje er over op de tv gezien, maar ik ga zeker morgen kijken!!!
ik vind brooke hospital for animals heel goed werk doen!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 16:33

Ik heb toen eens bij Dierenmanieren oid die speciale-Brooke-aflevering gezien en ik zat gewoon te janken voor de tv...die mensen verdienen echt een Nobelprijs ofzo!

Ze hadden daar toen zo'n paardje wat gewoon niet eemr te redden was, zo slecht eraan toe. Die zetten ze dan lekker nog de laatste dagen van z'n leven in de wei, en toen ie niet meer op kon staan gaven ze hem een spuitje...
En al die paarden met open schoften, uitgemergeld...jezus. Dan zie je pas hoe goed onze paardjes het hebben.
Ik denk dat ik het in het echt niet aan kon zien, heb je er geen nachtmerries van Marieke? Dat zou ik me best kunnen voorstellen nl.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

paardengek!!!

Berichten: 1601
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 17:10

Ik ga morgen ech wel kijken!!! Ik heb een spreekbeurt over Brooke gehouden en bij Levensbeschouwing (LB) moeten we een werkstuk maken (ikke lekker weer over brooke hospital hoor!) Party!! Party!! Party!!
Ik vind het hartstikke goed werk wat ze doen! Lachen Dromen Lachen Dromen Lachen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 17:20

ik heb al eens zoiets gezien (van brooke hospital) echt NIX voor mij...arme paardjes Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig
maar goed werk verrichten ze wel
maarre voor de gene die wel kijken, misschien zien jullie Jack Horsepower wel voorbij waggelen... Misselijk Misselijk Misselijk Tong uitsteken Misselijk Misselijk Misselijk
(paardistan) haha

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 09:22

Het is net op TV geweest.
Huilen Huilen Huilen oooh wat is dit erg zeg!! Hoe ze die paarden behandelen!!
Al die wonden...bibber....
Zo'n jongetje die er met een zweep achteraan rent..
paarden die zich de hele dag moeten uitsloven die geen druppel water krijgen.
Je ziet hun botten gewoon!! Gelukkig bestaat er zoiets al Party!! Brook Hospital Party!! .

Echt goed dat er al 11.000,- gulden is binnen gehaalt!!

I love to love!

Eefje

Berichten: 305
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 09:53

Was echt super zielig
al die lieve paardjes en ezeltjes die helemaal buiten adem waren en zo'n dorst hadden. Verdrietig En al die ezeltjes die stenen moesten sjouwen Verdrietig Hun rug lag helemaal open.
Vind echt dat Brooke Hospital goed werk doet.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 10:02

ik vond het heel dubbel echt heel zielig allemaal. tuurlijk is t de beste methode om die mensen zoveel te geven om maar te zorgen dat ze hun paarden goed behandelen. maar ze blijven er maar mee doorgaan dat slechte behandelen en kunnen gewoon paardje wegbrengen om geld te krijgen wat ze die dag mislopen. tuurlijk aan sommige dingen kunnen ze niets doen, dat de paarden veeeel water nodig hebben en dat ze geen geld hebben om ze goed te verzorgen. maar die walgelijke brandmerken enzo dan heb ik iets als die mensen dat doen. laat toch dat paard inslapen en geef ze er geen geld voor laat ze maar merken dat ze juist doordat te doen het paard slechter behandelen.
maar het werk dat ze doen is wel super goed ze proberen te minste die beestjes te helpen. en als ze al langer op de zelfde plaats zitten zie je dat de beestjes er beter uit gaan zien.
Marieke ik vond dit de beste aflevering die PE gemaakt heeft. nu maar hopen dat er nog meer geld binnen blijft stromen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 12:48

Hoi,
Ik kan me voorstellen dat je er een dubbel gevoel over hebt maar als je er bent geweest dan snap je echt hoe moeizaam het leven daar is. Als je kinderen hebt en je moet van 's morgensvroeg tot 's avonds laat beulen voor 3 gulden waar je net wat eten voor kunt kopen dan is kijk je toch anders tegen het leven aan. Deze mensen hebben vaak niets en wat vooral belangrijk is; geen onderwijs. Probeer jezelf in te denken dat je niet op school hebt gezeten, geen tv, je weet niet meer dan wat je van je ouders en buurman hebt geleerd....en daarnaast is het elke dag weer een gevecht om een paar centen te verdienen in de meest barre omstandigheden.
De eigenaren die de weg naar Brooke hebben gevonden worden heel goed voorgelicht en doen hier ook daadwerkelijk wat mee. Mocht Brooke dan toch een eigenaar tegenkomen die de adviezen links laat liggen dan krijgt hij echt op zijn donder, hoor.
Brandmerken gebeurd steeds minder door voorlichting. Ook dit heeft te maken met onwetendheid. Doordat bv. een kreupel paard wordt gebrandmerkt loopt hij inderdaad een par dagen niet meer kreupel. waarom? Omdat dat brandmerk zo ontzettend pijn doet. In hun ogen geneest dat dus. bedenk ook dat kinderen opgroeien tussen deze paarden zoals ze zijn en in hun ogen horen paarden er dus zo uit te zien. Juist doordat Brooke voorlichting geeft (ook aan kinderen) veranderd er veel voor de eigenaren (zij hebben nu een dier wat veel langer mee gaat) maar ook voor alle dieren. Ik geloof niet in mensen straffen die niet beter weten, jij zal ook terug gaan naar iemand die je positief stimuleert dan naar iemand die je straft voor iets waarvan jij denkt dat je het goed doet.
Ik hoop dat alle ellende die ik daar samen met Marieke heb gezien ooit niet meer zal bestaan maar daar moeten we met zijn alle hard voor knokken!
Vera

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 13:40

Vera, helemaal mee eens. Zat vanmorgen ook met tranen in mijn ogen te kijken Verdrietig
Ik vind het gewoon zo erg dat die mensen daar gewoon echt niet beter weten. En die beestjes lopen er ook zo uitdrukkingsloos bij.
Geloof dat Marieke het ook even moeilijk had toen ze bij dat schimmeltje op het weilandje stond dat zijn laatste uurtjes bij Brooke Hospital for Animals doorbracht.
Vond het een mooie en confronterende aflevering. Dan besef je maar weer eens in wat voor rijke wereld wij dan leven in vergelijking met de mensen daar.
Dus wij kunnen allemaal wel wat missen dacht ik zo voor de arme ezels en paarden in Pakistan. Knipoog

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 13:50

Ik heb maar een klein stukje gezien en dat vond ik al zielig.Ik zat er bijna bij te huilen. Verdrietig

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 13:56

Ja, we hebben daar heel wat brokken moeten wegslikken en best wel een traantje gelaten. Dat was affentoe best moeilijk maar we waren daar om jullie geld daar naar toe te brengen en te laten zien wat voor goed werk er verricht wordt maar vooral hoe nodig wij nog zijn!

Wij hebben het inderdaad supergoed voor elkaar, wij zijn megarijk en kennen geen angst voor terrorisme (veel Afghaanse vluchtelingen veroorzaakt daar veel onrust)en zijn zo gelukkig. We hebben veel kinderen zien werken in de steenovens, op straat en op karretjes. Deze kinderen hebben geen tijd voor plezier en gaan al helemaal niet naar school. Gelukkig is Unicef daar ook bezig. Zij de kinderen, wij de dieren.

Dus allemaal lid worden van Brooke want wij kunnen het best missen en het geld komt daar echt op de juiste plek en niet in de zakken van degene die het vooral NIET nodig hebben....Vera

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-01 14:09

[img]../upload/268/ezeltje_stenen1.jpg[/img]

Voor degene die het hebben gemist vanmorgen, vanmiddag om 17.30 uur nog een keer deze aflevering over Brooke Hospital bij Fox Kids!!

PS: Heike, die 1000 gulden die je hebt verzameld is niet slecht zeg!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marieke op 2001-06-03 16:01 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 17:06

Dat is inderdaad veel Heike.
En ik heb de aflevering nog een keertje gekeken. Echt zo sneu Verdrietig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 31 bezoekers