smiddags nog gereden 3 uur later kreupel op 3 benen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

smiddags nog gereden 3 uur later kreupel op 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:21

vorige week zaterdag middag was het zulk mooi weer dus ik ging in de bak rijden,foto;s gemaakt enzvoorts na het rijden paard verzorgt en op het land gezet
niks aan de hand nog.

zaterdag avond rond half 7 (dus nog geen 3 uur later) belde de staleigenaresse op met de melding dat me "verzorg" paard op 3 benen liep.
stok en stok kreupel.
dus ik meteen er heen. wat ik daar aantrof was geen pretje, paard liep lettelijk op 3 benen kon niet meer op zijn linkervoorbeen staan,linkervoor been was dik en heet.
dus meteen de veearts gebeld,die kwam later en gaf hem metacam
met het verhaal van als hij maandag nog zo slecht loopt en zijn pees nog steeds dik is dat er een peesscan gemaakt moest worden. tot die tijd er veel koelen met een coldpack
gister vertrouwde ik het al niet meer
paard liep nog beroerder had erg veel pijn enz.

dus ik maandag ochtend de DA gebeld, dat de pees nog dikker is geworden en buc echt ontzettend veel pijn heeft. de dierenarts zou komen voor een peesscan
dat kon niet omdat de pees onwijs dik was vocht.
dus heeft de DA hem via een injectie zware pijnstillers gegeven.
de DA zij: morgen moet hij op zijn been staan zoniet bellen en een rontgefoto maken.

de DA dacht aan: een gescheurde oppervlakkige buigpees of een gebroken griffelbeentje.
1e geval is een jaar uit de running
2e geval: 8 weken rust geloof ik.
zijn pees was maandag vergeleken met zaterdag avond 2x zo dik geworden.

volgende morgen(dinsdag) ging ik heen.... paard loopt gelukkig weer iets beter.
dus dat betekende dat we moesten gaan stappen.
we stappen nu 2 maal daags 6 min met hem en hij gaat echt met sprongen vooruit :d
metacam heeft ie gister voor het laatste gehad.

verder krijgt hij er nog bij:
Inwendig:
- Easo flex 2x p dag 25ml
(http://www.nutri-science.nl/nl/equeas.html)
- Tendo cure 2x p dag 25 druppels (http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25344)
of : http://www.homeovet.nl/verzorgingsprodu ... doeningen_)/

Uitwendig:
- Helicryse zo vaak mogelijk opsmeren per dag (soort cooling gel maar is wel heel sterk maar je krijgt geen vriesverbranding. zorgt voor het wegnemen van de zwelling en t vocht)

en hij is echt met sprongen vooruit gegaan Haha!
maandag toen de DA kwam was zijn pees 2x zo dik kon hij slecht lopen
vandaag (zondag dus een week verder) loopt hij weer op zijn been, en is de zwelling een stuk afgenomen) we lopen nu 2x 6 min per dag met hem tot dat de peesscan is gemaakt die word a.s. vrijdag gemaakt.

ook heeft buc vandaag op een af gezet stukje land gestaan waar hij niet kan rennen en uitglijden of struikelen.

vandaag vrijdag:
hij loopt amper nog te hinken zoals maandag.
hij gaat echt met sprongen vooruit ik weet niet wat er werkt... maar het werkt haha
ben met hem langs de weg gaan lopen, zodat hij tussendoor lekker gras kon eten en ook op het harde vlakke ondergrond kon lopen.
wat een verschil zeg

zo raar gevoel gaf het mij, overdag nog heerlijk gereden vet mooie foto;s gemaakt en savonds stok kreupel Boos!:(
ik hoop zo dat het t griffelbeentje is dan moet hij alleen boxrust hebben en misschien een operatie om t beentje te verwijderen. dan ben ik met 3 maanden weer aan het rijden.

buc is inmiddels al 22 jaar oud hij word 17 mei 23 jaar oud.
dus zijn pezen enz genezen ook langszamer Boos!
we doen er in iedergeval alles aan om hem pijn vrij te laten leven.

ik ga zo nog een topic maken op HAW voor de rijfoto's van deze dag.

hier heb ik alvast de foto's die ik heb gemaakt van de pees van buc.

zo trof ik me paard zaterdag op stal aan:
Afbeelding

en zo trof ik hem de volgende dag aan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4FRFVPU6
Afbeelding
en dit zijn de rest van de foto's:
zijn ff kijken vrijdag gemaakt want we hadden hier de homeopatie middelen al.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BVFQ8HXP
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PVDZGALJ
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WQBPP3IJ

en dan de foto;s van vandaag:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JOIGJQIW
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8RPAWMZD
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FOKL8DOB
http://www.mijnalbum.nl/Foto=B3BLHWBJ
Afbeelding
ik heb hem vandaag ook de hele dag niet zien liggen wat hij vorige week zondag toen t zaterdagavond net gebeurd was dus wel heel veel heeft gedaan.

wat hadden jullie gedaan als jullie in mijn positie stonden?
en ik zoek ervaringen met een gebroken griffelbeentje en/of een gescheurde oppervlakkige buigpees

alvast bedankt voor het reageren.
Laatst bijgewerkt door Jenbuc op 25-03-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Re: smiddags nog gereden 3 uur later kreupel op 3 benen :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:24

Persoonlijk zou ik met zo'n verdikking op de pees boxrust houden tot er gescand is.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 20:30

we moesten op aanraden van de DA stappen aan de hand... in de box word buc knetter gek dan loopt hij te hinneke naar de groep en te draaien dus vandaar stappen en op t land afgezet of in een kleine paddock

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:33

Bij ons op stal stond een jong paard (3 jaar) met een gebroken griffelbeentje. Hij heeft 6-8 weken rust moeten houden. daarna mocht hij weer stappen. Het werk weer heel langzaam opgebouwd en nu mag hij weer volop lopen. Het was vorig najaar .

Jenbuc

Re: smiddags nog gereden 3 uur later kreupel op 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 21:41

@sheela moest dat boxrust of mocht hij ook ergens anders staan zolang hij maar rustig was?
hier vinden jullie de rijfotos van zaterdag middag:
viewtopic.php?f=10&t=746386

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:19

Als er kans op een griffelbeenbreuk is, is stappen niet echt verstandig. Dan moet hij zo min mogelijk bewegen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:19

Mijn pony is net hersteld van een peesblessure, volgens mij die pees ide jij noemde, maar kan niet met zekerheid zeggen Tong uitsteken

Ze is nu weer helemaal genezen, dus het kan weer helemaal goed komen, je moet alleen wel geduld hebben....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:27

Jenbuc;nee het was echt boxrust! Niet in de wei of paddock, echt in zijn stalletje.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 20:54

hoi hoi
de scan is geweest....
zijn oppervlakkige buigpees is zo goed als door
je kunt het vergelijken met een agrillispees of een stuk touw dat al oud is.
dan krijg je allemaal kleine stukjes draad
buc zijn pees is zeg maar uitgerekt en dus hele kleine scheurtjes in.
conclusie: pees voor meer dan 75% gescheurd
herstel periode: ongeveer een jaar

omdat wij hem recreatief willen rijden hebben we besloten geen shockwave of wat dan ook te gebruiken daarmee verkort je de revalidatie tijd maar heel kort. dus ipv ene jaar ben je dan 3/4 jaar bezig en 4000 euro armer.

buc gaat eerst 1 maand volledig rust niet op stal omdat hij daar loopt te springen en doen in de paddock mag hij omdat hij daar toch rustig staat rent niet springt niet en dat doet hij op stal wel.
daarna t land op dag en nacht
dierenarts komt met 2 maanden terug
dus dan hebben we 1 maand rust en 1 maand weide gehad
als buc dag en nacht op het land staat krijgt hij alsnog zijn homeopatie binnen en we mogen 1x per dag gaan stappen.
ook krijgt hij speciaal beslag soort wiggen geloof ik en dat moet elke 4-6 weken verlaagd worden de hoogte van de wig. zodat hij met ongeveer 4x weer volledig op zijn pees staat.

dus het is afwachten
in iedergeval dus elke 3 maanden een scan

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:55

beterschap Ach gut

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 21:00

dank je
dat zal buc hard nodig hebben Boos!:(

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 21:19

Beterschap.. Ach gut Doe een knuffel aan Buc Ja

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 01:36

nou, ik leef met je mee hoor, mijn paard heeft nu ook een peesblessure, het gaat wel al veel beter met haar, maar ik vond het echt verschrikkelijk! zo'n beest dat niet eens meer een paar meter naar z'n vertrouwde stal kan lopen, ik kon er bijna niet naar kijken.. bij mij was het puur een misstap en heeft de dierenarts ook niet eens een scan gemaakt, geen medicatie, helemaal niks. alleen gezegd: stappen en koelen. ik denk dus dat ik net als jij zo'n homeopatisch middel aan haar ga geven, om het herstel toch beter te maken, ik zat al aan iets te denken, maar nu ik zag wat jij gaf van de paardendrogist denk ik dat ik dat ook maar doe.
Toch eigenlijk positief dat de pees van je paardje niet 100 % door is, en dat het nog te genezen is, ik ben blij dat hij nu minder pijn lijkt te hebben en ik hoop voor jou en hem dat de ijzers ook hun werk gaan doen!
mijn paardje had ik eerst op stal, en ze was gewend om 6 dagen in de week hard te trainen, en elke keer als ik dan even moest stappen werd ze echt helemaal gek, stijgeren, passageren of iets wat er op lijkt Tong uitsteken om me heen, als over een plas heen stapte zag ze dat al als aanleiding om eens lekker in galop te gaan, kortom: knettergek! Gestoord groot gelijk dus dat je hem niet in z'n stal zet, want een paard forceert anders z'n eigen blessure door van die 5-minuten aanvallen!
beterschap en geef een knuffel aan buc Kusje

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:35

Als ik jou was zou ik wel shockwave doen, dat kost trouwens echt geen 4000 euro. Mijn paard heeft in november 2002 haar pees bijna doormidden gescheurd, kans op volledig herstel was slechts 5%. Ze heeft 3 shockwave behandelingen ondergaan van 215 euro per stuk en 17 weken boxrust met iedere dag even op de harde stappen. Daarna heeft ze nog een half jaar op het land gelopen. In oktober 2003 weer een scan gemaakt en de pees was 95% hersteld, helemaal 100% zou het niet meer worden maar ze heeft geen pijn en ik berijd haar weer recreatief. Shockwave is dus echt een aanrader!

Karlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:46

Hier nog een lotgenoot. Mijn paard heeft een blessure aan zijn tussenpees en wordt behandeld met a-cell-therapie. Heb er ook een topic over geopend om te vragen of iemand daar ervaring mee heeft, maar vraag het hier nog maar eventjes. Mijn paard loopt er inmiddels al sinds juli 2006 mee en is nu helaas een beetje in een fase die nog niet echt verbeterd, zolang je maar rechtdoor gaat lijkt er niks aan de hand, maar zodra je hem op de volte zet is ie kreupel.. Succes met stappen!

amigo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:57

mijn pony heeft ook een peesblessure gehad, en heb een half jaar niks meer met hem kunnen doen

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 18:31

hoi hoi
shockwave hebben we niet gedaan vanwege de kosten buc word of weide versiering of hooguit en dat is t max 2x 30 min rijden recreactief buitenrit nivo(Stap,draf)
shockwave raadde me dierenarts aan als we terug de sport in willen dat willen we niet.
buc is bijna 23 jaar oud hij gaat binnekort ook met pensioen dus daarom hebben we dat niet gedaan.
kans op herstel van onze therapiekeuze: dus weidegang en stappen is dacht ik heel groot voor recreactief gebruik