SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:48

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van deze reactie uit een ander topic wil ik graag jullie mening horen:
Amigo14 schreef:
Inderdaad vervelend voor de mensen die overblijven ,alleen heb ik geen medelijden met zo iemand,ik vind dat die hele cross gebeuren dierenbeulerij..
voor het zelfde geld breek weer een paard zijn nek...en waarom?? omdat het gewoon een risico "k#t sport is! , dus dan voor mij dan maar eerder de ruiter.die kiest er voor..het paard niet!

Welk beeld heb jij van de Samengestelde wedstrijdsport? Hoe ben je tot dit beeld gekomen; uit nieuwsberichten, door eigen ervaringen, anders?
Indien je mening over de SGW niet zo positief is, wat zou er dan aan gedaan kunnen worden om de sport vriendelijker te maken?

Dit topic is met opzet niet op het SGW forum geplaatst, omdat ik ook graag de mening wil horen van niet-SGWers Knipoog. Het is niet de bedoeling om hier de sport te gaan verdedigen of af te kraken maar gewoon om een nette discussie op gang te brengen.

Reacties als die hierboven (niet onderbouwd) daar kan ik niet zoveel mee Knipoog

Mocht je niet goed weten wat SGW precies is, dan kun je hier meer informatie vinden:
viewtopic.php?f=96&t=504431

Skippy01

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:02

ik heb op zich geen moeite met de sgw, dressuur en springen zijn zoals bij de specifieke takken (dus bij enkel dressuur of enkel springen).
de cross heb ik geen moeite mee, mits je paard 100% gezond is, en de ruiter 100% fit is. want het is wel zo dat het risico op valpartijen bij hoge, brede hindernissen met veel water groter is.
ik hoorde van de week bij ons op stal dat een jongen (paar jaar geleden) een cross deed en zelf al aangaf dat het niet zou gaan, de grond was niet goed. maar goed, hij toch rijden en uiteindelijk glijdt paard over de boerenkar heen en rolt op zn rug, jongen valt achter de kar, zit op handen en knieën en het paard valt erop, overal bloedingen, jongen direct dood. jah, dat soort verhalen zijn wel eng, maar goed, mijn bijrijdpaardje valt soms al om met longeren, te weinig bespiering, dus ja...

als ruiter en paard beiden overtuigd zijn van hun kunnen (in bovenstaand verhaaltje was de ruiter dat dus niet), dan is de cross en mooie gelegenheid om te laten zien hoe sterk de band met je paard is, want die band is bij een cross (en bij endurance) gewoon net iets meer nodig dan bij springen en dressuur, je bent toch helemaal op elkaar aangewezen en áls je valt, dan ga je hard!
er zijn dus combinaties die niet aan de start zouden moeten verschijnen omdat ze er niet aan toe zijn, omdat ze fysiek niet sterk genoeg zijn of omdat er te weinig vertrouwen tussen ruiter en paard is.
ikzelf zou nooit aan een cross moeten beginnen, heb zwakke knieën, zwakke handen en ik mis een héleboel zelfvertrouwen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:03

ik wacht even verdere reacties af, ben benieuwd.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:05

Ik heb er opzich geen problemen mee.

Vind wel dat de cross gevaarlijker is dan dressuur en springen.
Maar denk dat iedereen zo zn eigen ding heeft Ja

SGW's lijkt me geen probleem, mits je paard een goede conditie heeft!

Ben het verder eens met bovenstaande reactie!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:07

de sgw is een prachtige tak van sport, mits, en dat geldt eigenlijk voor alle soorten sport met dieren, het welzijn van het dier niet uit het oog verloren wordt door de prestatiedrang of bekertjesdrift van de mens.
Maar als ruiter en paard/pony samen een goed op elkaar ingespeeld team vormen en de normale veiligheidsregels in acht genomen worden, dan is het een fantastische ervaring om samen met je paard aan een sgw mee te doen.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:08

Ik ben ook heel benieuwd!

lique

ik vind sgw niet gevaarlijk,
ik vind het wel gevaarlijk als mensen die geen ervaring hebben in sgw voor de grap in de bossen zulke sprongen gaan nemen,
(die heb dr zat tussen zitten)

ikke20

geen problemen mee paard kan ook zn nek breken in de trailer of op stal of in het bos. tenzei ej zelf al aanvoeld dat de grond bijv. nie tgoed is of de hindernissen nietmaar je kan overal je nek bij breken. het is gevaarlijker dan dressuur maarja ieder zn sport.

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:13

Ik vind het niet echt een diervriendelijk sport. Alhoewel er in de loop der jaren wat veranderingen zijn geweest. Aan de andere kant zijn de paarden er zeer goed voor getraint en weten ze wat ze kunnen verwachten maar bij sommige hindernissen houd ik mijn hart vast. De sport zal wel niet als dierenmishandeling worden gezien anders zou het niet beoefend mogen worden. Ik zal het zelf nooit doen maar ik vind de mensen die het wel doen ook geen eikels ofzo of dierenmishandelaars

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 15:17

Armani; zou je kunnen toelichten waarom je het niet echt diervriendelijk vind? Dat vind ik nl. interessant Knipoog

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:18

Zoals menig anderen heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de eventing door fot's in diverse boeken. Toen schrok ik best wel van de hindernissen die de paarden moesten springen op internationaal niveau. Ook mijn mening was vrijwel meteen af: dit was paardenmishandeling.

Sinds een aantal jaren rij ik echter op een stal bij een vrouw die ook aan SGW doet. Ik ben sinds haar eerste cross twee jaar geleden steeds als groom mee geweest op wedstrijd. De veelzijdigheid van de sport maakt het net zo boeiend. Je moet een goede dressuurproef neerzetten en daarna nog springen en crossen! Bovendien valt het mij telkens op met hoeveel plezier de meeste paarden door de cross gaan. In de startbox staan ze vaak al te popelen om te mogen gaan! Het geeft veel voldoening als een paard er zoveel plezier in heeft.

Ik ben het er overigens mee eens dat de SGW een vergroot risico voor ongelukken kent. Als ze gebeuren, zijn ze meestal ook ernstig. Daarom moet zeker in de sgw nog meer gelet worden op de conditie/ gezondheidstoestand van het paard (en ruiter).

Ik ben beniwud wat anderen te vertellen hebben!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:27

Ik sluit me aan bij skippy en floor. Het is een sport waar wel een bepaald risico aan verbonden zit dus daarom is de trainigstoestand van paard en ruiter erg belangrijk. Deelnemers moeten daar goed van bewust zijn en weten waar ze mee bezig zijn.

En als je dan een kijkt naar een 3* cross en je ziet de combinaties simpel rondgalopperen heb ik enorm veel bewondering voor de talenten en capaciteiten van die paarden en het wederzijds vertrouwen van paard en ruiter!

Zelf hou ik het (voorlopig?!) graag bij de lagere versies van de hindernissen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:29

IK vind het een geweldige sport om te zien maar ook om zelf aan mee te doen ..
ik weet nog goed dat ik erg eng vond vooral voor me pony stel je voor dat hij blijft haken etc bah ..!
toen ik voor het eerst ging crossen ..
(stond toen nog bij chantal mechlenbrink)
dus ik op me arabier en zei op 1 van der jongen paarden !!
ik vond het geweldig !! en pony die ging als een daas over die hindernissen ..
meestal moet ik hem goed aan rijden en tijdens de cross ging hij zelf zo geweldig was dat ...

ik vind idd dat als je voor het eerst gaat crossen je goede begeleiding moet mee hebben zodat je fatsoenlijk leert springen dat is bij mij de enige opmerking ....
en voor de mensen die wat hoger rijden ..vind ik dat ze wat meer op hun paarden moeten letten ..
ik heb er op jumping amsterdam een zien springen en iedereen in het publiek was woest !!..
daar staat hij ook een beetje om bekend !! haha
voor naam kan e.v.t per pb ! Vork

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:32

Ik ben het eens met floor, op het internationaal niveau vind ik het vaak te ver gaan.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:39

Ik denk dat het voor het paard een van de leukste sporten is om te doen, vanwege de veelzijdigheid. Het paard krijgt veel afwisseling in de training, en dat vind ik voor paarden erg belangrijk omdat ze zo geestelijk fris blijven. Maar omdat er natuurlijk best heftige ongelukken gebeuren, denk ik dat op de eerste plaats de controle vooraf héél streng zou moeten zijn, en op de tweede plaats dat de hindernissen misschien gewoon omlaag/makkelijker moeten. M.i. blijft er dan nog genoeg spanning over, zowel voor het publiek als de ruiter.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:49

Sommige hindernissen op internationaal nieveau vind ik nu nog eng uitzien, niet allemaal meer. Het is een feit, hoe hoger en hoe breder het staat, hoe minder reserve je hebt om je te redden als je een keer minder uitkomt. Ditzelfde geld uiteraard ook voor springen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:50

Ik vind het geweldig voor het paard. Veel afwisseling, lekker in het bos.
Alleen snap ik nooit helemaal waarom er nog steeds van vaste hindernissen gebruik wordt gemaakt. Volgens mij moeten er best 'natuurlijke' hindernissen te maken zijn die veiliger zijn.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:55

Fleurtje100 schreef:
Ik vind het geweldig voor het paard. Veel afwisseling, lekker in het bos.
Alleen snap ik nooit helemaal waarom er nog steeds van vaste hindernissen gebruik wordt gemaakt. Volgens mij moeten er best 'natuurlijke' hindernissen te maken zijn die veiliger zijn.

Fleurtje, vast is niet zo zeer onveilig denk ik, een dikke boom waar een paard een misrekening op maakt, daar "rolt" hij door de snelheid vaak wel overheen. In mijn ogen zijn hindernissen waar paarden "in" kunnen springen, of achter kunnen blijven haken ofzo dan gevaarlijker. Ik vind bijvoorbeeld een ronde hindernis veel vriendelijker dan een vierkante.

Oplopende hindernissen zoals een tripple gaan ook vaker goed denk ik, die zijn qua afzet makkelijker in te schatten dan hoge kasten van hindernissen.

Juist omdat de paarden vaart hebben is het soms fijner als de hindernis vast is, dan rollen de paarden er over. Losse onderdelen zijn dan juist gevaarlijk als die tussen de benen terecht komen.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:55

ik vind het een geweldige sport als mensen precies weten wat ze doen.
Er zijn hellaas ook mensen die nietr weten waar hun grenzen liggen of het wel merken maar ze in de wedstrijd even niet aan nemen en hierdoor lelijk ten val komen.
Maar dat zijn uitzonderingen.
De paarden die aan SGW doen hebben het meest veelzijdige leven wat er bestaat.
Ze dresuren, springen en crossen en dat zorgt ervoor dat hun lichaam en geest gezond blijft en over het algemeen wordt er niet zo gemutst met deze paarden kwa omgang
kortom eigenlijk zou iedreen deze sport eens moeten proeven (onder begeleiding)

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:56

Wel apart dat er tegelijk met dit topic een topic loopt of buitenritten wel of niet moeten kunnen.... als mensen daar al op tegen zijn Nagelbijten / Gniffelen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:00

Ik vind het een fantastische sport maar ik denk dat de band met je paard en het vertrouwen in mekaar bij deze tak veel belangrijker is voor het veilig halen van het einde van bij welke tak dan ook. Er zijn al een hoop positieve veranderingen geweest in het crossgedeelte en de ongelukken die er kunnen gebeuren zijn soms onverkombaar. Net als dat er bij het springen een paard verkeerd terecht kan komen en het ter plekke moet worden afgemaakt in de bak. Je moet nu eenmaal niet beginnen aan een cross als je er niet volledig achter staat en zeker weet dat je paard en jij in topconditie verkeren en het kunnen!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:04

Ik vind het een geweldige sport om te zien en ik hoop ook ooit eens een paard te hebben waarmee ik dit zou kunnen gaan doen.
Ik heb zelf (in zuid-afrika) simpele crossen gereden.
In het begin vond ik het ook doodeng, maar als je paard in goede conditie is gaat het allemaal makkelijker dan je denkt.

Wat ik wel jammer vind is dat de organisatie niet altijd op de bodem let (naar aanleiding van sommige foto's die ik gezien heb). Sommige wedstrijden zou ik dus niet gestart hebben, maar ik denk eigenlijk dat het ook een verantwoordelijkheid is van de starter.

Hoe ze het veiliger zouden kunnen maken weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het ook heel lastig is, anders hadden ze al wel oplossingen gehad. Al denk ik dat het met onveiligheid reuze meevalt.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:06

Het lijkt mij een geweldig leuke en afwisselende sport voor zowel paard als ruiter. Ik denk dat het voor de paarden heerlijk is dat ze veel verschillende dingen mogen doen als werk. Verder denk ik dat er goed gelet moet worden op de kunde, vorm en conditie van de combinatie om het wel veilig te houden. Ook de ruiters zelf moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:07

Als de ruiter en paard topfit zijn, en het paard niet boven zijn macht loopt heb ik er geen problemen mee. Ik ben een aantal keer bij een cross wezen kijken en de paarden die daar lopen vinden het volgens mij echt geweldig.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:12

floor01 schreef:
Zoals menig anderen heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de eventing door fot's in diverse boeken. Toen schrok ik best wel van de hindernissen die de paarden moesten springen op internationaal niveau. Ook mijn mening was vrijwel meteen af: dit was paardenmishandeling.

Sinds een aantal jaren rij ik echter op een stal bij een vrouw die ook aan SGW doet. Ik ben sinds haar eerste cross twee jaar geleden steeds als groom mee geweest op wedstrijd. De veelzijdigheid van de sport maakt het net zo boeiend. Je moet een goede dressuurproef neerzetten en daarna nog springen en crossen! Bovendien valt het mij telkens op met hoeveel plezier de meeste paarden door de cross gaan. In de startbox staan ze vaak al te popelen om te mogen gaan! Het geeft veel voldoening als een paard er zoveel plezier in heeft.

Ik ben het er overigens mee eens dat de SGW een vergroot risico voor ongelukken kent. Als ze gebeuren, zijn ze meestal ook ernstig. Daarom moet zeker in de sgw nog meer gelet worden op de conditie/ gezondheidstoestand van het paard (en ruiter).

Ik ben beniwud wat anderen te vertellen hebben!

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ja