stomme knollen die haflingers?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

stomme knollen die haflingers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-02 08:52

Ik heb me zaterdag kostelijk vermaakt. Ik ben met die 3-jarige een buitenrit gaan maken, richting een buitenbak van de gemeente Gronignen waar je zo in mag. Daar waren dus ook 5 meiden met 3 pony's. Ze vielen direct op deze 3-jarige, dus ik uitgelegd dat het ook wel een erg mooie is, maar dat hun pony's er toch ook wel mochten wezen (een 'logge' zwarte, een shet en een 'erg lompe dikke haflinger'). Maar nee, die haflinger en die shet waren volgens het meisje van wie ze waren wel erg lomp en lui en absoluut ongeschikt om wedstrijden te gaan rijden. Ze wilde ze graag inruilen voor een andere recreatiepony die iets minder lomp overkwam.
Ik vroeg nog of die haflinger papieren had, maar nee, en vroeg wat hij kon. Volgens het meisje niets, hij was toch alleen maar geschikt voor buitenritten omdat z'n nek te dik was, en ze een lepelbit nodig had om hem aan de teugel te krijgen, en dan was hij verder nog lui, maar ik mocht hem wel proberen.
Dus ik sla zo'n aanbod natuurlijk niet af, want het was echt een hele mooie trekpaard achtige haflinger met enorme speknek Haha!
Zij m'n verzorgpony vastgehouden, ik op de haf. Na 10 meter liep hij al aan de teugel en dat meisje verbaast. Ook in draf ging hij netjes naar beneden. Dus ik zei ook dat een ander bit onzin was, hij kauwde er goed op en was braaf. Ik heb ook gezegd dat hij alleen niet aan het been was, ik had de zweep nodig om hem in draf te krijgen. Dit moest ze wel gaan oefenen. Dus zij er weer op, ik heb haar wat geholpen om die haf ook bij haar naar beneden te krijgen maar wat is dat lastig zeg, iemand uit gaan leggen wat ze moeten voelen als een paard aan de teugel loopt terwijl de pony het niet goed kan en de ruiter het nog nooit gevoeld heeft. Daarna hebben we het nog over wijken gehad (wat de pony volgens haar ook nooit zou kunnen, maar toen ik erop zat er toch wel iets van reactie voor de kuit kwam). en over aangalopperen (de rechtergalop was echt een probleem). Ik heb haar ook uitgelegd dat als ze bij de paarden wilde starten met deze haf (en dit is echt een lompe haf vergeleken met de meeste haflingers), dat ze beter zou moeten rijden dan ik met die 3-jarige, en dan alleen omdat sommige jury's liever geen lompe paarden zien. Maar die haf zou het echt wel kunnen leren, maaar het zou moeite kosten.
Uiteindelijk bleek dat al die meiden (3 reden geen paard dus dit laat ik verder even buiten beschouwing, 2 dus wel) alleen op een manegepaard hadden gelesd, die 2 die wel reden waren gestopt omdat ze er niets meer leerden (tja, dat klopt ook wel, ze hebben de naam vn de manege genoemd). Ik heb ook gezegd dat het lastig was om een paard beter voor het been te leren lopen als ze zelf nooit ervaren hebben hoe het is om op een goed voor het been lopend paard te rijden. Dus ik heb ze uiteindelijk nog even op die 3-jarige laten rijden, gewoon om ze het even te laten voelen. Meest stappen, en dan op de zti weer laten halthouden (denk maar aan stoppen en het paard hoort te stoppen) en kleine stukjes draf. Ze waren behoorlijk onder de indruk en dachten dat die shet en die haf het nooit zo zouden leren. Ik zei ook dat het echt wel te leren was, maar dat er veel tijd in gaat zitten en dat je veel geduld moet hebben. Dus toen kwam de vraag nog of ze maar met sporen moesten gaan rijden en een scherper bit om het paard aan de teugel te krijgen, waarop ik gezegd heb dat het dan alleen erger zou worden ik kon die haf toch ook zonder sporen aan de teugel krijgen? Ik heb ze wat tips gegeven over overgangen, en eisen van het paard dat er reactie komt. En ik heb ze laten zien dat zelfs die haf echt veel gevoel heeft (door met het touwtje va nde zweep op de buik te kietelen). Dus dat dit gevoel uitgebuit moet worden. Het was echt een hele leuke middag, ik heb zelf niet veel gereden, maar voor die 3-jarige was het een aai- en lummelmiddag, en ik vond die haflinger toch zo'n leuke pony Lovers Hij was gewoon erg dik en lomp, maar super van karakter en erg gewillig. Ik heb nog gezegd dat ze blij mochten zijn dat ze 2 p0ony's hebben, ik heb er immers geen 1, dit is 'slechts' een verzorgpony.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:55

hahaha wat een ontmoeting Haha!
Die haflinger klinkt wel een beetje als Arie Haha! (alleen is Aar helemaal niet dik of stevig gebouwd) Hij was eerst ook helemaal niet goed aan het been, maar gelukkig heb ik les (2x ponyclub en 1x prive) en daar leer ik erg veel.

"slecht een verzorgpony" Haha! Haha! klinkt ook wel grappig. Arie is ook maar mijn verzorgpony.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:45

ik heb toch zo'n hekel aan al die vooroordelen.
als ik zo eens om me heen kijk lijkt het wel of iedereen het er over eens is dat een zwaarder gebouwd paard niet geschikt zou zijn voor de sport.
ik vind dat ieder paard, mits goed gereden, een normale dressuur proef neer kan zetten.
ik kan er ook zo van genieten als mijn vriendin met haar 'lompe fjord' op een wedstrijd de paarden eruit rijd! Schijnheilig
het kost misschien iets meer energie maar ieder paard kan het leren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 23:00

hmmz, haflinger en lompe zwarte shet, moet ik me nu aangesproken voelen??? Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:40

stef schreef:
hmmz, haflinger en lompe zwarte shet, moet ik me nu aangesproken voelen??? Haha!


Een logge zwart, een shet....

Neuh, Stef, zwarte shet is niet genoend, dus laat lekker Haha!

Anders zou ik me sinds gister ook aangesproken moeten voelen!

Maar, jij zocht toch voor iemand een Haffie. Kan je die meiden niet overhalen hem te verkopen? Tong uitsteken

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:42

hayhay zelf d8 ik ook altijd negatief over haflingers maar toen vroeg iemand of ik zijn ponies op de keuring zou willen rijden dat vond ik wel eens een keer wat anders, alleen had ik nog maar twee weken ........maar in die twee weken hebben twee van de vier het zo goed opgenomen de anderen waren nog jong en net ingereden maar ook die liepen netjes met een beetje verstand en geduld kom je er wel met een haf!!!!!!! groetjes dominique

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-02 09:02

En ja, ik ben nog op zoek naar een Haflinger voor iemand. Het moet een merrie zijn met papier, goed karakter en minimaal licht aangereden. Niet te oud en geen gebreken. Dus als iemand nog wat weet..............en verder in het noorden van Nederland

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 16:31

ik snap niet dat je vooroordelen voor 'n paard kan hebben als je het beest nieteens kent.
je kan zn beest wel een keer niet mooi vinden,maar ik vind dat elk paard wel wat moois heeft.

Jannelientje

Berichten: 317
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:30

Ik vind Haflingers geweldige pony's. Ik rij een keer inde week op een haflinger op de hei en dat is zooooooooo heerlijk. Ik vind haffies SUPER. De pony die ik net noemde, Odisse, is vrij dik en ziet er ook een beetje lomp uit (juist wel geinig). Ze staat ook bij IN THE PICTURE.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 00:43

hoi ik heb een fjord en heeeeel veel mensen hebben de zelfde oordelen over de haf en ook de fjord. oke het duurt iets langer voordat je ze netjes kan laten hebben maar het kan echt.

leuk om eens een verhaal te lezen zoals hier staat.

Ik heb lekker een fjord. ik wist waar ik aan begon, het is een flinke klus maar als ze het kunnen dan weten ze het ook en doen ze alles voor je

groetjes mejet

Knipoog

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:17

tja, nou moet ik toegeven dat ik vroeger ook vooroordelen op de fjord en de haf had. tot dat ik een paar keer op een fjordje heb gereden, het zijn best intlegente beestjes. en toen ik later shiv als verzorgpony kreeg merkte ik echt dat er totaal niks lomp aan de haf zat (en dan was shiv nog wel het onderwetse haf model) k geloof niet dat k ooit op zo'n chiqeu paardje heb gezeten (ook al ziet dat er niet zo uit)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 07:47

Maar het rare was, ik heb geen vooroordelen, maar degene van wie de haflinger is dus wel, zij noemde haar paard lomp en dom. En toch houdt ze van het dier.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 13:09

maar het kan toch ook dat ze van dom en lomp houd?? toch??