Paardenmelkerij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Paardenmelkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 14:00

Hey mensen, ik ben namelijk heel geinteresseerd in paardenmelkerijen. Nu ik heb er een heleboel vragen over en daarom zou ik graag eens willen weten of er mensen zijn die er eentje hebben? Hoe het in zen werk gaat? Of men dan altijd slechts 1 ras paarden houd? Hoeveel paarden men ongeveer moet hebben om er van te kunnen leven...

Alvast bedankt! Cool

Deerne

Re: Paardenmelkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:10

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:22

familie van mij heeft een paardenmelkerij.Ze hebben allemaal new forestpony's, maar in principe kun je ook verschillende rassen nemen om te melken, alleen is het wat onhandiger omdat je er dan voor moet zorgen dat de merries door de juiste hengst gedekt worden(van ras dan), en je moet dan van elk ras een dekhengst hebben...
De pony's worden meerdere malen gemolken per dag, dit enkel voor de merries die een veulen hebben.Als het veulen verkocht is, stopt de melkproductie van de merrie en dan gaat ze op de wei, tot ze dan weer een nieuw veulen heeft, enz.
Ze hebben ongeveer 60 pony's , dit omdat niet alle merries gemolken kunnen worden, en een paard geeft niet zo veel mel als een koe, vandaar. Ik denk dat je een echte paardenmelkerij op gang kunt houden met ongeveer 30 a 40 pony's. Het is ook best om meer dan 1 dekhengst te houden, ivm incest. Als je dan een veulentje wilt houden om mee te fokken, kan je ze laten dekken door de andere hengst. Meestal worden de hengsten afgewisseld vb 1e jaar hengst 1, 2e jaar hengst 2, derde jaar weer hengst 1 enz.
Samen met de paardenmelkerij hebben ze ook een vakantiehoeve en pensionstal, omdat het niet altijd even goed gaat met het melken alleen (dit vooral in de lente, dan worden de veulentjes geboren en kunnen de merries een tijdje niet gemolken worden, tot het veulentje oud genoeg is om bij de rest te staan en toe te komen met minder melk). Af eb toe wordt er ook ergens anders een nieuwe merrie gekocht, kwestie van wat nieuw bloed om te fokken.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:44

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:59

Een vriendin van mij heeft haar pony daarvandaan..

Dat was de Orchid's melkerij. Misschien kun je er even op googlen?

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:00

Ik ben ook eens met school naar een paardenmelkerij geweest. Die zat in Zeeland ( in Brabant)
Was erg mooi om te zien!!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:31

bedankt allemaal, als er nog mensen zijn met informatie, altijd welkom!!! xxx

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:35

In nieuwveen heb je de Riga Ranche. Ik ben er een keer geweest, ze hebben daar dacht ik haflingers. Maar organiseren daar ook partijtjes en teamuitjes en dergelijke. Ik denk dat ze dit er nog extra bij doen om wat extra inkomsten te hebben. Maar dat weet ik natuurlijk niet...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:44

PB mijn zusje Thirza eens die helpt bij mensen op stal die bezig zijn om een melkerij te starten met KWPN-ers die minimaal keur zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:29

Ik heb op een melkerij gewerkt. Meestal hangt er aan een melkerij ook een fokkerij, dus vandaar dat het vaak gekoppeld is aan 1 bepaald ras. Het soort ras maakt niet uit, ik ken melkerijen met arabieren, haflingers, maar ook norikers.

In tegenstelling tot koeien geven paarden alleen melk als het veulen nog aan de voet loopt, je kan ze dus niet afspenen. Daarom heb je ook elk jaar zoveel veulens.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:03

Merilyn schreef:
PB mijn zusje Thirza eens die helpt bij mensen op stal die bezig zijn om een melkerij te starten met KWPN-ers die minimaal keur zijn.

waarom zouden paarden die gemolken moeten worden keur zijn??? die link ontgaat mij echt totaal, het voegt niets toe aan de kwaliteit van de melk hoor...

in geesteren overijssel (kan ook harbrinkhoek zijn) zit ook een paardenmelkerij. geloof dat die Sand(s) heet

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:23

LiSSy schreef:
Merilyn schreef:

waarom zouden paarden die gemolken moeten worden keur zijn??? die link ontgaat mij echt totaal, het voegt niets toe aan de kwaliteit van de melk hoor...

in geesteren overijssel (kan ook harbrinkhoek zijn) zit ook een paardenmelkerij. geloof dat die Sand(s) heet

Sand idd. En dat is in Habrinkhoek (gemeente Tubbergen). http://www.paardenmelkerij.nl/

Denk trouwens niet dat de kwaliteit van de melk afhangt met de klassering van de merrie, maar dat dat met de fok te maken heeft.
Niet alle fokproducten kunnen namelijk aangehouden worden, en dan is fokken met kwaliteit recreatiever dan zomaar wat fokken zodat er een veulentje uit komt zodat de merrie melk geeft.
Tenminste, dat denk ik Clown

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:26

aaah, zo had ik er nog niet over nagedacht Clown

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:28

http://www.paardenmelk.nl -> Orchid's paardenmelkerij. Daar komt mijn paardje vandaan, er staan allemaal new foresters en nrpsers. Het is in Zeeland, ze doen er ook excursies

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:28

hoi Nele,

Bij jouw in de buurt zit er eentje in Maaseik is dat geloof ik nog. Deze is van Peter Simons mijn Dierenarts.
Hij heeft tinkers, en belgen en kruising bolonaise enz.
Als je het telefoonnummer wil moet je me maar een pbtje sturen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:31

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:37