Mag een ander jouw paard slaan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:07

Lovely schreef:
En zo kreeg ik dus een paard dat zich liever niet laat beslaan of bekappen, omdat een smid zijn geduld verloor en mijn paard als vervelend te betitelen terwijl hij bang was. Smid heeft mijn paard toen zwaar aangepakt met een hamer (bulten stonden op zijn rug) en dat werkt niet bij een bang paard. Kalmte en rust sla je er nu eenmaal niet in.

Verder hoeft niemand mijn paard te slaan, ik heb al zat problemen zien ontstaan wegens onrechtvaardig straffen. Meestal zie ik trouwens dat anderen dingen toelaten die ik niet tolereer en zie ik mensen dingen proberen die in mijn boekje niet voorkomen. Logisch gevolg is dan dat mijn paard het niet begrijpt en daar hoeft ie niet voor geslagen te worden.
Zo zou mijn paard een keer een ander paard gebeten hebben. Dat andere paard heb ik van onder naar boven onderzocht, maar er zat nog geen haartje verkeerd. Hij had niet gebeten, maar kreeg wel een lel voor zijn harses waar ie zo van schrok dat ie zijn hoofd zo hard tegen de deur stootte dat er een bult van links naar rechts boven zijn ogen stond die hem erg veel pijn deed. Degene die hem geslagen had, kreeg de volgende dag het halster niet om en moest mijn paard voor straf maar binnen blijven. Ach ja.


door van die leuke smede die hun handen niet thuis kunnen houden is mijn paard haar oog kwijt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 12:56

je kunt dat oplossen door zelf het heft in handen te nemen. Het is ook eigenlijk JOUW taak om dat paard aan te pakken. En als je het zelf doet, kun je zelf bepalen hoe hard je je paard aanpakt.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:53

zo hey dat vind ik dus echt niet normaal.
ik zou het zelf niet durven te zeggen want ben nogal verlegen maar misschien ben ik dan zo kwaad dat ik wel wat zeg.
als je mee een jong paard bezig bent moet je gewoon geduld hebben.
als ik jou was zou ik een andere hoefsmid zoeken want ik vind dit dus echt niet kunnen Misselijk

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:30

Het liefst zou ik zeggen dat ie maar weg moest gaan, maar ik denk niet dat ik dat wel durf. maar ik zou echt Boos! zijn hoor, maar ook wel Huilen.

gr. nicky Haha!

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 19:55

Als ik een paard zou hebben zou ik dat echt niet oke vinden. Het is net alsof diegene mijn kind slaat zo zou ik het voelen.
Ik ben nogal lief voor paarden en als iemand dan mijn paard hardhandig zou behandelen of slaan zou ik er niet goed van worden

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:03

nou echt niet normaal nee...

Als het mij was overkomen dan had ik dus echt gek geworden he!!!! Boos! Maarja wat moet je eigenlijk doen op zo'n moment? Ik zou in iedergeval een andere hoefsmid nemen de volgende keer *LOL*

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

geen smid, maar een vriend/vriendin..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 23:22

en wat als niet een beroeps-iemand maar een goede kennis/vriend/vriendin regelmatig je paardje een tik verkoopt, meer dan z'n eigen paardje bij soortgelijk gedrag ( een beetje de splinter en de balk-verhaal)..?

Ik vind mijn ene paardje niet bijzonder vervelend: bijt niet, slaat niet, maar wil wel graag aandacht en komt dan ook rgelmatig dicht bij je staan, (zonder dat ze zelf je jaszak leeghaalt!).
Ik ken iemand die ze daar regelmatig een tik voor verkoopt, o.a. op het hoods/de neus.
Ik zit me dan onwijs op te vreten maar houd mijn mond 'voor de goede orde'. Hij vindt namelijk dat ze wel vervelend doet, ik zie dat niet echt zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 03:56

Madelein, als diegene dat bij jouw paard doet, zou ik er wel wat van zeggen. Jouw paard, jouw regels en een buitenstaander kan zich daar het beste aan aanpassen. Overigens hoeft ie niet gelijk geslagen te worden, simpel wegduwen kan ook. Dat doe ik ook wel eens bij het paard van een ander als die in mijn jas hangt, gewoon even koppie klein duwtje en dan is het meestal wel duidelijk hoor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:53

Lovely schreef:
Jouw paard, jouw regels en een buitenstaander kan zich daar het beste aan aanpassen. Overigens hoeft ie niet gelijk geslagen te worden, simpel wegduwen kan ook.


Dat eerste vind ik een vrij gevaarlijke uitspraak in situaties waar het andersom is: waar jij 'softer' bent dan de eigenaar van het paard. Want die kan niet van jou als niet-eigenaar verwachten dat je zijn paard ook een dreun voor z'n kop geeft. Wat dat betreft kan ik me meer vinden in het tweede deel van je uitspraak.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:12

Toen Razinda nog klein was heeft de hoefsmid die ik toen had, haar heel hard aangepakt omdat ze niet stil stond. Oor omdraaien, hoofdje naar de grond trekken, schoppen in de buik. Dat was dus exit voor hem.
De hoefsmid die ik nu heb, kan ook wel eens wat agressief doen en daarom ben ik er áltijd bij. Hij heeft 1x Razinda in haar mond getrokken toen ze een hoofdstel in had, en ze deed hélemaal niets! En dat bij een paard dat een paar weken later geopereerd moest worden omdat ze weer zo'n last had van haar gebit. Toen heb ik ook hem bijna opgezegd, ik was zó kwaad, maar hij is wel een vreselijk goede smid en het is zo moeilijk om aan smeden te komen op het moment.

Maar over het algemeen is het wel zo: komen ze aan mijn paarden, komen ze aan mij!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:40

Ik mag in de omgang mijn eigen paard niet slaan van mezelf, dus een ander al helemaal niet.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:18

Een smid is ook maar een mens compleet met stemmingswisselingen, maar ik vind wel dat hij gekozen heeft voor een beroep met levende wezens en daarom niet zijn slechte humeur op een dier mag afreageren. Als je je niet kunt beheersen in de omgang met levende wezens moet je maar archivaris worden of zo. Haha!

Als ik lees hoe Razinda en Manzano behandeld zijn, vind ik dat niet kunnen. Een smid moet in kunnen schatten of een paard bang is, misschien pijn heeft of gewoon vervelend is. Kan hij dat niet, dan is het geen paardenman.

Wel denk ik dat veel paarden ontzettend verwend, of juist als jong paard te weinig in handen zijn geweest en hierdoor veel problemen geven bij de smid. Is naar mijn mening niet nodig en nodeloos zwaar en belastend voor een hoefsmid.

Nog steeds zijn er mensen die hun veulen pas op zijn derde jaar voor het eerst laten bekappen, zo uit de wei gehaald, niks gewend, zie je het voor je???

Iemand die niks met mijn paarden te maken heeft moet het niet in zijn hoofd halen ze te slaan, maar als ik ze in handen geef van de smid en ze gedragen zich slecht, mag hij ze best even aanpakken, binnen het redelijke. Zelf ben ik er bij Toon altijd bij, dus grijp ik zelf ook wel eens in als ik op tijd zie dat hij gaat klieren. De smid voelt het alleen meestal sneller dan dat ik het zie.

Mijn stalhouder mag mijn paarden ook aanpakken als ze zouden klieren met binnen en buiten zetten. Maar dat doet hij werkelijk zelden, eigenlijk is hij te soft en laat teveel over zich heen lopen door sommige paarden. Kaminka wil nog wel eens voor de lol met vier benen de lucht in springen, mag ze van mij absoluut niet en ik heb ook tegen de stalhouder gezegd hoe hij haar dan aan moet pakken. Het moet niet zo zijn dat ze bij hem gaat klieren omdat hij haar zachter aanpakt dan ik zelf op zo'n moment.

verder heeft niemand aan mijn paarden te komen.

:)Ikkuh:)

Berichten: 694
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:32

runningkawa schreef:
Als het echt maar is op 1 x wat terug trekken op dat paaltje dan mag hij van mij zeker niet slaan.

Maar is hij gigantisch aan het kl0ten, dan mag hij van mij een flink pak rammel verkopen.


inderdaad, dat vind ik dus ook. misty is zelf nogal bang voor de hoefsmid en die behandelt onze smid dus ook heel rustig, beetje praten en aaien enzo, maar iwan daarentegen is gewoon aan het irriteren... die mag hij van mij dus best een keer een goeie knal geven zodat hij weet wie de baas is... maar bij misty zou hij dat niet moeten flikken want die is er gewoon bang voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 12:53

Karin"]
[quote="Lovely schreef:
Jouw paard, jouw regels en een buitenstaander kan zich daar het beste aan aanpassen. Overigens hoeft ie niet gelijk geslagen te worden, simpel wegduwen kan ook.


Dat eerste vind ik een vrij gevaarlijke uitspraak in situaties waar het andersom is: waar jij 'softer' bent dan de eigenaar van het paard. Want die kan niet van jou als niet-eigenaar verwachten dat je zijn paard ook een dreun voor z'n kop geeft. Wat dat betreft kan ik me meer vinden in het tweede deel van je uitspraak.
[/quote]

Er zijn genoeg gevallen te noemen waarbij het helemaal niet nodig is om en paard te slaan, je kunt namelijk ook nog tegen een paard praten en tegen hem zeggen dat hij iets doet wat je niet wilt. Ik hou er ook niet van als paarden gelijk aan mijn jas beginnen te graaien en te doen, daarom blijf ik vaak op een metertje afstand, dan kan dat namelijk niet. En als een paard dan wel aan me begint te frunikken, dan kun je altijd nog aardig zeggen dat je dat niet wilt. Dan heb ik het dus niet over dieren die bijten of trappen of over je heen lopen nee. Overigens vind ik toch dat in veel gevallen men te snel dingen laat gebeuren of te weinig zich kan verplaatsen in het paard. En op het moment dat een paard dan op zijn lazer krijgt, zijn de meeste mensen niet eens in staat om te zien of ze te ver gaan en slaan gewoon door totdat zij hun grieven kwijt zijn ipv te kijken wanneer het kwartje valt bij het paard en de straf duidelijk is.

Ander voorbeeld: een of andere tijdelijke kracht op mijn vorige stal kwam naar me toe om te zeuren dat mijn paard zijn stal niet in wilde en dat ie lastig was. Wat bleek, zij deed het halster af voor zijn stal en dacht dat hij dan zijn stal in zou lopen. Nou, dan kun je lang wachten want mijn paard heeft van veulen af aan al geleerd dat ie niet voorbij je mag lopen, ook niet zijn stal in. Zelf doe ik dat soort dingen nooit zo en al helemaal niet op die stal waar zijn box middenop het plein was en er geen hek voor de weg stond (Karin, die stal ken je ook). Enfin, hoop gezeik dus daarover, terwijl de oplossing zo simpel is. Weer een voorbeeld dus van een aanpak die meer probelemen oplevert dan dat het tijd bespaart. Dit meisje deed dus iets wat ik toch wel link vond en dat heb ik haar dus wel uitgelegd. En nee, ik heb mijn paard niet bijgeleerd dat ie dan maar langs me heen zijn stal in moet rennen, daar begin ik niet aan.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 04:45

Had hier dus wat van gezegt. Ik kan me best voorstellen dat je paardje het niet meer leuk vind om zo lang te staan. Hoeven zouden niet eens zo lang moeten duren. DC vind het ook vervelend als ze te lang moet staan, maar wij hebben reuze geduld met haar. Onze veearts heeft haar eens een knal gegeven en dat was terecht want ze was hem aan het trappen zonder reden. Ik heb dan er ook niets van gezegt. Maar als iemand onterecht mijn paard aanraakt kun je maar beter gaan verhuizen want ik zoek je echt wel op hoor!!! Knipoog

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:00

ik zou idd een andere smid gaan zoeken, wat voor zin heeft het? Ik zou mijn voet ook terug trekken als ze er te lang mee bezig zijn (stomme vergelijking ik weet het) Om dan vervolgens ff een stuk of 4 schoppen te verkopen met een stale neus in zijn buik is wel erg raar. Ik heb laarzen met een stalen neus maar ik trap altijd met een vlakke voet (en alleen als ze vervelend zijn en niet onder het bekappen), ze vernemen bij mij nooit de stalen neus. Je moet gewoon erg veel geduld hebben bij een jong paard, die is het ook niet gewent, wij doen liever een uur over een jong beest dan zeer snel en "afbeulen"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:28

er zijn smeden die ongeduldig zijn en te snel uithalen. MAar eigenlijk vind ik dat de eigenaar het paard zodanig opgevoed moet hebben dat het paard gewoon braaf is en zich gemakkelijk laat behandelen. En anders moet de eigenaar erbij blijven om het paard ZELF tot orde te roepen. Een hoefsmid heeft een kwetsbaar beroep. Het kost hem wel zijn rug als iemand zijn lievelingetje stout is en uithaalt of gaat hangen op zijn been zodat er te veel gewicht op de hoefsmid zijn rug komt. Ik vind dus dat jullie het allemaal te veel vanuit je eigen oogpunt bekijken. Een paard is een groot, sterk en zwaar dier. Als hij zich misdraagt kan dat funest zijn. Als dat funest is voor de eigenaar, vind ik dat niet zo erg, dat is namelijk diens eigen keuze. MAar een hoefsmid kiest er niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 10:38

Helemaal mee eens Desiree.
Natuurlijk hoeft een smid niet meteen te slaan.
Maar als het echt te ver gaat en de eigenaar doet niks, wie moet het dan doen?
Verongelukken?
Sommige paarden zijn echt niet opgevoed en dan zou ik als smid of maatregelen treffen en mag dat niet van de eigenaar dan ging ik naar huis.
Een smid heeft zoveel klanten als hij wil, dus kan die niet opgevoede paarden missen als kiespijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:58

Desiree, even inhaken. Mijn paard was dus braaf totdat de smid zich te buiten ging. Sindsdien ben ik er altijd bij gebleven en wordt er niets meer met hem gedaan zonder dat ik erbij ben.

Maar, als een smid/veearts met mijn paard bezig is, dan moet de aandacht daar zijn en niet bij mij. Zo was een keer een veearts met hem bezig (hij had een drain in zijn been) en hij begon een beetje moeilijk te doen. Mijn taak is om hem vast te houden, maar de veearts riep hem tot de orde. Met de smid idem dito, ik hou vast en ik zeg wel eens wat, maar de aandacht moet bij de smid zijn. Dan kunnen er ook geen onverwachte dingen gebeuren. Want stel, de smid is onder het paard bezig en mijn paard doet iets en ik verkoop hem een klap? De smid ziet dat niet aankomen omdat ie niet weet wat ik doe, de gevolgen zijn dan helemaal niet te overzien denk ik. Tegelijkertijd weet de smid veel beter dan ik wat ie wil dat het paard wel en niet doet, dus hij regelt dat.

Gelukkig heb ik nu een smid die erg rustig is en de tijd neemt en er niet op los timmert. Hij treedt wel eens op, maar alles in het redelijke en dat werkt super. Hij heeft hem nu best vaak gedaan en het gaat echt hartstikke goed. Dat komt vooral omdat hij eerst contact heeft gelegd met het paard en hem bijvoorbeeld niet onaangekondigd een been onder zijn lijf vandaan harkt. Het is erg belangrijk dat mijn paard niet bang is voor de smid en dat is eindelijk zover. Ik ben niet zo'n snoepgever, maar ik laat de smid hem achteraf altijd iets geven en mijn paard weet dat inmiddels, als ie klaar is wacht ie daar graag op (grappig).

cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:01

Gelukkig had ik vanaf de eerste keer dat mijn nu 5-jarige pony als veulentje bekapt moest worden een heel lieve hoefsmid, die heel geduldig was. Voor zo'n beessie is dat ook maar een enge ervaring hoor, zo lang op drie benen staan en die enge geluiden en voorwerpen er omheen. Maar mijn brutaaltje is nu wel verschrikkelijk lief en rustig, want hij weet gewoon dat het net zo vertrouwd is als een poetsbeurtje.
Ik zou een rustige hoefsmid op zoeken. Ik heb heel lang Serge Dekker gehad, totdat ik ging verhuizen naar Almere. Ik stond toen in Purmerend/ Beemster. Paul de Wit is ook erg goed, en aardig. Ik weet niet waar je woont anders heb ik wel tel.nrs voor je. Maar die kerel zou ik niet meer aan je paard laten komen, anders wordt de belevenis voor je paard alleen maar slechter en wordt het bekap-probleem steeds groter, want hij zal het steeds enger vinden en met agressie los je dit niet op.