meer energie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25908
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 09:08

M;n verzorgpaard staat dus nog steeds dag en nacht op het land. Echter ik rij erg intensief, 5 keer in de week en minstens een uur per keer. 3 keer in de week zijn lessen, dus dan komt er nog vervoer bij, wat ook nog energie vraagt.
Ik merk nu echter dat op wedstrijden 2 keer dressuur en 2 keer springen wat veel wordt, ook is ze al 2 singelgaten afgevallen. Het rijden wil ik niet gaan minderen, ook niet op wedstrijden, ik heb nog 3/4 buitenwedstrijden en pas indoor doe ik het weer rustiger aan.
Telkens als ik gereden heb voer ik haar bij, 1.5 -2 kg merriebrok. Ik ben hier dus nu een week geleden mee begonnen. Of het effect heeft weet ik dus nog niet. Is dit genoeg? hele dag gras, en verder dus alleen als ik gereden heb die brokken.
Op een wedstrijddag krijgt ze 2 kg voor vertrek en 2 kg bij thuiskomst en daarna het land weer in. Ik neem hooi en appels mee naar een wedstrijd. Helaas is het paard niet dol op appels.
Waarschijnlijk blijft dit paard tot half november buiten zonder deken en alleen gras. Als ik niet bijvoer doet niemand het, dus als ik niet kom, krijgt het paard niets extra's. Ik wil dus niet minderen met rijden en ben het ook niet van plan. Een gezond paard kan dit makkelijk aan, maar bijvoeren is dus geeen overbodige luxe. Iemand nog meer suggesties met bijvoeren? De intensiteit van rijden zal straks met de wintertijd ongeveer met 1 keer per week afnemen (dus nog 4 keer rijden). Die 5 keer rijden in de week zijn dus 3 lessen, 2 keer dressuur 1 keer spring, verder thuis rijden of longeren of beide. Binnenkort komt er nog een keer een oefencross bij. Dus extra energie is wel nodig.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 13:24

Als het paard onbeperkt gras tot z'n beschikking heeft, zou íe daar in principe voldoende uit moeten kunnen halen voor een uurtje LICHTE arbeid per dag. (afhankelijk van de lengte van het gras, soort gras etc)

Je zou eens advies kunnen vragen aan je voerleverancier, maar ik vind het zo vreemd nog niet klinken wat je voert. Eerder vrij veel zelfs.
Of loopt er een veulen bij de merrie en is dat de reden dat je merriebrok voert ipv basis- of sportbrok? Dan wordt het nl. een heel ander verhaal, want werken EN zogen kost echt gruwelijk veel energie.

germie

Berichten: 25908
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-02 13:31

Nee geen veulen, maar alleen gras is dus te weinig, ik ben dus vorige week begonnen met wat bijvoeren, 2 scheppen merriebrok. Andere brokken waren er niet meer, die waren al op, dus het hoeft niet speciaal merriebrok te zijn (volgende lichting voer wordt sportbrok). Na 1 week verwacht ik ook niet direct resultaat (het was ook vreselijk heet weer die week daarvoor, ze was hengstig, ze heeft de smid het 1.5 uur erg moeilijk gemaakt, op te kaal land gestaan (nu niet meer) en veel gewerkt. Kortom alles om af te vallen was aanwezig. De paarden zijn inmiddels weer verweid, maar het gras is inmiddels al erg slecht aan het worden hoor, veengrond met veel regenval=modderbad.
Zelf denk ik ook dat het 5 keer in de week bijvoeren genoeg moet zijn, maar heeft niemand ervaring met een wedstrijdpaard dat 100% buiten staat op het land en veel moet werken? Dekens o.i.d. krijgt ze ook niet op, dus ze moet zichzelf ook met die enorme hagel en onweer warmhouden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gitana, Stp en 75 bezoekers