dan luister je naar je lesgever...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

dan luister je naar je lesgever...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:39

lig je 2dagen later pas thuis in je uiteindelijk na een nacht hospitaal in je eigen bed!

laat ik het maar eens vertellen , ik rij een pony (boogy)voor iemand,ze kan hem zelf niet zo goed aan,dus rij ik hem voor haar tijdens de clublessen georganiseerd door mijn ruiterclub,dus dindsdag was het dressuuravond,ging met die kleine pruts gaan rijden.hij stond fel en bokkerig,maar die bokken zijn gerust uit te zitten, ik kan hem terug pakken steeds.De lesgever vond dat zijn hoofd te veel naar omhoog was, is wel zo heeft een erge hertenhals,de eigenaares,vroeg of de lesgver daar iets kon aan doen, dus nam hij bijzetteugels , das ok doe ze langs de kant aan , neen tussen zijn voorbenen zij de lesgever.ik protesteerde even omdat ik dat te gevaarlijk vond,maar de lesgever die echt veel ervaring heeft zei "doe maar kan niets gebeuren" Scheve mond .

Mijn ergste nachtmerrie vond plaars de volgende 2' de pony begon te bokken maar trapte op de bijzettuegel waardoor hij ook viel, ik kon echter nie blijven zitten en viel af hem 2seconden later lag de pony voor mij neer, ik had geluk dat hij niet op mij gevallen was!! Ziek ik meteen die pony van zijn bijztteugels verlost door shock en kwaadheid, voelde ik niet dat mijn hand gebroken was.

Plots toen ik stil stond voelde ik pas pijn ik zag dat mijn linkerhand aan het opzwellen was ,en kreeg mijn handschoen bijna niet meer uit.meteen in koud water gedaan maar ik zag dat er iets fout was mijn knutje was "weg" en mijn middenvinger helemaal scheef.

mams gebeld meteen naar spoed,kreeg ik te horen we gaan jou opereren jufvr. we kunnen je hand niet zo herstellen.nu zit ik 2 dagen later thuis met 4 schroeven in mijn hand en een metalen plaat.voor 3weken niet rijden etc. en daarna zien we of die plaat eruit moet of niet.

maar ik heb mijn les geleerd!!! ik rij nooit meer met bijzettuegels !!!(als ik ree doe ik ze normaal aan mijn zadeldekje wat ook heel weinig gebeurd, maar tussen de benen doe ik nooit!! )

(sorry voor spelling maar ben ziek geweest van narcose,en heb moeite met teksten te lezen)

Linda_Fleur

Re: dan luister je naar je lesgever...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:08

Jeetje wat een verhaal zeg! Ik ben al helemaal tegen bijzetteugels, het is gewoon gevaarlijk blijkt nu ook weer. Gaat de pijn helemaal over of ga je wel last blijven hebben van je hand?

En de pony? Had die iets?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:20

Pff.. jouw instructrice zou beter moeten weten Bedank haar maar.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:23

Vreemd ongeluk! Zo zie je maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Vind het best dom van je instructrice. Je paard kon ook stijgeren en om klappen. Heel gevaarlijk.

markiesparky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:27

auwa! lijkt me nogal pijnlijk. veel beterschap met je hand!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:27

Bijzetteugels mogen alleen gebruikt worden bij paarden die ze erg gewend zijn, en zeker niet bij hete paarden of om bokken te voorkomen Veel sterkte meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:30

daarbij voorkom je bokken er ook niet mee, want bij het bokken doen ze het hoofd tussen de benen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:35

Idd dus daar hoor je het niet voor te gebruiken... Ik vind het een goede hulpteugel, maar je moet hem verstandig gebruiken natuurlijk, zoals alle hulpteugels. Die instructeur had beter moeten weten vind ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:40

Pff wat ontzettend dom, je instructeur heeft wel wat goed te maken en ik zou het erin wrijven ook als ik jou was. Erg onverantwoord om een bijzet te gebruiken bij bokkende paarden en helemaal niet tussen de benen...

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:47

anneliesdj schreef:
Pff wat ontzettend dom, je instructeur heeft wel wat goed te maken en ik zou het erin wrijven ook als ik jou was. Erg onverantwoord om een bijzet te gebruiken bij bokkende paarden en helemaal niet tussen de benen...

Ja inderdaad ben ik het helemaal mee eens. Als je bijrijpony al zo erg aan het bokken was en gek doen is het al helemaal niet verstandig om er een bijzet aan te doen. Als ik jou was zou ik er ook echt iets van zeggen tegen haar!

Sterkte met je hand Ach gut

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:55

Of een klacht indienen bij je rijvereniging of manege, zij hebben ook een verantwoordelijkheid.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:04

heel veel sterkte Lachen
ik gebruik de bijzetteugels alleen bij longeren, en dan ook pas na 20min ofzo, want dan is mn paard uitgekuurd Tong uitsteken (ze zijn dan heel los)

maar om ze nou tussen de benen te doen?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:05

wow Scheve mond dat is wel ernstig zeg... Ik bedoel je vertrouwd natuurlijk diegene die je les geeft, en dan ga je er ook vanuit dat het de goede manier is!
Heel erg veel beterschap, dit is niet mis!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:54

Idd. Een beetje discussie met je lesgever moet kunnen, maar die mensen moeten je veiligheid wel even vooropstellen!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 19:19

Lintjuuuh schreef:
Jeetje wat een verhaal zeg! Ik ben al helemaal tegen bijzetteugels, het is gewoon gevaarlijk blijkt nu ook weer. Gaat de pijn helemaal over of ga je wel last blijven hebben van je hand?

En de pony? Had die iets?

de pony ? daar was ik ook eerst bezorgd om, maar uiteindelijk heeft die er niets aan over gehouden,het is echt sterk robuust pony'tje.

mijn hand zal "zwakker" zijn maar met goede revalidatie hoop ik dat het in orde komt,al is er een grote kans dat de plaat en pinnen in blijven zitten voor extra steun.

poes schreef:
Idd dus daar hoor je het niet voor te gebruiken... Ik vind het een goede hulpteugel, maar je moet hem verstandig gebruiken natuurlijk, zoals alle hulpteugels. Die instructeur had beter moeten weten vind ik.

ben het helemaal met eens met je, zelf gebruik ik alleen de bijzettuegels om te longeren nooit om mee te rijden ! Ik baal er wel van dat ik nu niet kan rijden, het ging net goed met mijn paard zelf, wedstrijden op het plan etc. En een gepaste ruiter voor hem te rijden vind ik niet meteen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:22

Nou dat is ook lekker zeg..
Sterkte ermee in ieder geval!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:26

Owjeej, succes meid!

Ook lekker slim van die instructie: 'er kan niets gebeuren'..
Je bent wel boos geworden, of niet?
In ieder geval véél beterschap, en succes met het opnieuw opbouwen met je eigen paard straks!!

Jas_verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:53

Het is inderdaad een beetje moeilijk om te volgen maar ik begrijp het wel.
Echt vervelend zeg!
Zo zie je maar weer.. De lesgever die het beter denkt te weten heeft ook niet altijd gelijk.
Sterkte met je hand he Lachen

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:55

jeetje wat een verhaal
sterkte ermee

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:00

Heb je je instructeur al weer gesproken, zei hij/zij er nog wat over? (ben wel benieuwd wat die er nu nog over te zeggen heeft)

@ TS: Misschien kun je via bokt iemand vinden die je paard een paar dagen in de week wil rijden...

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:11

Jeetje, wat een verhaal... Hier schrok ik toch wel erg van.. Vooral ook om de reacties van jullie, dat jullie bijzets allemaal zo gevaarlijk vinden.. Ik rijd namelijk langs de weg ALTIJD met 2 bijzets op mn meisje. Niet tussen de benen, gewoon aan de zijkanten om de singel heen. Mijn Pony is een ongelooflijk heethoofd en geloof het of niet, maar sinds een ongeluk van nu alweer 3 jaar geleden is ze langs de weg nooit meer zichzelf geworden ( lang verhaal) Om haar een beetje normaal langs de weg te rijden zijn bijzets voor mij dus echt een goed middel. Alles kan opeens verschrikkelijk eng zijn en honden en grote voertuigen zijn levensgevaarlijk. Zonder bijzets ben ik dan dus nergens, ze gooit haar hoofd omhoog, en gaat rennen.. Ik kan dan niets meer..
Wat vinden jullie daar dan van? Ben wel benieuwd naar wat voor oplossingen jullie voor zoiets hebben dan, als dit voor mij toch tot nu toe altijd goed gegaan is.

( Daarbij moet ik vertellen dat ze de bijzet opmerkelijk goed accepteerd, ook al zorgt het vaak voor haar toch voor de nodige beperkingen, wanneer ze weer een grappen uit wil halen, want ik heb ook ervaring met haar moeder, die er dus absoluut niets van moet weten en zich gewoon op haar rug laat vallen wanneer ze merkt dat haar hoofd 'vast' zit..gewoon, van de paniek die ze ervan krijgt.)

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 21:23

Sanna_ schreef:
Jeetje, wat een verhaal... Hier schrok ik toch wel erg van.. Vooral ook om de reacties van jullie, dat jullie bijzets allemaal zo gevaarlijk vinden.. Ik rijd namelijk langs de weg ALTIJD met 2 bijzets op mn meisje. Niet tussen de benen, gewoon aan de zijkanten om de singel heen...

de bijzet opzij zie ik niet zoveel kwaad in zolang ze maar niet te laag zijn, het veiligste is wanneer je rijd de bijzet ook door het lus van het dekje te doen zodat hij niet naar beneden kan zakken.
het gaat meer om het principe de bijzetteugels tussen de benen wat wel gevaarlijker is.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:27

Sterkte met je hand!
Ik hoop voor je dat het goed komt!

Succes!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:30

Jeetje zeg! Dan denk je dat een ervaren lesgever beter weet. Ik wens je veel succes met je hand, en hopelijk komt alles goed..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:31

cha_mira schreef:
Sanna_ schreef:
Jeetje, wat een verhaal... Hier schrok ik toch wel erg van.. Vooral ook om de reacties van jullie, dat jullie bijzets allemaal zo gevaarlijk vinden.. Ik rijd namelijk langs de weg ALTIJD met 2 bijzets op mn meisje. Niet tussen de benen, gewoon aan de zijkanten om de singel heen...

de bijzet opzij zie ik niet zoveel kwaad in zolang ze maar niet te laag zijn, het veiligste is wanneer je rijd de bijzet ook door het lus van het dekje te doen zodat hij niet naar beneden kan zakken.
het gaat meer om het principe de bijzetteugels tussen de benen wat wel gevaarlijker is.

Hier wordt een bijzet tussen de benen geknoopt terwijl het paard loopt te bokken en vervelend is terwijl de TS al aangaf het liever niet te willen.

Bij jou wil je het zelf, je zegt zelf dat ze het goed accepteerd. Maar ik snap niet waarom je met zo'n paard langs de weg gaat rijden als ze zo bang is voor verkeer en alles wat er langs de weg gebeurt, kan met niet voorstellen dat zo'n paard nog plezier beleeft aan een buitenrit...