Wat een goed boek kan doen... (succeservaring)(lang)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Wat een goed boek kan doen... (succeservaring)(lang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 14:51

Hier mijn succeservaring na het lezen van een goed boek.

Ik heb zelf een verzorgpaard, super leuk dier. Kan echt heel leuk lopen.
Maar zodra ik op vreemd terein kwam was het hommeles.
Ook als ik ging buitenrijden.
Op de terugweg was er nooit wat aan de hand, maar de heenweg... pfff ik kon altijd gaan liggen modderen met 'r.. ze stelde zich heel erg aan.
Altijd als ze niet vooruit wilde (en nu weet ik dat het echt aanstellerites was.... een manier om haar zin te krijgen zodat ik misschien wel omdraaide en terug naar stal ging) dan ging ze in de staak, achteruit, bokken naja... verzin 't maar.
Ik vond het echt eng worden soms...
Vaak racete ze in haar achteruit naar achteren zonder ergens naar te kijken, zo was ik 4x in een (ondiepe) sloot met 'r beland...
Toen dacht ik van: jij achteruit... oké dan ga je ook achteruit. Toen ze vier keer achter elkaar de sloot in was gegaan, liep ze toch maar weer voorwaarts.
Maar het punt was dat ik dat maar op 1 plaats durfde, daar stond bijna geen water in, en het was nog geen halve meter diep.
Op andere plaatsen durfde ik dat niet, of het was een brede diepe sloot, of er zat pikkeldraad achter. En dat wist ze.
Om toch gevaarlijke situaties te voorkomen (ook met auto's... ik zou mezelf het nooit vergeven als haar iets overkomt, vooral omdat het niet mijn eigen paard is) nam ik altijd een zweepje mee, soms liep ze verder na een aantal tikken. Maar vaak ook niet. Dan sprong ik er af en liep ik ernaast verder.

Maar dit helpt natuurlijk niet de oorzaak op te lossen...

Ik wist dat het niet lag aan mijn consequentheid of mijn strengheid...
Soms hoor ik van: je moet veel strenger voor d'r zijn!!!!! Je bent te soft!!! (lees: veeg er een paar keer met die zweep overheen).
Maar ik wist dat als ik nog 'strenger' voor haar zou zijn dat het nog veel erger zou worden.
(en nu weet ik dat ik ook niet strenger HOEF te zijn).

Ik wist dat ik op de een of andere manier verkeerde signalen aan haar gaf (ze begreep me niet)... ik wist alleen niet HOE of WAT ik het op moest lossen...
Tja, als het je nooit duidelijk verteld wordt, dan weet je het ook niet he...

Toen kreeg ik van een vriendin (mareska @ bokt) de tip om eens haar boek te lezen, ze vond er super veel nuttige informatie in staan.
Naja, ik wilde toch al bewuster gaan paardrijden. Beter weten waar ik mee bezig was, het paard beter begrijpen enz...
Dus ik heb het boek van haar geleend.
Eén aspect waar ik echt zo veel hulp aan heb gehad is het idee van:
Je vraagt iets van een paard (bijvoorbeeld voorwaarts gaan). Je geeft druk (legt je been aan) > Je vraagt dus om een reactie.
Een paard kan dan meerdere reacties geven. Bijvoorbeeld de handstand, achteruit gaan, op zijn kop gaan staan (noem maar wat.. je snapt me wel denk ik Tong uitsteken) , MAAR zodra het paard de goede reactie geeft laat je los...
>>>
Dus je geeft druk met je been, je paard gaat naar links, naar rechts, naar achteren... je houdt nog steeds druk, maar je laat METEEN de druk weg wanneer je paard de intentie heeft om voorwaarts te gaan...
(ik hoop dat ik het nu begrijpelijk heb uitgelegd???)

Dus dat is wat ik ook meteen toe ben gaan passen.
Ik heb 't paard opgezadeld, ben van het erf afgestapt, en na ong. 30m was het al zo ver.
Dus ik flink druk gegeven met mijn been (verder niks, gewoon licht contact met de teugel). Paard ging inderdaad zoals ik verwacht had in een scheve bocht achteruit... naja toen ze een meter of wat achteruit was gegaan kwamen we bij een sloot en wilde ze omdraaien (ik gaf toen met mijn teugels aan in welke richting ik wilde dat ze ging), ze ging inderdaad met haar hakken over de sloot, maar toen ze voelde dat ze ver naar beneden ging, ging ze toch voorwaarts. Meteen haalde ik de druk weg van mijn kuiten.
Dit heb ik onderweg nog een paar keer moeten herhalen.
Toen was ik weer thuis, paard afgezadeld... de volgende dag weer gaan rijden.
Ik merkte meteen ZO veel resultaat...

En vandaag... ik heb nog noooooiiit zo lekker buiten gereden in een regenbui Haha!
Ik heb helemaal GEEN zweep hoeven gebruiken, helemaal NIKS!!!
Alleen de 30 meter nadat we van huis gingen bleef ze stil staan en één pas achterwaarts... toen ging ze weer voorwaarts. (ik de druk weggehaald) en de hele weg NIKS meer aan de hand.
We zijn op stukken weg geweest waar ik nog nooit ben gekomen met 'r! Echt het voelt zooooo goed!!!!
Ik heb niks tegen een paard die kijkerig is, maar het paard moet op dat moment niet in de staak gaan, of dan rare dingen gaan doen!

Ergens was die aanstelreactie van haar heel logisch! Buitenrijden leverde voor haar niks op!
Het weghalen van druk als ze het goed doet levert WEL iets op.

Ik ben zo blij dat ik die klotezweep niet heb hoeven gebruiken.
Ik wil dat het paard situatiesmijn benen ziet als een middel om vooruit te gaan (ook in 'lastige' ) en niet die stomme zweep. En ik ben echt heeeel blij dat ik dat heb kunnen bereiken.

Nou nog zo door proberen te gaan Lachen
En ik hoop dat misschien door mijn verhaal (of door die van een goed boek Haha! ) ook problemen van een ander opgelost kunnen worden. En dat mensen bewuster worden van hoe ze bezig zijn met hun paard. Het is geen werktuig die je kunt dwingen als je de verkeerde signalen af geeft.....

Het boek dat ik gelezen had was: (Tineke Bartels: bewust paardrijden).

OK dan!

Oliebollie

Re: Wat een goed boek kan doen... (succeservaring)(lang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:55

Goed zo (Y)
ik zou niet weten wat ik met zo'n paard zou moeten haha
succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 14:58

Ik vind dit echt zo'n mooie oplossing Lachen
Niet zo van: Ik veeg er maar op los en dan moet ze wel..
Dit is echt diervriendelijk Lachen
Je weet wat je doet.. En dat is goed
Ik hoop dat je nog veel mooie buitenritten gaat maken Lachen
xxx

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 15:03

Heel herkenbare situatie...ben zelf ook vaak de sloot in gereden, maar was idd bang voor het prikkeldraad enz.

Zal je tip toch eens proberen Lachen En ga het boek zeker lezen!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 15:41

Ja ik raad je het boek echt aan!
'Mijn' paard had dus vrij snel door hoe het werkt (met dat druk geven enz.) ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken Lachen

Ik ben ook echt heel blij dat ik het op zo'n manier op heb kunnen lossen, en daarbij niet naar (sommige) anderen geluisterd heb.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:06

doet willem ook altijd, alleen gelukkig nog nooit de sloot gehaald. wel hekwerken in, met de kop tussen de coniferen, alles ommaar niet te hoeven.
van steigeren tot bokken, tot wegrennen.
maar zal deze tip eens gaanproberen, wie weet helpt dat

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 13:44

ja niet geschoten is altijd mis Lachen
zolang er geen auto of pikkeldraad of brede/diepe sloot in de buurt was vond ik het niet zo erg als ze gek deed, maarja helaas was altijd wel een van de drie factoren aanwezig.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:09

Jeetje dit lijkt echt precies op de situatie waarin ik me bevind met m'n merrie. Vertikt het ook gewoon om te lopen, of gaat lopen rennen.
Naar buiten is ook een ramp want opeens is alles eng, vorige keer had ik haar echt nét terug voor een drukke weg, voor hetzelfde geldt belanden we ergens op een motorkap ofzo Koe terwijl ze eigelijk redelijk rustig is kwa karakter, best koel in de kop maar het is echt uitproberen...
Bedankt voor de tip, ik ga 'm zeker lezen! Super dat je er zoveel aan gehad hebt!

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:11

Jaaa mijn vz pony deed dat ook best vaak. Ik kreeg haar dan echt niet vooruit, kon doen wat ik wou.
Maar toen ik haar heel uitbundig ging belonen als ze ook maar 1 stapje in de goede richting zette ging het meteen al veel beter. En dan de zweep gewoon helemaal niet gebruiken, heeft toch geen zin.
Wel een beetje hetzelfde idee, druk weghalen of belonen Knipoog
Nu gaat ze overal heen waar ik wil, echt super fijn!! Pling

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:14

ja dat is inderdaad hetzelfde principe Lachen
dan heb je ook veel bereikt joh!! super

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:10

Zo heb ik ook leren paardrijden toen ik van manege veranderde. Dit leer je normaal niet op een manege en ik moest het enkel doen omdat ik een pony leasde dat erg bang was voor aanrakingen. Op een manege leer je altijd dat je moet bijbenen en schoppen,schoppen en schoppen. Vergeet vooral die zweep niet nog tien keer te gebruiken als ze wat langzamer gaat dan je wil!!

Ik heb dit na een hele tijd niet meer gedaan toen ik op een site kwam met dezelfde informatie als in jou boek. Ik probeerde inderdaad te belonen met rust zoals ze dat noemen, dit inplaats van klopjes of wat dan ook. Omdat dit zoveel succes boekte bij allerlei verschillende paarden ben ik dit bij alles gaan toepassen. Ik loop stage op een manege en daar hadden we een paard dat het heel vervelend vond om in het gangpad te staan(niet wetend waarom aangezien ik er pas een week werk) Ik probeerde inplaats van kwaad te worden en met boze stem te straffen, hem te belonen met lieve en vooral rustige woordjes wanneer hij stilstond. Waar ik dus achter ben gekomen: Hij werd onrustig omdat hij niet wist waar hij aan toe was met al die boze mensen. Hij wist niet wat hij fout deed en dit staat gewoon van zijn gezicht af te lezen. Ik ben erg blij dat er meer mensen zijn die deze dingetjes in de gaten hebben want het is prettig voor het baasje en vooral voor het paard!

Ga zo door en je houd er een geweldige verzorgpony aan over die, niet alleen vrolijk is maar ook jou gaat vertrouwen!