Om op Jura terug te komen..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-01 13:08

Je zette me aan t denken met die vraag.
Vooral omdat ik het verhaal van Heike las,dat maakte erg veel indruk op me.
Zelf zo ik het ook niet echt weten,zou me erg goed laten informeren wat het ebste zou zijn.
Maar als je je paard moet laten afmaken, wat gebeurd er dan met hen als ze overleden zijn?
Beetje gruwelijk misschien..maar kwee nie waarom ik t vraag.
Heb meegemaakt dat een paard uit ouderdom overleed, prachtige dood in de stal toen ze met ze allen binnen stonden nadta ze op t land hadden gestaan de gehele dag.
Hij at dus nog een beetje en is 's nachts overleden.
Maar goed..hij werd dus opgehaald, maar wordt ie dan naar de paardenslager gebracht?
Of heb je een crematorium ofzo?
Wie weet dit?
Tis een beetje gruwelijk..maar hier moest ik over nadenken.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 13:41

Ja het mooiste zou zijn als je paard van ouderdom zou overlijden, in zijn slaap en in de wei ofzo...
Als je je paard naar de slager brengt wordt hij normaal gesproken voor consumptie gebruikt, tenzij je dat niet wilt of het paard niet geschikt is voor consumptie.
Als je je paard d.m.v. een spuitje laat euthaniseren, weet ik niet heel precies wat er gebeurd. Bijv. in Utrecht gebruiken ze soms nog delen van het paard waar de studenten op kunnen oefenen (wel na toestemming). Ze halen bijvoorbeeld de hoeven eraf (dat heb ik in Utrecht gezien) en andere delen. De resten worden weggegooid in een afvalbak. Ook worden botten gebruikt voor lijm geloof ik en andere delen voor hondenvoer. Afval wordt verbrand.
Je kan je paard ook laten cremeren, dan wordt hij apart in een oven verbrand. Omdat er nog maar 1 crematorium is, is dit nog heel duur, 5000 gulden. Ik neem aan dat dit in de toekomst goedkoper wordt, als meer mensen er gebruik van gaan maken en als er meer crematoria komen.
Verder vind ik euthaniseren d.m.v. een spuitje de meest hunmane dood, maar iedereen heeft natuurlijk een andere mening en zijn eigen ervaringen hiermee.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 13:42

een paard dat van oudersom sterft gaat gewoon naar een destructiebedrijf. daar wordt ie dan verbrand. Soort crematie..

Even een akelig verhaal. Een kennis van een vriendin reed voor ewen handelaar. Ze was best wel weg van 'haar' paardje. tijdens een buitenrit viel ie ineens neer en was dood. Zij schrok enorm en wist niet goed wat ze nu moest. Afgezaeld en terug gelopen Zegt die lomperik(handelaar) je hebt toch wel de hals doorgesneden dan kan ie nog naar de slacht. Natuurlijk had ze dat niet gedaan. Brr akelig hoor. Maar ik denk dus dat de slacht als ze natuurlijk doodgaan niet maar kan.

Ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is hoor. het is niet iemand overkomen die ik zelf kende. Dus...Maar daar moest ik wel aan denken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 13:53

nog even een akelig verhaal (om maar even af te dwalen)..
Een vriendin van mij had vroeger een paard en ze was gewoon aan het rijden en ineens viel hij dood neer. Hartaanval gekregen. Brrr...het zal je maar gebeuren zo onder het rijden. Heeft ze nog geluk gehad dat hij niet op haar viel...

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-01 14:50

Mijn zus haar paard is ook overleden op t strand aan een hartaanval.
En het paardje van een vriendin van mij ook..
Tragische momenten..maar voor je paard wel meestal de mooiste dood.
Maar nog een gruwelijk doen..sorry
Waarom moet hun hals dan doorgesneden worden om ze naar de slacht te brengen?
Daar kan ik namelijk echt niet inkomen.

Ik zou als 1 van mijn paardjes dood zou gaan een moeilijke beslissing krijgen denk ik hoor.
Want overal zitten nadelen aan,heb ik begrepen uit de verhalen van iedereen.
Op t moment denk ik zelf aan een spuitje als je paard ziek is.
Maar onze hond trouwens,die hebben we in laten slapen met een spuitje.
Die zag je nog wel een beetje vechten, maar hij kon niet meer omdat ie kanker had.
Maar die zakte wel langzaam weg.
Maar een paard isnatuurlijk veel groter.
Jeetje..ik ga er wel erg over nadenken nou hoor.Maar tis niet zo verkeerd denk ik, net zoals Heike zei.
Ik zou er niet aan moeten denken als ik Iowa zou moeten laten afmaken en ze een tijd later als worssie of weet ik wat verkocht wordt.
Ik lust geen paardenvlees omdat ik t vlees gewoon echt niet lekker vindt,niet vanwege het paard.Want zo is het nou eenmaal.Dat kan je niet echt veranderen.
Maar dat is echt een vreselijk idee.
En ik geloof het wel hoor dat verhaal van je Heike,zulke dingen gebeuren echt...
..Snif.. Boos!

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-01 22:40

Ik heb ook wel eens zoiets gehoord dat je de hals moet doorsnijden, dan is hij nog geschikt voor consumptie. Ik weet niet meer waarom. Een paard dat al een tijdje dood is, is in ieder geval niet meer geschikt voor consumptie.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 01:42

heeft iets te maken met het bloed dat dan uit de slagader is gelopen. Pff ik weet er verder niets van en hoef het eigenlijk niet te weten ook.

Boos!

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 19:23

Op ponykamp vorige zomer is tijdens een bosrit in ons groep ook een paard overleden aan een hartaanval...was 23 jaar en gewoon op.

Dat paard (Furiosa) ging nooit mee op ponykamp omdat ze zich dood zou rennen in het bos. Dat jaar hadden ze te weinig paarden dus ging ze mee....

Ze heeft wel de tijd van der leven gehad lekker dag en nacht op de wei en de dag ervoor zo hard als ze kon rennen met de cross....tja en toch hoop ik dat NOOIT meer mee te maken!!!

Zit nu weer bijna te janken achter mijn toetsenbord....

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, J30d, onpaard, roosjenat, Sintara en 27 bezoekers