verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Garmana

verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:45

Kan een beetje luguber verhaal zijn maar het is de waarheid!!

Ik ben vandaag met school op excursie geweest naar slachterij Van Veen in Nijkerk. We gingen met mijn klas (helft kwam niet door de treinen)!
Maar goed we kwamen daar al binnen met allerlij rare ideën..

Die werden snel weggevaagd toen we naar boven in de kantine een overal moesten aantrekken en overschoenen.
Daarna gingen we naar beneden en kwamen we in de voorste ruimte waar ze net bezig waren een paard te villen (huid eraf trekken). In het begin zat ik echt zo te kijken van allejezus nog aan toe.. Maar goed je moet er wel bij denken dat het dier al dood is. Nadat het dier zn vel kwijt was hangt er een kale bonk vlees met spieren en ingewanden. De buik word opengesneden en al het ingewanden rotzooitje word in een container gegooit..

Daarna werd het dier in 2 stukken gehakt met een bijl waar tegen je U zegt.
Toen ging het dus in 2 stukken de vriezer in.
Voordat ze de vriezer ingingen waren ze nog wat aant snijden enzo en ik stond daar bij te kijken. Zegt die man opeens ja als je het schieten van een paard eens wilt zien moet je even naar de ruimte hiernaast. Dus ik dacht nee daar ga ik niet naar kijken. Dus bleef ik bij het stuk vlees..

Een meisje uit mn klas zei toen ow kijk er komt een heel lief appalosa pony'tje aan.. Dus ik keek even maar zag nix.. Dus toen deed het mooie ding zn hoofd door de spijlen en toen ging het allemaal in een flits.
Eerst zag ik dat mooie sprekende hoofdje en op het zelfde moment valt het parmante diertje ineen.. Ik kon mn ogen niet meer op hem houden ik was zo van slag ik dacht dit meen je niet kan ik niets doen?? Maak hem levend please!! Ik was zo geschrokken van deze snelle actie dat ik in een keer ook mn lieve kleine shetland hengstveulen voor me zag en het idee had dat die net geschoten was.. Toen kwam er wel even wat traantjes bij kijken.

Ik moet wel zeggen dat ik veel respect heb voor die man. Hij heeft zelf ook paarden maar hij dood de paarden uit respect voor de dieren zelf hij handeld er niet meer in enz. Hij laad ze ook pas uit de trailer als ze meteen geschoten worden. Hij wil geen paniekdieren dat vind hij zelf ook niet fijn.

Het gaat daarna zo snel ook.. Eerst hakken de benen er tot de sprongewrichten er vanaf en daarna gaat ook nog eens de kop eraf..
Dat heb ik allemaal niet gezien dat werd me teveel..

Het was voor mij echt een hele leerzame ervaring. Ik weet wel dat als mijn paard ooit naar de slacht moet dat ik hem daarheen breng. Het is daar zo schoon en alles gaat zo snel.

Iemand anders nog ervaringen met Van Veen te Nijkerk??

avanoort

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:48

Nou mooi niet dat ik mijn paard naar de slager breng.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:53

Lijkt me echt niet fijn om te zien zeg..zou er nog nachten van wakker liggen. Maar wel heel goed van je dat je bent geweest! Er zijn veel mensen die hun kop in het zand steken. Zou er toch zelf niet voor kiezen mijn paard te laten slachten. Vind het gewoon geen fijn idee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:57

lijkt me erg interessant om te zien,
al zou ik het bij mijn eigen paard niet kunnen zien, hoewel ik als ik voor de beslissing zou staan , ik wel zeker wil weten dat mijn dier dood is en niet verhandeld wordt
paarden gaan in nederland vrijwel altijd voor een reden naar de slacht, meestal door een afwijking, en soms door het karakter, en ik zou er dus vrede mee hebben en dit makkelijk kunnen zien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:08

Hoe is het mogelijk dat je na dit verhaal nog zeker bent van het idee om je eigen paard naar de slacht te brengen Verward Kan het me absoluut niet voorstellen!
Ik was sowieso al niet van plan om mijn paard naar een slager te brengen, maar na het lezen van jouw verhaal zal ook werkelijk NIEMAND mij kunnen overhalen om het wel te doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:09

crossmonster schreef:
al zou ik het bij mijn eigen paard niet kunnen zien, hoewel ik als ik voor de beslissing zou staan , ik wel zeker wil weten dat mijn dier dood is en niet verhandeld wordt
paarden gaan in nederland vrijwel altijd voor een reden naar de slacht, meestal door een afwijking, en soms door het karakter, en ik zou er dus vrede mee hebben en dit makkelijk kunnen zien.

Pardon?????

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:13

jeetje het is wel ff een verhaal wat je twee keer moet lezen
maar als het net zo netjes en snel gebeurd als je zegt is dat wel heel fatsoenlijk van die man
het is nooit fijn als je paard naar de slager moet..
maar het is ook geen fijn gezicht als je paard nadat hij vreedzaam is overleden in de wei
dagen aan de weg ligt onder een stuk zeil en dan door de constructor wordt opgehaald....

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:16

Shenavallie schreef:
crossmonster schreef:

Pardon?????

er zullen best paarden zijn die door hun onhandelbare karakter of getraumatiseerd door de mens of iets anders een ongeluk ofzo bij de slager belanden

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:20

Ik weet alleen uit persoonlijke ervaring en van verhalen van de DA, dat in veel gevallen een paard "schieten" bij de slager een snellere dood is, dan het euthaniseren van een paard.
Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg gevallen dat een euthenasie bij een paard wel heel snel is.
Dus wat dat betreft is een reis naar een nederlandse, goed bekend staande slager, absoluut geen slechte optie voor een paard wat geen paardwaardig leven meer kan hebben.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:24

tienus63 schreef:
Ik weet alleen uit persoonlijke ervaring en van verhalen van de DA, dat in veel gevallen een paard "schieten" bij de slager een snellere dood is, dan het euthaniseren van een paard.
Gelukkig zijn er ook meer dan genoeg gevallen dat een euthenasie bij een paard wel heel snel is.
Dus wat dat betreft is een reis naar een nederlandse, goed bekend staande slager, absoluut geen slechte optie voor een paard wat geen paardwaardig leven meer kan hebben.
ja dat heb ik ook altijd gehoord dat schieten sneller is voor het paard
omdat bij euthanasie gaat het soms heel langzaam en je hoor weleens verhalen dat het niet fijn moet zijn voor het paard is omdat eerst alles verlamd raakt door het spuitje
en hij kan dan dus niets meer maar maakt alles wel nog bewust mee totdat hij echt inslaapt..
Laatst bijgewerkt door maartje_h op 12-01-07 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:25

leuke school excursie Clown (niet dus!)
ik vind het maar raar hoor dat de school zoiets verzint Huilen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:28

fiandor schreef:

Helaas bestaat het leven niet alleen maar uit leuke dingen. Dood en ziekte horen er ook bij. Ongeacht of het over mensen of dieren gaat.

Als je een opleiding die met dieren te maken heeft, horen dergelijke uitstapjes bij het lesprogramma.
Hetzelfde geldt voor mensen die een opleiding in de zorg en verpleging volgen, die worden ook geconfronteerd met de minder leuke kanten van hun vak.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:29

vreemde excursie idd (of doe je een bepaalde opleiding waardoor dit logisch is?)
maar je verhaal klopt aardig bij mijn ervaring met die slager. Jouw verhaal bevestigd eigenlijk het gevoel dat we bij hem hadden toen mijn eerste pony daarheen is gegaan.

Meissie17

Gatverdamme afschuwelijk dat je het hier op zet!! totaal ongepast denk jij nog wel aan de kinderen hier !! sorry hoor maar ik vind het echt erg van je dat je dit op bokt zet !!

en trouwens dat de school zoiets verzint kan ik niet geloven

fiandor

tienus63 schreef:
fiandor schreef:

Helaas bestaat het leven niet alleen maar uit leuke dingen. Dood en ziekte horen er ook bij. Ongeacht of het over mensen of dieren gaat.

Als je een opleiding die met dieren te maken heeft, horen dergelijke uitstapjes bij het lesprogramma.
Hetzelfde geldt voor mensen die een opleiding in de zorg en verpleging volgen, die worden ook geconfronteerd met de minder leuke kanten van hun vak.

ja dat klopt, maar leuk is het vooral niet!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:31

Lise81 schreef:
Lijkt me echt niet fijn om te zien zeg..zou er nog nachten van wakker liggen. Maar wel heel goed van je dat je bent geweest! Er zijn veel mensen die hun kop in het zand steken. Zou er toch zelf niet voor kiezen mijn paard te laten slachten. Vind het gewoon geen fijn idee.

dit wou ik bijna precies typen, dus ik quote het even Knipoog

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:32

ik vind het echt vreselijk dat de school je hier naar toe neemt (of het moet voor een bepaalde opleiding zijn)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:32

Meissie17 schreef:
Gatverdamme afschuwelijk dat je het hier op zet!! totaal ongepast denk jij nog wel aan de kinderen hier !! sorry hoor maar ik vind het echt erg van je dat je dit op bokt zet !!

als je het niet wilt lezen dan had je het weg kunnen klikken en dat geld toch ook voor de kinderen hier op bokt er staat duidelijk bij dat het over een slachthuis gaat
wat verwacht jij danbij de titel?
dat ze is gaan koffiedrinken daar?

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:33

ahh!!
dat zou ik echt niet kunnen zien hoor
en wrm ging je daarheen met school?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:34

Er staan geen foto's. Clown
Bovendien wordt in de titel al heel duidelijk gemeld dat het over een slachthuis.
Wil je de werkelijkheid niet weten, topic niet openen.

Ik vind dat TS juist heel goed beschreven heeft hoe zij het ervaren heeft.
Haar eerste reactie over het bezoek aan een slachthuis was bij voorbaat al negatief.

Terwijl haar mening, juist door het bezoek, heel erg bijgesteld is. En dat het niet zo luguber en grof is als zij verwacht had.
De slager licht zelfs zijn handelswijze met de paarden netjes toe aan de bezoekers.

Zij heeft ervaringen in het slachthuis duidelijk en met emotie hier op bokt neergezet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:34

maartje_h schreef:
ja dat heb ik ook altijd gehoord dat schieten sneller is voor het paard
...omdat eerst alles verlamd raakt door het spuitje

Bij het schieten zijn ze niet meteen dood, alleen verdoofd! Daarna worden ze levend op de kop gehangen en wordt hun keel doorgesneden, dan bloeden ze leeg..

Ik snap niet dat iemand daarheen kan kijken, of erger nog, het zelf doet..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:35

er staat duidelijk in de titel waarover het topic ggaat, wil je er niets over lezen, klik dan het topic niet aan !!
dan ben je gewoon naief als je naderhand zegt dat je het niet had willen weten Knipoog

en o ver degene die pardon zei, ik heb genoeg paarden zien verdwijnen naar de slacht vanwege hun valse karakter, beter zo eindigen dan eindeloos in de handel, en steeds weer afgeslagen worden Knipoog

ik vind het heel leerzaam voor de mensen
je bent naief als je wel vlees eet, maar niet wilt weten hoe het op je bord terecht komt, je hoeft het natuurlijk niet irl te zien, maar besef wel dat alle vlees op deze wijze gemaakt wordt.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:37

Meissie17 schreef:

Slapen Slapen Slapen
ga dan lekker op een pennyforum lezen,kan je alle paardjes bij de slager redden..
allemachtig zeg,wordt toch volwassen en als je er niet tegen kan, LEES HET DAN NIET!!!

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:38

crossmonster schreef:
er staat duidelijk in de titel waarover het topic ggaat, wil je er niets over lezen, klik dan het topic niet aan !!
dan ben je gewoon naief als je naderhand zegt dat je het niet had willen weten Knipoog

en o ver degene die pardon zei, ik heb genoeg paarden zien verdwijnen naar de slacht vanwege hun valse karakter, beter zo eindigen dan eindeloos in de handel, en steeds weer afgeslagen worden Knipoog

ik vind het heel leerzaam voor de mensen
je bent naief als je wel vlees eet, maar niet wilt weten hoe het op je bord terecht komt, je hoeft het natuurlijk niet irl te zien, maar besef wel dat alle vlees op deze wijze gemaakt wordt.

ja dat vind ik ook! als je vlees eet moet je ook weten hoe die dieren er bij hebben gelegen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:38

Het is gewoon de realiteit, ik weet nog niet wat ik met mijn paard zou doen mocht ik voor die keuzen komen. Ik weet wel dat ik dit alles niet aan had kunnen zien. Respect voor je!