Wat is jouw "ultieme paardengevoel" en hoe bereik je dit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

barkruk

Wat is jouw "ultieme paardengevoel" en hoe bereik je dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 23:50

In een aantal andere topics is er geregeld discussie over de "beste" manier om met je paard bezig te zijn. Ik ben daardoor benieuwd geworden wat de bokkers in het algemeen nou verstaan onder paardrijden en goed met je paard bezig zijn. Liever dressuur, springen, buitenrijden, endurance, SGW, freestyle, aangespannen, etc... Hoe bereik je jouw ultieme paardenmoment?

Hoe rijd je het liefst?
- alleen
- met een groep vriendinnen/vrienden
- op het gemakje
- keihard
- in de natuur
- binnen de bebouwing
- met harnachement
- zonder harnachement
- met begeleiding
- op eigen houtje
- wat versta je onder de juiste methode om tot je einddoel te komen?
- wat is je einddoel?
- wat zie je bij anderen dat je stoort?

Of misschien vind je rijden juist wel helemaal geen voorwaarde om lekker met je paard bezig te zijn, maar heb je andere leuke dingen te doen.

Er zijn vast wel vragen die ik niet heb gesteld maar waar je wel antwoord op wil geven en er zijn ook vast rijstijlen die ik niet genoemd heb, dus aarzel niet en vertel jouw eigen verhaal. Ik ben benieuwd!!

Alane

Re: Wat is jouw "ultieme paardengevoel" en hoe bereik je dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:52

rijden behoeft niet het ultieme paardenmoment te zijn....
voor mij is dat als ik zomers over de weide kijk en mijn paardjes zie grazen, en dan opkijken naar mij nieuwsgierig dichterbij komen, oortjes naar voren en langzaam aan al grazend nader komen...
de geboorte van een veulen is ook zo'n moment...
Maar ook als ik de vooruitgang zie die mijn dochter boekt met haar paardjes...

Ik hecht ontzettend veel waarde aan het perfect verzorgen van mijn paarden, en daar hoort ook goed harnachement bij, dat schoon en heel, in perfecte conditie, perfect passend, op een keurig gepoetst paardje, schone beenbeschermers, schoon dekje en alles natuurlijk heel en niet verkleurd.

de juiste methode is voor mij op een paardeerlijke manier lessen en trainen, en de vooruitgang getoetst dmv een dressuurproef... ter afwisseling wordt er gesprongen in de les of op concours.
het doel: het maximale uit het paard halen alles in harmonie en naar kunnen van het paard zonder overbelasting.
en dat maximale is niet alleen prestatie maar ook bespiering, lenigheid, uithoudingsvermogen etc...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:39

Het zijn vooral die kleine dingen. Als je paard in de wei vrolijk naar je toe komt lopen (of beter nog, als hij een brul geeft en enthousiast naar je toe komt rennen Tong uitsteken). Als hij gezellig los achter me aan kuiert op het erf, of er gewoon weg gelukkig uit ziet. Of wanneer hij schrikt en een aai genoeg is om hem gerust te stellen Lachen

Daar kan ik zo blij van worden!!

Maar ook rij momenten zijn mooi. Als je aan het trainen bent en je paard heerlijk gaat lopen: goed aan het been, licht in de hand met een ontspannen aanleuning... Of lekker tijdens een buitenrit: het gevoel dat je samen plezier heb, in volle rengalop over het ruiterpad voelend dat je paard op jou aanwijzingen wacht. Eigenlijk maakt het met rijden voor mij niet uit wat ik aan het doen ben: dressuur, springen, buitenrijden, zonder zadel... het zijn vooral die momenten dat je voelt dat je één bent met je paard. Dat het je maatje is en dat je voor elkaar door het vuur gaat.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:13

Ik geniet altijd van het samen zijn met mijn paard. Daarvoor hoef ik er niet eens op te zitten. Gewoon even bij hem langs gaan als hij op stal staat of op het land, lekker even knuffelen, zien hoe hij staat te genieten van een stevige borstelbeurd.
Daar word ik al heel blij van.

Als ik ga rijden, ga ik het liefste naar buiten. Lekker aan de lange teugel een beetje langs het strand slenteren, met een galopje op zijn tijd.
Daar geniet ik (en hij ook) ontzettend van.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:14

ik vind het samen zijn vooral leuk dat is voor mij ultiem maar wat we allebei ook leuk vinden is springen en crossen in het bos

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:16

Ik heb gisteren een ultiem paarden moment gehad.

We hadden tijdens de nieuwjaarsreceptie een carouseluitvoering met 24 mensen en paarden.

Mijn merrie is heel lang uit de running geweest en heb gisteren aan de iedereen kunnen laten zien dat ze het nog steeds kan.

Er stonden encht bij honderd mensen aan de bakrand en mevrouw was su[per ontstannen en gaf na. Ze liep de steren van de hemel en dat voelde geweldig. (OOk de de complimentjes van iedereen waren leuk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:17

Voor mij is dat idd niet alleen het rijden

Ik rij op het moment nauwelijk, maar kan heerlijk genieten als ik de paardjes tevreden zie knabbelen aan het gras Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:18

Als mn paard vrolijk naar me toe komt, en zachtjes hinnekt.

Maar ook als ik op een lastig paard rij en die na een uurtje ontspannen aan de teugel begint te lopen en ik ook niet met mezelf in de knoop zit wat betreft mn houding! Haha!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:06

Zo zijn er wel meer momenten...
M'n shet die hinnikend op me af komt lopen, en dan later als ik me bij hem neerzet even in m'n gezicht snuffelt en dan m'n gezicht eens likt, vind ik zooo schattig Lachen
Of die keren dat ik 's avonds bij hem kom en dat hij na een paar minuutjes gaat liggen en het dan ook niet erg vind dat ik erbij kom...

Maar ook die rengalop op het strand, water dat opspat, wind in je gezicht, een hele vlakte voor je en gaan maar, en dan voelen dat je paardje toch wel ongelofelijk hard kan en het even leuk vind als ik Lachen
En natuurlijk met m'n shet, dat laatste veldwegje voor we thuis zijn dat hij nog eens voluit mag, en dan dat stukje in het midden dat ik me moet vasthouden omdat ik anders van de kar zou vliegen door dat gehobbel Haha!

Wat hou ik toch van mijn paardebeesten Lachen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:11

ik heb veel ultieme paardenmomenten, toevallig vanmorgen nog:
Mijn drachtige merrie ( met heerlijke ronde buik) samen met mijn jonge pony stonden samen zij aan zij heerlijk te knabbelen aan het hooi. Staand in de zon die mooi doorkwam. Allebei keken ze op, mooie glans op hun berenvachtje, toen dacht ik: Dit is het, het ultieme!
Zo zijn er zoveel momenten, eigenlijk elk moment heeft wel iets speciaals.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:28

Het rijden geeft mij niet het ultieme gevoel. Ik vind het heerlijk om hier elke lente/zomer weer met de veulens bezig te zijn en de merries blij te zien zijn ermee! En ook met de pony's zelf bezig zijn, rijden is voor mij erbij leuk, maar merk dat ik meer geniet en mijn pony ook, van al dat gekroel ed. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:29

Het is niet zozeer alleen het rijden, het zijn veel kleine dingen in de omgang, een neus tegen mijn hand bij het wandelen, die hinnik als ik de stal inloop, die oortjes die naar voren gaan als ik langs kom lopen, het feit dat ze op me af komen als ik ze uit de wei of de paddock haal. Het complete vertrouwen dat ik van ze krijg.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:40

Zoals de meeste aangeven is het niet eens zo zeer het rijden, maar al die kleine dingen samen.
Heerlijk vond ik het om waar ik eerst op stal stond Nus 's avonds buiten te laten grazen en dan zo naar die sterrenhemel kijken.
De eerste keer dat ik op haar zat, een uur later liep ik nog met zo'n big smile op mijn hoofd.

Met een vorig paardje van me die altijd heel druk was (lees klierig verwend), totdat ik zijn stal binnenkwam op de dag dat mijn vriend was overleden, hij zijn hoofd tegen mijn schouder aan legde en zo gewoon een kwartier bleef staan.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:43

doordat ik ben gestopt met paardrijden wegens tijd gebrek en het gebrek aan een goede manege hier in de buurt, is mijn ultieme paardengevoel toch wel elke meivakantie te paard het strand op en dan even helemaal los te kunnen gaan Lachen

Ik denk dat wanneer ik nog wel gereden had het misschien een ander gevoel was geweest, maar dit komt nu als eerste in me op.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:17

Mijn ultieme paardengevoel kan met meerdere dingen zijn:

- Wanneer ik een rotbui heb en alle mensen zat ben (denk aan ruzie met vriend of iets dergelijks) lekker zonder gestoord te worden de bossen in met mn paard.

- Als ik van m'n stage thuis kom rond 5uur dat ze me op staan te wachten bij het hek (hek is tegenover ingang van het erf)

Een half jaar geleden had ik pas een echt geweldig boerderijgevoel. Ik ben sinds september verhuist naar een boerderij, en in de lente afgelope jaar lag er achterin de wei een schaap op z'n rug.
Dus ik met me laarzen aan helemaal naar achterin het weiland gelopen en schaap overeind geholpen. Wow wat een geweldig gevoel zo'n schaap helpen dat daar zo hulpeloos in het groene gras ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:50

Voor mij zijn dat zoveel verschillende dingetjes..

De brinnik die ik krijg als ik mijn auto uit stap.
Samen rennen en dollen door de wei heen en het plezier dat we hebben als we pakkertje spelen.
Een lik, of goedbedoelde kopstoot..
Dat ie als ik verdrietig ben dit aanvoelt en dan zo kalm en braaf is
Zijn hoofd dat als ie achter me loopt tegen mn bil aantikt zo van hey gaan we nog een keertje rennen? Haha!

En met rijden buiten, alleen, wij twee alleen in de wereld en niemand anders en samen genieten van de natuur.
Of als we allebei opeens iets doorhebben Haha!
Dat ie zichtbaar 10cm groeit als ik hem beloon Lovers
Dat hij mij zo vertrouwt dat wat er ook gebeurd, ik volg gewoon mn vrouwtje en dan komt alles goed Clown (laat hem dat maar denken he Schijnheilig )

Gewoon liefde, puur en simpel Lachen
Dat is mijn ultieme paardengevoel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:52

Het wederzijdse vertrouwen, dat is voor mij het ultieme paardengevoel (en geluk)! *LOL*

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:28

Als mijn paard lekker in haar vel zit (mooie, korte, glanzende vacht, allerte, stralende blik in haar ogen) en ook in haar gedrag haar fitheid toon, op wat voor manier dan ook (uitgebreid liggen slapen, lekker rennen en gek doen enz.) ben ik optimaal tevreden...als mijn paard dan ook nog eens fijn loopt (wat ze eigenlijk altijd doet als ze lekker in haar vel zit) kan mijn dag echt niet meer stuk Lachen

Ik genoot nog het allermeest op momenten als ik van de zomer lekker in land lag te kijken naar mijn merrie terwijl zij druk bezig was haar veulen op te voeden...geweldig gewoon!! OK dan!

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:40

ik kan enorm genieten van mijn paardje. als hij als een zotje door de wei rent. of in de bak staat en ik zit op een stoel en hij komt bij mij staan om met me te knuffelen. ik moet eerlijk bekennen soms staan de tranen dan in mijn ogen zo gelukkig ben ik dan met hem. ik voel me dan bevoorrecht dat ik hem heb dat ik uberhaupt een paard voor mezelf heb. Ik kan me nog zo goed de tijd herinneren dat ik dat zo graag wilde.

ook als ik zijn benen aan het doen ben en hij aan mijn muts friemelt en deze gewoon weer op mijn hoofd zet dat is zo gaaf.

en verder met het rijden geniet ik meestal wel, soms niet als het niet lukt. ik sta er bekend om dat ik altijd een glimlach heb van oor tot oor als ik aan het rijden ben.

als mijn paard lekker in zijn vel zit dan zit ik dat ook. zit hij dat niet dan ik ook niet.
ik vind het belangrijk dat een paard veel afwisseling heeft daarom ga ik ook beginnen met VD.
het moet een wisseling zijn van allerlei dingen in de bak los alleen en met zijn grote maatje, in de wei, rijden serieus en soms wat rondhobbelen, buiten rijden, buiten wandelen, poetsbeurt lekker tutten, af en toe een wedstrijd, longeren, vd. zowel tijd voor inspanning als ontspanning. ik vind dat teveel mensen met hun paard bezig zijn met inspanning en vergeten de ontspanning

groetjes cindy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:48

@ jarrah: dat laatste met het voeden lijkt mij ook heel erg mooi Ja

melandri33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:54

Mijn pony vind het geweldig als we gewoon samen een eind buiten gaan stappen, maakt niet uit waarheen. Dat is echt heel leuk.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:13

Ik heb eigenlijk 3 ultieme paardengevoelen:
Als ik lekker met Mijn vz-pony Jimmy ben, en gewoon bij hem zijn
Met Jimmy + Mijn beste vriendin ( nini_roosje op bokt ) en haar vz-pony door de bossen crossen( dat is denk ik mijn beste )
Er samen voor gaan met springen!
Laatst bijgewerkt door Nettieejj op 09-01-07 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:16

Vor mij is er geen ultiem paardengevoel.
Het is er altijd!!!
Al mijn liefde stop ik in de paarden.
Natuurlijk heb ik ook waardevolle mensen om me heen Lachen
Maar bij paarden ben ik gewoon helemaal in mijn element.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:18

samenwerking

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:21

Ik voel me het best als ik een lekkere buitenrit in de natuur maak, vroeger in de manege deden we dit nooit. Nu doe ik het bijna elke week. (ik ben nu een serrieuze ruiter geworden)

Waarom? Omdat ik zie dat m'n paard hier het meest van geniet. Tempo erin vanaf ze op straat staat,etc.

Daarnaast rijd ik ook nog serrieus, en dan heb ik het liefst m'n lesgever of m'n vader erbij. (lesgever omwille van toch nog gezelschap, en verbetering, vader om dat ik soms gewoon zie aan z'n gezicht hoe leuk hij het vind om te zien hoe we verbeteren Lachen en natuurlijk gezelschap)

En tijdens de les, liefst alleen. Op buitenrit in een groepje. Een vast groepje welliswaar!

Daarnaast rijd ik ook nog best vaak op eigen houtje, een als ik 1x weg ben, kan ik er enorm van genieten!

Mijn einddoel? Een goede combinatie vormen met m'n paard. En zowel Vriendin, al Baas zijn! Ook wil ik van de nog sommige manege trekjes helemaal verlost zijn. Met name: M'n benen. En ik zie dat dit met behulp van mijn lesgever helemaal in orde komt .. Ooit! En daarnaast wil ik binnen drie jaar helemaal alleen op baan kunnen!(kan nog niet omwille van de leeftijd) En natuurlijk nog veel bijleren.

En daarnaast inderdaaed die vele kleine dingetjes.Meestal ben ik in de morgen bij m'n paardje te vinden, en dan kan ik zo een hele dag blij en happy rondlopen. De eerste hinik toen ik in haar stal kwam vond ik zo speciaal. Gelijk trots verteld naar m'n ouders.. Ook kan ik er erg van genieten als ik het hoofstel afdoe.. is misschien erg raar, maar dan buigt ze zo mooi dat ik alles zo mooi kan af doen en daarna legt ze haar hoofd over m'n schouder,.. een lik, een knuffel.. En ook ik kan soms bijna beginnen huilen met het gedachte dat m'n droom eindelijk is uitgekomen.. Mijn super paardje krijgen! Lachen
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 09-01-07 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt