Objectief kunnen zijn over je eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 11:49

FItzroy, waarom zou je eigenlijk objectief moeten zijn over je eigen paard, als je ze niet voor de handel hebt maar voor de hobby? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. Heeft het te maken met huisdier vs. prestatiedier, of zit ik helemaal mis?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:00

Ik heb mijn paard voor mijn plezier, hoef niet zo nodig iets te presteren (wat veel mesnsen niet begrijpen)
ze kan best leuk lopen, maar ze zal al heus wel wat beperkingen hebben.
Toch heb ik iedere week een uur priveles en train die oefeningen ook door de weeks.
Ik sta open voor nieuwe dingen wn wil graag leren
Mijn motto "samen lkomen we erwel"
Ik weet zeker als ik er een goede ruiter opzet,..komt ze volgens mij best nog een eind
maar we hebben lol en daar gat het om.
Mijn paard komt nog altijd luid hinnekend aangallperen als ze me ziet Lachen
echte pennyliefde Haha!

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:03

Interessante discussie!
Ik denk we hier eigenlijk verschil moet maken tussen twee dingen:
1. Mijn paard is voor mij een topper, ik ben er heel enthousiast over en dat mag iedereen weten, ik heb er veel plezier mee en ik train mijn paard met (meestal) veel plezier en voldoening.
2. Mijn paard is een echt topper, Anky en/of Jeroen Dubbeldam hebben al regelmatig op de stoep gestaan en een bod gedaan.

Het eerste zou iedereen met zijn paard moeten hebben, zo niet, dan zou ik me toch maar eens achter de oren krabben, en bedenken of ik niet een ander paard zou moeten kopen.
Van de tweede categorie zijn er uiteindelijk maar heel weinig, het aantal mensen dat denkt dat hun paard hiertoe behoort is wat groter....

Als ik naar mijn eigen paarden kijk, dan kan ik op 1. volmondig ja antwoorden. Maar mijn paarden behoren, hoe fijn ze voor mij ook zijn, en hoeveel plezier ik ook met ze heb, absoluut niet tot de tweede categorie. Daarvoor hebben ze allebei hun eigen tekortkomingen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:08

Dat vind ik heel mooi verwoord Kelan....

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:09

Kelan, ik ben het helemaal met je eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:10

Goed verwoord Kelan. Heel mooi!!!

En voor iedereen is toch het belangrijkste dat zijn/haar paard tot de eerste categorie hoort.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:25

Fitzroy schreef:
Dit topic neemt wel een heel andere wending dan waarvoor ik het bedoeld had.

Het gaat mij niet om of paarden zich aan iemand hechten, het gaat mij er niet om hoeveel plezier je hebt.

Mijn enige opmerking was dat ik over het algemeen vind dat mensen niet objectief kunnen zijn over hun eigen paard.
En na dit topic gelezen te hebben, blijf ik (enkele uitzonderingen daargelaten) bij die mening.Haha!
En niemand hoeft van mij zijn eigen paard te verdedigen.


Maar hoezo valt het jou op dan? Krijg jij een ongevraagd een hele lofzang over iemand z'n paard als je alleen maar naar dat paard kijkt Verward Haha! Of komen ruiters na de wedstrijd naar je toe om hun beoordeling in het voordeel van hun paard te evalueren?

Voor mij is mijn paard een absolute topper hoor! Hij kan goed bewegen en hij is nog reuze lief ook Lovers Alleen een tikkie te klein. Tong uitsteken

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 12:36

Het valt mij op omdat je idd vaak hele geweldige verhalen over paarden te horen krijgt en als je ze dan op foto's of IRL ziet, krab ik mezelf aardig achter de oren.
Zo zie je maar dat voor iedereen het begrip 'goed' paard weer wat anders inhoudt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:43

Of een paard 'goed' is kan je op een foto absoluut niet zien, je kan het zelfs niet eens zien als je het paard op stal of in de wei ziet!
Of een paard goed is kan je pas zien op het moment dat er gereden wordt !
Het meest sprekende voorbeeld hiervan is Bonfire, als je hem in de wei of op stal ziet lijkt het echt niet zo'n geweldig paard, maar op het moment dat Anky hem onder het zadel heeft wordt het ineens een super paard! Zelfs dan blijven de bemerkingen op zijn exterieur bestaan, maar hij compenseert dat ruimschoots met zijn uitstraling en zijn presaties!

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 12:58

Vindt jij Anky en Bonfire op de foto zo lelijk dan Haha!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 12:59

Goed heeft met veel meer te maken dan alleen mooi en goed bewegen. Een paard moet ook nog een goede ruiter hebben die het eruit rijd, genoeg financiele middelen om het te bekostigen, hij moet gezond blijven. En goed in de kop zijn.........................want als ze dat niet zijn heb je een probleem.
Er zitten zoveel factoren aan, ik heb vorige week in de grandprix genoeg paarden gezien die echt niet apart qua beweging of exterieur zijn, maar ze doen het wel!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:09

Fitz we hadden het niet over mooi of lelijk maar of goed of niet. De tekortkomingen van Bonfire zie je op die foto's niet, want de fotograaf schiet 10 rolletjes vol en daar pikt hij 5 supermooie foto's uit!!!!! Natuurlijk weten we allemaal hoe mooi dat soort plaatjes zijn, maar ook een paard als Bonfire heeft wel degelijk zijn (echt niet kleine) tekortkomingen!
Objectief blijven Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:14

Trouwens een mooie foto zegt absoluut niks over de kwaliteit van het paard ......nou weten we allemaal in het geval van Bonfire hoe het zit, maar bij een vreemde???????

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 13:14

Misschien heb ik het dan verkeerd geformuleerd, maar ik vind dat je toch een aardige eerste indruk kunt krijgen op een foto. Niet meer dan dat, dat ben ik met je eens.

Maar we gaan weer ver off-topic. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:17

Ik vond juist in dit topic dat iedreen zei te weten wat hun minste kant van de paarden zijn.
En natuurlijk vijzel je, je goede punten van je paard op.
Het klinkt ook maar raar bij verkoop of gewoon zo dat je alleen maar de slechte kanten van je paad zegt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:22

Ok back-on-topic,
Ik denk dat ik aardig objectief ben t.o.v. mijn eigen paard. Ik weet heel goed wat haar tekortkomingen zijn. In het rijden probeer je dat een beetje te compenseren, voor de rest moeten we het er maar mee doen......Want ik ben toch best gek met dat paard Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:49

fabienne schreef:
Trouwens een mooie foto zegt absoluut niks over de kwaliteit van het paard ......nou weten we allemaal in het geval van Bonfire hoe het zit, maar bij een vreemde???????


Precies Fab!! Je kunt niet alles op een foto zien.
Om een paard goed te beoordelen zul je het paard moeten zien en bij voorkeur zelf moeten voelen....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:52

Hm, ik denk dat ik toch aardig objectief ben over mijn pony's.
Ik weet van iedere pony de minpunten en doe daar ook niet geheimzinnig over. Oke, als er kopers komen, mogen ze die minpunten zelf opzoeken, maar bijv. over het karakter ben ik heel open. Ik heb dan ook regelmatig mensen verteld dat ik de pony niet geschikt voor hen vind. Beter zo dan dat je na een paar maanden problemen krijgt.

Zelf gebruik ik de pony's voor de fokkerij en ga er mee naar shows. Iets anders dus dan de meesten in dit topic.
Misschien dat ik daarom iets meer bewust ben van de minpunten? Het is toch het doel van de fokkerij om betere pony's te fokken...
Ik hoor dan ook graag het commentaar op mijn pony's. Niet alleen van juryleden maar ook van andere "kenners". Al was het alleen maar om weer eens op een andere manier naar je eigen pony's te kijken en dat mee te nemen in de hengstenkeuze.

En natuurlijk is het leuk als je veel positieve reacties krijgt en er veel vraag naar de pony's is.
Ik kan ook de ongeboren veulens al verkopen en heb meerdere malen een goed bod gehad.
Maar wat heb ik daaraan? Het is voor mij hobby en een hobby mag geld kosten. Dan ben ik toch gek als ik de beste veulens ga verkopen?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:47

Fitzroy schreef:
Citaat:
Ik denk altijd maar zo, een paard hecht zich echt niet aan mensen, het blijven dieren, en als ze van hun natje en droogje voorzien worden, hebben ze het al gauw naar hun zin.


Sorry off-topic, maar al lezende bleef dit toch hangen... Als ik het heb over de goede kanten van mijn paard dan is het haar ongelovelijke ruiterbinding. Ze doet alles voor me, zal altijd haar best doen en zolang ik maar in de buurt ben, is alles goed. Buiten mij vertrouwt ze maar een beperkt aantal mensen... De band die ik met haar heb gekregen na een heel moeilijk begin, is zo groot en zo diep. Ja, ze eet en drinkt wel als ik op vakantie ben, maar is dan duidelijk uit haar doen en minder vrolijk en blij.

On-topic...
In maart 2000 kocht ik een Tinker. Niet echt het paard waaraan je denkt als je dressuur wilt rijden. Maar die vlekken en dat behang vond ik zo geweldig.... Gelukkig vond Meagan mij ook geschikt al haar baasje, en zo zijn we samen aan het werk gegaan. Ze bleek over een behoorlijke aanleg voor dressuur te beschikken, al duurde het lang voordat ze dat toonde. Haar bouw werkt ook niet bepaald mee: lage halsaanzet en behoorlijk overbouwd met een langere rug. Een trager achterbeen dat moeilijker onder te zetten is. Verder een korte hals en wat strak in het kaakgewricht.
Kort samengevat: alles wat je niet wilt zien in een dressuurpaard.

Lammert Haanstra leerde me te kijken naar haar prestaties afgezet tegenover haar lichaamsbouw en gericht en vooral geduldig te werken aan verbetering van haar houding en spiergebruik. Mijn wekelijkse privélessen van mijn vaste trainer zijn ware gymnastiseerlessen met daarbij veel basiswerk. Nu, na anderhalf jaar trainen is ze sinds een paar weken soms zo licht te rijden Kwijl Lovers. Dat maakt haar voor mij een topper!

Een goed bod heb ik nog nooit voor haar gekregen, wel veel complimenten van mensen die zien hoe ze veranderd is, hoe mooi ze is geworden, hoeveel vertrouwen ze heeft gekregen en het mooiste compliment: dat we bij elkaar horen. En dat is me meer waard dan wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:55

*Marije* schreef:
Dan ben ik toch gek als ik de beste veulens ga verkopen?


Volgens mij verkoopt een goede!!!! fokker zijn beste merries nooit!

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 16:55

abby schreef:
In maart 2000 kocht ik een Tinker. Niet echt het paard waaraan je denkt als je dressuur wilt rijden. Maar die vlekken en dat behang vond ik zo geweldig.... (....)
Kort samengevat: alles wat je niet wilt zien in een dressuurpaard.

Lammert Haanstra leerde me te kijken naar haar prestaties afgezet tegenover haar lichaamsbouw en gericht en vooral geduldig te werken aan verbetering van haar houding en spiergebruik.


Het 'klassieke basisverhaal' komt in jou berichten altijd zo mooi naar voren! En, ehh... hoe zeg ik dat even zonder je te beledigen? In eerste instantie sloeg ik stijl achterover toen ik er een tijd geleden achter kwam dat je een Tinker had, had inderdaad zoiets van...huh?
Ook niet erg objectief van mij gedacht dus *LOL*

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:59

Ik weet wel een beetje wat de minpunten van Odin zijn. Vooral toen ik in een bak reed met een spiegel, ik schrok me rot. Ze loopt toch niet zo super dan ik dacht. Daar hebben we aan gewerkt en vandaag kreeg ik te horen dat ze vonden dat Odin zo goed z`n best deed want voorheen liep ze altijd zo lomp.
Zo weet ik ook de minpunten over z`n bouw te noemen. Maar als iemand me vraagt om wat over Odin te vertellen dan praat je meestal over een superpaard die heel lief is en goed z`n best doet en mooi is.
Natuurlijk kan iemand anders dat niet vinden enzo, en ik weet ook dat het nooit een dressuurtopper wordt maar ik mijn ogen is en blijft het altijd een topper.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:56

Waarom zou je in het openbaar je eigen paarden gaan afkraken? Het is goed om de zwakke punten te weten zodat je er aan kan werken maar dat hoef je toch ook niet aan de grote klok te hangen, als je dan evt. wilt verkopen dan kan het lastig verkopen.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 00:41

Nee Steef, maar er worden heel vaak verwachtingen geschept door mensen en dan valt het zoooo tegen.
En ik doe niet geheimzinnig over de minpunten van mijn paard maar ik wil hem dan ook niet verkopen.
Bovendien ziet iemand met een beetje kijk op paarden meteen wat er aan 'mankeert'.
Ik ben nog steeds van plan het tot Lichte Tour Knipoog *LOL* Schijnheilig te schoppen met hem dus voorlopig gaat ie er nog niet uit.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 08:55

Pipo"]
[quote="*Marije* schreef:
Dan ben ik toch gek als ik de beste veulens ga verkopen?


Volgens mij verkoopt een goede!!!! fokker zijn beste merries nooit!
[/quote]

jawel hoor simpel weg omdat je niet alles kunt houden.
We hebben van 1 merrie 2 goedgekeurde hengsten gekregen 2 modelmerrie's en nog 1 stermerrie.
de stermerrie is gebleven en is alleen vanwege een steeds terugkerende kreupelheid geen model geworden.
wel zijn er 3 merrie's bij gekomen minder goed dan de eigen gefokte maar daar kun je wel mee fokken met onze eigenhengsten.
hadden we de modelmerrie's gehouden had dat niet gekunt