tips voor foto's maken van paarden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

tips voor foto's maken van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 17:26

ik wil graag van Evita eens een hele mooie foto maken, met mijn ouders toestel of met de digitale camera op de allerhoogste resolutie zodat hij heel groot uitvergroot kan worden (voor m'n verjaardag).

De foto's op http://www.haflinger.nl vind ik echt supermooi, die zijn gemaakt door een echte fotograaf.

wie heeft tips voor mij om ook zo'n mooie foto van Evita haar hoofd te maken? (ze is een haflinger met spierwitte manen, in mijn profiel kun je zien hoe ze d'r uit ziet). bijvoorbeeld tegen wat voor achtergrond ik mooie foto's kan nemen (wie verzint iets leuks, volgens mijn vader is het mooiste tegen een donkere achtergrond).

en hoe kan ik het mooiste een foto nemen van haar hoofd? recht van voren, of iets opzij of helemaal van opzij? ik heb geen keuringshoofdstel, wat is dan het mooiste, een hoofdstel zonder neusriem gewoon?

heel veel vragen dus Haha! wie kan mij een paar tips geven?


MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Re: tips voor foto's maken van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:33

Ik zou een hoofdstel zonder neusriem gebruiken, dan zie je meer van haar hoofd.
Kies een mooie achtergrond uit (weet natuurlijk niet wat voor achtergronden er aanwezig zijn *LOL* ) Bij sommige paarden is het het mooiste van voren, opzij, of net iets ingedraaid. Dat merk je vanzelf en als je de digitale camera gebruikt kan je het natuurlijk meteen zien. En als je foto's gaat maken, wees geduldig, wacht tot ze mooi kijkt (met een digitale maakt het natuurlijk minder uit). Maar neem er ook weer niet te veel tijd voor want anders wordt ze misschien ongeduldig. Altijd handig om iemand in de buurt te hebben die Evita voor je vast kan houden.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:41

Mij lijkt de voorkant van dr hoofd fotograferen het mooist. Je kan ook achter dr kont gaan staan en dan dr naam roepen en als ze omkijkt klikken, vind ik zelf ook altijd mooie foto's.
Om dr aandacht te trekken met een sleutelbos rammelen of een papierenzakje laten ritselen... *LOL*
Fles equishine leegspuiten op dr vel en manen en staart, met wit krijt dr bles witter maken, vaseline om dr ogen misschien dr hoeven vetten (maar je wilt alleen het hoofd op de foto he?) Mij lijkt een hoofdstel (ook invetten Tong uitsteken ) met niet al te brede riempjes en zonder neusriem het mooist..
Fotograferen bij een mooie struik of boom? Iig zorgen dat er geen lelijke dingen in de omgeving staan die afleiden... (auto's, container whatever).

Haha ik ben helemaal op dreef Schijnheilig Ik maak zelf ook heel veel foto's.

IcePrincess

Berichten: 7737
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:42

je kan beter een gewoon fototoestel nemen als een digitale want dan krijg je een mooiere afdruk
neem een heel rolletje en maak verschillende foto's zodat je later de mooiste kan uitkiezen (als je dan nog kunt kiezen *LOL* ) dus neem een paar foto's met hoofdstel, paar zonder neusriem, paar zonder hoofdstel enz.
als je zeker wilt weten dat je mooie foto's hebt kun je iemand vragen die de foto's voor je maakt
en ik vind een natuurlijke achtergrond het mooist (veel groen, blauwe lucht, misschien bij het water ofzo)

met een goed fototoestel kom je al een heel eind, ik maak ook vaak (portret)foto's en dan gebruik een toestel met een zoemlens en een klein vierkantje in het midden zodat je precies kunt zien wat in het midden komt
succes!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:43

digitaal heeft geen zin als je heel groot wil uitvergroten, wel om vooraf wat proefopnames te maken voor licht, achtergrond en zo voordat je met een gewone camera begint. Het beste kun je een spiegelreflexcamera of een compact met eigen keuze voor diafragma gebruiken.

Ik zou een rustige achtergrond kiezen (wat bomen of de wei), een lichte telelens (70-80 mm) en een groter diafragma (4 of 5.6) zodat de achtergrond mooi onscherp wordt. Schiet gewoon twee rolletjes vol, in allerlei situaties. Vaak helpt het ook om er twee direct na elkaar te maken (met motordrive) omdat ze vaak opkijken van de klik van de sluiter. Zorg dat je wat hulp hebt, iemand om Evita vast te houden, iemand om met een bos sleutels of een zakje te ritselen en je fotograaf natuurlijk. Succes ermee, en krijgen we ze ook nog te zien?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 17:52

en de achtergrond?? Ik heb altijd het probleem dat je het verschil tussen Evita haar manen en de achtergrond (=lucht, meestal) niet goed ziet, dan zie je niet precies de lijn van haar hals en dat vind ik niet zo mooi.

ik zal wel allebei de camera's meenemen, mijn ouders hebben een goede gewone camera en we hebben ook de digitale (dan kan ik ze ook op internet laten zien).

onze digitale is een medion (4.1 mega pixels) en meestal zijn de foto's heel erg mooi scherp. wat jammer is is dat de foto's de ene keer de gewone kleur zijn en de andere keer met een hele blauwe gloed, dat komt waarschijnlijk doordat er geen flits is..

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:15

Ik zou als achtergrond een mooie strak blauwe lucht kiezen. Je kan natuurlijk ook gewoon binnen foto's maken maar over het algemeen ziet dat er minder mooi uit dan buitenfoto's.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:21

het groen van bomen is vaak heel mooi, zeker als dat onscherp is en je paard wel mooi scherp. Binnen zou ik zeker niet doen. Digitaal is vaak onvoldoende om een echte vergroting te maken, ik zou op niet meer rekenen dan een a4tje.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:27

Groen als achtergrond is heel mooi. Gewoon gras, maar klimop of andere planten (of bloemen) zijn ook mooi!
Zorg in iedergeval dat er geen stomme dingen op de achtergrond staan (verkeersborden ofzo), en geen stukken van andere paarden erop, da's vaak het mooist!

Foto's vanaf hun kont en dat ze dan een beetje opzij kijken vind ik ook errug mooi, zoals deze:
Afbeelding

Succes ermee Haha!

Ethelate

Berichten: 21108
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:40

Wat ik mooi vind bij Toscar is voor hoog riet ofzo, of een groene struik!
neem een rolletje met veel foto's (36 ofzo) en zorg dat je met zijn 2e bent, neem de tijd en ben geduldig!
Was/poets der eerst helemaal, maar haar echt topbest!
Zorg dat je de foto's neemt met mooi weer, (zon = nog meer glimmen)
wat bij Tos werkt, is dat er iets op een afstand gebeurt (bv een fietser die aankomt fietsen) dan kijkt ie echt mooi weg (zie in me profiel, die foto in het donker)
Zorg dus voor iemand die je kan helpen met vasthouden en als het kan iemand die op afstand rommelt en aandacht vraagt

Blijf geduldig!

Een mooi halster staat ook leuk, en met een hengstenketting kan het net was chiquer maken. Of met het hoofdstel zonder neusriem!

Succes er mee!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:54

Afbeelding
Dit bedoel ik met een mooi onscherpe achtergrond.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:32

Ik vind dat ons pap best leuke fotos kan maken. Hij is profesioneel MODEL Knipoog fotograaf, dus dat is normaal mensen. Ik heb het hem even gevraagt: Van het hoofd fotos maken is makkelijker dan actiefotos, maar het is ook waar je van houdt... Ik vind die foto van die schimmel bijvoorbeeld niet zo denderend, maar daar heeft ieder zijn eigen smaak over Schijnheilig Ik denk dat jouw pony wel een beetje de kleur heeft van mijn misty. Daarbij is een groene achtergrond heel mooi, en let vooral op dat er bijvoorbeeld geen troep licht of mensen lopen ofzo.
Je kunt inderdaad haar aandacht vragen door met iets te rammelen, of een ander paard op de achtergrond?
Ook moet je letten op riempjes die netjes dicht zitten, en ogen en neus schoonmaken, dat zijn van die kleine dingen die (ons pap is een pietjeprecies Haha! ) net de mooiste foto kunnen bederven Knipoog (spreek uit ervaring Knipoog
Hier wat voorbeelden van ons pap zijn fotos:

Deze is minder mooi: hij heeft zijn mond open
Haha! Afbeelding

Deze is wel heel mooi:alleen de grasprietjes zijn zonde:
Afbeelding

en weer de groene achtergrond:
Afbeelding

Hoop dat het mag zoveel fotos Verward
Voro meer fotos zie mijn profiel Haha!
sorry voor de ellelange text Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:55

Met wat voor camera's maken jullie die foto's met die wazige achtergronden?

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:22

hey
ik maak altijd foto's in het landje op de groen weg, daar met al die bomen.
daar kan je mooie fot's maken.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:25

runningkawa: als het goed is (zei ons pap;)) kun je dat op je camera instellen? Achtergrond scherper/waziger als de "voorgrond"

Groetjes iris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:32

Wil je je vader dan ook vragen hoe die instelling heet Haha!
Ik heb verder weinig verstand van camera's en ik heb het idee dat dat apparaat van mij dus veel meer moet kunnen, dan wat ik ermee knip.

alvast bedankt

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:43

Diafragma, die moet je zetten op 4 of 5.6? haha, weet het verder ook niet, maar hij heeft zo'n nicon toestel, dus geen digi ofzo? weet niet of die ook zo werken? Hoop dat ik je er mee geholpen heb;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:51

ik zal het eens op mijn gemakkie morgen opzoeken.
Ik heb dus wel een digi.
Dus zijn er nog meer mensen met tips..Haha!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:57

Mocht er iemand belangstelling hebben voor fotos van ons pap;) moet ie maar ff mailen;) Hij wil nl TOCh ook wel paarden fotograferen;)
Overigens zijn digis niet zo geschikt voor paarden in galop of draf bijvoorbeeld, omdat digis meestal geen hele korte sluitertijden Verward hebben, en krijg je dus ook wat wazige fotos Knipoog Schijnheilig

Groetjes iris

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:03

runningkawa schreef:
Wil je je vader dan ook vragen hoe die instelling heet Haha!
diafragma dames.

daarmee kan je de scherptediepte regelen. met een groot diafragma (laag getal) kan je bepalen wat scherp wordt in je foto en wat niet. het is meestal een verdubbeling van de getallen 2 en 2.8. en is het gaatje wat het licht doorlaat.

het wordt meestal gebruikt bij portretten en shots waarbij 1 bepaald onderwerp eruit moet springen.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 11-08-02 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:08

dank u }> manuel Haha!!
Tong uitsteken

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:09

graag gedaan dame! Lachen succes met je fotos!

Amor Vincit Omnia

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:11

Snap alleen geen *** van je uitleg, maar ook niet de uitleg van ons pap, hoop dat jullie het snappen Haha! ben niet zo heeeeel technisch aangelegd Schijnheilig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:12

Maar beste superpepeijn.
Hoe heet zoiets in zijn engels.
Ik weet niet of je een beetje de weg weet in de sony cybershot type Dsc-p1.
Maar ik heb geen idee waar ik daar b.v sluitertijd en diafragma kan vinden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 22:19

ok nog een keer. bij een camera met wat meer mogelijkheden kan je op het objectief (de toeter) dingen instellen. ook het diafragma. als je een laag diafragma kies, dus bijvoorbeeld de laagste die mogelijk is op je objectief, en je stelt op het onderwerp scherp (je paard ofzo). dan hoort het zo te zijn dat als de foto wordt afgedrukt je paard scherp is, en de achtergrond wazig.

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beegee, Carolina87, Change3x, criollo_yess, Fly_high, laura22, nafkedemi en 28 bezoekers