Kunnen bandages kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElsjeBrab

Kunnen bandages kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 11:22

Misschien een beetje domme vraag & ook vast een beetje penny Knipoog Maar zoveel verstand heb ik ook niet van paarden (heb de penny nooit gelezen Tong uitsteken)

Nee maargoed,
mijn vraag, kunnen bandages kwaad?
Ik vind ze namelijk erg mooi staan (als setje),
maar als het niet goed is, is het dan beter om peesjes te gebruiken (perse voor plus achter?)
En zo nee, wat voor bandages dan? Fleece?

Anoniem

Re: Kunnen bandages kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:24

je kan elastische bandages gebruiken die kun je wat strakker doen alleen dan moet je wel onderlappen erbiij gebruiken dat hooeft bij fleece niet Lachen
het ligt er ook aan hoe je bandageert als je het goed doet dan kan het imo geen kwaad

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:27

Sowieso ligt het eraan of je ze goed kunt omdoen. Dat is erg belangrijk, als je dat niet goed doet, zitten ze misschien te los en kunnen afzakken/ losgaan met alle gevolgen van dien. Extra strak doen om afzakken te voorkomen is ook fout, want dan kun je ermee de bloeddoorstroming in het been van je paard afknellen.

Het is dus belangrijk om, als je ze gebruikt, er zeker van te zijn dat je ze goed om kunt doen. Daarnaast is menigeen ervan overtuigd dat juist onder bandages de pezen snel té warm worden, wat ook weer slecht is.

Hoe dan ook, mijn mening is dat bandages voor de sier not done is. De kans dat ze kwaad doen is groot, dat riskeren omdat het zo leuk staat is wat mij betreft onzin. Sowieso ben ik trouwens niet zo van de bescherming, maar als ik het gebruik zou ik gewoon voor peesbeschermers gaan (die zijn er ook in vele bijpassende kleuren dus staat ook nog leuk)..
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 01-12-06 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:29

ja, ze kunnen zeker kwaad, met name wanneer je ze verkeerd bevestigt. te strak of te los; het is snel verkeerd helaas. je moet er dus echt heel kundig in zijn, anders doe je je paard/pony onbedoeld pijn.
mijn idee: koop lekker bijpassende peeskapjes, die heb je ook in hippe kleuren, en daar kan weinig aan misgaan (stiek niet strak aantrekken!). of laat bandageren voordoen door een kundig iemand, en oefen op een houten paal totdat het goed gaat. stel niet je paard bloot aan je geoefen!
juist met elastische bandages moet je goed uitkijken; voordat je het weet knelt de boel af....
succes! enne... als het alleen voor de sier is: doe het dan gewoon niet. weet je zeker dat het niet fout gaat Lachen
ze steunen absoluut niet, beschermen maar heel licht.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:37

ja ik ben het eens met het bovenstaande maar ik rijd tegenwoordig ook met bandages hoor ik vind het mooi maar er zijn ook steeds meer mensen die bij de peesberschermers plekjes krijgen en dat zie ik helemaal niet zitten met springen doe ik wel gewoon peesberschermers en strijklappen om

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:48

Maar ook peesbeschermers moet je goed om doen, niet te los en niet te strak. En ook daar worden de pezen warmer in dan zonder en ook daar kan zand of vuil tussenzitten wat gaat schuren.

Alleen is die kans kleiner, dan bij bandageren denk ik.

Mijn voorkeur blijft sowieso zonder beenbescherming als er bij het paard bv geen tekenene zijn van aantikken/ strijken etc.

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 16:40

Bienotje schreef:
Maar ook peesbeschermers moet je goed om doen, niet te los en niet te strak. En ook daar worden de pezen warmer in dan zonder en ook daar kan zand of vuil tussenzitten wat gaat schuren.

Alleen is die kans kleiner, dan bij bandageren denk ik.

Mijn voorkeur blijft sowieso zonder beenbescherming als er bij het paard bv geen tekenene zijn van aantikken/ strijken etc.

Maar die tekenen van tikken enzo,merk je toch pas goed wanneer je met peesjes rijdt? Geven peesjes dan geen ondersteuning wanneer je vaak buiten rijdt?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:44

bandages of peesbeschermers steunen niet.
een paardenbeen heeft geen steun nodig, behalve als het geblesseerd is.
wat dan kan helpen bij steunen zijn maar 2 dingen: spalken en gips/fibercast. maar om daar nou mee te gaan rijden.... Tong uitsteken

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:46

ja tuurlijk kunnen bandages kwaad. als je ze te strak doet belemer je de bloedsomloop. maar ach, maak je niet druk. 75% van bokt bandageerd niet goed. en hun paarden/pony's lopen ook nog.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:22

paardje2005 schreef:
ja tuurlijk kunnen bandages kwaad. als je ze te strak doet belemer je de bloedsomloop. maar ach, maak je niet druk. 75% van bokt bandageerd niet goed. en hun paarden/pony's lopen ook nog.

??? Haha, ja het kan kwaad maar het maakt niet uit want iedereen doet et Gestoord

Ik gebruik nooit peesbeschermers of bandages en mijn paarden mankeren nooit wat aan de benen (afkloppen!!).

Je ziet zoveel mensen met bandages rijden, alleen maar omdat het er leuk uit ziet, ik vind het echt verschrikkelijke onzin!

Ik denk dat een paard er meer last van heeft (zand ertussen, warmte enz) dan dat hij er baat bij heeft. Niet doen dus!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:27

PaolaPromise schreef:
paardje2005 schreef:

??? Haha, ja het kan kwaad maar het maakt niet uit want iedereen doet et Gestoord

Ik gebruik nooit peesbeschermers of bandages en mijn paarden mankeren nooit wat aan de benen (afkloppen!!).

Je ziet zoveel mensen met bandages rijden, alleen maar omdat het er leuk uit ziet, ik vind het echt verschrikkelijke onzin!

Ik denk dat een paard er meer last van heeft (zand ertussen, warmte enz) dan dat hij er baat bij heeft. Niet doen dus!

tuurlijk. dat is de mode. iemand begint ermee en iedereen doet het. het kan geen blijvende schade aanrichten(tenzij je ze dag en nacht om laat). maar het is niet fijn lopen. zal ik jouw benen even poosje strak inpakken kijken of het fijn loopt Haha!

ik rij met pijpkousen en strijklappen. voornamelijk met longeren. bandages heb ik niet eens. ho niet liegen, heb ik wel maar zijn voor de verkoop Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:04

paardje2005 schreef:

[/quote]

tuurlijk. dat is de mode. iemand begint ermee en iedereen doet het. het kan geen blijvende schade aanrichten(tenzij je ze dag en nacht om laat). maar het is niet fijn lopen. zal ik jouw benen even poosje strak inpakken kijken of het fijn loopt Haha!

ik rij met pijpkousen en strijklappen. voornamelijk met longeren. bandages heb ik niet eens. ho niet liegen, heb ik wel maar zijn voor de verkoop Haha!
[/quote]

niet waar: peesproblemen, veroorzaakt door oververhitting of afknelling, kunnen zeer zeker WEL blijvend letsel veroorzaken. dat kan ook na 1x fout bandageren.... wees dus gewaarschuwd!
vind het persoonlijk erg dom om aan zoiets te beginnen zonder degelijke kennis van zaken.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:24

Als je goed bandageert kunnen ze geen kwaad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:33

Hoe kun je nou zand tussen je bandages krijgen Verward

wundergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:24

Opzich kun je gerust bandages gewoon gebruiken, hoor! Ja Zorg alleen dat je ze niet te strak om de pezen doet wegens de bloeddoorstroom. Maar verder is het geen probleem! Lachen

Setjes is ook heel leuk! Clown

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:14

wundergirl_ schreef:
Opzich kun je gerust bandages gewoon gebruiken, hoor! Ja Zorg alleen dat je ze niet te strak om de pezen doet wegens de bloeddoorstroom. Maar verder is het geen probleem! Lachen

Setjes is ook heel leuk! Clown

nou beter te strak dan te los. als ie zijn nek breekt ben je nog verder van huis.

niet bandageren als je geen verstand van zaken hebt. maar goed, in het begin waarschuwde ik mensen nog wel van je bandages zitten te strak.maar goed leer mij de paardenwereld kennen. ze weten het altijd beter.

lekker bandageren, maakt het uit dat je pony/paard wat op loopt. van slof en sporen word je paard ook niet blij Haha!

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 22:59

paardje2005 schreef:

lekker bandageren, maakt het uit dat je pony/paard wat op loopt. van slof en sporen word je paard ook niet blij Haha!

Ik neem aan dat dit niet voor mij bedoeld is, aangezien ik hier alleen om advies vraag he?

Hoe duur zijn peesjes ongeveer?

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:39

Als je ze niet goed omdoet dan is dat niet zo heel goed voor de benen, ( blokeerd bloedsdoorstroom ) zoals hierboven al is genoemd

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:50

bandages zijn puur voor het zicht en is geen bescherming als een paard zichzelf b.v. aantikt gaat het er dwars doorheen dus daar hoef je het niet voor te doen. als je ze goed gebruikt kan het geen kwaad.

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:04

Olifant schreef:
je kan elastische bandages gebruiken die kun je wat strakker doen alleen dan moet je wel onderlappen erbiij gebruiken dat hooeft bij fleece niet Lachen
het ligt er ook aan hoe je bandageert als je het goed doet dan kan het imo geen kwaad

dat klopt... als je het TE strak doet is het weer gevaarlijk... doe je het TE los ook Knipoog

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:12

ElsjeBrab schreef:
paardje2005 schreef:

Ik neem aan dat dit niet voor mij bedoeld is, aangezien ik hier alleen om advies vraag he?

Hoe duur zijn peesjes ongeveer?

nee hoor. is op niemand persoonlijk gericht Lachen

peesjes gaan van 14.95 excl. tot 150 euries ofzo.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:14

bij de winkel heb ik een keer gekeken naar bandages, omdat dat er zo mooi uit ziet, maar zij zeiden dat ik het niet moest gaan gebruiken, want door de bandages verslappen de spieren in zn benen zegmaar, worden die spieren en pezen slapper omdat die bandages zoveel stevigheid geeft, dus als je dan opeens zonder bandages gaat rijden is dat niet goed.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:25

om het deel van het been waar de bandage omheen zit, zitten geen spieren meer, alleen pezen. bovenstaand verhaal is dus pure kul.
ook pezen worden er niet slapper van, je steunt immers niks. wat wel kan, is dat pezen afknellen of oververhit raken. dat geeft wel schade, maar dus geen verslapping ofzoiets.
het maakt dan ook geen biet uit of je de ene dag wel, en de andere dag zonder bandages rijdt.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:41

naja dat is wat ik heb gehoord..

xredfordx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:17

bandages zijn niet slecht, zo lang ze maar goed omgedaan worden.
bij fleece bandages hoef je geen onderlappen die kun je er zo omheen doen.

bij elastische bandages moet je wel onderlappen, en het liefst ook bij katoenen bandages omdat die ook ietsje elastisch zijn.

maar nogmaals: als de bandages niet goed zitten dan kunnen ze zeer schadelijk zijn!

veel suc6 ermee Lachen