[Stelling]Een paard laten springen die jonger is dan 3 jaar?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jisa

[Stelling]Een paard laten springen die jonger is dan 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:59

Ik zag net een forum en dat ging over een meisje die haar pony van 1,5 jaar oud liet springen. Natuurlijk had iedereen een mening daarover dus leek het mij wel leuk om er over te discusseren.
om dit topic dan tot een goede orde te houden:

Je vermeld eens of oneens.
Je mening waarom je eens of oneens bent.
Eventueel nog iets eraan toevoegen als iemand anders wat zegt.

Geen ruzie!!! Het is ieders eigen mening!!!

Ik hoop dat dit een leuk en boeiend topic word!

P.s. Ik hoop dat dit topic hier goed staat en dat dit mag?!

spoekie

Re: [Stelling]Een paard laten springen die jonger is dan 3 j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:11

Zo voor één keertje kan het geen kwaad kunnen. Maar dan niet te hoog en te lang. Veel paarden vinden het toch een leuke afwisseling en in de wei doen ze ook allerlei rare dingen. Maar dan dus wel maar héél af en toe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 00:14

Ik vind dat je ze wel eens los in de bak kunt zetten, om te laten wennen aan hindernissen enzo, op een speelse manier, en als ze er dan overheen willen, oke..
Maar niet er overheen jagen
Een jaarling hoort zowiezo lekker buiten in de wei te lopen.

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:33

Ik zou het zelf niet doen... Net zoals hierboven wordt gezegd, als ze in de bak staan, en er staat een hindernisje, en ze doen het ZELF, de paarden, dan heb ik er geen moeite mee. Maar ik zou er niet mee gaan trainen op die jonge leeftijd, te veel risico dat er iets blijvend schade aanricht. Maar is ieders eigen keuze inderdaad.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:31

Een keertje laten srpingen als ze 2 zijn lijkt me geen kwaad kunnen.
Natuurlijk doe je dit maar 1 of 2 malig en niet dagelijks of wekelijks.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:02

Ja, moet kunnen, heb het zelf bij mijn merrie ook gedaan toen ze 1,5 jaar was, die vond het heel leuk. Zolang het niet te gek wordt is het niet slecht voor een jong paard, in de vrije natuur zullen ze tenslotte ook wel eens moeten springen voor ze 3 jaar oud zijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:52

Idd, ben ik helemaal met je eens.
Met mijn shet van 1,5 spring ik af en toe ook een boomstammetje, vind hij ook super Haha!.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:32

ik vind het een risico dus mijn paardjes springen sowieso niet voor hun 3e jaar. ook niet voor hun 4e trouwens

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:39

Eens

ik weet wel dat ze hier in de buurt een onderzoekscentrum hadden en daar hadden ze een onderzoek gedaan of trainen met springen bij jongen paarden een verschil maakte met de springkwaliteiten later. Ik heb eigenlijk geen slechte berichten gehoord. Het resulltaat was uiteindelijk dat de veulen die wekelijks gesprongen hadden beter konden springen dan de veulens die dat niet hadden gedaan.

Zij deden dus wekelijks losspringen en alle veulens hebben het overleefd voor zover ik heb begrepen (gehoord van leraren dus pin me er niet op vast)

Als het dus op een verantwoorde manier gebeurt moet het dus wel kunnen en kan het volgens dit onderzoek ook voordelen hebben.

EDIT: na ff google: het gaat hier om het jumpex onderzoek voor de geintereeseerde is er best wel wat info te vinden

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:52

karin1985 schreef:
Eens

ik weet wel dat ze hier in de buurt een onderzoekscentrum hadden en daar hadden ze een onderzoek gedaan of trainen met springen bij jongen paarden een verschil maakte met de springkwaliteiten later. Ik heb eigenlijk geen slechte berichten gehoord. Het resulltaat was uiteindelijk dat de veulen die wekelijks gesprongen hadden beter konden springen dan de veulens die dat niet hadden gedaan.

Zij deden dus wekelijks losspringen en alle veulens hebben het overleefd voor zover ik heb begrepen (gehoord van leraren dus pin me er niet op vast)

Als het dus op een verantwoorde manier gebeurt moet het dus wel kunnen en kan het volgens dit onderzoek ook voordelen hebben.

EDIT: na ff google: het gaat hier om het jumpex onderzoek voor de geintereeseerde is er best wel wat info te vinden

Klopt....wat je zegt. Er werd in dit onderzoek wel rekening gehouden met hoogte etc.

Bij Stal Roelofs (bekende hengstenhouderij in de springsport) hebben ze een aparte kleine binnenbak. Ik ben daar op excursie geweest. Als ze de veulens in het najaar afspenen komen ze gedurende vijf dagen in die binnenbak, één voor één. Er staan hindernisjes opgebouwd, dus echt laag... Maar wel op dezelfde manier als in de springkooi bij keuringen van het KWPN. Ze laten dan dus de veulens springen en hun medewerkers hebben een aparte lijst waarop ze de veulens scoren op het springen (afdruk, souplesse etc.) Dit doen ze vijf dagen lang, ieder veulen 1 x per dag. Aan het einde van de week bepalen ze op basis daarvan welke veulens ze zelf aanhouden voor de opfok en welke worden verkocht omdat ze niet talentvol blijken.
Dit doen zij al jarenlang en het blijkt dat de verwachtingen die veulens wekken in die week, later ook uitkomen als ze volwassen zijn.... Ik vond het wel interessant.

Verder vind ik dat als je als particulier een jaarling hebt, deze hoort op te groeien tussen andere paarden (liefs ook jaarlingen), dat je zo'n diertje de manieren bijbrengt door te poetsen, voeten optillen etc. en dat zo'n jong ding verder nog niks hoeft. Hij heeft nog een levenlang met werk voor de boeg...laat ze lekker jong zijn en heb zelf geduld om te wachten met allerlei andere dingen tot ze oud genoeg zijn.
Je verwacht van een peuter ook nog niet dat hij leert lezen en schrijven en dat probeer je ook niet even uit voor de lol...dus waarom met onze paarden wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:55

karin1985 schreef:

Maar hoe oud waren deze dieren toen ze last begonnen te krijgen van slijtage?

IMO is het niet nuttig een paard over een hindernis heen te jagen dat nog zo jong is. Het voegt niets toe, tenzij je het vaker dan eens doet (daar leert een paard wat van) maar dat kan gewoon slecht zijn voor de gewrichten.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:56

Los springen voor de afwisseling kan geen kwaad.. maar intensief laten springen is volgens mij toch niet goed, want dan zijn ze versleten als ze eenmaal wat ouder zijn.
Ik heb een spring paard gezien die al op 6-jarig leeftijd met pension moest omdat hij versleten was Hij sprong van jongs af aan en was tot een hoog niveau gekomen bij een top springstal totdat zijn benen het niet meer aankon Ach gut Resultaat, het paard mag nooit meer springen!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:09

Ik zelf ken een pony'tje van 1.5 en die springt uit zichzelf 70 cm, ze vind het super leuk om te doen enzo.. ze springt ook aan de hand, en rent meestal voor je uit, ze springt heel vaak gewoon vrijwillig, en ik vind: Als de pony er plezier in heeft ( zoals die geen die ik ken ) dan kan je het gewooon doen ( toch? )

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:30

Dat vindt ik geen slimme opmerking. Dat is hetzelfde als zeggen dat je peuter van 3 het geweldig vind om heel veel snoepen en als ie dat vrijwillig doet dan kan dat geen kwaad toch? Ondertussen heb ie gelijk de eerste keer bij de tandarts een boel gaatjes. Die peuter wist niet niet dat dat komt door veel snoepen, jij wel en had het kunnen voorkomen.

Snap je mijn punt. Het paardje vind het misschien het springen hardstikke leuk , maar weet niet wat de gevolgen zijn jij wel!!
Laatst bijgewerkt door karin1985 op 21-11-06 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:33

Ik vind dat het gewoon niet kan...
Zo'n jong beestje is gewoon niet uitgegroeit en hij belast gewoon zijn benen ermee als hij gaat springen.
Wacht gewoon nog een paar jaar vind ik dan en laat hem lekker met zijn leeftijds genootjes in de wei spelen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:59

karin1985 schreef:
Dat vindt ik geen slimme opmerking. Dat is hetzelfde als zeggen dat je peuter van 3 het geweldig vind om heel veel snoepen en als ie dat vrijwillig doet dan kan dat geen kwaad toch? Ondertussen heb ie gelijk de eerste keer bij de tandarts een boel gaatjes. Die peuter wist niet niet dat dat komt door veel snoepen, jij wel en had het kunnen voorkomen.

Snap je mijn punt. Het paardje vind het misschien het springen hardstikke leuk , maar weet niet wat de gevolgen zijn jij wel!!

heel goed voorbeeld..had het zelf niet beter kunnen verwoorden

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:35

elinax21 schreef:
karin1985 schreef:

heel goed voorbeeld..had het zelf niet beter kunnen verwoorden

Ja ok, maar ja, 5 van de 6 keer doet ie het wel vrijwillig, bijv dan gaat iemand springen met zijn moeder, springt ie erachteraan.. en dara kun je dan weinig aan doen.. Ik snap je punt wel, en dta veulen is nooit echt heel erg goed opgevoed.. Maar ik snap het punt wel hoor!!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:57

Eens..

Maar dan, zoals er al meer zeiden, héél soms, en zéker niet te intensief!
Als een veulen er plezier in heeft, dan kan dat best. Maar het lijkt mij, dat als je ziet dat hij er plezier in heeft, je het váker en váker gaat doen, en dat het dán wel slecht is?! Je moet wel weten van ophouden Knipoog

Net als het kind dat te veel snoept, soms kan geen kwaad, maar te veel.. Clown het is echt een goed voorbeeld!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:58

Ik zou het niet doen.....het was best hoog en dat is toch echt niet goed voor de benen van een jong paard!!!

Ik zou mijn paardje 3 jaar laten puberen en dan pas lekker met m aan t werk gaan..maarja...ieder zn eigen gedachten erover Knipoog

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:15

ik ben het er wel mee eens.
bijv. als je paard hengst/merrie voor de keuring gaat op jonge leeftijd (3 jaar) moeten ze ook vrij springen, merries niet verplicht, maar spring gerichte hengsten wel.
je kan ze dan moeilijk zonder te oefenen laten vrij springen op de keuring.
wij beginnen meestal met trainen als ze 2.5 zijn, langzaam opbouwen met longeren, en ook vrij springen.
niet dagelijks hoor, maar wel 1 keer in de 1á2 week.
zo krijgen ze ervaring, en snappen ze wat de bedoeling van het vrij springen is.
we beginnen gewoon de eerste paar keer met losse balken op de grond, en naar mate dat goed gaat, bouwen we het rustig aan op.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:46

euhm,foutje gemaakt, de shet in kwestie is inmiddels 2,5 [quote/Idd, ben ik helemaal met je eens.
Met mijn shet van 1,5 spring ik af en toe ook een boomstammetje, vind hij ook super ]

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:09

ik zeg niet laten springen onder de 3 jaar! daar worden die benen vast niet beterder op lijkt mij! inderdaad los in de bak eraan wennen lijkt me ok en als ze er dan zelf overheen gaan. Maar niet als zijn baasje het wilt!

NeverForgetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:36

Als het een jaarling is laat ik hem zekr nog niet springen wat ze in de wei voor gekkigheid uithaald mag ze zelf weten maar ik laat mijn veulen ook echt lekker veulen zijn en komt dus de bak ook niet in voordat ze minstens 2,5 is.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:56

wat betrefd de hoogte, daar kun je oo kweer de vergelijking trekken met het snoepen:

je laat je peuter toch ook niet zo`n grote toverbal van de kermis opvreten Lachen!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:58

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn 2,5 jarige nu al te laten springen. Ik laat hem soms wat cavaletti lopen, zodat hij zich wat bewuster wordt van zijn benen, maar dat is dan ook alles. Ik heb hem in het weiland nog nooit zien springen en als hij het wel zou doen, doe 'ie het uit vrije keuze.