leestip: 'De aard van het paard'

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Karin

leestip: 'De aard van het paard'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-02 09:50

In Dier (het blad van de Dierenbescherming) van juli/aug. staat een bespreking van het boek 'De aard van het paard' van Stephen Budiansky, met als ondertitel 'Een onderzoek naar de evolutie, de intelligentie en het gedrag van paarden'.

Hieronder de tekst van die bespreking (ik vermoed dat het de flaptekst is):

Paarden en mensen hebben een gemeenschappelijk geschiedenis die dateert van de domesticatie van het paard rond 4000 v.Chr. Maar het is nog niet zo heel lang geleden dat de wetenschap met behulp van moderne methoden dit opmerkelijke dier is gaan onderzoeken. Daardoor zijn nu pas antwoorden mogelijk op vragen als: Hoe intelligent zijn paarden in vergelijking met andere dieren? Hoe goed kunnen paarden zien? Hoe ontstaat een succesvol renpaard?

Deze en heel veel andere kwesties worden besproken in dit rijk geïllustreerde standaardwerk over de biologie van het paard. Op heldere wijze geeft Budiansky een compleet overzicht van de oorsprong, evolutie, domesticatie, intelligentie, taal, het gedrag en het bewegen van het paard. Ook het fokken komt ruim aan bod. De aard van het paard is onmisbaar voor iedere paardrijder; trainer en fokker.

Het boek is overigens uitgegeven bij Het Spectrum, het kost 29.50 en het ISBN is 90 274 76802.

Afbeelding

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Gast7521

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:02

Idd een aanrader. Soms wat taai, soms wat ontnuchterend, maar ook heel interessant.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:02

Lijkt me een interessant boek, daar ga ik maar eens naar opzoek. Bedankt voor de tip!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:04

Ja! Het is een wetenschappelijk boek, of ja, behoorlijk wetenschappelijk getint, maar er staan echt erg interessante dingen in. Misschien niet voor iedereen even bruikbaar, maar sinds we dat boek hebben zijn wij al dingen tegengekomen als bevestiging in onze (endurance) training en dingen die kennelijk toch anders moeten. Het is echt een zeer interessant boek!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:44

Inderdaad een heel erg goed boek! De theorieen die worden aangedragen over het gedrag en de ontwikkeling van paarden worden onderbouwd met materiaal uit eerdere studies en eigen observaties/ervaringen van de schrijver. Ik heb 't boek in 't Engels gelezen en ben wel benieuwd naar de vertaling. Er zitten namelijk erg pittige stukken tussen. Het leest dus niet effe lekker weg, maar loon tzeker de moeite om even door te bijten!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:46

ik had 'm al gezien.
Zo taai als R&R zal ie wel niet zijn hoop ik. Daar heb ik beide delen gelzen of ik kan beter zeggen doorheen geworsteld...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 10:49

Hm dit lijkt mij ook een leuk boek, maar ik heb ook al een wetenschappelijk boek over gedrag alleen dan in het engels, zou dit niet ongeveer hetzelfde zijn of zou er wel weer veel andere info in staan?

Gr. Adriana

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-02 10:58

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 15:53

Ja die heb ik Haha! Haha! .
Ik zag het boek liggen bij een symposium vorig jr in Utrecht, het leek me een heel leerzaam boek, maar hij was idd een beetje duur, en ik toen had
geen geld mee.
Maar die voorkant vergeet je niet zo snel, dus toen zag ik die voorkant een keer op een i site, toen heb ik alles genoteert en ben ik er mee naar de plaatselijke boekwinkel gegaan.
Die hebben het boek voor me bestelt het duurde alleen wel heel lang voordat ik het boek kreeg, want hij was in de herdruk.

Ik vindt het een geweldig boek alleen sommige hoofdstukken zijn heel erg moeilijk.

Maar is dit boek van budiansky weer anders?
Want ik vind het onderwerp gedrag geweldig!!!

Gr. Adriana

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie