bereden en betuigd, positief? Of niet betuigd bij rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

bereden en betuigd, positief? Of niet betuigd bij rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 11:17

Stel je bent op zoek naar een ander RIJpaard. En je komt een advertentie tegen waarin staat dat het paard bereden is (evt. met klasse erbij) en betuigd. Laat je zo'n paard eerder staan om voor een paard te gaan dat alleen bereden is?
Ik heb soms het idee dat ruiters een afkeer hebben van menners. Want menpaarden zijn allemaal 'hard' in de mond.

Anoniem

Re: bereden en betuigd, positief? Of niet betuigd bij rijpaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:21

ligt eraan mischien wil je in de toekomst tog nog met hem mennen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:30

Het is juist een voordeel: menpaarden zijn meestal goed verkeersmak en goed opgevoed is mijn ervaring. Ik denk helemaal niet dat ze hard in de mond zijn.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:35

waarom zou een 'men' paard harder in de mond zijn dan een paard die onder het zadel word gereden.
ik heb in het verleden toen ik nog mende ook wel gereden met een paard dat een dubbel gebroken menbit in had..

tis maar hoe je er zelf mee omgaat..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:37

Nee zou een paard daar zeker niet om laten staan.

Heb geen paard en ben ook niet van plan om er binnenkort één te kopen.

Wanneer ik wel een paard zou kopen zou het gaan om een leerpaard wat M/Z gelopen zou moeten hebben.

Van mensen die serieus met dressuur bezig zijn verwacht ik niet dat ze een paard ook voor een kar laten lopen. Voor dat doel zijn ze dan ook helemaal niet gefokt. Dus verwacht ik niet zo'n paard tegen te komen.

Mocht ik wel zo'n paard tegen komen dan zou ik dat zien als een leuk extraatje. Ben helemaal niet van plan om te gaan mennen maar je weet nooit hoe de toekomst loopt en dan is het mooi meegenomen als je paard wat extra's kan. Paard heeft dan in ieder geval afwisseling in het werk gehad en dat kan nooit geen kwaad. Op de één of andere manier verwacht ik ook niet dat menners van die types zijn die een paard perse in de krul willen laten lopen en er daarom maar een slof of iets dergelijks aanhangen. Bij een puur dressuur gereden paard zou ik het toch niet fijn vinden als ik zou horen dat mijn toekomstige paard in het verleden met slof gereden is.

Bovendien verwacht ik dan dat zo'n paard langs de weg heeft gelopen en echt verkeersmak is. Dat is ook een voordeel. Paard heeft in ieder geval meer gezien dan alleen de bak.

Kortom ik verwacht niet zo'n paard tegen te komen maar zou hem daar zeker niet om laten staan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 11:41

ER zijn paarden die M dressuur ohz zijn en M dressuur mennen. Het kan dus wel.
Ik heb mijn sportpaard (doel springen en dressuur ohz) sinds 2 weken ook voor de wagen (ze is nu dus licht bereden en betuigd). Ze is nu 3.5 en dus nog niet uitgebracht. Van menners krijg je juist positieve reacties. Maar sommige ruiters kijken je afkerend aan. Het paard zou er stijf en stug van worden.
De paarden van IJsbrand Chardon worden ook gewoon gereden. Die paarden zijn toch ook niet stijf?
De mijne is ook niet stug in de mond hoor. WAnt dan doe je in mijn ogen wat fout.
Laatst bijgewerkt door germie op 28-10-06 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:42

ik zou juist voor zo paard gaan.
dan kan je lekker afwisselen ja ik vind mennen geweldig.
en dat je er ook nog op kan rijden is toch helemaal leuk.
dan ben je niet aan een paar dingen gebonden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:43

Ja, ik zou dan niet meer bellen. Maar dat is meer omdat ik niet verwacht dat het type paarden waar ik voor val ingespannen worden. Ik heb verder niks tegen de mensport.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:13

PeruaansePas schreef:
Het is juist een voordeel: menpaarden zijn meestal goed verkeersmak en goed opgevoed is mijn ervaring. Ik denk helemaal niet dat ze hard in de mond zijn.

Idd, daar ga ik in mee.
Ik ben begonnen met mijn bijrijdhaflinger toen ze 3 en een paar maanden was. Een half jaartje later is ze ook voor de kar beleerd, en nu ga ik zelf graag ook een rondje mennen. En ik merk duidelijk dat ze veel beter verkeersmak is dan een half jaar terug. Ik heb zelfs meegedaan aan een marathon van 30 km 2 jaar terug met de moeder van deze haflinger die er toen nog stond en ook ohz en voor de kar beleerd was.

Of ze harder in de mond zijn weet ik niet. De afgelopen maanden is ze vrij zwaar op m'n hand, maar dit zou ook een andere oorzaak kunnen hebben. (overgang winter oid, het word nu alweer beter)

Ik zou zo'n advertentie dus zeker niet laten liggen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:17

grote onzin. Een paard wat zowel gereden al betuigd is zou bij mij juist een streepje voor hebben. Over het algemeen is een paard die ook betuigd is juist rustiger en beter verkeersmak. Aangezien ik een recreatieruiter ben vindt ik dat heel belangrijk. Maar goed ik rij en men dan ook.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 12:30

Hoezo onzin, ik zou ook op zo'n advertentie niet reageren als ik een rijpaard zocht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 12:46

Dus als je je paard aan een serieuze wedstrijdruiter wilt verkopen moet je het paard zo aanbieden:
Aangeboden, 7 jarige ruin, afstamming X, M2 dressuur, L springen, beide met winstpunten.

En de meer recreatieruiter (die ook de sport er serieus bijdoet) heeft liever de volgende advertentie:
Aangeboden, 7 jarige ruin, M2 dressuur, L springen, beide met winstpunten. Tevens is het paard betuigd en goed verkeersmak.
Afstamming X.
De 'serieuze' westrijdruiter zal de tweede advertentie eerder negeren?
We hebben dus toch te maken met een kloof tussen menners en ruiters?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:01

Ja ik denk het wel, het type dressuurpaarden wat ik mooi vind staat meestal niet in het tuig en dan zal ik eerder denken 'dat zal wel niks zijn' of er moet een mooie dressuurfoto bij zitten natuurlijk.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:20

Ik heb ook het plan mijn 'dressuurpaard' (en springpaard in wording Tong uitsteken ) te gaan betuigen, samen met mijn vader, die lijkt dat helemaal het einde.
Van sommige mensen krijg je dan idd de reactie, 'als je gaat mennen loopt ie straks alleen maar op de voorhand' etc.
Mi. is dat echt onzin, als je technisch onder het zadel niet goed bezig bent kan het dier net zo goed op de voorhand gaan dan wanneer je dat voor de wagen doet (beetje rare zin maar ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel).
Ik denk mijn paard juist 'wereldwijzer' te krijgen door haar te gaan inspannen.

Om nog even ontopic te reageren: ik zou juist wel interesse hebben in zo'n paard, ook omdat het veelzijdig presteert, dat is toch juist positief?

en volgens mij is die kloof er wel degelijk, maar komt dat vooral door gebrek aan kennis.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:50

Ik heb een rijpaard gehad,een super de lux ding om te zien,die heb ik ook betuigd en een harde mond had ze zeker niet.

Ik zou zeker voor een bereden en betuigd paard vallen.Al mijn paarden waren bereden en betuigd.
Ik heb nu een rijpaard en ik wil toch gaan proberen om hem betuigd te krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:39

Voor mij zou het een pluspunt zijn, maar ach wie ben ik?

Het paard van mijn stagebegeleider loopt vrolijk voor de wagen, iedere week spring les(is volgens mij ook L met punten) en loopt onder het zadel dus ook tussen door 'even' ZZ-licht! Het kan dus allemaal makkelijk.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:46

Prachtig toch, een bereden EN betuigd paard? Wil alleen maar zeggen dat het dier veelzijdig is in te zetten, meer heeft meegemaakt en over het algemeen goed aan de stemhulpen staat.
En waarom een harde mond? De meest recreatieve menners rijden met zeemleer om de stang en de leidsels in het bovenste gat; voor mij zou het alleen maar een extra pluspunt zijn dat hij/zij betuigd is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 15:51

Ik heb een Slaney een jazz en een partout gekend in het span Haha!

Ik zou ze er dus niet om laten staan. Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:35

Ik zou zo'n paard er wel om laten staan. Ik heb een vooroordeel dat die paarden harder in hun mond zijn en minder goed zijn als rijpaard misschien. Ik weet dat dit bij de meeste gevallen echt niet zo is, maar helaas zit dat vooroordeel er bij mij nog wel in Bloos En als ik een dressuur/springpaard wil hebben hoeft hij niet voor de kar te kunnen lopen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:36

Ik vind het een pluspunt, en zou een paard er niet om laten staan!

Mijn paard loopt ook zowel voor de wagen als onder het zadel. Ze was al voor de wagen beleerd toen ze hier kwam.
Ze is absoluut niet hard in de mond Knipoog Sterker nog, ze is buiten gewoon op een touwhalstertje te rijden!
Groot voordeel vind ik dat ze heel veel gewend is en erg verkeersmak.. en inderdaad ook heel goed op stemhulpen reageert (ze is voor de wagen EN onder het zadel bijna volledig op stem te rijden.)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 19:51

Ik zou er zeker niet van uitgaan dat het niet het type paard is wat ik zoek. Voor mij zou het eerlijk gezegd juist wel een leuk extraatje zijn, en ik zou een paard er zeker niet om laten staan, ik wordt juist nieuwsgierig van dat soort dingen.
Overigens heb ik meerdere paarden gekend die Z of hoger geklasseerd waren en ook in het tuig stonden, en dat waren zeker niet allemaal gelderse types o.i.d, dat was er zelfs maar 1, de rest waren toch echt fijngebouwde rijpaarden. Eén van de paarden die ik kende was ZZ-licht, de andere ZZ-zwaar, nog 2 anderen Z2, en een van de laatsten daarbij ook nog M springen.
Dat krijg je op een stal met een aantal serieuze wedstrijdruiters en een stalhouder met een passie voor zowel de sport onder het zadel als in het tuig Haha! Die man zette alles in het tuig. En die paarden werden net zo serieus getraind als ieder ander paard, maar gingen ook rustig een rondje polder voor de wagen, super toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:13

Mijn springgefoktje merrie (Ahorn x Formateur) heeft bij ons ook aangespannen gelopen, daarnaast liep ze M2 dressuur met winst.

De Lusitano's die ik nu rijd lopen ook aangespannen.
Ze lopen er niet minder om onder het zadel integendeel, ze lopen vaak juist fijner als ze weer voor de wagen hebben gestaan (even andere spieren gebruikt, andere dingen gedaan, etc...).

Op de stal waar we van de week weer een paar daagjes zijn geweest (www.blakheide.be) richten ze jonge menpaarden af voor goede aangespannen rijders.
Deze paarden zijn allemaal paarden met goede spring- en dressuurafstammingen die ook onder het zadel worden gereden en ook nog eens heel fijn zijn om onder het zadel te hebben!

Dit is Willy, hij is 6 jaar en een Calvados x Burggraaf.
Hij heeft deze zomer zijn eerste WK enkelspannen gelopen.
Ik mocht 'm van de week een keer rijden voor hij de grote reis naar Canada ging maken, naar zijn eigenaresse.
Superfijn paard om te rijden, licht in je hand, fijn aan je been en soepel op beide kanten!
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben dus van mening dat aangespannen en onder het zadel rijden heel goed samen gaan!
Maar daarnaast ben ik ook van mening dat je aangespannen en aangespannen hebt...
Een paard moet ook voor de wagen netjes dressuurmatig gereden zijn om er onder het zadel profijt van het hebben (of geen last) denk ik...
Dus een goede menner met een zachte hand speelt hier ook een duidelijke rol in!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:18

Ik zal zeker het paard niet afwijzen omdat die ook voor de kar loopt wat maakt dat uit als het een leuk paard is zal het mij helemaal niks uitmaken

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:22

Ik denk dat ik niet zou reageren als een paard ook aangespannen loopt. Die paarden moeten toch andere spieren gebruiken dat dat je bij een rijpaard zoekt. Verder zijn het vaak niet de types waar ik van hou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:25

Maar als een gewoon rijpaard gefokt paard aangespannen loopt, waarom zou het dan je typ niet zijn?