Antoine De Bodt..."ONGELOOFLIJKE PAARDENMAN"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:09

Cowgirl schreef:
Colinda:
Ja ik heb vervoer, maar heb de clinic van 4 augustus laten schieten omdat alles onwijs kort dag is.
Nu is er in sept een clinic hier in de buurt, maar dat is organisatorisch nog niet helemaal rond en de pension klanten gaan voor.
Dus.... ik zat van de week al wer half depri achter de pc , want ik heb altijd pech en dat zal nu wel weer zo zijn.


altijd pech Verward meid kom op !!!

Bij ons staat ook een quarterhorse merrie al meer dan een jaar dag & nacht buiten en wie weet... gaat voor haar eigenaresse de zon ook weer schijnen...
Haar paardje is best tevreden zo (is ook afgeschreven, heeft zelfs 5-jes, heeft speciaal beslag, maar absoluut geen pijn verder, loopt aardig) maar het zou toch geweldig zijn als je weer zou kunnen rijden...?!

Heb vertrouwen... de moed laten zakken kan altijd nog... maar nu nog niet...toch?!!!

Mocht je in september toch nog willen gaan en de tijd ervoor vrij kunnen maken, kun je anders ook naar ons toe komen?!
En mijn aanbod geldt nog steeds: als er een probleem is met vervoer, kunnen wij misschien wat regelen...
Maar is er in september ook nog één bij jullie in de buurt?

Groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:30

En na dit soort verhalen wordt ik vreemd aangekeken als ik dhr de Bodt een keer een goeroe noem? En dan ben ik ineens sceptisch en heb ik het gedaan... Verward

Wat jammer dat weinig mensen inzien dat wat de Bodt doet in essentie hetzelfde is als wat veel "normale" dressuurtrainers doen. Ik heb weinig verschil kunnen ontdekken in ieder geval. Ik heb een paard dat zich zeer moeilijk laat trainen, en sta open voor van alles, maar heb niet de indruk gekregen dat bijvoorbeeld de Bodt meer met dat paard zou kunnen dan mijn eigen trainer.

Rechtrichten staat helemaal aan het begin van je africhting. Iedereen weet het, vrijwel niemand doet het. Dhr de Bodt is een trainer die al meerdere paarden naar een zeer hoog niveau heeft gebracht. Uiteraard kan hij een paard beter aan het lopen krijgen dan de gemiddelde Hollandse amateur. Hetzelfde geldt voor zijn leerlingen, omdat ze meteen aan de basis al beter begeleid worden.

Ik denk dat het succes van de clinics van dhr de Bodt misschien nog wel meer zegt over het bedroevend lage niveau van de instructie in Nederland dan over hemzelf.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 23:02

sja dat is een dilemma(onderstaand)
Iedereen kan tegenwoordig cru gezegd lesgeven jahaa..
want ze hebben de beste opleidingen gedaan bla bla.
denken te weten wat goed is.er is geen andere weg.
Je neemt alles natuurlijk aan wat jou geleerd wordt.
Als er problemen komen ligt dat altijd aan je paard?
Veel gevallen ligt het aan de ruiter.
En ADB bewijst dat de weg er is,
een paard heel te kunnen houden.(de oorzaak van het probleem aan te pakken)
AdB zou niets liever willen,
dat de zgn kenners mee zouden gaan in zijn methode.
Het slachthuis zou minder druk zijn.

Ik denk dat het succes van de clinics van dhr de Bodt misschien nog wel meer zegt over het bedroevend lage niveau van de instructie in Nederland dan over hemzelf

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 16:21

Zep schreef:
Rechtrichten staat helemaal aan het begin van je africhting. Iedereen weet het, vrijwel niemand doet het. .....
Ik denk dat het succes van de clinics van dhr de Bodt misschien nog wel meer zegt over het bedroevend lage niveau van de instructie in Nederland dan over hemzelf.

Ik denk dat je daarmee de nagel op de kop slaat Zep. Maar niet alleen in Nederland hoor, ook bij ons. In Nederland bestaat er nog een klein groepje ruiters die wel degelijk goed kunnen rijden. Dat hebben we hier in België zelfs niet. Maar ik heb ook de indruk dat veel van die betere ruiters het toch vaak niet eenvoudig genoeg kunnen uitleggen aan hun leerlingen. Dat is misschien wel de echte sterkte van een trainer zoals De Bodt.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 16:44

Ik voeg nog even bij dat ik dat dus nooit geleerd hebt!!!
Niet op de mange maar ook niet bij mijn instructeurs zowel dressuur als western niet.
Mij is nooit uitgelegd wat rechtrichten is.
Het was altijd goed zolang die bok maar met zijn kop naar beneden liep
En toch had ik best goede instructeurs want ik snapte het wel allemaal.
Maar misschien was het niet nodig om het mij te leren omdat ik toch veel in de bossen reed Extreme duivel en geen ambitie had om serieus wedstrijden te gaan rijden.

Ik snap gerust wel dat er meer mensen zijn die het kunnen dat zal ik ook niet zeggen, het is meneer de Bodt die het naar buiten heeft gebracht en clinics organiseert
Zo komt hij dus in aanraking met mensen zoals ik.


Colinda: sorry voor de depri bericht, maar ik zit met die paarden al 1,5 jaar te kloten, is het niet met kreupelheden dan is het wel met stalling of instructeurs die je laten barsten of zadels die na 1 jaar niet meer passen Boos!
Maar ik kan waarschijnlijk toch heen de 28 sept. of was het nou de 24 ste?? Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:14

Cowgirl schreef:
Ik snap gerust wel dat er meer mensen zijn die het kunnen dat zal ik ook niet zeggen, het is meneer de Bodt die het naar buiten heeft gebracht en clinics organiseert
Zo komt hij dus in aanraking met mensen zoals ik.


Hoi,

Tim/Zep : Sluit me aan bij jullie aan !

En inderdaad zoals Cowgirl ook al schrijft, het is een AdB die het naar buiten brengt... en het valt voor beginnende ruiters niet mee om gelijk te kunnen beoordelen of je nu een 'goeie' instructeur hebt....
Als ze "Deurne" hebben gedaan is het goed Verward
Ik heb eens iemand zien rijden met voldoende ervaring (Deurne), instructeurs diploma en gaf dus ook les...
Nou... never & nooit niet dat ik van die persoon les zou willen...
maar stel dat je als 'beginnende ruiter' bij zo iemand terecht komt... weet jij veel...

Tevens denk ik dat bijna heel Nederland zo'n beetje op de kop ligt :
het is tegenwoordig 'normaal' dat je allerlei supplementen in je paard stopt, steeds meer 'kruidenwinkels' worden geopend...
Pensionstalling moet tegenwoordig ook aan bepaalde 'eisen' voldoen, terwijl je 10 jr. terug 'blij' was met een hok en een stukje land...
Om nog maar niet te spreken hoe de 'hoefsmeden' bekeken worden; nieuwe soorten van 'hoefsmeden' komen erbij... (natural balance e.d.)
En zo dus ook met de instructeurs/instructrice's, ik denk sinds de komst van een "Monty", "Emiel" etc. zijn er nog meer bijkomen zijn, waardoor we met z'n allen 'meer dingen' gaan zien....
En zo komt er 'vraag' naar....

Dit alles bij elkaar heeft er (denk ik) wel voor gezorgd dat bijna élke paardenliefhebber/paardenhoudster kritisch (zo niet kritischer) gaat kijken naar 'het wezen van het paard'.

Wat mij betreft alleen maar goed Knipoog , zolang je maar met 'beide benen' op de grond blijft...

Groetjes Jolanda

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:30

Dan heb ik wrs ontzettende mazzel gehad dat mijn instructeur rechtrichten als belangrijkste onderdeel van de basis ziet.
Daarom snapte ik de intentie van het topic 'fenomeen rechtrichten' niet, want zonder een recht gericht paard zijn alle buigingen, wendingen etc eigenlijk al krom. Het is geen fenomeen, het is basis.

Als ik nu dus zo her en der lees, ik ken de site van AdB en las er weinig nieuws, behalve dan het zware schuldgevoel dat een ieder met een paard met hoefkatrol overhoudt na het lezen...

Misschien moeten sommige instructie in Nederland eens naar een clinic van meneer AdB om een en ander te leren over rechtrichten...
als ze dat klaarblijkelijk zelf niet mee gekregen hebben, of niet mee geven.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:43

Dan hoop ik maar dat veel instructeurs het ook willen inzien dat ze het niet 'weten' of gewoon 'vergeten'aan te leren.
En dat ik straks een instructeur vind(western voor de haf) die mij verder kan begeleiden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 17:58

Cowgirl schreef:
Dan hoop ik maar dat veel instructeurs het ook willen inzien dat ze het niet 'weten' of gewoon 'vergeten'aan te leren.
En dat ik straks een instructeur vind(western voor de haf) die mij verder kan begeleiden.


Dat hoop ik ook... ik was er ook niet van op de hoogte moet ik eerlijk zeggen dat niet iedere instructie aandacht besteedt aan rechtrichten.
Misschien moet je eens Centered Riding proberen Cowgrrril Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:17

Tim VDH schreef:
Ik denk dat je daarmee de nagel op de kop slaat Zep. Maar niet alleen in Nederland hoor, ook bij ons. In Nederland bestaat er nog een klein groepje ruiters die wel degelijk goed kunnen rijden. Dat hebben we hier in België zelfs niet. Maar ik heb ook de indruk dat veel van die betere ruiters het toch vaak niet eenvoudig genoeg kunnen uitleggen aan hun leerlingen. Dat is misschien wel de echte sterkte van een trainer zoals De Bodt.


hmmz Wat een klink klare onzin vertel je hier? In beLgië zijn ook ruiters die verstand van zaken hebben , en gewoon aan het rechtrichten werken omdat ze weten dat het basis is. Je trekt hier een beeld op ofdat het in België allemaal klungelaars zijn terwijl er genoeg dressuurkwaliteit in BelgiË te zien valt de laatste tijd. Denk aan een vicky smits en stefan van igelgem, en de minder bekenden ook gewoon. JE hebt gewoon veel mensen die de pech hebben om een verkeerde instructeur te treffen, en België is vooral een "jumpingland" want holland heeft het anky-effect en wij het ludo-effect. Kortom, elke dressuurruiter heeft in zijn boeken vast al over rechtrichten gelezen als zijn instrcuteur het zelf nog niet heeft verteld dan vraag je daar ook naar lijkt me! les halen is geen schoolesje, dat is zelf nadenken, voelen, en zelf dingen uitproberen en je instructeur grijpt in als iets fou gaat en samen met zijn visie ga je zo op zoek naar oplossingen lijkt me

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:33

Colinda: ik bedoelde dat je (zelf gedaan) uit pure wanhoop naar 10 middelen grijpt en oh wonder, het werkt. Vaak werkt er 1 (een beetje) en de rest doet niets. Vind dan maar eens uit welke werkt en welke niet, veel mensen blijven dan gewoon doorvoeren terwijl het niet echt nut heeft.

De term rechtrichten is mij overigens nooit uitgelegd in de les. Ik las een artikel in de bit (tijd terug) waarin adhv foto's werd uitgelegd wat rechtrichten was. Goed ik heb geen GP paard, maar al die oefeningen doe ik regelmatig. Wist ik veel dat dat rechtrichten heet. Mijn instructeur is gebrand op het wegpoetsen (op een rijkunstige manier) van de verschillen tussen links en rechts. Daar ben ik al vanaf het begin af aan mee bezig, hij loopt al een jaar of 4 super, met een hele nette basis. Zodra het moeilijker voor hem wordt zie je gelijk de ene kant sterker worden dan de andere, heeft hij meer moeite met het onderbrengen van het ene achterbeen dan het andere.
Ik vind overigens dat ik me niet schuldig hoef te voelen dat mijn paard HKO heeft. Ik kan het niet terugdraaien, en ik denk ook niet dat ik het nog zou kunnen voorkomen.
Op dit moment loopt hij, ondanks de dips, heel goed.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 12:25

de volgende clinics van Antoine De Bodt gaan door :
te Lunteren op 7 september
en te Starnmeer (tegen Alkmaar) op 28 september

de volgende lesdagen gaan door :
te Uden op 3 augustus
te Nuenen op 4 augustus
te Bemmel op 1 september
te Uden op 14 september
en te Starnmeer in de namiddag van 28 september

verder ontvangen wij nog steeds mensen bij ons thuis om te lessen of op stage te komen;

bovenstaand bericht kreeg ik persoonlijk via mail.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:02

Citaat:
Rechtrichten staat helemaal aan het begin van je africhting. Iedereen weet het, vrijwel niemand doet het.


Citaat:
Ik voeg nog even bij dat ik dat dus nooit geleerd hebt!!!
Niet op de mange maar ook niet bij mijn instructeurs zowel dressuur als western niet.
Mij is nooit uitgelegd wat rechtrichten is.

Ik rijd ondertussen meer dan vijftien jaar, heb les gehad van diverse instructeurs waaronder ook mensen die zelf intermediair rijden.
Van rechtrichten had ik echter tot vorig jaar bij een clinic van AdB nog nooit gehoord. Achteraf blijkt wel dat we er tijdens trainingen regelmatig mee bezig zijn geweest, maar dat het zo essentieel is voor het paardrijden an sich was mij geheel onbekend.

Citaat:
Misschien moeten sommige instructie in Nederland eens naar een clinic van meneer AdB om een en ander te leren over rechtrichten...

Dat zegt meneer De Bodt zelf ook...

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 14:16

Misschien moeten sommige instructie in Nederland eens naar een clinic van meneer AdB om een en ander te leren over rechtrichten...

nou en DAT zal wel eeuwig in het rytechnische visieuze cirkeltje blijven.
Al nam men nu is de moeite om,
Die methode te bekijken of zelf toe te passen...
ervoor open willen staan,en oordeel daarna!!
dat er inderdaad misschien meerdere(betere) wegen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 15:10

Ik begrijp het dramatische niet van je Angelique, maar dat zal wel aan mij liggen.

Als ik het goed begrepen heb heeft dhr de Bodt meerdere paarden naar het hoogste niveau opgeleid. Ik ben niet zo goed bekend binnen de Belgische dressuurwereld, maar zou een aantal Nederlandse namen op kunnen noemen van mensen op een vergelijkbaar niveau. Het verschil met die mensen is dat zij zich nooit zo bewust met hoefkatrol problemen hebben bezig gehouden. Prachtig dat er nu voor jou een oplossing is, maar doe niet of het een wereldwonder is, want dat is het dus niet. Zelfs de essentie van de manier die de Bodt gebruikt om zijn paarden recht te richten wordt ook al door anderen gebruikt.


Dat is alleen maar mooi, want we hebben er met z'n allen baat bij dat onze paarden beter gaan lopen. Het is geweldig voor al die mensen die geholpen zijn door de Bodt, en het is prachtig dat hij van afgeschreven paarden nog wat heeft weten te maken. Daar hoor je mij ook niet over. Maar het halleluja-gedrag gaat me iets te ver.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 15:25

dramatisch?haleluja?nee hoor!! Haha!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:28

Zep, je hebt gelijk dat de methode van Antoine misschien al door sommige andere goede ruiters wordt toegepast (al heb ik het zelf nog niet gezien, maar dat terzijde). Toch denk ik niet dat je dit op gebied van hoefkatrol moet onderschatten. Als je een paard van de slacht kunt redden en terug goed laten lopen, dan betekent dat voor de ruiter/eigenaar bijzonder veel. Er wordt met paarden vaak emotioneel omgegaan. Het paard als vriend. Als ze die dan ondanks alle negatieve adviezen van dierenartsen en vrienden toch kunnen redden, dan is dat voor die ruiter toch wel een klein wonder en geen onbellullig akefietje lijkt me. Bovendien is Antoine wereldkundig de eerste die met een rijkunstige oplossing naar buiten komt. Toch een heel ander denkbeeld dan wat ganbaar was/is. Wat niet wil zeggen dat hij de enige is die dat zou kunnen.

Er wordt hier ook gesproken over schuldgevoelens. Ik denk dat niemand zich schuldig hoeft te voelen als er problemen komen door een rijkunstig fout. (buiten de instructeur misschien...). Iedereen kan fouten maken door onwetendheid. Als je bereid bent die toe te geven, dan kan je op een constructieve manier verderwerken. Dat heeft niets met schuldgevoelens te maken. Schuld is voor mij als je met opzet iets verkeerd doet. En ik denk niet dat iemand met opzet fouten maakt.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:34

Halleluja gedrag zul je van mij nooit horen Haha!
Ik zeg nog altijd ik ga er heen en kijken of het aanslaat. zo simpel is dat.


Citaat:
Zelfs de essentie van de manier die de Bodt gebruikt om zijn paarden recht te richten wordt ook al door anderen gebruikt.


En nogmaals het is de Bodt die het naar buiten heeft gebracht en er een studie van heeft gemaakt.
Misschien moeten die anderen die ook zo trainen eens een praatje met hem gaan maken, misschien zitten er wel meer tussen die paarden met hko willen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:49

Cowgirl schreef:
misschien zitten er wel meer tussen die paarden met hko willen helpen.


Ik denk als jij met je paard met hoefkatrol naar Rini vd Schaft gaat (ik noem even een willekeurige uithoek, maar weet dat rechtrichten nogal een stokpaardje van Rini is), en je vraagt Rini om je te helpen dat paard recht te richten (en dat doet hij, à 75 euro per uur) dat je paard daar ook 10x beter van gaat lopen. (als het niet meer is)

Als je HKO als een rijtechnisch probleem gaat zien, dan moet je ook consequent zijn en het écht zo zien. Wat de Bodt doet is in wezen niets bijzonders. Er zijn een heleboel mensen die hun paarden fatsoenlijk recht richten en het hun leerlingen dat ook kunnen leren.

Wat er bijzonder aan is, is dat hij het verband probeert aan te tonen tussen rechtrichten en kreupelheidsproblemen.

Als je je paard rechter, sterker en soepeler maakt, en hem vervolgens gaat verzamelen, zie je de beweging verbeteren. Dat geldt voor ieder paard! Dat is nou eenmaal een van de essenties van dressuur rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 16:51

Zep schreef:
Als je je paard rechter, sterker en soepeler maakt, en hem vervolgens gaat verzamelen, zie je de beweging verbeteren. Dat geldt voor ieder paard! Dat is nou eenmaal een van de essenties van dressuur rijden.


En een goede manier om je paard gezond te houden, niet alleen in de benen, maar door zijn hele lijf.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 17:08

Amen Lovely, en vergeet vooral ook niet de mentale gezondheid....

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 17:41

goh wat goed zeg , je bent vast verschoten toen noah ineens zo plots heel mooi liep Lachen
nog veel geluk voor je vriendin

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 18:53

Zep schreef:
en je vraagt Rini om je te helpen dat paard recht te richten (en dat doet hij, à 75 euro per uur) dat je paard daar ook 10x beter van gaat lopen. (als het niet meer is)


Kijk ... dat bedoel ik nou...
Iedereen wéét wat een goede instructeur kost... een hoop geld en zo komen er een heleboel ruiters bij een 'wat mindere, goedkopere' terecht... Soms heb je geluk met een goedkope en zeer goede instructeur, maar vaak zit het tegen...

Soms denk je ook : tja... wat moet ik nu met mijn 'huis, tuin en keukenpaardje' bij zo'n dure, goede instructeur...
Maar de betere kosten ook wat... en een hoop mensen hebben dat er niet voor over, of hebben er simpelweg het geld niet voor...

Overigens wil ik er nog wel aan toevoegen dat AdB dan niet veel geld vraagt, vindt ik...

groetjes Jolanda

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 20:24

mmmm, weet niet of ik vind dat AdB nou zoveel goedkoper is dan een goede instructeur..Kwam vandaag een meisje pamflet ophangen bij ons op de manege voor zijn clinic in starnmeer, meerijden in de clinic kost 35 euro, voor ongeveer een half uur les met zijn tweeen tegelijk (haar woorden). Vind ik niet zo gek veel goedkoper dan gewoon een goede instructeur hoor. stond ook nog bij wat de priveles bij hem kostte maar dat ben ik jammer genoef alweer vergeten.

Dit is overigens helemaal geen kritiek op AdB, die doet vast goed werk maar meer nav de opmerking dat goede instructeurs zo duur zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:15

En wat kosten je veeartsrekeningen dan?? Lips are sealed Lips are sealed om over de kosten van aangepast beslag nog maar niet te spreken...