op wat voor paard gebruiken jullie je stockzadel?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

op wat voor paard gebruiken jullie je stockzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 07:14

Ik heb dus een stockzadel uit Urk, en op die site staat dat die zadels ook geschikt zijn voor tinkers. Mijn ervaring is dus juist dat mijn zadel erg smal is, en dus nooit op een tinker zal passen (of je moet al een smalle hebben). Dus waar gebruiken jullie je stockzadle voor? en waar hebben jullie je zadel gekocht? Ben je er tevreden mee?
Ik ben met de mijne erg tevreden, gekocht in december, maar ziet er nog als nieuw uit (is de laatste maanden ook niet veel gebruikt). Ik gebruikte dit zadel op een merrie van 1.47, paste het goed op, maar merrie is verkocht. Verder gebruik ik het zadel op een e-pony, met hoge schoft, past het ook goed op, maar doordat de merrei moest veulenen heb ik het zadle een tijdje niet gebruikt.
Afgelopen zaterdag heb ik het zadel op een 3-jarige geprobeerd, maar eigenlijk was het zadel te smal. Dit was ook een e-pony, maar nog met weinig schoft.
Verder ligt het zadel goed op de B-welshjes van m'n vriendin (zadle bedekt wel de hele rug, is immers heel groot). Maar past verder wel. Ook op een K-welsh lag het zadel goed.
Op smalle paarden past het zadel wel, maar op bredere paarden niet.

Een nadeel is het gewicht, 16 kg.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 08:24

tja ik heb mijn zadel veel eerder al gekocht en toen hadden ze maar 1 model en dat was gelukkig wel een breed model.

Nadeel was dat de prijs zo'n beetje hetzelfde lag alleen dit zadel was dus kaal.......

Ik heb het alleen op mijn pony gehad en die is behoorlijk breed.Geen idee hoe het op een andere (smalle??) pony ligt. Volgens mij past het zadel vrij makkelijk op een andere pony maar ja zeker weten doe je het natuurlijk nooit.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 11:14

hoi, volgens mij passen stockzadels prima op Tinkers!! al moet ik wel zeggen dat dit een Tinker met een tweede premie = klassieker type. maar goed, ze passen dus wel en zeg nu zelf, ziet er toch hartstikke gaaf uit?
Afbeelding

Bon Jovi rules!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:04

Goed topic Germie Haha!

Ik wil er graag 1 voor een sjieke haflinger kopen, maar ik weet dus niet of dat wel kan.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:06

je hebt ze toch in verschillende maten lijkt mij? maar volgens mij komt het omdat een stockzadel vrij kort is en het gros van de tinkers heeft vrij korte ruggen, waardoor je zadel al snel te lang is

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 12:12

Ik had dus gemailt naar die Leen en hij zei dat hij de stockzadels in verschillende kamerbreedtes heeft. Nouja, ik ga er wel een keer kijken en neem het paard mee Lachen

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 12:32

Mijn stockzadel was maar in 1 breedte te krijgen bij Leen, dus pas daar voor op. Ze hadden wel 18 inch en 17 inch (waar ik geen verschil in zag, heb het zelfs nagemeten). Dus geloof niet alles, neem een meetlint mee. Want mijn stockzadle is echt vrij smal.
Het hoeft niet met alle zadels zo te zijn, daarom heb ik dit topic ook gestart, ik krijg af en toe een pb of een stock ook op een ...zou passen. En dan moet ik steeds uitleggen dat mijn zadel echt vrij smal is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:48

ik heb er ook zo eentje van Urk gepast op mijn western kwpnner maar hij had te brede schouderspieren waardoor het zadel ook niet paste.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 16:38

16, 17, en 18 inch zijn de maten voor je eigen achterwerk!!!

Als je het voor je paard moet weten moet je de boombreedte opmeten.
Stock zadels zijn over het algemeen vrij smal, maar ik geloof dat er tegenwoordig ook wat bredere exemplaren zijn/.

HorsemanOutfitter heeft brede exemplaren liggen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 21:38

maar ik zou maar wel oppassen met die grote, zware zadels op die kleine pony's. Lekker voor de lendenen!!!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 07:08

ik was laatst toevallig bij de horseman outfitter en toen hadden we het ook over die zadels. Ze hebben er daar een hoop liggen en die vrouw zei ook dat de meesten niet geschikt waren voor paarden met veel spieren op de schouders, dat je dan echt een heel brede moet hebben. Ik zou dus in ieder geval wel een zadel kopen met de juiste breedtemaat als je er eentje aan wilt schaffen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 08:29

Een goed passend stockzadel is niet slecht op een kleine pony hoor. Maar ze moeten dan wel passen. Een westernzadel is langer.

Dus ik ben niet de enige die de stockzadels nogal smal vond? Grappig, en dat terwijl ze die zadels in Urk aanprijzen als prima passend op tinkers Verward

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 11:59

Ja, ik heb er ook erg mijn twijfels bij. Tinkers zijn ook niet bepaald smal. Ze kunnen wel smal zijn in hun soort, netzoals bij Haflingers of Fjorden, maar dan vind ik een NewForest of iets dergelijks veel smaller.
Ik denk toch niet dat ik er 1 ga kopen, de prijs is heel aantrekkelijk, maar dan denk ik alleen aan mezelf en het moet toch wel passen. Misschien als ik een slanker paardje had gehad, dan wel, maar helaas niet, dus ga ik ook niet zo'n zadel kopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Monique1963, onpaard, SusanH en 43 bezoekers