Chippen nou wel of niet verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Chippen nou wel of niet verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:17

Ene veearts zegt dat chippen officieel verplicht is zodra jij je paard wilt vervoeren, anders niet noodzakelijk nog. Andere zegt weer ongeacht vervoer of wedstrijden, verplicht laten chippen.
Weet iemand hier hoe dit zit en graag met bronvermelding, heb dit nl nodig wegens een onderzoek.

Dank jullie wel.

EnelyaT

Re: Chippen nou wel of niet verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:23

Als het goed is, alleen voor wedstrijden ed.
Tenminste, dat is wat ik ervan begrepen heb Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:31

ja juist, en tevens voor vervoeren. Dus zodra je paard naar de kliniek gebracht wordt en nog niet gechipt is, wordt dat daar gelijk gedaan. Tenzij je onderweg gepakt wordt, dan volgt er dus wel een boete op. Nou ik zoek weer ff verder, dank je wel.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:13

als je intypt bij google: chippen paarden , zie je dat het VERPLICHT is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:17

Nee chippen is niet verplicht, je moet je paard wel kunnen identificeren, en dat kan desnoods via DNA. Je moet wel een paspoort hebben, dat is verplicht en die krijg je tegenwoordig niet meer zonder chip OF DNA.

Dus Chip is NIET VERPLICHT

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:24

Dank jullie. Dat van die identificatieplicht wist ik niet. Ik kwam nl niet verder dan het volgende stuk en daarin staat OVERIGE paarden geen chip verplicht. Later in dat stukje wordt over DNA gesproke ipv een chip ter indentificatie, maar dat is alleen voor de sport o.a.

Paspoort/Chippen

Per 1 januari 2001 is voor alle paarden in de sport zowel het paspoort als een identificatie chip verplicht. Voor de overige paarden zal alleen het paspoort verplicht worden (zoals nu al voor veulens). Het verdient aanbeveling de overige paarden ook van een chip te laten voorzien (denk bijv. aan de bemoeilijking van diefstal!).
Voor Arabische Volbloedpaarden kunt u dat het allerbeste door het AVS laten doen.
Tijdens de shows, oefendagen en wedstrijden die door het AVS georganiseerd worden, kunt u ook uw paard van een identificatie chip en een paspoort voorzien. Wilt u het wel van te voren opgeven als u langs komt.
Voor grotere groepen paarden is het mogelijk een aparte afspraak op locatie te maken.
Zoals u ook in de Nieuwsbrief van augustus 2001 heeft kunnen lezen is bij aanvraag van een startkaart een chipnummer verplicht. Als uw paard nog niet gechipt is kunt u vanaf 1 augustus 2001 geen startkaart meer aanvragen!
In plaats van chippen is er nu ook de mogelijkheid om uw op paard op basis van DNA te laten identificeren hier gaat het dus alleen over identificeren, maar ik lees het als ipv chip voor de sport o.a.. Dit is echter een ontheffing voor bovengenoemd verhaal en moet bij de PVE worden aangevraagd. DNA eerder gebruikt door het stamboek mag hier niet voor gebruikt worden ! Klik HIER voor meer informatie over deze ontheffing.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:27

naar mijn weten is n chip verplicht maar goed ik kan t mis hebben

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:13

dat dacht ik ook, heb mijn shetties vanmiddag net laten chippen en paspoort erbij...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:15

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:17

Ja Levi, jij en Cassidy zeggen hetzelfde idd. Ik heb nu iig via jouw link de meest recente bron, dank je wel. Ik kreeg overal op zoekresultaten te zien mijn bovenstaande stukje, waar men het nog niet eens had over een identificatieplicht en dat is dus wel aan de orde, hetzij chippen, hetzij dmv DNA, als je je paard maar kan identificeren.
Dank jullie wel voor de hulp.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:37

Paardenpaspoort is verplicht zodra een paard/pony de weg op gaat.
Een chip is verplicht zodra een paard/pony de wedstrijdsport in gaat.
Per 1 januari 2007 wordt de chip wel verplicht.
Info min. v, Landbouw en visserij.

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:54

voor het vervoeren verplicht.. anders mag je de weg niet op.. wij hebben ze al een paar jaar waarom zou je het niet doen? tenminste nog een kans om je paard terug te vinden als die gestolen is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:30

Moggsy schreef:

Ze kunnen de chip niet verplichten, volgens Nederlandse wetgeving moet er altijd een alternatief geboden kunnen worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:31

tikkie schreef:
voor het vervoeren verplicht.. anders mag je de weg niet op.. wij hebben ze al een paar jaar waarom zou je het niet doen? tenminste nog een kans om je paard terug te vinden als die gestolen is

Tja, waarom ik het niet doe? Omdat ik niet in de chip geloof. Omdat er zoveel gechipte paarden zijn gestolen die niet teruggevonden zijn. Omdat een beetje handig persoon de chip onklaar kan maken. Omdat er bij controles op de weg niet altijd afgelezen wordt. Omdat het het inbrengen van een vreemd voorwerp in het paardenlichaam betreft dat problemen kan veroorzaken. Moet ik nog doorgaan?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:33

Moggsy schreef:

CHIPPEN IS NIET VERPLICHT!!!
http://www.invisio.nl/antichip/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:37

Zie op bovengenoemde pagina onder laatste nieuws:

1 augustus 2006 - Chip"verplichting" per 1-1-2007

De laatste tijd komen wij overal en nergens persberichten tegen over de chip"verplichting" die per 1-1-2007 voor alle paardachtigen in Nederland van kracht zou zijn. De verspreiders van deze persberichten 'vergeten' echter steeds weer te wijzen op de mogelijkheid tot identificatie d.m.v. DNA-bepaling. Bij deze dus nogmaals: u hoeft NIET te chippen!!! U mag ook een DNA-profiel laten vaststellen, volg hiervoor onze aanwijzingen bij Procedures en voorbeeldbrief.

Lahja_Micky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:38

ik bleigei is het verplicht !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:38

Lahja_Micky schreef:

En waar ligt dat? Haha!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:40

Cassidy schreef:
Lahja_Micky schreef:

En waar ligt dat? Haha!

Nieuwe plaats op de landkaart Nagelbijten / Gniffelen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 23:07

tikkie schreef:

Geloof me, kans op terug vinden met een chip vergroot je de kansen echt niet mee hoor Knipoog We zijn al ruim een jaar bezig om paarden MET chip en zonder chip terug te halen en de kansen zijn evengroot. Helaas zit er geen sensor in zo'n ding als in een gsm, zodat het paard te traceren is op welke plaats die op dat moment bevind Knipoog en als bewijsmiddel is die ook helaas nog niet rechtsgeldig..puur ter identificatie nog.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:01

Ik dacht dat chippen wel verplicht was. Verward
Heb nu geen flauw idee meer... Die van mij zijn iig gechipt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:41

een chip kan gaan dwalen, onklaar raken, kapot gaan (sterke magneet er langs), verdwijnen(!) en als je er een andere, zwaardere naast plaatst leest de reader die af i.p.v. de "echte"..................... hoezo identificatie??????
GELDKLOPPERIJ en straks als ze allemaal gechipt zijn PAARDENBELASTING.
Chippen is dus NIET verplicht, DNA is goedkoper en veel beter!!!!!!!!!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:42

levi schreef:
CHIPPEN IS NIET VERPLICHT!!!
http://www.invisio.nl/antichip/

getver wat een enge foto's ik hoop maar dat het chippen idd nooit verplicht word.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 09:44

Wat DNA betreft ben ik het wel met je eens, naar mijn idee wat diervriendelijker.
Alleen het lastige is, stel bv je paard wordt gestolen. Er staat een paard op een markt wat erg op die van jou lijkt. Heeft geen chip, men kan niets lezen en de DNA is niet zo even nagetrokken. AID is ook niet zo dat ze bij twijfel al een paard in beslag gaan nemen om even DNA te trekken. Dus daar is de chip dan wel weer heel handig voor.

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:49

wat ik heb begrepen van mijn DA is dat de chip eigenlijk geen nut heeft voor het terug vinden van gestolen paarden.
Zij zei dat er alleen geregistreerd word wat voor medicijnen erin gaan en dat is ivm de slacht.
Verder zei ze dat de chip niet rechtstreeks aan je adres is verbonden, maar alleen aan het paard dus dat als hij gestolen zou worden je ook nog moet kunnen bewijzen dmv een papier ofzo dat het jouw paard is Verward
Maar dit is al enkele jaren geleden en verder heb ik mij er ook niet inverdiept.. mijn beide pony's zijn gechipt en 1tje is ook ge-DNAt Tong uitsteken