Last van paardenvijgen in Aalsmeer!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Last van paardenvijgen in Aalsmeer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-02 21:06

Dit is een krantenknipsel uit de Nieuwe Meerbode.

" Boetes voor paardenvijgen"
De wijkraad Stommeer zuid Oost heeft in een brief aan burgemeester en wedhouders gevraagd om vebaliserend op te treden tegen paardrijders(sters) die hun paard laten poepen op de trottoirs.

"In onze wijk (maar ook in andere gedeelten van Aalsmeer) wordt met grote regelmaat en zeker nu in de zomer door vooral kinderen op paarden en pony's over de stoep gereden. De dieren doen dan helaas hun behoefte op het trottoir en deze grote hopen blijven daar liggen en trekken binnen de kortste tijd grote hoeveelheden vliegen aan.
Nu wordt een hondenbezitter geacht zijn hond uit te laten op een hondenuitlaatplek of in de goot en anders dient hij de uitwerpselen op te ruimen. De paardrijder(ster) mag ongestraft alles laten liggen.
Wij verzoeken te overwegen om een APV uit te vaardigen waarbij dit strafbaar wordt gemaakt en ten minste de opdracht wordt gegeven om uitwerpselen direct te verwijderen en tevens het rijden met paarden op trottoirs te verbieden"
Met het indienen van dit verzoek hoopt de wijkraad op een vermindering van overlast.
Wijkraad Stommeer, R.W.Guldemond, secretaris

hengst

Berichten: 82
Geregistreerd: 03-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 12:45

En hoe hadden ze uitvoering daarvan bedacht? Scheve mond

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 14:38

Sja, op zich niet zo vreemd eerlijk gezegd. Je mag met je paard (net als met je fiets, brommer, auto) niet over de stoep rijden, die is namelijk voor voetgangers. Ook mag je trouwens met je paard niet over het fietspad tenzij de verkeerssituatie zo is dat dat op dat moment de enige veilige oplossing is. Het is dus ook niet gek dat als dat wel gebeurt het uiteindelijk klachten gaat regenen en er naar aanleiding daarvan maatregelen worden genomen en op zich niet onterecht. Niet iedereen houdt namelijk zoveel van paarden dat ze het niet erg vinden om bijv. met hun kinderwagentje dwars door de stront te moeten rijden, of er zelf doorheen lopen. Strengere maatregelen kunnen ruiters dus in principe zelf voorkomen door zich gewoon aan de regels te houden.
Hier bij ons in de gemeente is ook pas de APV aangepast en wordt er bekeurd als je met je paard over de stoep of het fietspad rijdt. Er was eerst ook sprake van dat we de mest moesten gaan opruimen, naar aanleiding daarvan heb ik een brief geschreven naar de gemeente met o.a. de vraag hoe ze gedacht hadden dat wij dat zouden moeten gaan doen. Blijkbaar was ik niet de enige want ze hebben dat niet doorgezet Lachen
Het is namelijk idd nogal onhandig om compleet met schep, bezem en vuilniszak (ofzo) op stap te gaan, en echt verkeersveilig is het ook niet als je je paard los op straat moet laten staan om je zooitje op te ruimen Cool
Onze gemeente had trouwens een handige "oplossing": een poepzak die ook bij aanspanningen gebruikt schijnt te worden en die je dus aan je paard moet vastmaken. Zie ik nog niet echt voor me Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:45

Je kan trouwens wel een boete krijgen als je de stront van je paard niet opruimt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:01

Je kan het toch even netjes in de goot schuiven!

Er zouden eigenlijk inklapbare bezempjes moeten komen zodat je het ff aan de kant kan vegen, kleine moeite toch.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-02 19:33

Het lijkt mij toch wel zo dat elke ruiter/paardenliefhebber(ster) weet dat je niet op de stoep mag rijden, volgens mij staat dat wel bijna in elk paardenboek!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:58

Je kunt om je mest op te ruimen ook even teruglopen. In mijn geval zou dat wel kunnen omdat het stuk straat vlakbij huis is, maar verder zie ik het niet echt gebeuren nee.
Ik vind het ook belachelijk als ze je direct gaan bekeuren als je op het fietspad rijdt. Ok, ik woon niet midden in een woonwijk, en ik dacht toch dat de meeste paardenbedrijven zich meer aan de rand van bos bevonden, maar toch. Hier in de buurt zit een uiterst gevaarlijke bocht. De situatie is als volgt: aan beide zijden van de weg geen berm, want een erf met een hek naast het fietspad. NAast het fietspad een strook met bomen en aan één kant op die plaats ook nog eens kerbstones (er vliegen er daar nogal vaak een paar uit de bocht blijkbaar). En precies in die bocht zit het ruiterpad om naar het bos te gaan. Ik ga niet op de weg rijden, dit vooral vanwege de idiote snelheden die de meesten er opna houden, en het is maar de vraag of ze voor deze bocht (haaks) remmen. Bovendien krijgt elk paard het spaansbenauwd van al die gemotoriseerde gevallen die langs razen, dan maar op het fietspad, en maar hopen dat in dat ene stukje geen fietsers langskomen, want dat past dan niet meer.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 23:10

Nou, ik ken een stuk in Aalsmeer, bijvoorbeeld de Aalsmeerderweg en de Oosteinderweg, daar zitten best veel stallen.
Om het bos te bereiken moet je een aardig stuk over de weg, dit is een vrij smalle weg met aan 1 kant voetpad en geen fietspad. Wel aan beide zijden geparkeerde auto's en op beide weghelften auto's die je met ruim 100 voorbij schieten en voor paarden gaan ze echt geen pietsie langzamer rijden hoor.
Ik kom daar nooit (sta gelukkig op een stal met eigen pad naar het bos) maar ik zie daar erg vaak ruiters met het paard over de stoep gaan en kan mij dat heel goed voorstellen.
Ik vind echter wel dat waneer er een lekkere hoop op de stoep terecht komt dat het een kleine moeite is om het even in de goot te schuiven zoals iemand al zei hier. Er spelen daar nl. ook veel kinderen op de stoep en ach, die oude mensjes die daar wonen en met looprekje of rollator over de stoep lopen, als die er doorheen gaan, dat is toch ook l*llig voor die mensen...
Dus, even in de goot schuiven, een kleine moeite, als je in de hondenpoep trapt vloek je ook honderduit! en....... Haha! er zijn mensen die paarden poep vies vinden!! Haha!

Groetjes, Tanja.