lichte koliek

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

lichte koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 23:42

Vanochtend mijn merrie gevoerd, emmer met bix bij haar en haar veulen van 3 weken in de stal gezet, daarna de kruiwagen gevuld met kuil voor de paarden die buiten staan (door de regen van de laatste dagen hebben we ze op een klein stuk land staan, omdat ze anders alles kapot lopen, maar dan moeten ze wel worden bijgevoerd). Tijdens het vullen van de kruiwagen hoorden mijn vriend en ik vanuit de stal wel wat kabaal, maar niet idioot... Ik ben toch maar even gaan kijken, was de merrie helemaal niet van haar bix aan het eten, maar wat naar haar buik aan het trappen en ze zakte af een toe wat door de achterbenen. Het laten staan van eten is niets voor haar, dus ik vermoede al dat er wat loos was, toch maar even een kwartiertje aangezien. Na dat kwartiertje had ze nog niets gegeten, maar was wel begonnen te zweten, dus heb ik haar uit de stal gehaald en ik de wei gezet, als ze dan wilde gaan liggeen, had ze tenminste de ruimte.
Mijn dierenarts heeft ooit gezegd dat het niet bewezen is dat het slecht is als paarden met koliek gaan rollen, maar dat het ze zelfs wat rustiger kan maken.
Na een paar minuten liggen stond ze weer op en begon te grazen. Ze is met tussenpozen nog wel gaan liggen en weer staan, maar niet idioot druk en na twee uurtjes heb ik haar de de kraambox gezet met grove kuil (structuurvoer). In die box had ze wat meer ruimte en de kuil zou de darmen wel weer wat bewegen. En idd, na nog weer 4 uurtjes begon ze te mesten en ze heeft nu in totaal al weer 5 x gemest en is weer helemaal rustig.
Al met al viel het dus wel weer mee gelukkig.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:04

Hmm, gelukkig is het goed afgelopen, ikzelf zou niet zo lang toe staan kijken. Als ik koliekerig gedrag constateer bel ik tegenwoordig gelijk de VA.

Nee, in dit geval zou ik anders gehandeld hebben, maar blij toe dat 't allemaal goed is gekomen.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:17

Ik had idd ook al bij de eerste verschijnselen de da gebeld, maar gelukkig dat het goed af is gelopen!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 19:17

Gelukkig viel het mee! En ook wij bellen meteen de veearts, en kuil geven doen we ook niet tijdens een aanval. Maar gelukkig is het goed afgelopen allemaal!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 22:56

vroeger belde ik ook meteen de DA, maar sinds zij me heeft verteld dat een lichte koliek niets ernstigs is (je moet je paard natuurlijk wel in de gaten blijven houden, zodra de koliek ook maar iets verergerd zou ik ook meteen hebben gebeld) kijk ik het eerst even aan.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:20

Maar je kan nooit weten hoe licht een koliekaanval is. Mijn paardje heeft afgelopen zondag zware koliek gehad, ik vond hem rond 14.45 uur, maar volgens de VA moet hij minstens vanaf ongeveer 07.00/08.00 uur begonnen zijn met koliekerig gedrag.

Ik bel gewoon gelijk de VA tegenwoordig, liever een keer 'teveel', dan dat je paardje geopereerd moet worden omdat je er 'te laat' bij bent.

Ook geef ik absoluut geen eten, stel dat een paard met koliek op stro staat dan gaat zelf het stro uit de stal en wordt dat zo mogelijk vervangen door zaagsel.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Em_, GrapeshotBot, laura22, lina1998, MirjamRobin, simoneeee, sterregoud, VosjeN en 45 bezoekers