Wat heeft jouw paard allemaal gehad?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:41

Ook even afkloppen *klop, klop*
Tot nu toe niks, alleen chippen en inenten. En ik weet niet of dit meetelt: Hij is na het chippen 1x terug gekomen omdat de plek opgezwollen was, maar dat bleek niets ernstig (misschien klein beetje allergisch voor het ontsmettingsmiddel, toen we hem belden en hij kwam verwachtte hij een enorme bult *LOL* )
En dit is in 3.5 jaar tijd, hopen dat het zo doorgaat *klop, klop* Lachen

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:55

Dat wordt een lange lijst Bloos

Randy: beenproblemen; is hier voor afgemaakt.

Challenge: hele zware koliekaanval, week in Utrecht gestaan

Ringo: heel veel koliekaanvallen, gat in borst door paal, alles was door behalve de slagader gelukkig. gebroken griffelbeen waarvoor operatie in Utrecht en een auto-immuumziekte waar ik hem uiteindelijk voor heb moeten laten inslapen.

Ferrara: een keer koliek; verder tijdens zwangerschap een keer controle

Eclipse: castratie en een hoefzweer

Xanthippe: gat in bil door aparte actie van verzorgster, meerdere malen veeartsbezoek voor gezwel aan haar vulva/anus. Op een ochtend vond ik haar dood in haar box.

Lotje: helemaal niets

Giant: castratie, hoefbevangenheid na halve emmer haver van verzorgster

Gwenn: bloedarmoede gehad en hoesten/dampigheid

Rissaz: castratie en koliekaanval

Parcival: darminklemming (hoefde gelukkig niet geopereerd te worden) en een paar keer koliek. Gevoelige paarden die Tinkers. Ik bouw nu weidegang in het voorjaar met hele kleine beetjes op i.p.v. met steeds een half uur tot een uur langer want dat gaat niet bij hem.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:34

vergeet ik nog helemaal Joop's hang-actie. Toen was hij nog niet officieel van ons, ging hij hangen en kreeg hij de deur op z'n pootjes en het halster door z'n bekkie. Toen moest hij naar de kliniek om even zijn mondje te laten checken.

Verder ben ik natuurlijk nog heel veel vergeten (laseroperatie oog van Joop toen hij 1 was, was ik nog niet bij). We hebben een vast abbonnement bij de DA... We kunnen hem gelukkig met een gerust hart midden in de nacht bellen, mocht er wat zijn. De meeste dingen hoef ik niet nog een keer mee te maken, paard dat door z'n benen zakt is natuurlijk niet leuk, maar ook een paard dat op 3 benen staat en dan uiteindelijk niet meer is... Daar heb ik de DA liever niet voor!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:53

ontstoken oogje... daar heeft ze druppels voor gehad en verder heeft ze een peesblesuure gehad, maar toen was ze nog niet van mij (5 jaar geleden, bij de vorige eigenaar) en een keer haken aan d'r kiezen (ook toen ze nog niet van mij was)

dus, in de 2,5 jaar dat ik d'r heb.. alleen een ontstoken oog.. *klop klop*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:15

Alleen voor de castratie is de DA geweest en meer niet gelukkig.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:49

ik weet niet alles van ies maar wel een paar dingen:

- van de voobenen haar pezen (bijna) door
- achterbenen helemaal kapot (van de rotsen gevallen Verward ) ze hebben gedacht aan inslapen Verdrietig is trouwens wel helemaal goed gekomen
- hoefbevangenheid

en nog heel veel andere alergie testen etc etc etc.. echt een paardje dat altijd wel wat heeft

joli heeft ook al zulke dingen gehad (die is nog geen jaar bij ies) die spring steeds over het prikkeldraad Verward
- achterbeen (bij de kogel) heel diepe snee van p-draad
- achterbeen wat hoger ook een snee(tje)

petsjora heeft allemaal lidtekens op haar hals omdat "het gras aan de andere kant van het prikkeldraad altijd groener is Verward "
en ze heeft ook lidtekens van een ongeluk dat ze heeft gehad (met baasje erop) op de weg .. :/ en binnen in haar heeft ze daar ook nog lidtekens van..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:39

Sjonge, wat een pechvogels en mankepootjes allemaal!
Isolda en Berber zien de DA eigelijk nooit, op drachtigheden en bevallingen na.
Isolda heeft een keer een behandeling gehad toen ze 3 of 4 was voor een verkoudheid die niet overging en Berber heeft gevoelige luchtwegen en is licht-dampig geweest.
Ohja, Isolda heeft ook eens een spier-ontspannend iets gehad om spierpijn te voorkomen na een vrij-ernstig ongeluk.
De veulens die Berber gehad heeft, die hebben heel wat meer DA gezien, maar die zijn allemaal verleden tijd.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 21:35

Amber heb ik nu ruim 2 jaar:van 0 tot1 jaar heeft zij niks gehad,maar van 1 tot 2:

In 2 maanden tijd 5 keer koliek.Een keer eten vast in haar slokdarm.Een kras op haar oogbol.2 keer goed hoesten waar hij denk 6 keer voor geweest is.En de laatste keer een Groene snot neus is hij 2 keer voor geweest.

Fiesta heb ik ruim een maand en daar is hij 2 keer voor geweest in verband met snot neus en benauwdheid.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 23:09

1x hij hoestte veel en zijn oogje traande nogal veel door vliegen. Dat was 1 de eerste maand dat ik hem had verder in 1 jaar niks,

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 23:46

Sunny:
-Prikkeldraad
-Zware koliekaanval

Jamey:
-Breekt los bij hoefsmid en veearts dus loopt zo ook schade op
-Wenkbrauw ge-epileerd aan voerbak

*klop,klop,klop*

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 23:53

In 3 jaar tijd?
De eerste 2 jaar alleen een keer zware koliek, en een keer goed kreupel

Laatste jaar exclusief inenten:

Zware koliek
Kreupel
Rugpijn
Zenuwbaanbeknelling
Zwaar gekneusde rug
In het prikkeldraad gehangen


Ik denk dat het afgelopen jaar, vanaf januarie, de DA zo'n 30 keer is geweest.

O.a . zware behandelingen, en zware medicijnen.....

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 01:22

In de 1,5 jaar dat Avalon bij me staat, is de veearts 2 keer geweest. Eén keer was voor zijn oog, hij bleef ergens achter hangen met de pessoatuig en trok het helemaal verrot, het gevolg was een losgesprongen ijzeren deeltje dat tegen zijn oog kwam. Hij bloedde en toen moest de VA met spoed komen...
Tweede keer was ook tijdens het longeren, hij probeerde om te draaien door eerst omhoog te komen. Hij maakte een fout en kwam met zijn hoef tegen de bakrand, hierdoor bleef hij ook nog ergens achter hangen. Hij scheurde zijn hoef tot aan zijn lederhuid en gevolg is een hoge VA rekening en bijna 2 maanden rust...

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:52

Nou daar gaan we:

Koliek (teveel keer om op te noemen)
Gat in Knie (4 maanden geduurd)
Kogelatrose
Hoefkatrolontsteking
Aangetast Hoefbeen
Wond in hoef ivm met ijzer

Ik hoop dat het hierbij zal blijven want ik vind het wel allemaal wel genoeg!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 12:00

ik heb jamy nu een jaar, en die heeft niks gehad, een keer ene hele klein verdikking bij haar been, maar dat was niks ernstig, ff afspuiten na het rijden. en ze heeft een veulen gehad *LOL*

en mijn vorige pony heeft scheve bekken en ene uitgeschove wervel (gehad) ze is nu dood omdat ze heel veel pijn hadv
verder had zij een keer een trap van een paard gehad toen ze nieuw kwam en kon ik 2 dagen niet rijden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 20:38

Tiko, nu in 2 jaar, is er geloof ik één keer de DA geweest (misschien ook wel tegelijk met de inenting) voor zijn mok. Verder heeft hij nooit iets gehad eigenlijk. Hij heetf wel altijd overal kleine wondjes, maar nooit iets ernstigs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:49

Händell heb ik nu 12 jaar:
1x castratie
1x gat in z´n bil na vechtpartij
2x hoefzweer
1x zware rugblessure waarvan hij nog herstellende is

Ilindra heb ik nu 11 jaar
1x allergische reactie op mokzalf
5x begeleiding dracht (scannen, insemineren, spoelen enz.)
1x aan de nageboorte blijven staan

Al met al wordt de Da niet echt rijk van ons Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 12:22

Trammelant in 22 jaar bij ons(!):
1 keer aanrijding door auto (snijwonden van het glas)
4 * einschuss
1 * ontstoken borstspieren na aantikken bij het springen
en de laatste 3 maanden:
foto's e.d. voor artrose
Toch niet slecht voor een paard van 25.

Pablo in 2 jaar:
foto's ivm onduidelijke kreupelheden
losse wand
2 * tandarts
rugbehandeling door DA en chiropractor (Rodinde)

Raimaer (in 4 jaar)
als veulen zware longontsteking
nu haar lip helemaal open gehaald aan de haak van de ketting (recent)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 12:29

Pablo heb ik 8 jaar:

1 * winkelhaak die gehecht moest worden
1 * virusinfectie
2 * hoefzweer
4 * hoefkneuzingen
2 * plotseling koortsaanval
1 * keelonstekinng
1 * flinke bronchitis
1 * verstuiking in zijn kogelgewricht (foto's)
1 * flinke verstapping (foto's)

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:45

ik heb sya nu 2 jaar en ze is nog nooit ziek geweest nog nooit kreupel helemaal niks

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 19:09

de veearts is een keer gekomen voor de casteratie en voor een bult op zijn neus.
en ik heb hem nu 2 jaar

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 19:42

ik heb m'n pony 2 jaar en hij heeft eigenlijk nooit wat ( Lips are sealed even afkloppen)
alleen maar een keer een snee in z'n bovenlip die gehecht moest worden.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 23:39

inentingen
opvoelen
bij de geboorte
na de geboorte voor controle
bij een abces onder haar kaak ( 5x geweest)
mok

en dan heb ik haar pas 9 maanden
Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 00:07

Ik heb Dikke in december ´96 gekregen, in het voorjaar heeft ´ie door toedoen van mijn toenmalige bijrijdster, 2 keer in 2 weken een behoorlijke koliek gehad Scheve mond , hij is er dus ook zo één die je heel voorzichtig aan het gras moet laten wennen.

Percy schreef:
...Ik bouw nu weidegang in het voorjaar met hele kleine beetjes op i.p.v. met steeds een half uur tot een uur langer want dat gaat niet bij hem.


Ik ben nog extremer: de eerste week mag ´ie maar 5 min., dan 3 dagen 10 min., dan 3 dagen 15 min. enz. , totodat ik bij een uur ben, dan na 3 dagen 1,5 uur, dan 2 uur enz. v.a. 4 uur, laat ik hem dan staan zolang het mij uit komt.

Verder is Dikke een keer héél erg verkouden geweest en heb ik hem laten onderzoeken omdat ´ie steeds nog net geen diaree had.
Vorige maand heeft de DA hem gerönget, omdat ´ie twee wervels "eruit" had en daarna is de Ostheopate geweest om z´n rug weer te kraken.
Valt al-met-al wel mee dus Lachen !

Beer heb ik nu twee jaar. Toen ik hem net had, was ´ie zo vet, dat we hem op dieet hebben gezet! Ik denk dat we dat iets te radicaal hebben gedaan Bloos , want hij viel opeens wel heel erg veel af en daar kregen we niets meer bij Scheve mond ! Toch maar even de DA gebeld, die constateerde problemen met nieren en lever.
Beer blijkt dus erg koliek gevoelig te zijn, in het begin hebben we zeker 4 of 5 keer de DA op bezoek gehad. Omdat we de beginnende symptomen bij hem nu zo langzamerhand al wel kennen, kunnen we ook al meteen ingrijpen (voer weghalen, meteen gaan wandelen met hem, enz.). We zijn nu al twee keer aan een koliek voorbij gerutscht Lachen !
Tja... en dan 6 weken terug zijn gebroken kaak Verdrietig ! Hij is geopereerd en heeft een soort brug gekregen. Door de o.p. , de pijn en het verblijf in de kliniek (een voor hem vreemde omgeving), kreeg ´ie de dag daarna een hele erge koliek, waaraan hij bijna gestorven is Verdrietig ! Gelukkig is het toch weer goed gekomen en afgelopen maandag , heeft ´ie die brug eruit gekregen Party!! ! Beer is weer beter!!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 08:39

Fleur heeft:
Longontsteking,
Regenschurft,
Valpartij met rugpijn,
en een bevalling met ziek veulen gehad..

Dat allemaal in minder dan een jaar, dus ik hoop dat we nu even verder kunnen zonder blessures Lachen

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 11:18

Moet ik beginnen sinds ik hem verzorg of ook nog daarvoor?

nou daarvoor is er meer mee gebeurt dus daar begin ik wel Haha!

- hij schijnt maar dat weet ik niet zeker op 2 jarige leeftijd mishandelt te zijn geweest.
- toen hij ook 3 was is hij naar een andere eigenaar gegaan en daar is hij verwaarloosd geweest. Toen heeft hij 1 maand in de wei gestaan zonder eten en drinken heel zielig. Hij is toen gekocht door een man (die ik nu nog vaak zie en die heel blij is dat het goed met hem gaat) die hem heel voorzichtig begon te voeren. Die man had hem wel gekocht maar hij kon net zo goed de volgende dag dood neervallen zo erg was het gewoon.

Daarna is hij dus bij Erik terecht gekomen waar hij nu staat en ik hem verzorg.
- hij is daar gecastereerd (op 4 jarige leeftijd)
- verder heeft hij bij Erik gelukkig nog nooit iets gehad *afkloppen*
en dat hopen we zo te houden!