Heeft jouw paard of pony een slecht leven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:28

Flair heeft het in de winter toch aardig slecht imo, ze staat de hele dag binnen. Totdat ik `s avonds kom en haar even een half uurtje/uurtje (kan niet langer) in de buitenbak zet, en haar daarna even rij.

Ik ben hier op zich niet zo blij mee, het liefst heb ik haar swinters ook in het land met een dikke deken op. Maar het is niet anders, het gaat toch nooit helemaal zoals jij dat wilt.

Elk paard kan het beter hebben dan hij het nu heeft, maar wat is goed en wat is slecht?

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:31

En daarom rijd ik nu dagelijks anderhalf uur naar mijn paard heen en weer. Hij kan nl. waar hij nu staat op een weilandje voor hem alleen, waar je de blessures tot een minimum kunt beperken. En hij kan altijd neuzen met de buurman, zonder dat ze elkaar 'afmaken'.

Maar om kort door de bocht te zeggen dat paarden die niet in het land komen het slecht hebben vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Zoals Zep al zei: paarden zijn gewoontedieren en berusten in hun toestand.
Kan niet zeggen dat mijn paard er nu zo zielig uit zag toen hij op stal stond.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:43

Ik denk niet dat je iets gewoon kan afdoen met de woorden "paarden zijn gewoontedieren", dus ze zijn het zo gewend en weten zelf niet beter. Dit argument wordt ook vaak gebruikt, om het leven van dieren in de bio-industrie goed te praten. "Och die varkens/kippen weten toch niet beter, ze zijn het gewend om zo te leven". Dit houdt naar mijn idee niet in, dat je als mens dan het recht hebt om zo'n dier op een dergelijke wijze in leven te houden, want wij weten zelf toch zeker wel beter!
Ditzelfde geldt voor paarden die (haast) nooit buiten komen. Op een gegeven moment weten deze dieren inderdaad niet beter, maar zoals al hierboven is gezegd: de kwaliteit van het leven wordt hierdoor wel veel minder. En aangezien een paard in Nederland in de voorziening van zijn levensbehoeften van de mens afhankelijk is, zijn wij ook direct verantwoordelijk voor de kwaliteit van het leven dat door hun hier geleid wordt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:47

ik kan geen duits lezen, maar ik weet het en het is ook mijn droom om paarde op een bepaalde manier te houden waar de meeste pensionstallen niet aan voldoen, maar helaas heb er nog geen geld voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 17:00

Ik heb al eerder gesteld, dat een paard een aantal basisbehoeften heeft die voldaan moeten worden. Dat kan op meerdere manieren. Ik vind het zeer kort door de bocht om te stellen dat paarden die niet in de wei kunnen zielig zijn.

Ik heb geen medelijden met het topsportpaard dat meerder malen op een dag zijn box uitkomt. Ik heb wel medelijden met het hobbypaard dat de hele dag in zijn hok staat te verpieteren tot zijn eigenaar 's avonds komt, en 1x in de week een dag moet blijven staan. Al kan het soms gewoon niet anders.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 18:21

Ach ja, zielig , waar hebben we het in feite over. Het gros van de mensen hier op Bokt zal heus , ieder op zijn manier, een poging doen zijn/haar paard een zo goed mogelijk leven te bezorgen.
Ieder doet dit vanuit zijn visie . Voor mij geld de balans tussen werk , sociale contacten en ontspanning als een belangrijke factor in een gelukkig leven , met wat ik al eerder noemde kwaliteit. Dit gegeven hoop ik ook te zien bij de mensen en dieren om mij heen en ik zal er ook zoveel mogelijk aan doen om dit te verbeteren / behouden.
Kwaliteit is iets wat reflecteert. Naar mijn idee ( en ik zal hier wel geen vrienden mee maken ) is de balans juist voor een aantal mensen met sportpaarden een beetje teveel doorgeslagen naar de kant van de prestaties . Ik bedoel : wat heeft zo'n sportpaard nu ? Stappen aan de hand / in de molen ? Nog een keertje werken aan de longe , en dan nog rijden ? In het weekend een wedstrijd ? En dan weer bijkomen in stal ? O.K. zo'n paard komt er meer uit dan het ( impulsief aangeschafte ) hobbypaard waar naar een maandje niet meer naar om wordt gekeken , totdat er weer een koper is, maar de balans is er voor mijn gevoel uit. Het paard wordt teveel een gebruiksdier , zonder hem ook een stukje "eigen leven" te gunnen. Maar ja, echt "zielig " is het natuurlijk niet. Het gaat er maar om tot in hoeverre je moeite wil doen om situaties voor jezelf en anderen tot het hoogst haalbare ideaal te maken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 18:35

Ik vind idd ook dat een paard eens vrij zijn benen moet kunnen strekken zonder dat er een ruiter op zit of dat hij aan een lijntje moet lopen. Over het gewoontedier, tja, of het zo'n gewoonte is? Een paard heeft (als het goed is) toch wel een tijd in zijn jeugd vrij mogen rond lopen, dan is dat toch zijn gewoonte?
Verder denk ik dat als een paard niet gelukkig in zijn hoofd is hij nooit optimaal kan presteren.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:01

Kitty schreef:
Citaat:
Naar mijn idee is het zeer belangrijk om niet te vergeten, dat een paard oorspronkelijk een buitendier is.

Een mens ook....

Party!! HAHAHA Party!! : daar snij je een onderwerp aan! Ik denk dat heel veel mensen d'r goed aan zouden doen om daar ook eens serieus over na te denken ...

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:22

Ik sta volledig achter de mening(en) van "Fries", had het zelf niet beter kunnen verwoorden !!

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:28

Ik denk dat je eerst eens moet vaststellen wat "zielig" nou precies in houdt. Dit houdt voor iedereen wat anders in denk ik. De een vindt een paard zielig dat nooit buitenkomt, de ander vind een paard zielig dat geen contacten heeft met ander, of teveel voer krijgt of weet ik veel wat.

Ik vind dat een paard minstens 3 keer per week eventjes (half uurtje minimaal) zonder mensen erbij/erop naar buiten moet kunnen in de wei of (buiten)bak, om daar eventjes rond te crossen met zijn/haar vriendjes en gewoon even wat aan te klooien. Maar als je daar de mogelijkheid niet toe hebt, toch op de een of andere manier iets vinden zodat het paard zich tóch even kan uitleven.
Alleen maar rijden en werken lijkt mij namelijk erg saai, maarja, dit is in feite weer teveel vermenselijking van het paard, want een paard denkt niet in "o wat is dit saai"

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 23:05

Iedereen vindt natuurlijk dat zijn paard het beste verzorgt wordt en dat andere het juist niet doen.

Ik denk dat als die toppers echt een poedersuiker hadden dat ze neit zo presteerden als ze nu deden, een paard kan niet top presteren als hij zich niet gelukkig voelt. Hetzelfde geld voor een mens.

In principe zouden paarden horen te grazen, en ik zie dat ook graag dat paarden veel buiten komen en fris tussen hun oren zijn. Maar ik weet ook dat et met veel paarden niet kan, dat ze zo gestoord doen dat ze blessures krijgen. Als je paarden flink in training zet zodat ze een flinke conditie hebben en dan ook nog goed in het voer en je zet ze buiten dan is het wachten op blessures omdat ze zo raar doen. Hier gaan sommige paarden wel naar buiten maar sommige blijven hele dagen op stal en komen er alleen uit om gereden te worden. Ik denk persoonlijk dus ook dat deze paarden zich niet ongelukkig voelen. Ze kunnen naar buiten kijken, hebben veel te zien en voelen zich imo gewoon lekker. Of ze beter zouden presteren als ze buiten kwamen? Ik heb een paard gehad dat het buiten helemaal niet leuk vond, en dus over het hek weer terug naar de stal ging en ik heb ook paarden gezien die ik na een uurtje buiten met een dikke knie naar binnen kon halen met 2 maanden rustig aandoen en dan na 4 maanden pas weer op het oude nivo zijn. DAn houd ik ze liever toch binnen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Jan_324 op 06-07-02 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 12:51

Ik sluit me helemaal bij Steef aan: als de paarden van die topruiters/amazones niet lekker in hun vel zouden zitten zouden ze ook niet goed presteren. Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt.

Ik vraag me af of de meeste Bokkers er nog steeds zo over denken als ze een paard van 1 paar ton of meer onder hun kont zouden hebben. Die gooi je echt niet zo maar in een koppel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 12:57

Citaat:
Ik vraag me af of de meeste Bokkers er nog steeds zo over denken als ze een paard van 1 paar ton of meer onder hun kont zouden hebben. Die gooi je echt niet zo maar in een koppel.

heb ik wel gehad en die liepen in een koppel buiten en daar was nooit niets mee aan de hand.

het is dus wel zo als paarden veel buiten staan ze dus lang niet zo maf doen als dat een paard maar 1 x in de week een uurtje los komt.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 14:16

Stands vind ik zielig. Boxen al niet gouw meer.
Toch blijf ik erbij dat paarden op de wei horen (iig zoveel mogelijk) en niet in een box van 3 bij 3....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 15:58

Steef legt het nog wat beter uit dan ik het bedoel. Tuurlijk horen paarden in het land. Die van mij staan daar dan ook, hoewel niet in de koppel. Maar op het moment dat jij je brood met je paarden moet verdienen wordt het hier en daar toch echt een ander verhaal. Dan komen er andere belangen bij, en moet je dus naar een weg zoeken waarbij het welzijn van het dier niet in het gedrang komt. Het gaat mij echt veel en veel te ver om de topsportpaarden met de bio-industrie te vergelijken. Dat is een uitspraak van Ynse Kwast (DB) in Bit overigens.

Paarden die niet goed in hun vel zitten presteren niet goed, zijn vatbaarder voor blessures, etc. Dus zelfs als je vanuit de prestatie redeneert kom je altijd weer bij het welzijn uit.

Mijn paard heeft een lange stalperiode achter de rug ivm steeds terugkerende blessures. En waar liep hij die op? Juist: de wei. Nu hij weer aangesterkt is gaat hij dan ook gewoon naar buiten. Ik hoef geen WK's te rijden met hem namelijk, dus wat staat er uiteindelijk op het spel? Op stal kunnen ze ok verongelukken, daar weet ik helaas alles van.
Ik vind het dus een beetje triest als een hobbypaard aangepakt wordt als was het een Bonfire, en bijvoorbeeld preventief niet los komt ook al is er lichamelijk niets aan de hand. De micro-blessures die je in de topsport de kop kunnen kosten zijn op landelijk niveau echt niet van zulke grote invloed. Je moet wel realistisch blijven.

boemel

Berichten: 8429
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:16

Ik vind het vreselijk als paarden de hele dag op stal staan. Mijn paard heeft dit jaar vanwege allerlei problemen al genoeg op stal gestaan en daar baal ik ook echt van. Ik kan me bijna niet voorstelllen dat een paard nooit vrij naar buiten mag, omdat hij daar te kostbaar voor is.

Bij ons op stal zijn ook van die paarden die 1x per jaar in de wei komen.
En dan zijn ze gek ja, nogal logisch. Een paard moet ondanks alles wat wij van hem verlangen ook nog lekker paard kunnen zijn. Lekker een sprintje trekken, bokken of kunnen knuffelen met een ander paard.

Ik ben zelf altijd erg bezorgd over mijn paard. Ze heeft al een keer 4 weken op de kliniek gestaan, wanwege een onvriendelijk weidegenootje, maar die wei pak ik haar niet af!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 16:28

Mijn paard staat van mei tot oktober in de wei. Dan gaat hij op stal, en is het niet meer mogelijk om hem in de wei te zetten. Hij komt er dan dus alleen uit om te rijden, te longeren en in de stapmolen te gaan. Niet ideaal, maar ik ben hier in de Randstad al heel blij met de zomerse weidegang.
We hebben wel een losgooibakje waarin hij zou kunnen staan, maar helaas heeft hij ontdekt dat hij daaruitkan springen. (Heining van meer dan een meter hoog) Ivm het risico op blessures mag hij van mij dus niet meer in de losgooibak. Jammer maar helaas.
Ik vind dus niet dat mijn paard het slecht heeft, het zou misschien beter kunnen, maar ook een stuk minder dacht ik zo

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:15

Fitzroy schreef:
Ik vraag me af of de meeste Bokkers er nog steeds zo over denken als ze een paard van 1 paar ton of meer onder hun kont zouden hebben. Die gooi je echt niet zo maar in een koppel.


Die heb ik niet hoor, maar eh....hoe zou jij je voelen in een gouden kooitje? Ik zou er niet al te gelukkig mee zijn....

Ik ben het er mee eens dat het top-sport-paard niet zo heel veel te klagen heeft. Maar het regionaal uitkomende M1 paard van hier op de buurt vind ik wel zielig; die is gedoemd tot een leven waarbij het alleen mag bewegen aan een strakke slofteugel. en springen of een buitenrit kan kennelijk niet, want tja, M1 paard he....Dat vind ik zielig.
En dat gebeurd helaas maar al te vaak, ook op stallen van Mede-Bokkers.... Scheve mond

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 17:49

Ik ken paarden die in de winter op de harde grond buiten staan met niet goed bekapte hoeven, en ik ken paarden die zo worden beschermd dat ze bij een beetje kou als en longontsteking hebben om het zo maar te zeggen. Bij het eerste worden de paarden niet/nauwelijks verzorgd, bij de tweede worden ze "over"verzorgd. Een paard is een paard en moet tegen een stootje kunnen, maar ze kunnen niet tegen alles. En ik ken mensen die dat een beetje vergeten

Iwan wordt naar mijn mening goed verzorgd, maar dat zegt iedereen van zijn paard. Zelfs als ik het objectief beoordeel vindt ik dat nog steeds. Iwan gaat, net als misty en sunny, elke dag het land op. De stal wordt bijna dag ff schoongemaakt, die van Iwan zelfs helemaal want die maakt er altijd zo'n bende van Haha!
Ze krijgen voer, aandacht en krijgen hun beweging.
Ze hebben eigelijk weinig te klagen. Misschien dat er hier en daar een kleine verandering kan komen, maar het lukt allemaal best zo en de pony's staan er zeker niet ongelukkig bij

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:29

nee die van mij gelukkig niet !! staan in mega ruime lichte en open stallen. verder komen ze bijna iedere dag lekker op de wei. ligt veel aan het weer. Maakt mij verder niets iot of ze nu nat of droog zijn buiten, zolang ze maar naar buiten gaan. Maar goed de baas denkt daar iets anders over Lachen Verder ehbben we en binnenbak van 20x40, en als we buiten willen rijden mogen we in de wei, omdat de buitenbak in aanmaak is Lachen ze stan lekker sociaal, kunnen andere paarden op de stal zien, en staan op de wei altijd lekker samen. Merries bij merries ruinen bij ruinen, hengsten bij hengsten.

ik vind een paard is een loop dier dat niet iedere dag alleen op de stal hoor te staan, en meer van de wereld moet kunnen zien, dan aan het touwtje buiten de poort, de rijbak, de ruiter, en de paarden 5 km verder op de wei !! Ze moeten wel lekker paard kunnen blijven, We sluiten de mensen ook niet op een wc op, en laten ze door een raampje naar andere mensen kijken !!

En bij ons wordt ern iets anders dan alleen op de wei, of maar op stal ( niet dat alleen op de wei slecht is hoor Lachen das idd de veiligste manier.

bij ons wordt er dus gekeken welke paarden bij elkaar kunnen en welke niet, zo wordt de kans op letsel ook een stuk kleiner.

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 21:45

germie schreef:
gaan we weer..........zielig doen.
Laat alsjeblieft iedereen zelf weten hoe hij of zij zn paardne houdt, geen regels. Nee hoor, ieder z'n lol, geen regels.


Hmmm en dit dan.......2 shetlanders in een box in een garage van 3x3 bij elkaar. 1x in de 2 maanden word er nieuw zaagsel en voer gehaald. En dus ook maar 1x in de 2 maanden uitgemest. Verder krijgen ze krachtvoer, voor pony's die ong. 3 uur PER DAG arbeid verrichten terwijl zij 2 a 3x per week uit de stal worden gehaald om te wandelen (noem ik geen arbeid) en hierdoor dus barsten van de energie waardoor er niets met ze te doen is. Verder als het brok op is krijgen ze alleen nog wat hooi en als dat op is wat oud brood en schillen enzo. Verder geen watervoorziening. Ze krijgen water van de verzorgsters (die ook niet altijd kunnen) dat ze zelf met emmers bij eigen huis moeten gaan halen, terwijl in de tuin ook een kraan is.
Vertel mij nou alsjeblieft niet dat er geen regels nodig zijn. Deze pony's zijn nu psychisch helemaal gestoord. Ze stonden op een gegeven moment al dove beesten naar een muur te staren en reageerden amper meer ergens op. Waren er maar strengere regels, dan zou dit niet meer mogelijk zijn.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:03

En toch, vraag ik me af. Dat de mensen die nu lopen te gillen hoe zielig het wel niet is dat als paarden niet buiten komen of ze wel eens een paard gehad hebben wat niet goedkoop was en zo gestoord deed buiten dat het gewoon niet verantwoord is om hem buiten te zetten. Je gaat met een hele chique auto toch ook niet in het bos door de modder lopen sjezen?

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:09

Gut Steef, ik vind het geen vergelijk, simpelweg om dat de sjieke auto niet verdrietig wordt als het een weekje in de garage moet staan omdat zijn baasje geen zin heeft.....

Maar eh...simpelweg 'niet buiten kunnen spelen' is jammer voor een paard. ze overleven het wel, en dat is dus geen diermishandeling, maar ook het peperdure paard loopt echt het allerliefst op een kampje weiland. kan dat beest er wat aan doen dat hij royaal aan de prijs is....

Maar Steef, afgezien van het buiten zetten wel of niet, wat vind je van de andere situaties die hier beschreven zijn...Niet alle paarden hebben het even goed toch? Is het dan echt zo raar dat er regels voor paard-welzijn worden opgesteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:31

Ik vind het wel goed dat er regels voor welzijn opgesteld worden, maar ik denk niet dat die bedoeld zijn voor de topsport. Op die stallen kan er alles aan gedaan worden om het de paarden, binnen bepaalde grenzen, naar de zin te maken. Want, blije paarden presteren nou eenmaal beter.

Het zijn juist de paarden in handen van de niet-paardenmensen, zoals hierboven ook weer eens omschreven, die daar de dupe van worden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 23:33

Ok, ok, et was een beetje een banketstaaf vergelijking, en ik snap ook wel wat je bedoelt. Et liefste zag ik ook alle paarden buiten lopen. Maar snap je nu echt niet dat het onmogelijk is bij sommige paarden? En zo verrot voelen die paarden zich echt niet hoor. Die worden lekker getraind en die voelen zich gewoon lekker.

Wat ik van de andere situaties vind? Dat vind ik gewoon niet kunnen, maar ik denk toch niet dat je als buitenstaander daar over kunt oordelen zonder het eerst heel goed bekeken te hebben. Ik las een of ander verhaaltje over een manege hier, en dat vond ik dus echt weer niet kunnen. Maar dan vraag ik me af in hoeverre dat waar is en in hoeverre het bekeken is. Dat bedoel ik niet ten nadele ven de schrijfster dat dan evt. een muts is maar dat er gewoon te snel gekeken word van zielig. Een kleine stal is natuurlijk niet echt lekker maar als ze er af en toe instaan dan overleven ze dat ook wel.
Die situatie die ik beschreven zag staan over die shetlandpony's, dat vind ik dus simpelweg weer niet kunnen. DAt is gewoon paarden 'dood' maken, en dan bedoel ik dood in het hoofd. En dat is er juist bij die toppers weer niet!