Heeft jouw paard of pony een slecht leven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 10:11

Oke, dan zitten we op een lijn. Fitz speelt nu ook in zijn eentje buiten Haha!, maar kan wel neuzen met zijn maatjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 11:42

Zep schreef:
Het is dus niet zo dat een blessurevrij paard dus happy is

Dat wordt ook nergens beweerd, ook niet door Suzanne. Wat wel bedoeld wordt is een paard dat coute que coute van alles weggehouden wordt uit angst voor blessures. Dan worden ook vooral die blessures bedoeld die van buitenaf aangebracht worden, hetzij door een ander paard, hetzij door iets anders.
Weidegang brengt risico's met zich mee, het hangt er maar net vanaf in welke mate je je paard daartegen wilt beschermen en tegen welke (welzijns) prijs.
Mijn paard staat ook in de wei, maar dan wel alleen. Hij staat nu alleen omdat ik hem vorig jaar weer 2x bijna kwijt was, hij gaat niet meer in een groep. Helaas heb ik ook geen maatje voor hem waar hij samen mee kan. Meer dan 1 paard gaat er pertinent niet meer bij, ik ben veel te bang dat er iets ergs gebeurt. Verder staat hij in een stal met veel paarden om zich heen, afgezonderd van soortgenoten is hij niet.
Dit is het eerste jaar dat ik het zo doe en ik merk niet echt dat hij anders of ongelukkiger is, sterker nog, ik vind hem prettiger te werken omdat hij niet zo rozig uit die wei komt.
Mijn paard heeft van 0 tot 3 fulltime buiten gelopen. Daarna heb ik er een punt van gemaakt dat hij zo veel en zo lang mogelijk buiten kwam. Dit jaar valt het me op dat hij niet erg reageert op het feit dat ie minder grasuren draait, misschien is het zo gewoon goed? Hij komt immers wel vaak in de wei,maar niet meer de hele dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:00

Ik bedoelde dit ook niet als "tegenargument" tegen Suzanne, maar als een weerlegging van een argument tegen het op stal houden van je paard, if you get my point.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:16

Zep schreef:
Ik heb al eerder gesteld, dat een paard een aantal basisbehoeften heeft die voldaan moeten worden. Dat kan op meerdere manieren. Ik vind het zeer kort door de bocht om te stellen dat paarden die niet in de wei kunnen zielig zijn.

Ik heb geen medelijden met het topsportpaard dat meerder malen op een dag zijn box uitkomt. Ik heb wel medelijden met het hobbypaard dat de hele dag in zijn hok staat te verpieteren tot zijn eigenaar 's avonds komt, en 1x in de week een dag moet blijven staan. Al kan het soms gewoon niet anders.


ik heb medeleiden met ze allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:18

phoenix4ever"]
[quote="Zep schreef:
Ik heb al eerder gesteld, dat een paard een aantal basisbehoeften heeft die voldaan moeten worden. Dat kan op meerdere manieren. Ik vind het zeer kort door de bocht om te stellen dat paarden die niet in de wei kunnen zielig zijn.

Ik heb geen medelijden met het topsportpaard dat meerder malen op een dag zijn box uitkomt. Ik heb wel medelijden met het hobbypaard dat de hele dag in zijn hok staat te verpieteren tot zijn eigenaar 's avonds komt, en 1x in de week een dag moet blijven staan. Al kan het soms gewoon niet anders.


ik heb medeleiden met ze allemaal.
[/quote]

en daar kan ik maar 1 ding op zeggen: gooi dan idd een hek om drenthe en ga er lekker naar zitten kijken.

en nou ga ik op vakantie! Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:20

Missy schreef:
Ik ken paarden die in de winter op de harde grond buiten staan met niet goed bekapte hoeven, en ik ken paarden die zo worden beschermd dat ze bij een beetje kou als en longontsteking hebben om het zo maar te zeggen. Bij het eerste worden de paarden niet/nauwelijks verzorgd, bij de tweede worden ze "over"verzorgd. Een paard is een paard en moet tegen een stootje kunnen, maar ze kunnen niet tegen alles. En ik ken mensen die dat een beetje vergeten

Iwan wordt naar mijn mening goed verzorgd, maar dat zegt iedereen van zijn paard. Zelfs als ik het objectief beoordeel vindt ik dat nog steeds. Iwan gaat, net als misty en sunny, elke dag het land op. De stal wordt bijna dag ff schoongemaakt, die van Iwan zelfs helemaal want die maakt er altijd zo'n bende van Haha!
Ze krijgen voer, aandacht en krijgen hun beweging.
Ze hebben eigelijk weinig te klagen. Misschien dat er hier en daar een kleine verandering kan komen, maar het lukt allemaal best zo en de pony's staan er zeker niet ongelukkig bij


Nou dat weet ik niet> ik verzorg mijn paard zo goed als ik kan, maar is dat goed genoeg> ik vind van niet. een paard behoort te kunnen struinen dag en nacht zomers en swinters. ze behoren een goede uitlopp te hebben, maar waar vind je dat? niet bij mij in de buurt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:33

[quote="Zep"
en daar kan ik maar 1 ding op zeggen: gooi dan idd een hek om drenthe en ga er lekker naar zitten kijken.

en nou ga ik op vakantie! Knipoog[/quote]
Och och och, als ik dat toch eens kon he........................

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:46

Sorry dubbel
Laatst bijgewerkt door SuzanneH op 08-07-02 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 12:51

[quote="SuzanneH"]Reactie op Zep |:

Tuurlijk Suzanne, heb je in principe gelijk. Een paard hoort in de wei, klaar. Alleen ligt de praktijk hier en daar gewoon anders.

De wei is leuk , sociaal contact met een soortgelijk wezen is het uitgangspunt. Bijv. de mogelijkheid om op stal met de buurman te kunnen neuzen, die "contactgaten" in een muur is ook al een verbetering.

Over de topper die niet naar buiten kan vind ik het een heel ander verhaal. Ik vind het bijzonder kort door de bocht om te stellen dat iedere topper "dan maar een Falabella" moet. Zo werkt het natuurlijk niet, dat weet je zelf ook wel. Blije paarden presteren beter, en je kunt er dus donder op zeggen dat er op dat soort stallen echt alles aan gedaan wordt om het die paarden naar de zin te maken. Daar hoort voor het gros van de paarden ook echt nog steeds weidegang bij, hoewel dan niet in de koppel. Op het moment dat dat niet kan, worden kosten noch moeite gespaard om goede alternatieven te zoeken. Die paarden hebben echt niets te klagen hoor!

Ach ieder zal zijn /haar manier van paarden houden verdedigen, mijn standpunt ken je.

We moeten heel erg uitkijken om onze paarden geen eigenschappen toe te bedelen die ze niet zo sterk hebben als wij misschien wel wensen. Miscchien een overblijfsel uit mijn Wageningen-tijd, maar je kunt alleen iets over welzijn zeggen wanneer je dat kunt meten. Je zult dus een manier moeten zoeken om dat aan te tonen. Het is bekend dat paarden die niet goed in hun vel zitten, vatbaarder zijn voor blessures. Dat kun je tamelijk goed statistisch aantonen. Het is dus niet zo dat een blessurevrij paard dus happy is, maar je kunt aan bepaalde dingen wel meten of een paard goed in zijn vel zit ja of nee.
Een blij stalpaard heeft het niet slecht, een "ongelukkig" stalpaard wel.

Dit vind ik een typisch dooddoener uit " De Wetenschap " als het niet te meten is of nog niet gemeten is, kan je er ook niets over zeggen. Laten we dan zeggen dat mijn idee een stelling is en dat, tot het tegendeel bewezen is, ik deze blijf ventileren . Ik denk dat het juist voor de wetenschap moeilijk is om een begrip als " kwaliteit van leven " te meten. Je zal dit begrip moeten definieren, dat is al moeilijk genoeg, en dit gaat misschien wat te ver van het topic af. Hopelijk is of zal er wel een gedegen onderzoek (komen) .
Nog iets over die vermenselijking : de eigenschap tot behoefte aan sociaal contact met een soortgelijk wezen lijkt mij voor paarden , zijnde kuddedieren niet echt een vermenselijking . Nee , dan al die leuke rommel die wij om het paard hangen ( doe ik ook vrolijk aan mee hoor ) , volledig in kleur en stijl bij elkaar gezocht, die stallen met versiersels en vol trots stambomen op de staldeur, daar heeft dat paard wat aan. En de manier waarop wij op het paard stappen af en toe, "hij zal er wel weer geen zin in hebben " etc , dat noem ik een stukje vermenselijking . Natuurlijk zal het ene paard meer tevreden zijn op stal dan het andere , maar waarom zou je niet proberen om een optimale situatie te cereeren ? Iedereen weet het wel, maar ze handelen er niet naar , want : "de praktijk is anders", een beetje net zoals iedereen niet discrimineert , maar toch een straatje om gaat lopen als er een groepje "buitenlanders 'aan komt s' avonds laat ( O.K. ook een bekend voorbeeld ). Waarom zou je niet proberen om tot een meer ideale situatie te komen. En .. een Shetlander mag ook hoor ! Haha!

En ZEP een fijne vakantie !

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 14:53

Zep omschrijft precies wat ik bedoel. Paarden horen te in de wei te lopen en sociale contacten te hebben maar in de praktijk kan dat vaak niet.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:26

Steef schreef:
Zep omschrijft precies wat ik bedoel. Paarden horen te in de wei te lopen en sociale contacten te hebben maar in de praktijk kan dat vaak niet.


Juist Steef . En het enige wat ik beweer ( buiten wat zijsprongen ) en hiermee ook vraag is, doe er wat aan. Je kan het ergens niet mee eens zijn en het zo laten, je kan er ook wat aan doen.
Actieve keuzes maken.

Ik zie in je profiel dat je bij een handelsstal werkt. Dit is ( afhankelijk van de eigenaar ) een moeilijke situatie . Ik weet niet hoe jullie de paarden houden , ik begrijp wel dat je zo'n snel wisselend paardenbestand niet gewoon hup in de wei kan doen. En dat je op moet letten voor blessures. Maar misschien kan je wel zorgen voor aanraakmogelijkheid in de stal ( contactluikje ) , of allemaal een uurtje op het land (met gezelschap) of wat dan ook.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:49

Hier gaan eigenlijk de meeste paarden het land op. Op een paar na. Die komen wel regelmatig in de molen of los in de bak. En 1 of 2 komen er alleen uit om gereden te worden. De paarden hebben wel contact met elkaar. Via de buitendeuren kunnen ze met elkaar neuzen en over de stal heen kunnen ze dat ook.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 16:07

Dan hebben jullie het in dat opzicht redelijk voor elkaar.
Zou Troef op vakantie zijn ofzo ?

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 18:29

Mijn pony een slecht leven? Dacht t niet!
Er zullen hier op bokt waarschijnlijk geen of weinig mensen zijn met een paard die een slecht leven heeft, het paard van pokemon krijgt zelfs soep met stokbrood te vreten! Als dat geen luxe is... Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door ¡!Ellen!¡ op 10-07-02 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:05

Karin"]
[quote="Steef schreef:
...Ik las een of ander verhaaltje over een manege hier, en dat vond ik dus echt weer niet kunnen. Maar dan vraag ik me af in hoeverre dat waar is en in hoeverre het bekeken is. Dat bedoel ik niet ten nadele ven de schrijfster dat dan evt. een muts is maar dat er gewoon te snel gekeken word van zielig. Een kleine stal is natuurlijk niet echt lekker maar als ze er af en toe instaan dan overleven ze dat ook wel...


Ik hoop niet dat je mijn verhaal over die manege in Zeeland bedoelt, Steef. Heb met eigen ogen gezien hoe die broodmagere beesten kniehoog in de natte zooi en stront stonde. En het ergste: ik heb er nog gereden ook...

Ben ook geen fan van bijvoorbeeld stands, maar als een paard daar maar een paar uur per dag in hoeft te staan en voor de rest buiten loopt of aan het werk is, dan valt het idd ook wel mee met de zieligheid. Mits het beestje voldoende voer krijgt voor het werk dat hij verricht èn op schone droge bodembedekking staat.
[/quote]

Ik las dit topic even na en ik kwam hierop uit, had dit nog niet gelezen. Sorry Karin, dat is Absoluut niet persoonlijk bedoelt. Had ook niet in de gaten dat jij dat was die dat geschreven was, dat verhaaltje hing nog ergens in mijn hoofd en ik wist niet precies van wie/wat het was.