Kermispaardjes of Manegepony's?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:44

Cassidy schreef:
Voordeel voor de pony's in beide gevallen is dat ze iig de benen kunnen strekken, en dat dan ook wat langer dan de gemiddelde privepony, die maar een uurtje per dag uit zijn box komt.

Helemaal mee eens.
Die manege pony's hebben het noggeen eens zo slecht.
Ze krijgen vreten zat, mogen met zn alle in de bak als er wordt uitgemest.
mogen lekker vaak hun benen strekken.
En de meeste beginners zullen ze geen pijn doen oid.
Meestal een dik dek of schuimrubber onder het zadel dus het gebonk zal ook wel meevallen Tong uitsteken

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:45

Ik denk dat kermispaarden het slechter hebben, die omgeving is veel stress gevender(zeg je dat zo? Tong uitsteken ) Ligt er natuurlijk gewoon aan de omstandigheden per paard.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:46

Niet overal zijn ze zielig, er zijn ook veel goede maneges!

Maar denk dat kermis pony's toch wat zieliger zijn, omdat die vaak dan ook mee reizen van hot naar her.
Maar er zijn ook kermis ponys die enkel rondjes lopen op de kermis als die in de stad is, dus niet echt bij de kermis horen en van hot naar her gaan.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:39

ik denk dat ik de kermispaardjes zieliger vind...die arme dieren worden van plaats naar plaats gesleept waar iedere 2 minuten er een ander kind opgepleurd wordt of als er niemand op zit worden ze met z'n tienen naast elkaar aan een paaltje vastgemaakt...bij een manege hebben ze dan tenminste nog hun eigen stalletje (ookal is dat soms niet veel maar goed...) en zit er een uur tussen voordat er weer een ander kind opgezet wordt... en in een manege les wordt er nog ooit iets gedaan wat zo'n pony ook leuk vind, op zo'n kermis moeten ze alleen maar dezelfde rondjes in stap maken...

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:26

Ik weet niet eens wat kermispony's zijn... Heb ze nog nooit gezien.
ga er vanuit dat het gewoon pony's zijn waar kids op kunnen rondhobbelen voor een paar centen.
( dacht bij het lezen van de titel eerst dat het een geintje was, bij kermispony's denk ik aan die geschilderde houten beesten met een paal door hun lijf in de draaimolen Haha! )

Bij ons heb je dat dus niet. Op de jaarmarkt lopen er wel eens pony's met kids rond, maar dat zijn dan pony's van particulieren die bij de manege rijden en die ze voor 1 dagje uitlenen.

FleurBscht

Berichten: 485
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:34

Het ligt eraan wat voor manege het is. Maar de manege´s die ik ken die verzorgen hun paarden best goed. Ik weet ook niet hoe kermispaardjes worden verzorgd, maar die paardjes moeten de hele dag hetzelfde rondje lopen met allemaal andere kinderen op hun rug met ook nog is die harde muziek...dus ik denk dak kermispaardjes zieliger vind...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:06

hier op de manege staan de pony's in stands,staan elke week een halve dag in de wei,
lopen gemiddeld 2 a 3 uur op een dag,
geen leuk leven dus,

de kermis pony's werken heel hard,als het kermis is !
maar in de winter,
staan ze lekekr de hele winter op de wei,
lekker niks doen,met zn alle in de groep,
lijkt me iets vriendelijker!

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:26

Cool Uhm.. ik snap niet wat je bedoeld Cool

Bedoel je nou cirus paardjes, of ponys die een paar rondjes huppelen over de kermis?

(Daar trouwens nog nooit gezien, maar goed Verward )

Uhm.. manege ponys vind ik wel heel zielig. Vind ik niet alleen, is gewoon een feit. Daar kunnen we een grote heisa over maken, vind ik niet nodig Tong uitsteken

Ehm.. paardjes die een paar rondjes huppelen op een kermis Scheve mond , tsja volgens mij zijn dat ook gewoon paardjes die van een manege afkomen..

En dan heb je nog de ciruspaardjes, daar weet ik nix van, geef dus ook geen mening, weet ook niet of je dat bedoelde ?

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 21:28

zijn er trouwens echt paardjes die bij een kermis rondhuppelen? Beetje laag van die mensen hoor.. Tja.. dan komt er geld binnen he, dat is toch waar het allemaal om gaat Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:01

Voordeel van een manegepony is dat er soms nog door een gevorderd kind op gereden kan worden, die hem weer lekker los kan rijden.
Een kermispony die zijn rondje stapt en dat de nodige dagen in de week, misschien even losgegooid wordt om zijn ei kwijt te kunnen, zal niet dressuurmatig worden gegymnasticeerd en daardoor erg stijf worden.

En Mithrandir, ben je hier een eenzame campagne tegen maneges begonnen?

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:09

het viel me ook al op cassidy, ik heb me maar voorgenomen om er niet op te reageren Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:11

Volgens mij is Mithrandir even vergeten wat het is om op een Manegepaard te rijden.
Ik hoop voor haar dat ze nooit in de situatie komt dat ze weer terug moet naar die Manege....Lips are sealed
Of zou ze er dan helemaal mee stoppen?

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:14

Nee ik zal niet meer naar een manege te hoeven want ik hoef niet alles goed te kunne zoals al die dressuur poedersuiker, ik hou van recreatief rijden en ik hoef niet eens perse te rijden, vind het gewoon leuk met die dieren om te gaan.. maar ja snappe jullie nie heh
nee nie snappe jullie Tong uitsteken Haha!:))

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:14

ik denk het wel
beeldt je in:
harde zadels, paarden die niet netjes worden gereden, teugels die je vingers openschuren,vuile stallen, standen (:D),...
een ramp als je 1 of meerdere eigen paarden gehad hebt Scheve mond

edit: dank je om mij een dressuur poedersuiker te noemen (vanwaar komt dat woord eigenlijk?)
en a, ik rij 1 maal per week op een manege, en ik hoef ook niet perse te rijden, maar als ik rij,wil ik wel zo goed mogelijk léren rijden Knipoog
en dat kan, raar maar waar, op een manege!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:23

Met het gebruik van die scheldwoorden: Volgens mij solliciteerd Mithrandir naar een OW?

Even voor de goede orde, ik rij ook recreatief, maar train er wel hard voor. En ik rij western, dus misschien val ik bij jouw dan wel in de goede aarde (maar wil ik dat dan wel?)

Ik heb jarenlang western gereden op een Manege in de buurt van Krommenie. Ik rij nog steeds Western op een Manege in de buurt van Krommenie (en nee, dat is niet de Kalverhoek)
De vooroordelen die jij bezigt zijn niet zo'n klein beetje veralgemenend. Kan zijn dat er Maneges zijn die onaangenaam opvallen, in de buurt van Krommenie. Maar er is er op zijn minst eentje die met kop en schouders boven alles uitsteekt. Ook onder de rook van Krommenie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:27

Ach er zijn goede en slechte maneges. Net zoals goede en slechte baasjes...........

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:32

Daarom zij alle Maneges slecht en alle baasjes ook...(in ogen van Mithrandir)

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:39

Om even ontopic te blijven: het hangt er *gosj, herhaling* echt vanaf hoe de paarden gehouden en verzorgt worden. Zo ben ik over bepaalde manege's totaal niet te spreken, terwijl bij de laatste manege waar ik reed de paarden perfect verzorgt werden, en bijna alles een eigen stal had en de paarden buiten de lessen om overdag op wei stonden. Daarentegen heb ik een paar geleden bij een kermis een dagje meegeholpen met de ponyritten (vond het zo sneu), nou, die werden ook OK dan! verzorgt... Was een hoefsmid aanwezig die meteen ijzers verving als er 1 los zat, pony die kreupel werd ging meteen de wagen in met een berg hooi en veel water, tussendoor kregen ze eten en vooral veel water, plus de eigenaren probeerden zoveel mogelijk om en om te doen.

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:42

moraal van het verhaal: je hebt goede maneges, en slechte kermiseigenaren
waar je als je mag kiezen manegepony werd
en je hebt slechte maneges, en goede kermiseigenaren, waar je, als je mocht kiezen kermispony werd
Haha!
dus het verschilt van manege tot manege, en van kermis tot kermis
net zoals je goede en slechte prive-eigenaren hebt...

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:46

Mijn mening is dat prive paarden het soms slechter hebben dan de beide soort pony's in kwestie!

Manege paarden en pony's worden meer gereden maar krijgen daar ook hun voer voor. Ze worden soms beter verzorgd doormiddel van die meisjes die graag willen leren rijden en ze dan ook goed borstelen. De meeste manege's hebben goede zadels en goede hoofdstellen en bitjes. Helaas bij prive paarden mankeert het eraan door geldgebrek van de eigenaar!
De manege paarden en pony's zien tenminste nog andere paarden en ik vind gewoon dat ze volgens respect behandeld worden!!

En bij sommige prive paarden: ....Tsjah, sommige mensen krijgen een paard/pony kado voor een verjaardag ofzo. En die mensen kunnen er niet mee omgaan dat is pas zielig.

En trouwens waar leer je nou een beetje rijden?.....Uiteindelijk toch op een manege. Dit omdat er allerei verschillende paarden/pony's lopen met totaal verschillende karakters. Daar leer je rijden van.

En nu even over kermispony's die paardjes worden goed verzorgd en hebben het goed. Ze lopen meer als menig prive paard.

Als je uiteindelijk terug ga in de tijd. Moesten de kudde's met paarden ook lang lopen om op een veilige plek aan te komen. Ze moesten dan ook dagen lang door de regen lopen.

Ach dit is mijn mening
Laatst bijgewerkt door Chantalleke op 26-07-04 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 22:46

Mithrandir schreef:
dressuur k*tten

....



nee nie snappe jullie Tong uitsteken Haha!:))


Wanneer jij in je waarde gelaten wil worden en respectvol behandeld wil worden, behandel anderen dan ook met respect!

Omdat iemand een andere tak van de paardensport beoefend dan jij maakt hen niets meer maar zeker ook niets minder dan jij.
Graag dus een beetje op een normale manier met elkaar omgaan.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:22

Ik rij nu op mijn bijrijdpaard 4 keer in de week en haar eigenares geeft me les, en ik heb in 1 maand al meer geleerd dan in 11 jaar. Rara hoe kan dit?

Hmm

Maar goed, idd zullen niet alle maneges hetzelfde zijn, daar ben ik het dan wel weer mee eens..

Maar goed maneges zijn niet echt bevorderend voor de gezondheid van een paardenlichaam..

of wel Verward

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 23:25

Geplaatst: 24-06-02 22:23

--------------------------------------------------------------------------------

Wie zijn zieliger? Of vinden jullie dat ze helemaal niet zielig zijn enzo?? Leef je uit en geef je mening!


Ik heb dit topic meer dan 2 jaar geleden gemaakt Bloos!
Vreselijke herinnering van mij hoe ik vroeger op bokt was *LOL*

Misschien is er een slotje nodig of mag er gewoon doorgegaan worden?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:28

Ik kan hier eigenlijk geen antwoord op gven...

Ik ken niet veel maneges, maar de maneges die ik ken daar hebben de pony's het in principe prima. De lessen zijn niet super, maar de pony's krijgen voldoende te eten, voldoende beweging, voldoende weidegang... nee ik kan nou niet zeggen dat ze het slecht hebben...

Ook de kermis ponytjes. Ok, ze lopen veel dagen op een drukke kermis hun stapritjes voor de kids... maar de meeste kermis pny's komen toch over het algemeen op bekende plaatsen.

Naast de eerste afslag van de reeshof om de reeshof in te gaan, staat langs de weg een aantal maanden per jaar een kudde ponytjes... de kermis ponytjes van alle kermissen in de streek. Ook die van de tilburgse kermis. Ze hebben een mega wei, en hebben het daar prima. Ik kan van die pony's niet zien of ze het nou allemaal zo erg vinden. Ok ze reizen veel, maar het zijn niet zo zeer telkens vreemde plaatsen.....


Iemand trouwens al de datum van dit topic gezien Tong uitsteken wanneer die gestard is door Fleury? ze wees me er net op Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 26-07-04 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:28

geen slotje *LOL*