Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

tessyke schreef:ik ben blij dat er nog wordt gedekt zonder papieren
zo blijven er nog betaalbare paarden....

Esther schreef:Ik ken een shetlandfokker, die dekt met goedgekeurde hengsten, heeft merries met papieren. Ieder jaar worden daar een aantal veulens geboren, met papieren dus. De merrietjes is meestal geen probleem, die houden ze zelf of zijn makkelijk te verkopen.
Van de hengstjes mogen een aantal blijven lopen die opfokwaardig zijn, waarvan ze denken dat die op de hengstenkeuring kans maken om goedgekeurd te worden. De rest gaat gelijk al naar de handelaar (= heel vaak slacht). Ieder jaar vind die schifting plaats, dus ook bij jaarlingen, tweejarigen en driejarigen.
Mijn schoonvader heeft 2 merrieshetjes, eentje heeft hij laten dekken door een hengst zonder papieren (wel zorgvuldig uitgekozen) en die heeft dus een veulen gehad. Dat veulen loopt nu bij zijn dochter in de wei. Hij heeft niet meer veulens gefokt omdat hij niet meer pony's kan gebruiken.
Ik weet wel welke manier mij meer aanspreekt...

elinax21 schreef:wij fokken ook met shetlanders, allemaal wel met papier. hengstveulens hebben dan echt wel meer kans, en we proiberne er zo goed mogelijk op te letten dat ze een goed tehuis krijgen, densoods blijven ze langer, worden gecastreerd, nog later beleerd, en dan raak je ze wel kwijt aan goed tehuis.
de shetveulens die naar handelaar gaan gaan bijna nooit naar handelaar hoor, komt geen papier bij, worden niet gechipt, en gaan met zn allen op transport naar buitenland om daar vervolgens geslacht te worden

timokyana schreef:met shets ben ik het eens.Maar waarom is iedereen toch zo gefocust op een papiertje?Ik zie hier de duurste namen van afstammingen voorbij komen,voor velen onbetaalbaar.Lopen er dan geen leuke kruisingen die het netjes doen in de sport?of paarden zonder papier?Als het een gezonde hengst betreft zie ik geen probleem.Wel bij het broodfokken en ik geloof best dat er heel impulsief mee om word gegaan,maar ik vind het niet helemaal fair om alleen paarden/pony's met papier op deze aardbol te hebben.Daar gaan we zo wel naar toe volgens mij.Ooit is er toch ergens begonnen met een onbekende hengst,waar gaat het straks naar toe,dat alles met papier al gekruist is en er niets te kruissen valt.begrijp me niet verkeerd,alle respect voor fokkers enz, maar mogen alleen degenen met 'goede'op papier staande afstammelingen fokken dus?

elinax21 schreef:wel als je weinig geld aan je ponys uitgeeft, en overal maar een goedkoop niet goedgekeurd hengstje erop zet en zoveel mogelijk ponys fokt, waarbij de hengstjes naar de slacht en de merries gewoon te koop.
elinax21 schreef:wel als je weinig geld aan je ponys uitgeeft, en overal maar een goedkoop niet goedgekeurd hengstje erop zet en zoveel mogelijk ponys fokt, waarbij de hengstjes naar de slacht en de merries gewoon te koop.

superwoman schreef:Dat er shetjes naar de slacht gaan vind ik niet zo'n groot probleem, maar de manier waarop
Maar merrieveulen, jij hebt het over broodfokkers...volgens mij kan het fokken van shetjes nooit (veel)geld opleveren toch???
Barcelano schreef:Heb weleens vaker in een topic gezegt:
Hoe weet je als je Hengst niet Goed Gekeurd is Of
1: Zijn Sperma Goed is
2:Geen Ziektes over brengt
Het is niet alleen even je hengst op een merrie zetten er komt zoveel bij kijken.
Helaas wordt dat stukje weleens vergeten...
Citaat:Heb weleens vaker in een topic gezegt:
Het is niet alleen even je hengst op een merrie zetten er komt zoveel bij kijken.
Heb weleens vaker in een topic gezegt:
elinax21 schreef:wij fokken ook met shetlanders, allemaal wel met papier. hengstveulens hebben dan echt wel meer kans, en we proiberne er zo goed mogelijk op te letten dat ze een goed tehuis krijgen, densoods blijven ze langer, worden gecastreerd, nog later beleerd, en dan raak je ze wel kwijt aan goed tehuis.
de shetveulens die naar handelaar gaan gaan bijna nooit naar handelaar hoor, komt geen papier bij, worden niet gechipt, en gaan met zn allen op transport naar buitenland om daar vervolgens geslacht te worden

Barcelano schreef:Heb weleens vaker in een topic gezegt: