Bolivia en springen: weer een nieuwe truc!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-01 11:39

Gisteren weer springles en mevrouw had weer een nieuwe truc!

Weigeren voor een lage oxer met rood-witte balken!

Uiteindelijk haar er overheen geschopt nadat ze 6 x had geweigerd. Toen van de andere kant met een kruisje ervoor: weer weigeren voor die rood-witte oxer!

Nou ja, weigeren had ze nog nooit gedaan!

Volgens de instructeur is het echt een springpaard maar zal ik zelf een hoop aan moeten doen. Hij wil haar volgende week los laten springen.

Ik leer er wel heel veel van! Volgens mij heeft ze wel 5 x uit stand gesprongen, erg goed om te leren meegaan. En al dit gek*t is erg goed om te leren sturen!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 13:15

Zo zie je maar weer!! Aan iets negatiefs, zit ook iets positiefs!!
Leer je er ook nog weer iets van!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 13:31

IK wil niks zeggen hoor.. Maar je praat over jezelf of je een beginner bent.
Doe dit ajb niet meer. Je bent geen beginner.. EEn beginner kan geen paard aan de teugel rijden. Kan niet zo springen.

Snap je?
Je doet jezelf veel te negatief over..

Niemand kan rijden (want wanneer kun je rijden?) maar je kunt wel zeggen of je wel of niet een beginner bent!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 13:38

Ik heb sinds kort springles van iemand die ooit Nederlands kampioen geweest is (hij is nu al een jaar of zestig, dus het zal al wel een tijd geleden zijn geweest). Hij leert mij hoe ik met één hand de teugels vast moet houden en met in de andere de zweep en haar vlak voor de hindernis een flinke tik op de kont geven. Ook moet je zeven meter voor de hindernis flink doorrijden. Tja, ik kan het zo niet zo goed uitleggen, maar het werkt wel!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-01 17:55

Citaat:
Op 2001-02-09 13:31, schreef Steef..:
IK wil niks zeggen hoor.. Maar je praat over jezelf of je een beginner bent.
Doe dit ajb niet meer. Je bent geen beginner.. EEn beginner kan geen paard aan de teugel rijden. Kan niet zo springen.

Snap je?
Je doet jezelf veel te negatief over..

Niemand kan rijden (want wanneer kun je rijden?) maar je kunt wel zeggen of je wel of niet een beginner bent!



Steef,

Ik denk dat je het lief bedoelt...hihi

Ik ben namelijk wel een beginner. Ik rijd 1 jaar en 8 maanden en voor mij is bijna alles nog steeds de eerste keer.
Ik ben met je eens dat er maar weinig mensen zijn die echt heel goed kunnen rijden, maar ik bedoel met beginner eigenlijk meer dat er nog steeds heel veel dingen zijn die ik nog nooit heb meegemaakt.
Ik denk sowieso dat ik meer 'talent' heb voor springen dan voor dressuur. Maar wat bedoel je met " een beginner kan niet zo springen" ?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-01 17:59

Citaat:
Op 2001-02-09 13:38, schreef Kitty:
Hij leert mij hoe ik met één hand de teugels vast moet houden en met in de andere de zweep en haar vlak voor de hindernis een flinke tik op de kont geven. Ook moet je zeven meter voor de hindernis flink doorrijden. Tja, ik kan het zo niet zo goed uitleggen, maar het werkt wel!



Ik kan me heel goed voorstellen dat met één hand de teugels vasthouden en met de andere een tik geven goed kan werken. Je moet Bolivia echter heel erg oplsuiten voor de sprong anders gaat ze te hard, (normaal weigert ze namelijk niet) dus dan moet ik op het juiste moment inschatten of ik haar moet opsluiten (voor de eerste hindernis) en dan daarna met één hand moet rijden (voor de tweede) etc. NOu dat lukt me niet.

En dat doorrijden geloof ik ook maar jij hebt volgens mij meer een paard wat stopt en ik heb er eentje die eigenlijk hard wil gaan. Als ze nl. niet wil springen dan suist ze erlangs. Dat weigeren voor de hindernis was dus gisteren voor het eerst.

Volgende keer als ze weigert en ik rij voor de tweede keer aan dan ga ik het proberen (wedden dat ze er dan langs gaat! hihi)

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 18:17

Hey, mijn paard is ook een springer (mag niet meer vanwege de hoefjes) en die flikte me ook allerlei chips. Nooit weigeren overigens. Wel eromheen scheuren, stoppen, springen, en weer meteen stoppen... Heeeeeeeel vervelend, vooral omdat ik dus absoluut niet kon springen. Durf het nu gek genoeg alleen nog maar met hem, omdat ik weet wat hij doet, als ik weer op een nieuwe 'springer' moet dan zeg ik liever nee. Maar goed, zit er overigens ook hevig over te denken om ergens op een manege ofzo toch een springer uit te zoeken en met goeie begeleiding te gaan springen. ik durf met andere paarden gewoon niet over de 50 cm (hoger dan). met Hercules heb ik één keer een parcoursje gebouwd en toen deed hij het wel (is geen écht springpaard)... Maar toch... Van de zomer reed ik op Vol (mag ook niet springen) achter mijn nichtje (zwaar samengesteld) en die crosste keihard over allerlei bomen inhet bos... Was wel ff een beetje zweten voor mij. Vooral omdat ze massief zijn, dat vind ik helemaal eng. Dan rij ik liever een rondje om of ga in stap...

Laudine

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-01 18:43

Ik vind het echt super om te springen. In het bos bij ons liggen ook boomstammen en ook een bak met water met daarachter een hinernis (nou die neem ik mooi nog ff niet).

Ik ben er ook van overtuigd dat ze bijna alles kan springen, zeker de hindernissen die in de beginnersspringles worden gebouwd., HEt is echt een kwestie van goed er voor krijgen en me niet in de maling laten nemen. Bang ben ik eigenlijk niet. Ja als ik dan hoor dat de dame met de meest stabiele zit van de hele manege (bellen en roken (tsss) in rengalop) afgelopen zondag over de kop is geslagen omdat haar paard (nooit weigert) een balk tussen zijn voorbenen heeft gekregen, dan schrik ik toch wel ff.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 22:19

Ik vind het knap van je Manon! ik durf echt niet meer te springen ook namelijk over de kop geslagen in een oxer het paard liet een voorbeen in de oxer zakken na een stuurfotje van mij...
vanaf die dag had ik angst voor oxers teminste ik ging twijfelen over mijn manier van aanrijden dat moet je niet doen met een jong paard 3 keer op een oxer ben ik met haar of alleen gevallen waarvan de laatste zo hard ging dat ik kreupel was *grijnz* en het paard ook dat was minder want deze blesure is ze nooit meer te boven gekomen.. en daar ging het mis.. geen paard om mee te springen en ik was zelf teveel in de kreukels om meteen weer te springen.. als je bent gevallen er meteen weer op anders durf je niet meer ging in dit geval voor mij op.. ik krijg hartkloppingen bij het zien van balkjes het idee erover te moeten is al genoeg om bijna ziek te worden...
En toch na lang wikken en wegen vond ik dat ik lot toch een moest laten springen eerst een paar keer aan de longeerlijn en toen met mij.. over 50 cm (hoger durfde ik echt niet ging ie zo hoog overheen dat ik het niet meer durfde) gelukkig vond ie er geen bal aan..
Toch zonde aangezien ik veel betere springruiter dan dressuurruiter was... Met Floor mocht ik L SGW starten.. die crossen dat was pas mooi..
en nu ben ik al dolgelukkig als ie een paar passen verzamelde galop doet *grijnz*
maar zonder gekheid petje af zo kort rijden en dan al springen met een paard die niet de makkelijkste is...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-01 10:42

Ik ben vorige keer wel gevallen, maar dat was in de galop na de hindernis. Om één of andere stomme reden ben ik niet bang. Terwijl ik van de week pas voor het eerst zonder zadel heb gegaloppeerd, dat vind ik dan weer eng (denk ik vantevoren want achteraf was er niets engs aan).

Ik heb denk ik het voordeel dat Bolivia goed kan springen. Ik vertrouw er op dat ze:
- of niet springt
- of wel springt en dan ook goed

Maar ja als het een keer goed mis gaat dan komt die angst bij mij natuurlijk ook.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 14:50

Manon,
Ik bedoel het inderdaad niet banketstaaf..
Maar een beginner kan neit rond rijden..
Dingen zijn vaak de 1ste keer maar soms doe ik ook dingne die ovor het eerst zijn..
Succes met Boliva

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 14:52

Nou, Joop springt uit zichzelf wel. Ik moet aangeven wanneer het <i>mij</i> uitkomt dat hjij gaat springen. Maar als ik dat te laat doe, dan springt hij gewoon zoals hij altijd springt. En ik hoef het hem alelen maar makkelijk te maken door verlicht te gaan zitten... Da's wel handig hoor, zo'n natuurtalentje... Ma arja, het mag neti meer...

TYPO'S...
Lau

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, fro, schumiegirl, Vagabondo en 36 bezoekers