Houd jij van je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:38

Ik vind zoiets nogal dom,de uitspraken van emiel voest.Hij doet zelf in prinipe allemaal hetzelfde...

Anyway,ik wou hier toch even op reageren,om mezelf en andere misschien een beetje te verdedigen.Ik vraag nooit meer van een paard dan het op een dag aankan,ik weet dat er ergens een stop is,en ik weet wat mijn paard fijn vind...En vreemd genoeg is dat niet het weiland! Mijn paard is nogal een éénling,ze loopt het liefst uren met mij samen alleen,dan dat er andere paarden erbij zijn.Op het weiland als ze met meerdere paarden staat raakt ze het gras nooit aan...

Trouwens,als ze rijden niet plezierig had gevonden had ik er al 50 keer naastgelegen,Jamey kennende.

Wat is er mis een paard is een goede klap op z'n reet te verkopen? Ik meen dat je van je ouders allemaal wel is een welverdiende billenkoek heb gehad.Ik laat me absoluut niet in de maling nemen,anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.Op het hoofd slaan doe ik nooit,...Wel haal ik mijn paard 5 á 6 uur per dag uit stal,en meestal haalt mijn vriendin haar 's morgens nog uit stal en gooit haar 2 uur in de paddock.In de zomer gaat mijn paard helemaal op het weiland.

De uitspraken van emiel voest vind ik tja...dat kan gewoon nooit! Als wij onze paarden niet rijden,gebeurt er wel iets anders met ze (een paardenkroketje bijvoorbeeld)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:50

Zep schreef:
Ik zie mijn paarden als een partner, maar eis wél gehoorzaamheid!


Wat dat betreft staan mijn paarden op het zelfde nivo als mijn vriend Haha!
*LOL*

Stja... die meneer Voest...
Ik vraag me af hoe HIJ zijn paarden onderbrengt? Neem aan dat hij de provincie Groningen nog niet heeft opgekocht?
Dat vraag ik me nu wel erg af, hoe heeft hij zijn paarden eigelijk??

Ik houd van Isolda. Isolda is mijn maatje. Maar zij is er wel voor MIJ. Omdat ik haar wil hebben. Had ik haar niet gehad, had ze bij iemand anders op stal gestaan. Paarden in Nederland hebben geen keuze. Je hebt een eigenaar als paard, daar ontkom je niet aan.

Ik denk overigens ook niet dat onze paarden denken:
"ohje, was ik maar op de steppe, dan kon ik galoperen met mijn vriendjes en eten tot ik er bij neer viel"
Denk het niet.....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 23:11

Jantina ik denk zelfs dat jouw Udinde het wat dat betreft 'beter' heeft dan zijn paardjes, hij heeft vast geen duinen achter zijn huis??

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 23:35

Ik heb met mijn paard een afspraak, ik zorg dat hij zijn paardelijkse behoeftes kwijt kan op de weide (zoveel mogelijk buiten) met een vriendinnetje en hij staat mij toe een uur van zijn tijd te gebruiken om samen met mij gymnastiek te doen.
Als ik hem vanuit de auto roep staat ie aan het hek dichtbij de weg met de oortjes erop... als ie zin heeft dan gaat meneer bij de uitgang met zijn voorbeen 'graven'.

Als paarden niet zo vriendelijk waren om ons op hun rug te dulden of lasten te dragen... dan hadden ze niet meer bestaan.
Immers welk ander nut voor de mens behalve vlees hadden ze dan gediend? Dan hadden paarden de evolutie die ze nu doorgaan zijn misschien niet eens gehaald.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 06:35

Haha, wat een discussie weer! Je kunt op een heleboel manieren je paard gelukkig maken.
Klinkt mischien raar, maar ik vind dat die Voest juist niet vanuit het paard denkt, maar meer het paard menselijke eigenschappen toedicht die het niet heeft (zoals zovelen doen).
Een paard dat gewend is aan een stalleven en daar tevreden mee is denkt heus niet "ach stond ik maar lekker in de vrije natuur net zoals mijn voorouders". Zo denken paarden niet. Voer, rust, beweging, ritme en regelmaat en een paard is tevreden. En het ene paard is meer een weidepaard, het andere paard kan ook een gelukkig leven hebben in een stal. Een stalpaard moet natuurlijk wel voldoende beweging krijgen om gezond te blijven. Want een ongezond paard is natuurlijk niet happy. Zolang ze happy zijn (vrolijk, in goede conditie, glimmende vacht) vind ik dat je het als paardeneigenaar goed doet.

En dan het straffen van een paard als ie iets verkeerd doet: Je werkt wel met een dier van pakweg 600 kilo. Een beetje respect van beide kanten is wel gewenst, wil je niet in het ziekenhuis eindigen. Ook vind ik het dat het trainen van paarden een positive uitwerking op ze kan hebben. Een goed getraind paard is fit en zit daardoor goed in zijn vel.

Maar ik moet altijd zo Misselijk om die opmerking dat als je echt van je paard houdt, je `m in een natuurgebied moet pleuren.

En trouwens ik zie niet wat er mis is met een beetje egoisme. Is gewoon een menselijke eigenschap en daar hoeft het paard echt de dupe niet van te worden hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:11

Pril schreef:
En trouwens ik zie niet wat er mis is met een beetje egoisme. Is gewoon een menselijke eigenschap en daar hoeft het paard echt de dupe niet van te worden hoor.

egoisme is helemaal geen menselijke eigenschap. het is een eigenschap die alle dieren hebben en het heeft een functie: zelfredzaamheid. Je moet eerst voor jezelf opkomen en je zaakjes voor elkaar hebben, voordat je voor de belangen van een ander kunt opkomen. Egoisme is gewoon een primitieve instinct.
Verder denk ik ook dat de meeste paarden beter af zijn dan Emiel Voest denkt. Mensen trainen hun paarden waardoor ze zich lichamelijk alleen maar beter voelen (tenminste, dat ligt in hun bedoeling) en daarnaast proberen ze hun paarden tegemoet te komen door ze ook weidegang te geven. Ieder mens weet immers dat een paard van oorsprong een steppedier is dat van nature beweging nodig heeft.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:16

Even toevoegen aan Desiree...
paarden staan bekend aan hun behoefte om vrij veel uren per dag...
hoeveel? 16 ofzo? te eten.
Ik vind dat ze er in Engeland er heel interessante ideeen op na houden,
qua behuizing van het paard.

Overigens spelen sommige 'goeroes' (de meesten) in op het schuldgevoel van mensen, dat is dus een typische eigenschap die mensen hebben.
Oh ik voel me zo schuldig omdat ik groningen niet op kan kopen om mijn paard correct te huisvesten....get real.
Luister naar je paard, het ene paard wil graag buiten staan, het andere paard voelt zich prettiger in een loopstal.
Daarbij letten wij meer op hun gezondheid dan zij zelf zouden doen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:38

Ik ben van mening dat je het aan je paard verplicht bent om hem goed te verzorgen, omdát hij nou eenmaal in de natuur zijn eigen boontjes niet meer kan doppen.
Ik heb een geweldig knollebeest, staat de godganse dag buiten (net als zijn stalmaatjes), maar die weet na 3 dagen 'zonder' mensen echt niet wat hij nog moet. Omdat hij zo vreselijk afhankelijk is (zonder mensen eet hij óf te veel, óf te weinig, raakt ergens in verstrikt en komt er niet uit, hij wacht altijd keurig netjes tot iemand langs komt als hij vast zit, dan gaat hij gillen) kán ik het gewoon niet máken om hem zijn 'vrijheid' terug te geven. Hij redt het niet zonder mij. Ok, wij dragen er allemaal aan bij dat ze gedomesticeerd blijven, maar ik kan niet geloven dat onze paarden (onze 3 knollen, en de knollen die we in het verleden gehad hebben) ongelukkig zijn.

Mooi voorbeeld is Hercules. Die was echt een wrak toen we hem kochten, we hadden er toen al een eind aan kunnen maken. Eigenwijzigheid deed ons anders besluiten en we hebben hem nog 4 topjaren kunnen geven. Natuurlijk was hij nog steeds wrakkig, maar we hebben hem in ieder geval nog véél meer kunnen geven, en hij is gegaan op een moment dat hij nog gezond was. Die had het zeker niet gered in de vrije natuur, iig niet zonder pijn en dat was een verschrikkelijke dood geweest. Wij hebben hem nu een prachtig leven en een prachtige dood kunnen geven. Laat Voest dat ook maar eens een keer doen op zijn manier...

BTW: die opmerking over Groningen (ik ken m als Flevoland), hij schijnt daarna iets gezegd te hebben dat het niet haalbaar was oid.
Ik moet eerlijk zeggen dat Voest mij niet zo aanspreekt, hartstikke leuk allemaal, maar zo ís het nou eenmaal niet, iig niet voor iedereen. Ik ga echt niet dingen doen waar ik niet achter sta omdat ene meneer Voest dat zegt. Krijg nou wat! Ik doe het zoals het mij goeddunkt (ben ook behoorlijk eigenwijs) en ik kijk naar mijn paard of hij er gelukkig(er) van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:45

Voorbeeldje,

6 jarige merrie met een gezagprobleem, zowel onder het zadel als op stal, erg verwend en niet luisterend ( niet wetend wat wel of niet mag) Het aparte was dat als ze gereden was en je gooide haar daarna nog even los, dat ze knettergek was, een soort van spanning. Aangezien het paard voor de verkoop was, en het dier bij de betreffende persoon heel slecht liep, heb ik haar overgenomen, in eerste instantie schrok ik me rot, toen ik voelde hoe slecht ie was. Het paard had duidelijk problemen met het feit dat ze moest luisteren, en door consequent te zijn, en niet op te geven. ( grof geweld hielp niet bij deze merrrie, werd ze erg stoicijns van. Gewoon stilstaan, en niets meer doen) begon ze steeds beter te lopen, en na drie weken, gooide ik haar los na het rijden, en toen ging ze rustig rollen, daarna een beetje wandelen en suffen in de zon. Het achterlijke gedrag van als een gek door de bak gaan, was er af. Je merkt aan het hele paard dat ie een stuk rustiger is, en zich prettiger voelt. Terwijl ze veel harder moet werken. Paarden vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Het zijn kuddedieren, ze moeten een leider hebben.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 09:52

Ja, ik denk nu ook dat jullie gelijk hebben. Ze hebben het helemaal zo slecht niet en ze zijn niet ongelukkig.

Er stond ook al in zo'n boek, dat het 'beleren' van een paard eigenlijk hetzelfde is als een wild hert in een stal drijven en er proberen op te rijden Verward (omdat ze allebei prooidieren zijn)

Hier ben ik het ook niet mee eens, vanaf jongs af aan komen de paarden in mensenarmen, en weten ze dat we ze niet willen slachten en opeten (volgens dat boek denkt een paard dat wel (instinct))

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:01

Maar nou weet ik nog steeds niet hoe Dhr Voest zijn paarden houd?
Of heeft ie zelf geen paarden en prutst ie alleen met die van een ander?

Ik ben daar nu heel erg nieuwsgierig naar, ook al is het een beetje oflne....
Iemand bekend met de stallen van Dhr. Voest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:32

volgens mij denkt mijn 3-jarige echt niet dat ik hem wil gaan opeten. Af en toe vraag ik me af of hij mij niet op wil eten Vork , maar hij is meer van het type dat doodknuffelt. (ik had hem toch Whinny de Poeh moeten noemen...)

Paarden zijn van nature meestal best cooperatief. Als ze dat niet zijn is daar bijna altijd een reden voor. Als je een jong paard normaal en met een beetje beleid benadert, is er meestal helemaal niets aan de hand.

Ik weet niet hoe Voest zijn jonge paarden beleert, maar als hij zonder waarschuwing boven op mij zou springen sloeg ik hem ook tegen de grond }> Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:43

jantina schreef:
Maar nou weet ik nog steeds niet hoe Dhr Voest zijn paarden houd?
Of heeft ie zelf geen paarden en prutst ie alleen met die van een ander?

Ik ben daar nu heel erg nieuwsgierig naar, ook al is het een beetje oflne....
Iemand bekend met de stallen van Dhr. Voest?



Ik ben bekend met de stallen, ben er eens met mijn paard heen geweest 4 dgn, je moet alles eens proberen Haha!

Hij heeft een aantal weides, hij heeft buiten en binnenstallen.
buitenbak, binnenbak, longeerpen. Binnen is 1 hele grote loopstal voor bepaalde type paard dat veel persoonlijke ruimte nodig heeft.
Er zijn voor de gast paarden buiten kleine paddockjes waar ze apart in kunnen staan, terwijl je de stal uitmest.
Hij voerde toendertijd Equiral Structuurmix als hoofdvoer.
Zijn arabier hengst stond toen in een buitenstal met uitloop.

Dit is mijn perceptie uit het jaar 2000 Lachen

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 20:06

Dit stond op horse-event (aankomend weekend)

"Ons werk sluit goed op elkaar aan", aldus Tineke Bartels, na afloop van een trainingsochtend met Emiel Voest. "Met trainer Sjef Janssen zijn we de laatste jaren tot de conclusie gekomen dat je het karakter van je paard heel goed moet proberen te doorgronden, en daarop in moet spelen. Trainen is heel individueel. Het gaat om kleine details, en het is de trainer die zich steeds weer aan moet passen, niet het paard. Sjef noemt dat het 'lezen' van je paard. Bij Emiel Voest zie je precies hetzelfde, hij observeert het gedrag van elk paard en neemt dat als uitgangspunt voor zijn benadering. Ik vond het boeiend om te zien hoe Emiel in relatief korte tijd het karakter kon analyseren. Vooral het trainen van Barbria was leuk. Ze is een brutaal nest, dus probeerde direct om de baas te spelen, en ze sloeg een keer driftig naar Emiel. We gaan tijdens het Horse Event kijken wat Emiel met dit eigenzinnige spookje kan bereiken. Ik ben benieuwd", aldus Tineke. Emiel Voest geeft iedere dag een clinic in de grote clinic-hal, waar ook coryfeeën als Anky van Grunsven, Piet Raymakers en Rafaël Soto optreden. Hij vind het leuk om een keer samen te werken met trainers uit andere disciplines. Emiel Voest: "Het is apart om een keer met een Olympische medaille winnares als Barbria te kunnen werken in een freestyle training. Ik merkte vandaag meteen dat het een dominant baasje is, en dat grillige karakter maakt het juist spannend. Het mooie van het Horse Event is ook dat we nu eens een keer in staat zijn om samen te werken met topmensen uit de wereld van de sport, en dat we onze ervaringen kunnen uitwisselen".

Ik ben ook heeel benieuwd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 20:58

Citaat:
Paarden vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Het zijn kuddedieren, ze moeten een leider hebben.


Citaat:
Paarden zijn van nature meestal best cooperatief. Als ze dat niet zijn is daar bijna altijd een reden voor. Als je een jong paard normaal en met een beetje beleid benadert, is er meestal helemaal niets aan de hand.



Hier ben ik het dus helemaal mee eens!!!

En dat is geen verschil met de Voest manier.

Ik denk dat mensen die al wat langer in de paarden zitten, en geen penny gezeur hebben dat alles zielig is, zelf een groot deel onbewust aan Nh doen.
Ik rij ook elk paard anders.
Die sensibele soorten hoef je niet ff een tikje met je zweep te geven om de beenhulp te versterken, of het moet zijn dat je graag je vlieg brevet hebt Haha!

Karakter paarden moet je wel aanpakken, maar op een slimme manier, meestal met een omweg, want recht streeks pakken je ze meteen terug.

Echte stakers omdat ze gewoon weg verpest zijn hebben gewoon een grote schop onder de kont nodig.

enz enz.

En dit zie je deels al in de stal.
Zie je ze in de groep lopen weet je al helmaal met wat voor een paard je te maken hebt.
En als je erop zit binnen 5 minuten.

Gewoon kijken naar een paard, wat hij doet, daar leer je alles van.
Allen Voest en die soorten hebben dat onder de aandacht gebracht en vragen er veel geld voor, maar de gewone paardenmens deed dit al altijd Haha!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 08:09

Hou ik van mijn paard? Hmmm...eventjes denken!
Als je eens zou zien hoe ik mijn paard verwend, je zou er ziek van worden! Haha! DC is nog maar een jaartje oud en ze is mijn probleem kindje! Ze word niet verwend door altijd wat lekkers te geven of haar te laten doen wat ze wilt, maar ze word verwend al een kind van een jaartje oud! Het is een beetje moeilijk uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 08:44

.

Gewoon kijken naar een paard, wat hij doet, daar leer je alles van.
Allen Voest en die soorten hebben dat onder de aandacht gebracht en vragen er veel geld voor, maar de gewone paardenmens deed dit al altijd Haha![/quote]

Dit probeerde ik ook te zeggen, maar kon het niet zo goed verwoorden als hierboven. Helemaal mee eens.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 10:22

Ik meen dat ik Emiel voest in de hoefslag wel is heb gehoord over handpaarden,dat die begeleid worden door een ruiter op een paard...
Mhh en hij vond het zo erg dat wij een stuk ijzer in een paard hun mond hangen? Wat doet hij dan wel niet zelf? Excuze moi hoor!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 17:41

Leuk om iets van emiel te lezen en de reacties er op.

ik ben zelf naar hem toegeweest, hij laat zich idd zo uit, maar zijn bedoeling is echt niet dat iedereen nu zonder bit ed gaat rijden. nee hij wil ons paardenliefhebbers lekker wakkerschudden!

Ik rij thuis wel zonder zadel en hoofdstel op mijn haf, maar dat lukt echt niet met al mijn paardjes en zeker niet buiten de veilige bak!!!

Het is een methode die heel goed te gebruiken is in combinatie met de "traditionele"methodes of andere methodes.(klikker e.d)
Dit is eigelijk ook wat emiel doet, hij pikt van vele anderen wat hij zelf weer samensmelt tot zijn eigen "freestyle methode".
Wat hij doet vind ik heel knap maar zelf zal ik daar niet komen. Je leert alleen wel beter kijken naar je paard en beter signalen begrijpen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 18:10

Er zijn van allerlei methodes, de een zegt dat emiel voest goed is, en de ander denkt van niet. Ik denk dat het ook heel erg aan je zelf ligt. de een kan beter omgaan met paarden (en dieren) dan de ander, het is een soort "gave".
Maar ik kan heus wel zien aan mijn paard wanneer hij blij is of niet. Ik zorg goed voor hem en hij krijgt alles wat hij nodig heeft, dus eigenlijk houd ik wel van mijn paard... Lovers

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 19:39

Ik denk idd dat je elk paard op zn eigen manier moet behandelen. Ik heb 6 hengsten, die je gewoon wat harder aan kunt pakken dan een merrie. Zij zijn dominant en moeten accepteren dat ik de baas ben.
Ik ben ooit bij een clinic van Emiel geweest en op zich vond ik het best leuk en leerzaam. Hij leert je kijken naar je paard en hij leert je communiceren op een manier die het paard begrijpt. Er was 1 uitspraak di eik heel leuk vond: Hij had het over mensen die gelijk willen zijn met hun paard en dat dat dus fout gaat. Een paards heeft een leider nodig, en dan zijn wij. En net als in de natuur wil een paard dat hij beschermt wordt, en in ruil daarvoor geeft hij zijn onvoorwaardelijke liefde.
Mijn paardjes zijn denk ik best gelukkig. Zelopen meestal lekker buiten, alleen als het echt heel slecht weer is staan ze binnen, ze mogen meetsal doen wat ze willen als ze in het land staan. En in ruil voor alle zorgen die ik voor ze heb, en al het geld dat ik er aan uitgeef, wil ik erop rijden als het mij uitkomt en dan moet het paard maar meewerken.
Het blijft een samenspel, zorg jij voor mij, dan zorg ik voor jou.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 17:11

ja daar ben ik het voledig mee eens. ik ben echt verliefd op mijn paarden. ik had met Phoenix zo'n enorm sterke band. wij kende elkaar door en door. phoenix was alles waar ik aan kon denken de hele dag door.
ik hoop dat met sym en exel ook te krijgen. ik had het ook met exel, maar ik was zo intensief met phoenix bezig dat dat wat op de achter grond geraakt is.
ik kon met hun lezen en schrijven terwijl niemand dat kon.
Ik ben echt verliefd en hou ook heel veel van ze.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 17:18

jantina"]
[quote="Zep schreef:
Ik zie mijn paarden als een partner, maar eis wél gehoorzaamheid!


Wat dat betreft staan mijn paarden op het zelfde nivo als mijn vriend Haha!
*LOL*

Stja... die meneer Voest...
Ik vraag me af hoe HIJ zijn paarden onderbrengt? Neem aan dat hij de provincie Groningen nog niet heeft opgekocht?
Dat vraag ik me nu wel erg af, hoe heeft hij zijn paarden eigelijk??

Ik houd van Isolda. Isolda is mijn maatje. Maar zij is er wel voor MIJ. Omdat ik haar wil hebben. Had ik haar niet gehad, had ze bij iemand anders op stal gestaan. Paarden in Nederland hebben geen keuze. Je hebt een eigenaar als paard, daar ontkom je niet aan.

Ik denk overigens ook niet dat onze paarden denken:
"ohje, was ik maar op de steppe, dan kon ik galoperen met mijn vriendjes en eten tot ik er bij neer viel"
Denk het niet.....
[/quote]

hihi kan ik je vertellen. in loopstallen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 17:25

hihi het kranten stukje deed het nog niet bij mij.
Soms weten mensen behoorlijk te overdrijven. Ik hou van mijn paard en het mag hard voor mijn vriend zijn, maar zij gaan echt voor. Daar leert hij nu wel mee leven, maar het is wel moeilijk. Paarden hebben zoveel voor mij gedaan. Terwijl mensen niet veel deden dan me de grond in boren. Bij paarden vind ik mijn rust. Ik hou van ze en ze leren mij ook weer om mensen te geven, want die vond ik aller minst boeiend vroeger, maar nu wordt ik steeds sosialer dankzij mijn paarden en mijn vriend.
Mij kleine word zo wat dood geknuffeld zo gek ben ik op haar en moet je zeggen dat ze het niet erg vind. Ze gaat er lekker voor liggen.

Ik weet dat veel NH figuren zouden willen zien dat paarden op met z'n tienen op 100hectaren liepen, maar dat is onzin. Je moet wel reeel blijven. Wij hebben niet allemaal de gelegenheid om paarden zo te houden als we het zouden willen, maar we doen wel ons best.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 17:26

Ik zou het stukje wel eens verder uit willen lezen....
Ik vind persoonlijk dater wel een kern van waarheid in zit. In mijn geval in elk geval wel. Het lijkt me heerlijk om zonder zadel en hoofdstel samen naar buiten te kunnen gaan. Zonder zadel rij ik wel eens, maar zonder hoofdstel is al jaren geleden. mischien toch weer eens doen.
Maar, ik vind het heerlijk om met Des naar buiten te gaan, lekker aan een lang teugeltje e, zij genietend met de oortjes naar voren. Oh ja, ik betrap me er zelf ook wel op dat ik haar af en toe een schop verkoop (ze vind het gras waarover ze loopt altijd zo lekker Kwijl ). Maar niet voordat ik haar eerst aangemaand heb om door te lopen.
Dus idd: ik hou van mijn paard, vind het fijn als zij iets fijn vind, maar ze moet toch wel luisteren. Maar: ik zal ook naar haar luisteren, dwz kijken wat er aan de hand is als zij in verzet komt.