Wat moet ik hiermee aan? (graag even lezen, hulp nodig)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Wat moet ik hiermee aan? (graag even lezen, hulp nodig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 02:30

hallo,

ga er even voor zitten, want het is een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand het wil lezen.

ik wil bij deze even jullie mening vragen. ik heb twee paardjes, een E-pony, waar ik mee rij, en een driejarige kruising shet, waar ik niet mee rij, maar wel een heleboel andere dingen mee doe. ze staan gestald bij een ouder echtpaar, ouderwetse handelaren.
op zich heb ik het erg naar mijn zin bij deze stal, mijn paarden staan er goed, de stallen zijn wel oud en lelijk maar veilig en droog, en netjes zolang ik elke dag kom. ik heb beschikking (in overleg) over verschillende stukken land, grote, kleine, met veel gras, weinig gras, zonder gras, en een rijbak (bij de buurman). ik heb een grote zadelkamer, van 3x3 (in een lege box), en ik ben enige klant dus die puilt uit van de spullen Haha! .
op zich dus een fijne stal, ook nog eens goedkoop (100 Euro voor de twee samen, incl. hooi en stro/ zaagsel).

maar de laatste tijd zit ik steeds meer te denken of het niet beter is als ik naar een andere stal ga. ik denk heel anders over paarden dan de stalhouders en de familie daarvan, die ook grotendeels in de paarden zitten. zij vinden dat ik overdrijf, met:
het aanmeten van zadels,
vervangen van prikkeldraad door gewoon schrikdraad,
elke dag mesten als ze op stal staan,
staldeuren repareren ('niet nodig het is toch een oude stal')
elk jaar enten,
voer met supplementjes (niets overdreven, enkel wat haver met zonnebloemolie, foenegriek en 's zomers knoflook, en een liksteen),
dekens (enkel voor het geval dat, als er eens één ziek is of met de trailer moet)
en meer dan één keer per jaar ontwormen, wat bij mij één keer in de zes tot acht weken gebeurt.

is dat nou echt zo overdreven?

maar goed, op zich ook niet erg, ze bemoeien zich er verder niet mee, ik weet alleen dat ze erom lachen, maar goed, dat doe ik andersom ook (gnagna).

wat ik het grootste probleem vind, is hoe zij met de paarden omgaan. de mijne raken ze niet aan, ik doe alles zelf en dat wil ik ook zo. maar zij hebben dan weer dit paard en dan weer dat paard, die niet alleen niet geënt worden, maar ook slecht ontwormd, en slecht verzorgd.

zo hebben we een winter een paard op stal gehad, die niet uitgemest werd. de stalhouder kan dat niet meer, dus ik begrijp het wel, maar dan kunnen ze beter geen paarden binnen hebben 's winters. ik heb gepobeerd het bij te houden (ze vroegen er niet om maar ik vond dat het zo niet kon), maar dat lukte niet door tijdgebrek. toen het paard het land opging in het voorjaar, heb ik met behulp van de familie de stal uitgemest, en daar kwam een laag mest uit van zo'n halve meter, 70-80 kruiwagens vol. en al die tijd niet ontwormd, niks. daar kwam bij dat het paard mishandeld was voor ze bij ons kwam, en dus niet makkelijk te hanteren was. ze vroegen of ik ermee bezig wou, dus dat heb ik gedaan, op mijn manier. zij waren het er niet mee eens, maar ik laat me niet opjagen, en na een paar weken was het een heel ander paard, en kon ik er zelfs alweer een beetje mee rijden.

maar handelaren zijn handelaren, dus de merrie moest gedekt worden. er kwam een hengst op stal, die in een kleine ponystal werd gezet (kruising Fries in een stal van nog geen 1,5x2,5 meter), en daar enkele weken bleef (zonder uitmesten). om de zoveel dagen mocht hij eruit om te dekken. de merrie werd dan vastgebonden (zij waren er bang voor), aan de trailer (gebeurde in het land, de hengst ging er met een trailer heen), en één keer heeft ze de trailer in haar paniek bijna op zich getrokken, omdat die op een heuvel stond, en ze de merrie aan de lage kant vastbonden. met veel geschreeuw ging dat, en de merrie was helemaal over de rooie. ze werd weer het bange paard dat ze was, en daardoor ook gevaarlijk. alleen maar omdat ze per sé gedekt moest worden, en niet eens door een goede hengst, dus voor het geld was het de moeite niet.

een paar weken geleden kregen we een driejarige hengst op stal, die is vande kleindochter van de stalhouder. het beestje was broodmager, de ribben staken uit en hij zag er eerder uit als één jaar oud dan drie. maar hij werd wel ingereden. op zich ging het inrijden wel goed, ik heb ermee geholpen en gelukkig werd er geluisterd, want er kwam alweer gelijk een zweep en alles bij kijken. die hengst stond ook op stal, weliswaar in een grote loopstal van 6x6 meter, maar ook hij werd slecht uitgemest. op een gegeven moment kwam één van de zoons van de stalhouder (een man die ik niet kan uitstaan) met een shetje, en daar moest die hengst maar even op. ze zakte bijna door haar benen, en ik was bang dat die grote hengst haar van binnen kapot zou prikken. dat was voor mij de druppel, ik heb tegen die vent gebruld dat die pony doorzakte, en of hij van de pot gerukt was ofzo (ik was buiten mezelf, ik zei zomaar wat). het was gewoon ontzettend zielig.
we hebben het hier over een hengst zonder papier, en een shet zonder papier, dus waarom dan zo'n dekking? de buurman heeft mooie shethengstjes lopen ter dekking...

diezelfde man bracht ooit een andalusiër hengst, in een één paards trailer. hij werd in de trailer omgedraaid (kan een paard achteruit lopen ja?), en kwam klem te zitten. een geschreeuw van jewelste, een paar flinke klappen er bovenop, gewoon erg. gelukkig hield het paard er niks aan over.
overigens, als ik het laden oefen met mijn paard duurt het altijd een minuutje, en dan loopt hij erop. de stalhouder komt dan al aanhollen met een zweep...
overigens is mijn paard als de dood voor deze man (de zoon), ondanks dat hij hem nooit heeft aangeraakt. ik ken mijn paard, en het wil wel wat zeggen.

nu hebben we weer een merrie op stal, die is net twee maanden onder het zadel, en wordt gereden door de kleindochter van de stalhouder. het paard heeft eerst een week of twee in die kleine ponystal gestaan, waar nu nog een laag mest inligt van 20 cm, zonder stro of zaagsel of wat dan ook. ze staat nu in de grote loopstal, die voor de helft vol ligt met mest. haar hoeven zien er vreselijk uit en ze is mager, gewoon een zielig geval.
als ze gereden wordt wordt er niet gestapt, enkel gedraafd en gegealoppeerd, en daarna bezweet op stal gedumpt. dit alles gaat met veel geschreeuw, en bijna altijd in combinatie met zweep.

ik zeg er dan wat van 'goh, je moet nog wel even uitstappen hoor'. maar dat is niet zo want ze loopt zichzelf in het zweet op stal. ja hoor! ze rijdt op alle verschillende paarden met twee zadels (gewoon aantrekken tot het niet meer schuift), en altijd hetzelfde dekje, dat nooit wordt uitgewassen, en vol harde stukken opgedroogd zweet en huidvet zit. ook passen de bitten niet, en nog kijken ze raar op als het paard een keer een bokje geeft.

dit zijn maar een paar voorbeelden. met mijn paarden gaat het goed, maar de stalhouders kunnen het gewoon niet meer. de kleindochter of de zoon moeten hun eigen paarden uitmesten, maar dat doen ze niet. ik doe mijn best om het bij te houden, maar ik werk ook 32 uur per week en mijn eigen paarden gaan gewoon voor. met als gevolg dat ik hun stallen mest, wat niet lukt, en de paarden binnen alsnog in de stront staan, ook al is er een paddock waar ze in kunnen.

verder kopen ze elk jaar een lading hooi en/ of kuil in. het afgelopen jaar en het jaar ervoor hebben we slechte balen gehad, met veel schimmel. het goede hooi mocht ik niet pakken, want dat wilden ze bewaren (voor het volgende jaar, als er dus helemaal geen voeding meer in zit). ik zat dus elke dag kuil uit te pluizen, wat is eetbaar en wat niet. ik verdeelde het in twee bergen, een slechte en een goede. toen ik het slechte wilde opruimen op de mestkar om af te voeren, moest ik het terugleggen want het kon nog wel op de bodem van de stal. met als gevolg dat mijn paard last heeft gehad van vervuild bloed, wat gelukkig meeviel en makkelijk op te lossen was, maar me wel geld heeft gekost en niet nodig was geweest. hij ademde de schimmelsporen in.
er was wel stro en zaagsel, maar eerst moest die troep opgemaakt worden. toen dat op was ben ik gelijk overgegaan op stro met zaagsel. ik ben helemaal geen verspiller, maar minder dan twee plakken stro in een 3x3 stal lijkt me wel wat overdreven. maar ik mocht er bijna niks inleggen. terwijl ik er wel voor betaal.
op een gegeven moment had ik mijn paard op het land, maar toen het weer een paar dagen koude werd wilde ik hem weer even binnen hebben. (hij stond op een avond te rillen toen ik zijn voer kwam brengen, echt letterlijk te rillen) daar waren ze niet echt blij mee (sjaggie koppen en zeuren), maar goed ik heb aangedrongen, want hij had het te koud en ik heb geen winterdeken voor hem. toen ik de stal klaarmaakte stonden ze te controleren hoeveel ik erin gooide. de bodem is van beton en dat trekt koud op en ligt hard, dus er moet wel een laagje in vind ik.
ook mag ik niet bepalen waar ik ze laat lopen. ik had een eigen stuk land beschikbaar gekregen (in overleg, ik wilde een ander stuk ivm snelweg en afgelegen van woonhuizen, maar goed), waarvan ik een stukje had afgezet om te vookomen dat ze zich volvraten, het is een supergroot stuk en een zesde was genoeg. op een gegeven moment werd dat wat kaler, maar mijn beestjes waren beiden te dik dus ik liet ze nog lopen, er stond nog wel gras genoeg, mijn kruising shet werd alsmaar dikker. begon de stalhouder te zeuren dat ze eraf moesten, omdat ze de wei zouden vertrappen en het te kaal zou worden. dus ik zeg, goed, maar dan moeten ze in de ponywei op in de paddock want zo worden ze te dik. maar dat mocht ook niet. dus ik heb volgehouden, en mijn paard viel iets af eindelijk. op een gegeven moment kom ik bij het land, hebben ze alle mest eroverheen gegooid. dus viel er niks meer te grazen. nu MOEST ik ze wel weghalen daar. dus heb ik ze naar een ander stuk gedaan, een kaler stuk van de wei, maar echt te rijk voor mijn pony. mijn paard staat nu alleen, en mijn pony heb ik op de ponywei gezet (mocht eindelijk), zodat ze wat af kan vallen.

het wordt een heel verhaal, maar sorry, ik ben nog niet klaar...
ik betaal weinig, maar ik doe wel heel veel op stal. ik zorg voor het water van de pony's en paarden van de stalhouder (ze vergeten het weleens, het is een keer gebeurd dat een paard bijna twee hele dagen geen water had gehad, we moeten ze op stal drinken geven met emmers, want er zijn geen vaste drinkbakjes), mest uit, breng de mest weg, maak de hekken en stallen in orde als er iets stuk is of vervangen moet worden, enzovoorts. vind ik helemaal niet erg, ik hou van het boerenwerk, hahaha!! ik vraag altijd precies wat ze willen, en dan doe ik dat op die manier. het zijn ook best prima mensen, maar je moet geen paard zijn daar. ik ben blij dat de andere pensionklant weg is, want dat was echt niet normaal. dat was echt een geval voor de DB, méér dan dierenbeulerij.

de DB of AID bellen heb ik altijd afgehouden, ik weet waar ze wel en niet voor komen, en ik denk niet dat ze hier iets aan doen. hooguit een standje geven over de mest, maar verder niet. ondertussen gaat het vooral het laatste jaar van kwaad tot erger, met hun paarden die er niet uitzien en niet op tijd naar de smid gaan, niet op tijd water krijgen en vervuild hooi eten.
ik ben wel gek op die oudjes, ze zijn een soort opa en oma voor me geworden, en ik kan prima met ze. ruzie maken wil ik dan ook beslist niet, en ik wil ze ook niet belachelijk maken. maar ik kan niet aanzien wat er af en toe gebeurt.
oh ja, nog twee dingetjes: twee van de kleinkinderen hebben ADHD, en die rennen dan soms door de stallen. mijn paard staat na het rijden altijd even binnen voor zijn eten, en dan rennen die kinderen daar, en als ze langskomen en het paard steekt zijn hoofd uit beuken ze er met hun vuisten/ handen tegenaan. ik hab dat een keer zien gebeuren. ook etteren ze met zweepjes, niet naar de paarden maar ernaast, wat voor de paarden niet erg prettig is. soms aaien ze de paarden, en op een onverwacht moment slaan ze ze ineens, terwijl het paard een plukje gras ofzo aan wil pakken.

al met al heb ik het dus niet meer zo naar mijn zin daar. ik leer natuurlijk ook steeds meer, en zie dus ook steeds beter in dat wat zij doen gewoon niet kan, en dat mijn paarden straks tekort komen, wat nu in de winter ook al het geval was. er zijn gewoon steeds meer dingen waar ik me aan erger, die me storen. zij zien paarden als broodwinning, hebben geen respect voor ze en geduld met ze. (de zoon is dan ook een broodfokker) het zijn voor hun dingen. ze vinden het geen ramp als een paard een dag geen drinken krijgt (zei ze letterlijk, dus ik vraag me af of dat met mijn paard niet ook gebeurd is als ik een dag ziek was ofzo). als een paard iets niet snapt of bang is dan gaat de zweep erover, of erger. (de kleindochter zei over de merrie die ze nu rijdt: 'als ze maar eerst een schop heeft gehad, dan is het goed.)

nu heb ik van een buurman een aanbod gekregen dat ik bij hem op stal terecht kan als ik ooit weg zou moeten, en hij heeft mooie nette stallen, de bak waar ik rij is van hem, en hij heeft nog een pensionklant en een verzorgster waar ik goed mee overweg kan. mijn stalhouder heeft wel ruzie met hem, en het is een heel besloten buurtje, dus ik weet dat ik met de nek ga worden aangekeken (misschien zelfs ruzie krijg) als ik naar de buurman overstap. ik heb geprobeerd om de tafel te gaan zitten, en het vooral over het hooi en stro te hebben, want dat is voor mij het grootste probleem, evenals die kinderen (maar die heb ik al wel aangesproken, en voor zover ik kan controleren is het daarna niet meer gebeurd). de slechte verzorging van hun paarden daar kan ik denk ik niets aan veranderen. ik heb aangeboden om meer huur te betalen, maar dan wel zelf het hooi uit te kiezen (dus of de balen kuil of gewoon hooi), en meer stro en zaagsel te gebruiken. er werd nauwelijks geluisterd, (er was voetbal op TV) en uiteindelijk zei hij ; nou dan maak je er toch 100Euro van? (het was eerst 90) dus dat heb ik gedaan, maar ik weet nog steeds niet of ik nou wel of niet het andere hooi mag hebben (wat ik volgende winter niet meer hoef want het ligt nu al bijna een jaar in een vochtige loods), en of ik meer stro mag pakken. er is nog maar een halve baal, en mijn paard staat nu op het land maar komt na het rijden dus op stal, waarna ik wel uitmest als hij wat heeft gedaan.

maar goed, ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om dit te lezen, en me een beetje kan adviseren. ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee aan moet. ik sta daar namelijk al 5 jaar.

Groetjes!

Kimberley84

Re: Wat moet ik hiermee aan? (graag even lezen, hulp nodig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 04:36

Zo meid dat was wel een heel verhaal, haha. heb toch lekker niks te doen...
Ten eerste: Nee ik vind niet dat je overdrijft, je zorgt gewoon perfect voor je paardjes, je wilt nou eenmaal als ''paardeliefhebber'' het beste voor je paard.
Ten tweede: Die mensen zorgen niet goed voor hun paarden--> jouw paarden kunnen van hun paarden ziek worden ook al worden ze geent etc.
Ten derde: Wat ik lees uit jou verhaal, verwaarlozen die mensen hun paarden, (geen water, teveel mest, geen ontworming, geen entingen) --> Dierenbescherming
Ten vierde: Je betaalt nu 10 euro meer, dus jah je mag het goede hooi pakken en meer stro.
Ten vijfde: GA ZSM NAAR DE BUURMAN!!! (als het bij de buurman goed te betalen is voor je) Het is voor de gezondheid van je eigen paarden het beste, klinkt goed bij de buurman en geen ADHD kids die je paarden slaan. En minder kans op besmetting van schimmels, wormen etc. Ook al zal je daardoor ruzie krijgen met die andere mensen (hoe aardig ze ook zullen zijn), je moet een keus maken wat voor jezelf (zo te horen zit je er behoorlijk mee, hoe hun de paarden behandelen) en het belangrijkst voor het welzijn van je paarden.

Mijn keus is al gemaakt... verhuizen! (tis ni ver... da scheelt Knipoog)

Succes ermee! En laat je niet op je kop zitten!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 07:40

Ik vind niet dat je overdrijft.

Doordat hun de paarden zo slecht ontwormen en enten heb je grote kans dat jouw paarden ziek worden.
En het is belachelijk dat jouw paard ziek geworden is omdat je beschimmeld hooi/kuil als onderlaag moest gebruiken.

Ik zou vandaag nog mijn paardjes bij de buurman gaan stallen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 07:59

idderdaad, zo snel mogelijk naar de buurman!!

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:06

Ja lekker weg gaan .
Je kan het daar toch niet veranderen. helaas!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:09

Ik zou het ook wel weten. Het zullen best aardige mensen zijn, maar daar heeft de gezondheid van je paard niets mee te maken. Ik zou nog 1 keer proberen met ze te praten, wat waarschijnlijk meer goed is voor je gevoel, omdat ik denk dat het toch weinig uitmaakt, en mocht er dan nog niets veranderen, dan zou ik toch overstappen naar de buurman. Je paarden gaan voor alles hoor, dan kunnen ze nog zo aardig zijn. Je zegt zelf al dat ze van de winter weer tekort gaan komen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:10

om een lang verhaal kort te maken Knipoog : Wegwezen.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:20

Als ik dit zo lees dan is de keuze volgens mij duidelijk: Verhuizen!
Tja dat wordt je misschien met de nek aangekeken, maar wat is nou belangrijker; dat of het welzijn van je paardjes?
Succes verder!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:54

Wat een mega verhaal! maar ik heb me al ene beeld gevormt hoe het er daar uit ziet, Ga lekker naar die buurman toe en hou contact met die oude mensen Lachen maar wat een verhaal pffff en overdrijven doe je niet hoor! ij zorgt gewoon op en top voor je paarden, hun niet, ik vind het ook belangrijk als mijn pony ze stal schon is toen er 1 drol in lag ik direct kruiwagen gepkat direct schoongemaakt! dus overdrijven nee hoor! maar laat ons weten of je daar blijft of niet Lachen

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:10

Jeetje. Voor het werk wat je daar op die stal doet, kun je misschien beter nog een paar uurtjes extra op je werk blijven, zodat je een duurdere stalling kunt betalen. Je staalinggeld is nu laag, maar moet je je uren eens doorrekeken (en je ergernis!).

Brownie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:43

EvaSuzanne schreef:
Jeetje. Voor het werk wat je daar op die stal doet, kun je misschien beter nog een paar uurtjes extra op je werk blijven, zodat je een duurdere stalling kunt betalen. Je staalinggeld is nu laag, maar moet je je uren eens doorrekeken (en je ergernis!).

helemaal mee eens Haha! en hier krijg je ook nog eens extra da kosten die niet eens nodig zijn !! de gezondheid van je pony/paard gaat voor toch .. ik zou echt naar de buurman gaan als hij niet teveel geld vraagt voor het stallen ... Bloos

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:05

ik zou zo snel mogelijk daar weg gaan.. je mag niet eens zelf bepalen waar je pony mag staan (welke weide) nou dat vind ik flauwekul.. je betaald al zo weinig dan vind ik ook dat je dingen zelf mag bepalen.. ga lekker naar de buurman is beter voor je paardjes. ookal zul je dan ruzie krijgen je hebt een goede rede en die mogen die mensen best weten.. want ze zorgen wel heeeeel slecht voor hun paarden. zou de db gaan bellen. weet niet of dat wat helpt maar dit is wel heel erg hoe hun met die diertjes omgaan.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:17

Jij gaat niet overdreven met je paarden om hoor, jij verzorgt ze zoals het moet !
Maar ik zou toch naar een andere stal gana als ik jou was, misschien riskeer je dan ruzie maar zo kan het ook niet hoor ! Straks worden je paarden er een keer echt goed ziek van en dan zit je daar mee

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:25

Ik zou ook voor mijn paarden kiezen en dus verhuizen.Je weet niet wat er gebeurt als jij daar niet aanwezig bent en de kans die ze lopen op ziektes enz.Nee ik zou voor de buurman kiezen,dan maar met de nek aangekeken worden maar wel voor je paarden hebben gekozen!Veel succes!Ik weet zeker dat je tot de juiste oplossing komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:41

Een moeilijk verhaal.
Enerzijds zou ik voor hoe de paarden van een ander erbij staan niet gaan verhuizen, je kunt niet alle paarden ter wereld redden tenslotte. Maar in dit geval lijden jouw paarden er eigenlijk ook onder. Ze hebben beschimmelde kuil als bodembedekking gehad, je pony stond op een te rijke wei, ze hebben last van de kleinkinderen, het risico van ziekten en wormen...
Ik begrijp dat je wel graag een goede band met de oudjes wil houden. Ik zou toch naar de buurman vertrekken en bespreken met de huidige staleigenaren dat je hoopt dat dit geen breuk op gaat leveren, dat je hen nog steeds zeer sympatiek vindt maar dat je vindt dat je paarden er daar toch beter bij staan. Eventueel zeg je er nog met een vette knipoog bij dat ze wel weten hoe mutsig je met de paarden omgaat!
(ik vind het normaal, maar zij niet en dat kun je best even uitspelen Knipoog )
Ik weet niet of er verder stallen in de buurt zijn, maar eventueel kun je natuurlijk ook nog overwegen om naar een derde stal te gaan, die 'neutraler' is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:04

Urielle schreef:
Een moeilijk verhaal.
Enerzijds zou ik voor hoe de paarden van een ander erbij staan niet gaan verhuizen, je kunt niet alle paarden ter wereld redden tenslotte. Maar in dit geval lijden jouw paarden er eigenlijk ook onder. Ze hebben beschimmelde kuil als bodembedekking gehad, je pony stond op een te rijke wei, ze hebben last van de kleinkinderen, het risico van ziekten en wormen...
Ik begrijp dat je wel graag een goede band met de oudjes wil houden. Ik zou toch naar de buurman vertrekken en bespreken met de huidige staleigenaren dat je hoopt dat dit geen breuk op gaat leveren, dat je hen nog steeds zeer sympatiek vindt maar dat je vindt dat je paarden er daar toch beter bij staan. Eventueel zeg je er nog met een vette knipoog bij dat ze wel weten hoe mutsig je met de paarden omgaat!
(ik vind het normaal, maar zij niet en dat kun je best even uitspelen Knipoog )
Ik weet niet of er verder stallen in de buurt zijn, maar eventueel kun je natuurlijk ook nog overwegen om naar een derde stal te gaan, die 'neutraler' is.

Helemaal gelijk!!!
ik zou wel de Dierenbescherming bellen hoor!!
Dan komen ze misschien niet maar dan heb jij je best gedaan!

CooLLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:26

Weg daar en daarna de aid bellen om daar pols hoogte te gaan nemen;je hoeft helemaal geen contakt te houden met ze..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 12:51

bedankt allemaal, had ik even nodig. het is voor mijzelf niet makkelijk, inderdaad omdat ik toch niks kan doen aan hoe zijn met de paarden omgaan, en ik sta daar al zolang, het liefst wil ik gewoon dat ze luisteren, en beter hun best doen. die oudjes zelf zijn trouwens niet zo erg hoor, maar omdat zijn niet veel meer kunnen komt de familie een beetje de boel overnemen, en die verzorgen hun paarden niet. ik ben ook bij die zoon op stal geweest een keer, en dat was gewoon schrijnend. ik heb jammer genoeg geen adres, anders zou ik de AID daar zeker langsgestuurd hebben!
in ieder geval komen er deze winter geen paarden van henzelf meer op stal, hooguit nog van die familie. ik heb wel kunnen overleggen dat ik dan een eigen stukje land krijg, met een loopstal, en dan alles verder zelf regel. (het hooi en stro e.d.) maar dan moeten hun laatste pony's eerst verkocht zijn, en ze zeggen dat wel te doen, maar je weet maar nooit.

maar goed, bij de buurman kunnen ze prima staan, mijn paard bij de rijpaarden (wat nu niet kan omdat ze een hengst hebben lopen, en dan gaan ze vechten), en mijn pony bij de andere shetjes. is voor de paarden zelf ook leuker, bij maatgenootjes!

verder heb ik nog een andere stal op het oog, die is een stuk duurder maar dichterbij, en niet in dat buurtje. alleen ik geloof dat zij vol zitten.

bij de buurman is de stal groot, met een poetsplaats, en de stallen zijn koel en licht. bij ons zie je in de achterste stallen zelfs overdag niets, zo donker is het. nou staan mijn paarden daar nooit hoor, maar soms wel paarden van de familie zelf. de buurman heeft land bij de rijbak, en verschillende kleinere stukjes voor de shetjes. het enige dat me dwars zou zitten, is dat hij de shetjes te snel verplaatst naar andere stukken land, waardoor ze vet worden, en met de paarden net zo. maar ik denk wel dat er met deze man te overleggen is, dat zou ik dan van tevoren willen bespreken om te voorkomen dat hetzelfde probleem zich voordoet. ze hebben altijd veel stro op vooraad, goed hooi of kuil, en in de stallen ligt een lekkere bult. ook is hij streng op het mesten, ook bij de pensionpaarden. niet mesten is niet rijden, punt! ook doet hij niet moeilijk over het stro dat uit de stal komt. nu moet ik alleen de mest eruit halen, en het zeiknatte dat echt niet meer kan. er blijft dus altijd wat vies stro liggen. bij de buurman ziet het er altijd netjes uit (hij wil streepjes vande hark op het erf zien, haha!), en van magere paarden is zeker geen sprake. gewoon hun hele insteek tov paarden bevalt me beter, al denken ze er wel iets anders over dan ik. (ik ben een beetje NH gericht ook)
hij heeft altijd sportpaarden gehad, en nu heeft hij een fokmerrie (Obalia B (van Hamlet), hoort volgens horen zeggen bij één van de 50 beste merries van Nederland) waarvan de veulens naar de keuring gaan. alles is gewoon professioneler, en aangepast aan deze tijd.
de stalling is iets duurder, maar dat maakt me niet uit. ik kan best meer betalen, dus dat is voor mij geen drempel meer. als ik wil mogen mijn paarden het hele jaar op het land blijven, terwijl dat nu niet mag, omdat ze dan het gras vertrappen. (ook zoiets, die hengst van de kleindochter heeft de hele winter binnen gestaan, en af en toe eruit om de longeren, verder niet. ze hadden ook een merrie daar, die kwam eruit voor het mesten, (werd ze in een hondenkennel gezet) en verder de hele winter niet. haar veulen is na een paar dagen doodgegaan...)

ook moeten ze bij de buurman elke dag naar buiten, en als het echt heet is worden ze binnen gehaald 's middags, omdat de stal lekker koel is, en er weinig schaduw is in het land.

op zich denk ik dat verhuizen beter is. enige nadeel is dat de buurt niet met deze man overweg kan, (ik weet waarom de oudjes ruzie met hem hebben, hij had meer geboden voor een suk land waardoor zij weer meer moesten bieden om het te krijgen, terwijl hij niks wist van de daarvoor gemaakte deal. een beetje onzinnig dus) en dat ik daar dus probleempjes mee krijg. maar goed, er staan meer mensen met hun paard daar, en daar doen ze ook niet raar tegen, dus... bovendien vind ik het helemaal niet erg om te blijven helpen met het afvoeren van de mest enzo...

maar goed, al met al, ik ga eens praten met de oudjes en met de buurman, eens kijken wat dat oplevert en wat er mogelijk is ivm verhuizen. misschien had ik dat al eerder moeten doen. mijn paarden zijn het allerbelangrijkste, en als het wel op ruzie uitdraait, zijn zij irrationeel, en niet ik...

bedankt voor jullie reacties, nu weet ik tenminste dat ik niet overdrijf. mijn familie heeft weinig met paarden, en kunnen er dus niet echt een goed advies op geven.

ik hou jullie op de hoogte!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 12:58

CooLLady schreef:
Weg daar en daarna de aid bellen om daar pols hoogte te gaan nemen;je hoeft helemaal geen contakt te houden met ze..

je hebt gelijk hoor, ik heb al zo vaak de AID gebeld voor minder ernstige gevallen. dat ik het nu niet gedaan heb komt doordat ik de mensen zo goed ken denk ik, en weet dat die oudjes het niet bewust fout doen. maar goed, bij vreemden kan me dat ook niks schelen, dus... ik heb er vaak over gedacht hoor, vooral bij een voormalig mede pensionklant. ik denk dat ik het vandaag al even ga bespreken, het verhuizen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:05

Kimberley84 schreef:
Zo meid dat was wel een heel verhaal, haha. heb toch lekker niks te doen...
Ten eerste: Nee ik vind niet dat je overdrijft, je zorgt gewoon perfect voor je paardjes, je wilt nou eenmaal als ''paardeliefhebber'' het beste voor je paard.
Ten tweede: Die mensen zorgen niet goed voor hun paarden--> jouw paarden kunnen van hun paarden ziek worden ook al worden ze geent etc.
Ten derde: Wat ik lees uit jou verhaal, verwaarlozen die mensen hun paarden, (geen water, teveel mest, geen ontworming, geen entingen) --> Dierenbescherming
Ten vierde: Je betaalt nu 10 euro meer, dus jah je mag het goede hooi pakken en meer stro.
Ten vijfde: GA ZSM NAAR DE BUURMAN!!! (als het bij de buurman goed te betalen is voor je) Het is voor de gezondheid van je eigen paarden het beste, klinkt goed bij de buurman en geen ADHD kids die je paarden slaan. En minder kans op besmetting van schimmels, wormen etc. Ook al zal je daardoor ruzie krijgen met die andere mensen (hoe aardig ze ook zullen zijn), je moet een keus maken wat voor jezelf (zo te horen zit je er behoorlijk mee, hoe hun de paarden behandelen) en het belangrijkst voor het welzijn van je paarden.

Mijn keus is al gemaakt... verhuizen! (tis ni ver... da scheelt Knipoog)

Succes ermee! En laat je niet op je kop zitten!

Wat een afschuwelijk verhaal!! Echt de Dierenbescherming of de AID erop af sturen! En idd, zsm verhuizen. Veel succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 13:13

nou, momenteel zit ik achter mij PC, om te bedenken hoe ik het het beste kan brengen, zodat ze het ook begrijpen. je gaat niet weg zonder reden, en het beschimmelde hooi etc. is voor hun geen reden, omdat ze niet beter weten. bovendien heb ik er altijd gehoor aan gegeven, dus (in hun ogen) waarom zou ik het nu ineens wel erg vinden? iemand tips, wat ik het beste kan zeggen zodat het duidelijk is, ik eerlijk ben en geen acute ruzie veroorzaak?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:11

Zou heel gauw naar de buurmand overstappen Knipoog Alleen al het risico door het niet ontwormen en het inenten si het al neit de moeite waard zeker niet als je een ander aanbod hebt gehad.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:10

luuntje schreef:
Ik vind niet dat je overdrijft.

Doordat hun de paarden zo slecht ontwormen en enten heb je grote kans dat jouw paarden ziek worden.
En het is belachelijk dat jouw paard ziek geworden is omdat je beschimmeld hooi/kuil als onderlaag moest gebruiken.

Ik zou vandaag nog mijn paardjes bij de buurman gaan stallen.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik snap dat je denkt als je weg gaat dat er dan nog minder voor de paardjes van hun word gezorgd, maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:47

Als jij daar weg gaat dan hebben ze minder geld om paarden te kopen, dus dat is positief.
Ik zou gewoon zeggen dat ze niet goed voor hun paarden zorgen en dat je daar meer dan genoeg van hebt.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 00:54

hey hey!!! ik heb het allemaal gelezen. maar jeetje wat een verhaal. ik wist het allemaal al wel maar nu ik het zow lees. jeetje!!!. ik weet verder niet wat ik er op zeggen moet omdat ik er zo dicht bij sta Verward , jah ik kan natuurlijk zeggen KOM BIJ ONS OP STAL!!!! Tong uitsteken maar dat werkt niet. je moet zelf de beslissing nemen. je weet dat wel welkom bent. ( kzou het wel cool vinden haha ) maar ga idd is goed praten en denken. ik snap goed dat het moeilijk is. zou ik ook vinden.

Zie je morgen wel!! groetjes!!!!!!