Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 22:55

Waarschijnlijk begin ik nu een enorme discussie, maar wil het toch eens kwijt.

Bijna overal, op elk forum lees je wel over trekpaarden 'jammer van die staart, ziet er lelijk uit zonder staart, heeft geen vleigenmepper meer, enz.
En dit vind ik best jammer. Iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hebben, maar wij willen toch proberen om ook mensen te overtuigen om in te gaan zien waarom een staart gecoupeerd wordt.

Ten eerste willen mensen die al jaren met deze paarden fokken, een gecoupeerde staart bij een paard. Dit vinden ze gewoon mooier uitzien en hoort bij het ras. Dit is natuurlijk een mening van een fokker.

Maar ook als het om hygiëne gaat, is een korte staart zelfs beter.
Een trekpaard heeft zo'n zware staart, het paard kan die bijna niet optillen (een enkeling wel). Dus uitwerpselen blijven erin hangen, komen nog meer vliegen op af, gaan eitjes erin leggen, maden, en ondertussen in ernstige gevallen krijgt het paard myasis (maden vreten zich naar binnen). En dit kan de dood tot gevolg hebben.

Ook als een merrie gedekt wordt, kan de staart helemaal niet op zij door de zwaarte. Nu kan er wel een bandage om gedaan worden of vlechten, maar wat als die niet op zij kan.

En als een merrie een veulen heeft gekregen is het een enorme troep. Alles blijft in die staart hangen (is te voorkomen door te bandageren van te voren, maar stel dat die merrie je verrast), merrie slaat eens met de staart en ondertussen zit haar hele kont onder bloed. Ook hier komen weer vliegen, enz. op af.

En geen enkel paard komt met de staart tot op zijn hoofd om de vliegen weg te jagen. En op het hoofd bij de ogen bevinden zich toch de meeste vliegen. Als ik een kudde trekpaarden zie, met lange en korte staarten dan hebben de paarden met lange staarten meer vliegen dan die met de korte. Gewoon omdat er mest en alles in die staart blijft hangen. Een trekpaard met korte staart heeft dit niet.
Ook kunnen ze veel eerder achter mok aan de benen krijgen door al het vocht.

Nu moeten jullie mij niet verkeerd opvatten, iedereen mag een eigen mening hebben over paarden, staarten, enz. De een vindt een trekpaard met lange staart mooier dan de ander, maar wij fokkers vinden het erg dat we vaak zelfs als dierenbeulen gezien worden.
Als je met een paard in de ring staat, hoor je maar al te vaak die harde woorden vallen. Terwijl wij allemaal het beste voor hebben met deze paarden. Niet voor niks voelen ook wij ons slecht als er eentje ziek is, blijven we 's nachts waken als een paard bijna haar veulen krijgt, trekken we midden in de winter met een baal hooi naar de wei, enz.

Mensen vinden het heel normaal als een hengst gecastreerd wordt. Maar een gecastreerde hengst is geen paard meer, die missen juist dat karakter. En een staart couperen mag niet, terwijl het ook medisch gezien beter is. En zo'n paard blijft gewoon paard.

Ook als mensen plastische chirurgie toepassen vinden we tegenwoordig heel normaal (alle respect voor diegene waar het noodzakelijk voor was, door een ongeluk of door iets anders). In België werd er zelfs over gedacht om het in de verzekering op te nemen.
En om dan bij een paard de staart te couperen, dat mag weer niet.

Ben heel benieuwd naar de reactie's, vind dit wel een goed forum om er eens over te praten/discussiëren Haha!

Jolandaa_

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:59

ik vind het ook gezonder voor het paard. Geen vieze poepresten. Daar komen vliegen weer op af. Die leggen eieren. Paard eet ze op ( door de jeuk van de vliegenbulten) en krijgt wormen. Ze kunnen bijna hun staart niet op tillen. Dus als mensen zeggen dat ze geen vliegen weg kunnen slaan is dat dan raar. Met staart kunnen ze het ook niet. Ik vind wel dat ze zon dier wel moeten verdoven

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:02

Tuurlijk.
Ik ken mensen die het voorheen zonder verdoving deden. En daar hoor je mij echt geen lof over vertellen.

Ik vind ook dat het door een dierenarts moet gebeuren, en dan zoals jij zegt verdoven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:04

Nou die staarten werden niet gecoupeerd voor de hygiene maar zodat ze hun menner niet van de bok af sloegen met die staarten.
Vliegen van het hoofd kunnen ze prima verjagen en iets couperen omdat je het 'mooier' vindt is puur egoïsme.

Jij laat je oren toch ook niet couperen omdat ik dat mooier vind staan.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:06

Een paard heeft niet alleen maar last van die staart, als een paard beter af zou zijn zonder een staart, waarom hebben ze dan toch een staart gekregen..

De punten die je opnoemt heb je zeker een punt, maar een staart is er ook om vliegen en dergelijke weg te slaan..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:09

Ik vind t onzin om de staarten te couperen. Zowiezo vind ik het helemaal niet mooi, maar dat is natuurlijk zoals je al zei een mening. Maar ik vind het ook een beetje onzin van 'al die vliegen'.. Mijn tinker kan zijn staart ook bijna niet optillen, er blijft ook wel eens wat mest in hangen, maar nooit heeft hij last gehad van vliegen of wormen ofzo daar. Een paard heeft niet voor niets een staart gekregen. En met dekken of een veulen krijgen, dat is toch maar maxiamaal een keer per jaar, daar ga je toch niet de staart voor weghalen?!
Vroeger werd het gedaan omdat het makkelijker was om op het land mee te werken, dat is nu toch helemaal niet meer nodig..

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:09

Charos schreef:
Nou die staarten werden niet gecoupeerd voor de hygiene maar zodat ze hun menner niet van de bok af sloegen met die staarten.
Vliegen van het hoofd kunnen ze prima verjagen en iets couperen omdat je het 'mooier' vindt is puur egoïsme.

Jij laat je oren toch ook niet couperen omdat ik dat mooier vind staan.

Ook dat klopt niet om de menner van de bok te slaan.
De staart kwam dan over de leidsels, waardoor het paard onbestuurbaar werd. En dat was voor de menner en het paard niet veilig.

Vliegen van het hoofd kunnen ze idd goed verjagen, maar daar komt de staart niet. Van geen enkel paard, of het nu een belg is, een KWPN'er, arabier, shet of haflinger dat maakt niks uit.

En als je alles hebt gelezen, kun je ook zien dat het couperen niet alleen wordt gedaan omdat de fokkers het mooier vinden. Er komt nog wat meer bij kijken wat ook een belangrijke rol speelt Lachen

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:12

Mag het officieel nog, staarten van paarden couperen?

Ik vind het niet mooier en was er ook op tegen. Het argument van hygiene en dat de staart bij trekpaarden te zwaar is, kende ik niet. Kun je dat niet ook voorkomen door staart bij de staartwortel flink te scheren. of onder de staartwortel flink kort knippen?

Bij ons op stal staan twee Belgen, een gecoupeerd en een met flinke staart. Zal er eens opletten hoe het zit........

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:14

MysticTinker schreef:
Ik vind t onzin om de staarten te couperen. Zowiezo vind ik het helemaal niet mooi, maar dat is natuurlijk zoals je al zei een mening. Maar ik vind het ook een beetje onzin van 'al die vliegen'.. Mijn tinker kan zijn staart ook bijna niet optillen, er blijft ook wel eens wat mest in hangen, maar nooit heeft hij last gehad van vliegen of wormen ofzo daar. Een paard heeft niet voor niets een staart gekregen. En met dekken of een veulen krijgen, dat is toch maar maxiamaal een keer per jaar, daar ga je toch niet de staart voor weghalen?!
Vroeger werd het gedaan omdat het makkelijker was om op het land mee te werken, dat is nu toch helemaal niet meer nodig..

Dekken is toch soms bij paarden vaker dan 1x per jaar. De hengstenhouder hier komt toch altijd 2 of 3 keer Lachen Knipoog

Maar een hengst die misschien wel een 50 merries moet dekken met allemaal staarten, daar is het toch ook niet meer hygiënisch voor (er gaat nu dan wel veel met KI maar natuurlijk ook nog veel bij trekpaarden). Hij moet toch steeds maar 'door die staart'.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:16

Hiltje, sinds 1 september 2001 is het bij wet verboden om een paard te couperen.
Maar ondertussen gaat men heel veel naar Frankrijk, omdat het daar wel nog toegestaan is. En ook geven dierenartsen vaak een verklaring dat het vanwege gezondheidsredene gecoupeerd moest worden.

En helaas (hier ben ik ook hard op tegen) gebeurd het alweer veel zonder enkel schriftelijk bewijs of wat dan ook. Mensen willen niet naar Frankrijk, dierenarts coupeert niet, en dan gaan ze zelf maar iets doen.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:17

Beide hebben voor en nadelen.
Maar idd waarom zou een paard anders een staart hebben gekregen?
En ik vind een lange dikke staart veel mooier dan een kort stompje Knipoog
En waarom coupeeren ze eigenlijk alleen trekpaarden terwijl Friezen en Shetlanders ook een dikke lange staart hebben die ze bijna niet kunnen optillen?
Het heeft idd voordelen een paard zonder staart maar als het aan mij ligt blijft die er gewoon aan Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:21

Citaat:
Dekken is toch soms bij paarden vaker dan 1x per jaar. De hengstenhouder hier komt toch altijd 2 of 3 keer

Maar een hengst die misschien wel een 50 merries moet dekken met allemaal staarten, daar is het toch ook niet meer hygiënisch voor (er gaat nu dan wel veel met KI maar natuurlijk ook nog veel bij trekpaarden). Hij moet toch steeds maar 'door die staart'.

Maar dat is bij andere koudbloed rassen ook zo, tinkers, fjorden en haflingers hebben ook vaak een lage staartaanzet en kunnen die ook moeilijker opzij houden. En met tinkers wordt bijna altijd natuurlijk gedekt.. Toch geen probleem.
En verder zie ik toch ook nog wel ruinen met een gecoupeerde staart, bij ons in een weiland staat er een, waarom wordt het bij ruinen gedaan? Voor keuringen zal t niet zijn.. Misschien gewoon 'omdat t zo hoort' ??

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:23

Couperen wordt bijna altijd al als veulen gedaan. Dus dan worden hengstveulens en merries allemaal gecoupeerd.
En kunnen ze dus later geruind worden, en hebben ze een korte staart Lachen

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:25

Hmm, dit topic verbaast mij best wel. In principe was ik er ook tegen, omdat ik de voordelen van het couperen nooit gehoord heb. Nu ik deze voordelen eindelijk zie, is het denk zo erg nog niet, mits het paard er niet onder lijdt.
Maar zoals Polbo al zei, beide hebben voor- en nadelen.

Maar ik behoud liever de staart, ik vind dat mooier. In principe is er toch niets mis met een staart, zolang je hem regelmatig wast en knipt? Want mijn verzorgpaard loopt met staart en zonder problemen voor de koets..

Ik hou dit topic in de gaten.. Knipoog

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:28

Denise, fijn dat je je nu ook in kunt leven in waarom wel couperen Lachen

Er is inderdaad niks mis met een staart, maar als je een staart dan bijna dagelijks moet wassen is toch wel heel vaak he. In de zomer zou het nog niet zo'n probleem zijn (kost alleen veel tijd), maar 's winters lijkt het me toch niet zo verstandig om dat te doen. Knipoog

Koblenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:38

Je argumenten qua poep en vliegen vind ik eigenlijk een beetje lui klinken. Als je een staart netjes wast dan is er geen probleem. Verder valt dat poep hangen wel mee als je paard gewoon een gezonde ontlasting heeft. Mijn ervaring is dat alleen diaree blijft hangen.

Verder vind ik je argument van dat een gecastreerde hengst geen paard meer is een beetje ver gaan. Hij heeft alleen geen last meer van zijn hormonen die hem hengsten gedrag kunnen geven wat gevaarlijk kan zijn voor andere paarden of mensen. Castratie is dus meer voor de veiligheid en niet omdat we dat nou mooier vinden.

Verder kunnen wij mensen zelf bepalen of we plastische chirurgie willen toepassen. Een paard heeft geen keuze of hij zijn staart gecoupeerd wil hebben. Dat is dus eigenlijk niet te vergelijken.

maar dat is dan mijn mening he Knipoog

Ver

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:45

Ik was er ook erg tegen maar nu ik die eerste post heb gelezen vind ik het niet heel erg mits onder verdoving en door een dierenarts. Zelf vind ik het niet mooi en denk ik dat er ook andere manieren zijn tegen de nadelen. Maar heb er niks optegen eigenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:49

Een paard heeft zijn staart gewoon nodig. Bij een merrie ter bescherming van haar vagina tegen weer en wind, de staart zelf om vliegen te verjagen. En ook een ruin vind een koude wind en regen op zijn gat beslist niet prettig.
Het feit dat een paard gecoupeerd werd uit veiligheid voor de mensen in de koets is nog tot daar aan toe, maar hoeveel trekpaarden worden daadwerkelijk nog voor het werk ingezet? Ik durf te beweren dat de mensen die nu nog couperen dit doen omdat ze het mooi vinden, en omdat de kans om op keuringen vooraan geplaatst te worden met gecoupeerde staart nog steeds groter is. Anders zouden veel fokkers voor het welzijn van het paard kiezen, niet illegaal couperen en al helemaal niet van die kromme scenario's bedenken om een veulen naar Frankrijk te brengen/verkopen en na couperen weer terug te halen, met wat voor constructie dan ook.

Elk paard verdient zijn staart. Een trekpaard dus ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:51

Evelike schreef:
Er is inderdaad niks mis met een staart, maar als je een staart dan bijna dagelijks moet wassen is toch wel heel vaak he. In de zomer zou het nog niet zo'n probleem zijn (kost alleen veel tijd), maar 's winters lijkt het me toch niet zo verstandig om dat te doen. Knipoog

Er zijn constructies te bedenken om de staart schoon te houden, bijvoorbeeld een vlecht of meerdere vlechten, en aansluiten de vlechten in een staartzak. Tinkers hebben vaak net zo volle en dikke staarten, maar daar hoor ik ze niet over couperen...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:54

Eindelijk eens iemand die dit topic durft te starten..
Ik loop al 5 jaar iedereen dit wijs te maken en niemand reageert er op.. Ze vinden het zielig..

De argumenten qua poep en vliegen worden een post hierboven als lui beschouwd..
Koblenz.. Ik wil jou wel eens de staart van de trekpaarden op mijn werke iedere dag poep en pies vrij willen zien maken.. Je gaat er een dagtaak aan hebben.

De haren van een trekpaard zijn veel zwaarder en stugger waardoor ze makkelijk in elkaar draaien dus dreads worden.

Ik vind couperen zoals het op het moment gebeurt niet goed. Maar als we het nou normaal kunnen doen, netjes en onder verdoving vind ik het goed.
Jaren heb je er niemand over gehoord, en sinds de jaren 90 is het ineens zielig..

Ik vind het het oog voor het ras! Het hoort erbij.. Ik ben het zo gewend. Het paard weet ook niet beter.. Een trekpaard heeft ook minder last van vliegen als een warmbloed paard.

Cassidy.. Als een paard zijn staart niet eens op kan tillen hoe moet hij dan de vliegen in godsnaam wegkrijgen.. Dat het de geslachtsdelen beschermt is tot daar aan toe.. maar bij ons is het allemaal heel mooi gedaan en beschermt het precies hoever het nodig is..

Edit: Als hij zijn staart niet op kan tillen en alle uitwerpselen blijven er in hangen heb je meer kans op vaginale infecties of andere ziektes aan de geslachtsdelen dan dat het een netjes bijgehouden knotje is..

Wij hebben verschillende merries gehad.. De merries met de welbekende knotten niks aan de hand in het dekseizoen.. Die met de lange staarten.. Stuk voor stuk vaginale infecties..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 00:04

Dreads ben ik ook bij Tinkers al tegengekomen.
Een staart kun je kort houden, bij Shires worden de staartharen bij de hengsten tot op de staartwortel afgeschoren. Zo heeft hij toch nog zijn hele staartwortel, en kan er altijd beslist worden om de haren weer te laten groeien.
Als de staart te zwaar wordt, kun je ook uitdunnen.
Al de argumenten die je aankaart voor het couperen, zijn ook anders op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 00:07

Hier zullen wel vreemde trekpaarden staan,maar ik zie die dus echt met hun staarten staan zwaaien.Oké zo hoog als de arabier van mijn vriendin komt hij niet,maar naar links en rechts wel.
Ik vind hier alleen nog maar (luie ) argumenten genoemd.
Als je zoveel paarden hebt staan dat het staarten wassen te veel is,moet je mischien minder paarden nemen.
het trekpaard heeft vooral veel last van mok,je scheert dan toch ook niet bij voorbaat zijn benen maar kaal?

ik heb een wit paard en dat kost ook veel tijd in onderhoud om ze enig toonbaar te houden vooral om dat ze veel uren op de wei doorbrengt.heb ik dat er niet voor over,dan moet ik er gewoon niet aanbeginnen.
Couperen is verminking uiteindelijk zet je een deel staartwervels af.En als je echt zo'n last van zo'n staart eb,knip hem dan net onder het einde van de staart af.geen dikke staart meer en heeft de belg zijn stukje staart nog. Pling

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:01

Ik had ooit eens een keer gehoord dat de staarten gecoupeerd werden om de volgende reden:

Vroeger werden de koudbloedpaarden gebruikt om het land te ploegen en andere zware lasten te trekken, hun staarten konden wel eens blijven hangen in de ploeg, dat werdt gevaarlijk. Daarom werden de staarten gecoupeerd, zodat dat niet meer kon gebeuren.

Het verhaal over vliegen, poep e.d. is in mijn ogen niets meer dan luiheid, als je het gewoon schoonmaakt, is er niets aan de hand.
Ik weet niet beter, of een koudbloed heeft geen staart, mij maakt het verder niet uit of ze wel of geen staart hebben, zolang alles maar goed en hygiënisch gebeurt.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 09:10

sjietaah schreef:
Eindelijk eens iemand die dit topic durft te starten..
Ik loop al 5 jaar iedereen dit wijs te maken en niemand reageert er op.. Ze vinden het zielig..

De argumenten qua poep en vliegen worden een post hierboven als lui beschouwd..
Koblenz.. Ik wil jou wel eens de staart van de trekpaarden op mijn werke iedere dag poep en pies vrij willen zien maken.. Je gaat er een dagtaak aan hebben.

De haren van een trekpaard zijn veel zwaarder en stugger waardoor ze makkelijk in elkaar draaien dus dreads worden.

Ik vind couperen zoals het op het moment gebeurt niet goed. Maar als we het nou normaal kunnen doen, netjes en onder verdoving vind ik het goed.
Jaren heb je er niemand over gehoord, en sinds de jaren 90 is het ineens zielig..

Ik vind het het oog voor het ras! Het hoort erbij.. Ik ben het zo gewend. Het paard weet ook niet beter.. Een trekpaard heeft ook minder last van vliegen als een warmbloed paard.

Cassidy.. Als een paard zijn staart niet eens op kan tillen hoe moet hij dan de vliegen in godsnaam wegkrijgen.. Dat het de geslachtsdelen beschermt is tot daar aan toe.. maar bij ons is het allemaal heel mooi gedaan en beschermt het precies hoever het nodig is..

Edit: Als hij zijn staart niet op kan tillen en alle uitwerpselen blijven er in hangen heb je meer kans op vaginale infecties of andere ziektes aan de geslachtsdelen dan dat het een netjes bijgehouden knotje is..

Wij hebben verschillende merries gehad.. De merries met de welbekende knotten niks aan de hand in het dekseizoen.. Die met de lange staarten.. Stuk voor stuk vaginale infecties..

Hier ben ik het volledig mee eens! OK dan!

En paarden hebben een trilhuid, daarmee jagen trekpaarden (en elk ander paard) de vliegen mee weg Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:15

Mijn tuigpaardruin heeft ook dreads, dat hebben zoveel paarden.
Misschien dat Trekpaardeigenaren toch eens meer tijd aan de verzorging moeten besteden. Je kunt een staart ook uitdunnen ipv afhakken.
En couperen omdat je het zo gewend bent, is helemaal een kulreden.
Vroeger was men gewend om slaven te mishandelen om ze harder te laten werken. Daar is men ook van teruggekomen, waarom dan niet van het onnodig verminken van tuigpaarden? De veulens worden niet voor niks met staart geboren.....