is er iemand die ook een pony/paard heeft of kent met een open gehemelte ik zou hierover wat meer te weten willen komen er is op internet niets over te vinden vandaar langs deze weg
groetjes madrieka
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sugarmiss schreef:Het komt vaker voor dat het gehemelte niet helemaal gesloten is.
De konditie heeft een naam, maar die ben ik even kwijt. Zal eens gaan zoeken.
Yavanna schreef:Bij ons op de manege staat 's winters een paard die dat ook heeft, haar hele stal is dan vies van het kuil wat ze krijgt. Maar ze heeft verder nergens last van, en is zelfs nu drachtig, en krijgt volgend jaar haar veulen.
Sugarmiss schreef:Volgens een site die ik heb gelezen KAN het ook erfelijk zijn, zou over fokken dus even goed nadenken. Ken je de ouders van dit paardje ??
Sugarmiss schreef:Ik weet te weinig van deze (al dan niet) erfelijke afwijking om te kunnen zeggen dat het een generatie sluimerend kan zijn (over kan slaan). Maar misschien kun je dat ook ergens terugvinden nu je gerichter kunt zoeken.
Citaat:The primary etiology is hereditary, although maternal nutritional deficiencies, drug or chemical exposure, mechanical interferences with the fetus, and some viral infections during pregnancy have also been implicated. Ingestion of toxic agents may also play a role.
Sugarmiss schreef:Citaat:The primary etiology is hereditary, although maternal nutritional deficiencies, drug or chemical exposure, mechanical interferences with the fetus, and some viral infections during pregnancy have also been implicated. Ingestion of toxic agents may also play a role.
Sugarmiss schreef:Het kan erfelijk zijn, maar ook dingen als drugs, giftige planten, verkeerde voeding of blootstelling aan chemische zaken kan de foetus aantasten, net als virale infecties gedurende de zwangerschap.
Ik heb niet terug kunnen vinden of een heterozygote ouder drager kan zijn en dat bij homozygote vorm (dus 2 ouders die heterozygoot zijn) het zich dan pas uit.
shadowflower schreef:Ik heb zelf een scisis ofwel hazenlip . Ik kom een keer in de zoveel tijd bij een speciaal daarvoor bij elkaar gezocht team .
het blijkt dat het bij mensen komt door een tekort aan vitamines . een bepaalde vitamine . daarvoor moet je nu pilletjes slikken als je zwanger bent . daardoor zijn er nu veel minder scisiseen en worden de 2 centrums dus samengevoegd . dit is het menselijke deel van het verhaal . bij paarden is het dan denk ik ook een tekort aan vitamines . deze zul je dan moeten bijvoeren wil je een veulen krijgen zonder een open gehemelte oid .