Dravers...een ras of niet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Dravers...een ras of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 00:07

Hallo,

destijds heb ik het onderwerp al eerder aangesneden, maar toch heb ik maar besloten er een nieuw topic van te maken.
Wat vinden jullie....is een draver een ras of niet? Ik noem mijn (ex-) dravertje altijd gewoon draver.
Nu weet ik dat er toch wel speciale rassen zijn zoals de Franse draver en de Amerikaanse draver, maar graag wil ik jullie mening horen (of lezen).

Het is raar om van een ras te spreken, maar dan is de draver niet het enige 'ras'....wat dachten jullie bv. van kwpn?

Ik ben benieuwd...

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 07:40

Ik zie draver ook als een ras.... natuurlijk heb je ook franse draver, amerikaanse enz. zoals je al zei, maar het een verzamel naam. Even dneke, nog een goed voorbeeld......Naja kan even niks bedenken, maar wat ik bedoel is dat volgens mij de draver het ras is, en de amerikaans, franse etc. Types. Net als bij welshes. Welsh is het ras, en cob of pony of K ofzo geeft het type aan.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:25

Eigenlijk is er maar 1 ras, het paard(achtige)! Onder dat ras zijn verschillende soorten....

Net zoals een leeuw geen ander ras is dan een tijger. Twee verschillende beesten, maar wel allebei katachtigen....

Eigenlijk is een rasindeling best raar.......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 08:51

Net als barokke paarden zijn dravers een beetje een verzamelnaam, geen ras. Het zijn paarden die een betere draf hebben, die over het algemeen bij voorkeur zullen draven boven de galop.
Maar als je aan dravers denkt, gaat het over het algemeen over de volbloedjes die voor de sulky lopen. Je hebt ook nog rassen zoals de orlov draver en de franse dravers.

De hond is de betere mens

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 09:21

Geen ras, maar een type paard. "Tuiger" is ook geen ras, maar een type.

Nulla tenaci invia est via

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-02 11:45

Desiree"]
Net als barokke paarden zijn dravers een beetje een verzamelnaam, geen ras. ......Je hebt ook nog rassen zoals de orlov draver en de franse dravers.
[/quote]

Waarom noem je dat wel rassen???

[quote="Buitenzorg schreef:
Eigenlijk is er maar 1 ras, het paard(achtige)! Onder dat ras zijn verschillende soorten....


Klopt, raar eigenlijk als je er echt over na gaat denken.....
Wat wij ras noemen is inderdaad een bepaald type paard. In dat opzicht denk ik nog steeds dat de draver wel een ras is...

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 11:53

Kun je niet iets met een stamboek ofzo?
"Een paard is van een bepaald ras als het binnen de rasstandaard van een bepaald stamboek past" Is dat geen mooie definitie?

Is er een draverstamboek?

Warmbloed is ook een omschrijving van een type paard, maar een ras is het niet, wel weer een type.

Nulla tenaci invia est via

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-02 18:34

Vroeger zijn er wel keuringen geweest van de NDR ( Nederlandse Draf- en Rensport), maar tegenwoordig niet meer. Het gaat er bij het stamboek alleen om dat het paard raszuiver is. (Vroeger werd er nog wel eens gekruist met volbloed hengsten).
De Amerikaanse en de Franse verschilden wel met elkaar qua uiterlijk (hoog en lang vs klein en kort) maar tegenwoorig valt het wel mee.

Als we de Nederlandse draver trouwens als een ras gaan zien, hoe moet dat dan met de Deense, Zweedse, of de Engelse? (In Engeland hebben ze trouwens ook bonte, heel vreemd effect). En uiteindelijk kom je toch op dezelfde bloedlijnen terug.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 08:17

Maar goed ook tijgers zijn weer onder te veredelen in verschillende rassen/soorten/typen Verward Verward : begaalse, Afrikaanse enzo....
Volgens mij is een draver niet een erkend ras, maar meer een verzamelnaam voor paardje die vrij hoog in het bloed staan en op snelheid zijn geselecteerd en dus uit verschillende rassen kunnen zijn gefokt...
De verschillende typen die je hebt, worden ingedeeld naar de rassen waaruit ze zijn gefokt?!

Is de indeling trouwens nietde volgende?:
1 soort (bv de mens)
2 ras (bv blanke/gele)
3 type (blanke met bruin haar/blanke met wit haar)

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:26

Ik heb ook een ex-draver en ik vind niet echt dat draver een ras is.

Ze hebben wel een aparte bouw maar dat komt door training en afstamming.

op sommige momenten kun je wel zien dat er iets van arabier in zit, maar verder weet ik niet wat er nog meer in zit, maar hij is dus een vuilnisbakkie.... Haha!

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 09:22

Ik zie het ook niet als ras. Want ze hebben geen standaard kenmerken, behalve de aanleg tot draven. Bij rassen heb je eigenlijk altijd vaste kenmerken (hoogte, bouw etc.) Bij de dravers kom je zoveel verschillende soorten paarden tegen. Sommige zijn 1.70m en heel fors gebouwd. Sommige zijn gewoon rond de 1.60m en zien er gewoon uit als een doorsnee rijpaard. En er zijn ook veel kleinere van rond de 1.50m en zelfs daaronder, die meestal smal gebouwd zijn. Dit zijn toch erg uiteenlopende voorbeelden en binnen rassen komt dat meestal niet voor.
Bij de orlov en franse draver weet ik niet hoe deze rassen tot stand zijn gekomen. Maar deze worden nu dus onderling gefokt, dus daardoor hou je de specifieke raskenmerken.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 11:40

Hallo allemaal, goede middag, volgens mij is een draver gewoon een volbloed net zo als een galopper.
Door het infokken van de specifieke eigenschappen door de jaren heen, kreeg je dus de specifieke bouw en de eigenschappen. Dus het kan best wel kloppen dat er wat Arabierachtigs in wordt gezien.
Een "tuiger" (soort) is ook gewoon een warmbloedpaard, hier in NL dus een Fries, Gelders, Gronings etc. (ras) paard.
Nog een voorbeeld een Quarter is een ras, maar er wordt dus heel specifiek op eigenschappen gefokt en dan krijg je de typering "reiner" of "pleasurepaard" maar het blijven wel Quarters.
Bij de dravers zou je dan echt de bloedlijnen helemaal terug moeten gaan vervolgen om het uit te zoeken. Dan zul je toch ook weer bij het Engelse volbloed en van daar bij het Arabische volbloed uitkomen.

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:04

Smokey"]
Bij de dravers zou je dan echt de bloedlijnen helemaal terug moeten gaan vervolgen om het uit te zoeken. Dan zul je toch ook weer bij het Engelse volbloed en van daar bij het Arabische volbloed uitkomen.
[/quote]

Tja, maar als je het zo gaat bekijken kom je bij de meeste paardenrassen uit op het Arabisch volbloed. De rassen van tegenwoordig zijn meestal ontstaan doordat ze vroeger (werk)paarden hebben gekruisd met Arabieren om ze zo te veredelen, zodat ze als rijpaard konden dienen.

[quote="Smokey schreef:
Nog een voorbeeld een Quarter is een ras, maar er wordt dus heel specifiek op eigenschappen gefokt en dan krijg je de typering "reiner" of "pleasurepaard" maar het blijven wel Quarters.

Ja, zo'n typering heb je inderdaad wel, maar dat kan je net zo goed zeggen van dressuur- en springpaarden. Maar ze hebben wel allemaal de algemene raskenmerken. Als dat paard in de wei staat kan je wel zien dat het een Quarter is, maar niet of het een reiner of pleasurepaard is. En bij dravers zie je het meestal helemaal niet. Er lopen zoveel verschillende paarden rond. Als je zo'n paardje los van de renbaan ziet (niet in actie) dan zie je het meestal echt niet hoor. Hieronder zal ik een foto neerzetten. Het was vroeger een draver op de baan, maar hij is nu onder het zadel. Als je niet beter weet en je ziet hem daar op stal staan denk je gewoon: wat een leuk paardje! En niet van. He dat is een draver. Tenminste dat denk ik. Tenzij mensen mij nu eens objectief (niet omdat ze het weten) kunnen vertellen waaraan je meteen zo zeker kan zien dat dit een draver is (was).
Afbeelding

Groetjes, Jacqueline

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:09

Klopt, alle lijnen van de draver gaan terug op een paar Arabische volbloeds: Godolphin Arabian, Darley Arabian en Beyerley Turk. Ze werden voornamelijk gekruist met werkpaarden.
Van Darley Arabian komen Hambletonian en Eclipse, dus dit is eigenlijk de voorvader van alle dravers. Ff een paar leuke oude plaatjes:

Beyerley Turk:
Afbeelding

Darley Arabian:
Afbeelding

Godolphin Arabian:
Afbeelding

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 13:29

Dit zijn de 3 hoofdlijnen van het arabisch volbloed, maar hier gaan veel meer rassen naar terug. Godolphin Arabian was een renpaard. Uit deze paarden zijn ook de engelse volbloeds gekomen. En zoals eerder gezegd zijn veel rassen ontstaan door kruisingen met arabieren en daardoor zouden deze dus ook terug te brengen zijn op deze 3 hengsten. Tja, zo blijven we bezig natuurlijk.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 14:05

Eigenlijk hebben we allemaal wel min of meer gelijk. Leuke foto en heel leuk paardje. Als je er niks bij had geschreven had ik gezegd het is een volbloed. Maar om daar nu een draver of een renpaard uit op te maken, nee, ik kan dat niet. Misschien iemand die een renstal met dravers heeft en ze ook fokt. Maar zo zou ik dat zeker niet kunnen zeggen.
Op het weiland en op afstand kan ik zelfs meestal niet zeggen wat daar rondloopt of ze moeten wel heel typische raskenmerken hebben. Zoals mijn Appaloosa. Die is zwart met witte onregelmatige vlekken op haar achterste gedeelte.
Leuke opmerking van een voorbijganger: Heeft dat paard schimmel????
Moest wel erg lachen. Voorbijganger kwaad omdat hij niet serieus genomen werd, kan ik ergens inkomen.

Terug naar het topic. Hebben we op bokt dan niet iemand die het precies kan vertellen?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-02 11:01

Hmmm....sorry, ik zou bij Manzano toch wel zeggen dat het een dravertje zou kunnen zijn. Eerder dan een ander soort.
Ik ben het wel met je eens dat je het niet aan alle dravers kunt zien, maar goed...

Bij veel paarden hebben mensen maar net zo lang wat aangeklooid, tot er een ras ontstond.
Als je het echt goed bekijkt, zijn er maar weinig rassen, maar veel verschillende soorten paarden.

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:11

De meeste denken dat manzano een kruising is tussen arabiertje en een ponyras (hij heeft ook heel erg korte pootjes voor een draver Tong uitsteken, daar maakte de trainer ook altijd grapjes over *LOL*). Mij maakt het niet uit wat voor beestje het is, sowieso super. Hij was niet goed op de baan, want hij sprong altijd aan in galop. Eigenlijk helemaal geen draver dus Knipoog.
Maar inderdaad slaat die hele rassenindeling eigenlijk nergens op, want bijna alles is terug te leiden op arabieren. Maar ja, mensen hebben nou eenmaal de gewoonte om alles in hokjes te willen stoppen Verward . En soms is het ook best wel handig, maar in sommige gevallen slaat het nergens op.

westernfreak schreef:
Desiree schreef:
Net als barokke paarden zijn dravers een beetje een verzamelnaam, geen ras. ......Je hebt ook nog rassen zoals de orlov draver en de franse dravers.

Waarom noem je dat wel rassen???


Barokke paarden is ook geen ras. Dit is volgens mij een soort verzamelnaam van verschillende rassen, met specifieke kenmerken. Precies weet ik het niet. Maar volgens mij vallen oa de Lusitano en de Lipizaner hieronder. Maar het is in ieder geval geen ras opzich.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-02 13:25

manzano"]
[quote="westernfreak schreef:
Desiree schreef:
Net als barokke paarden zijn dravers een beetje een verzamelnaam, geen ras. ......Je hebt ook nog rassen zoals de orlov draver en de franse dravers.

Waarom noem je dat wel rassen???


Barokke paarden is ook geen ras. Dit is volgens mij een soort verzamelnaam van verschillende rassen, met specifieke kenmerken. Precies weet ik het niet. Maar volgens mij vallen oa de Lusitano en de Lipizaner hieronder. Maar het is in ieder geval geen ras opzich.
[/quote]

Ik bedoelde eigenlijk, waarom ze wel de Franse draver en Orlov draver een ras noemde...
Ik noem Salty geen ex-draver, omdat je Bonfire nu eenmaal ook geen ex-dressuurpaard noemt. Komt eigenlijk op hetzelfde neer...

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

manzano

Berichten: 23851
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:30

Ja is wel een goede vergelijking ja. Haha. Salty en Bonfire. Alleen is Salty mooier Knipoog.

Maar deze discussie word nu wel heel erg eindeloos, dus ga er ook maar mee stoppen Knipoog. Misschien zijn er nog mensen met nieuwe ideeen zou wel leuk zijn. Maar ja. Het is altijd de een tegen de ander, want volgens mij zijn er niet echt doorslaggevende bewijzen voor dit "probleem".

traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:57

een draver een ras nou nee ik denk van niet de meeste dravers zijn standartbreds dus het ras is standardbred, zo ver dat ik weet...
ik heb er ook een,

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:46

Godolphin Arabian had eigenlijk Godolphin Barb moeten heten, want hij was hoogstwaarschijnlijk een Berber en geen Arabier.
Deze drie stamvaderen van het Volbloedras hebben overduidelijk ook een grote invloed uitgeoefend op andere rassen, maar naar mijn mening zijn er geen zuivere Arabische Volbloeds die op deze hengsten terug gaan, want voor de fokkerij van Volbloed Arabieren zijn ze nooit ingezet.
Dravers zijn ook zeer zeker geen Volbloeden, daar zijn er maar twee van, het Arabisch Volbloed en het Engels(oorspronkelijk wel)Volbloed. Het Engels Volbloed stamboek is al een aantal eeuwen lang een gesloten stamboek en daarom gaan de huidige Volbloeden allemaal terug op een aantal stamvaders en -moeders. Voor meer info: www.volbloeds.nl of www.tbheritage.com.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:25

net zoals de meeste paarden stammen dravers af van de volbloed.
Maar er zijn woorden met meerdere betekenissen. Draver is daar een van. Je hebt dravers als rassen en je hebt ze ook als verzamelnaam.

De hond is de betere mens

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 11:44

Tja...om daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar toch blijft het best moeilijk.

In feite zijn er niet zo heel veel rassen. Wij (lees de mens) fokken maar wat raak en als er weer een of ander maf beest uitkomt, kunnen we weer een stamboek oprichten.

In principe zijn er dus maar een paar echte rassen....de inheemse, wilde paarden en pony's wil ik wel tot een ras rekenen.
Volgens mij is dit een discussie zonder eind...je kunt er wel over na blijven denken....

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 01:27

Er zijn natuurlijk twee soorten stamboeken. Allen streven ze een doel na.
Dat kan zijn een gebruiksdoel of het in stand houden van een ras. Het KWPN is natuurlijk een prachtig voorbeeld. Niemand met een beetje gezond verstand zal kunnen beweren dat het hier over een ras gaat. Maar wat het bereiken van een fokdoel aangaat is het KWPN wereldwijd natuurlijk bijzonder bezig gezien de resultaten.

Ik denk dat je kunt spreken van een ras zodra de natuur, zonder (hoofd)inbreng van de mens tot een bepaalde herkenbare soort heeft geleid.
Voorbeelden: Shetlander, Arabisch volbloed (?), Welsh, IJslander, Fjord, Haflinger enz.
Een stamboek van rassen zal ook nooit het gebruiksdoel vooropstellen in de fokkerij, maar meer het in stand houden van de oorspronkelijke eigenschappen. Uiteraard zijn die voor bepaalde doelen al goed genoeg, immers.. anders was het ras nooit ontstaan en daarna gebruikt voor het doel waarvoor ze BLIJKBAAR geschikt waren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaike_Ma, onpaard, Sanet en 34 bezoekers